Szindbád új vizeken

 

Szindbád világát, híres étvá­gyát, szép és keserves napjait először 1917-ben maga az író akarta megeleveníteni. Korda Sándor (a későbbi Sir Alexan­der Korda) lapjában, a Mozivilágban jelent meg erről az alábbi közlemény: „Krúdy Gyula, a kitűnő író, aki érde­kesen egyéni írásaival a leg­kedveltebbek közé tartozik, a filmszerzők sorába lépett. Szindbád című szép, költői lendületű regényét filmre való felvétel céljából megvette a Corvin-gyár. Krúdy első film­je a legérdekesebb moziese­mények egyike lesz.”

A hír kereken 53 esztendő­vel későbben lett valósággá, mégpedig Krúdy írásművészetének, hőseinek egyik ra­jongója, Huszárik Zoltán (az Elégia, a Capriccio rendezője) forgatókönyve alapján; amely­ről szerényen azt állítja, hogy ő a Krúdy-írásokat „csak összeszerkesztette”. A külsőket az író felidézte tájakon, Szlo­vákiában forgatták: megjárva többek között Selmecbányát, Szepesszombatot, Liptószentmiklóst, Bártfát; míg itthon Zsennyén dolgoztak, de készül­nek felvételek a festői Szentendrén, a Balaton mellett, az ódon hangulatú Sopronban és Kőszegen is. A forgatócsoport tagjai: Sára Sándor operatőr, Vayer Tamás díszlet- és Vágó Nelly kosztümtervező. Ők tá­masztják fel a múltba süllyedt világot a technika segítségé­vel, éreztetve a színes filmen mindazt, amit Krúdy szómá­giája az olvasó emlékezetébe varázsolt.

A nők lovagját, a jó ízek ba­rátját, a hajóst és úriembert Latinovits Zoltán személyesíti meg. (Partnerei: Mészáros Ági, Ruttkai Éva, Várhegyi Teréz, Medgyesi Mária, Somo­gyi Erzsi, Szegedi Erika, Ba­log Zsuzsa, Bánhidi László és Zelk Zoltán, a költő.) Latino­vits, mintha egyenest a regény lapjairól lépett volna elő, úgy ül fázósan az átvirrasztott éj­szaka után a fogadó díszlet­ágyában. Huszárik (aki egy­szersmind kitűnő grafikus is) aggodalmas gonddal vizsgálja a kis szoba kellékeit. A sző­nyeget kicserélteti, az asztal­ra (színes film!) kék terítőt kér.

Elégedetlen Szindbád papu­csaival s felmelegítteti az éjje­liszekrénykén álló teát, hogy az gőzölögjön is a felvétel pilla­natában. Vasárnap van s iz­galmas versenyfutás, amíg a világosítók olyan körtét talál­nak, amelytől nem pattan szét a petróleumlámpa cilindere, ha belehelyezik. Miközben Huszá­rik gondterhelten jár-kel, in­tézkedik, addig Sára és kameramanja a kanapén ülve – látszólag lustán – szemükkel fényképezik a díszletszobát.

Fél tizenkettőre megvan a kék terítő, az új szőnyeg, gő­zölög a tea, ég a villanykörte a petróleumlámpában és Szind­bád – köhögéssel küszködve —, mint valami verset, úgy mormolja maga elé az olvasott levelet: „Kedvesem, szerelme­sem, jegyesem! Az éj, a mi időnk kedvesem, midőn min­dig mindig együtt vagyunk. Az óramutató a tizenkettes felé közeleg és én reád gondolok, mert tudom, hogy te is reám gondolsz. Most is úgy szeretlek, mint egykor szerettelek. Ha te nem ragyogsz nékem, én csil­lagom, nem kívánnék többé élni a földön. Ó, ne hagyd el szegény kis galambodat.” Huszárik bólint és a próba után Sára felveszi a jelenetet Kattan a csapó: 326-os kép.

S a beállítást újabb követi. Latinovits a kanapén ül, kezé­ben gyufa ég, amiről megfe­ledkezett s úgy mormolja 'ön­magának:

Szegény kis galamb?

És mondja tovább az isme­rős ismeretlen nő rajongó so­rait: „Szeretlek, többet nem tudok ma sem üzenni neked, mint tíz évvel ezelőtt. Téged szeretlek, mint éjszaka a hold­ját. Vajon fehérek-e még régi kis kertünk virágai, ahol talál­koztunk?”

A kérdés ottmarad a leve­gőben. 1970-et írunk. Itt benn a filmgyár műtermében e je­lenet nyomán feltámad a múlt, Krúdy Gyula álomba hulló, furcsa, poétikus világá­nak árnyai lépnek elénk. Odakinn az udvaron egy táskará­dió közli tárgyilagosan a leg­frissebb futball eredményeket. Szindbád új vizeken hajózik.

Ábel Péter

 

(Magyar Hírlap, 1970/268. /szeptember 26./ 6. p.)