Szindbád
új vizeken
Szindbád
világát, híres étvágyát, szép és keserves napjait először 1917-ben maga az író
akarta megeleveníteni. Korda Sándor (a későbbi Sir Alexander Korda) lapjában,
a Mozivilágban jelent meg erről az alábbi közlemény: „Krúdy
Gyula, a kitűnő író, aki érdekesen egyéni írásaival a legkedveltebbek közé
tartozik, a filmszerzők sorába lépett. Szindbád című szép, költői lendületű
regényét filmre való felvétel céljából megvette a Corvin-gyár. Krúdy első filmje
a legérdekesebb moziesemények egyike lesz.”
A hír kereken 53 esztendővel későbben lett valósággá,
mégpedig Krúdy írásművészetének, hőseinek egyik rajongója, Huszárik
Zoltán (az Elégia, a Capriccio rendezője) forgatókönyve alapján; amelyről
szerényen azt állítja, hogy ő a Krúdy-írásokat „csak összeszerkesztette”. A
külsőket az író felidézte tájakon, Szlovákiában forgatták: megjárva többek
között Selmecbányát, Szepesszombatot, Liptószentmiklóst, Bártfát; míg itthon
Zsennyén dolgoztak, de készülnek felvételek a festői Szentendrén, a Balaton
mellett, az ódon hangulatú Sopronban és Kőszegen is. A forgatócsoport tagjai: Sára
Sándor operatőr, Vayer Tamás díszlet- és Vágó
Nelly kosztümtervező. Ők támasztják fel a múltba süllyedt
világot a technika segítségével, éreztetve a színes filmen mindazt, amit Krúdy
szómágiája az olvasó emlékezetébe varázsolt.
A nők lovagját, a jó ízek barátját, a hajóst és úriembert Latinovits
Zoltán személyesíti meg. (Partnerei: Mészáros Ági,
Ruttkai Éva, Várhegyi Teréz,
Medgyesi Mária, Somogyi
Erzsi, Szegedi Erika, Balog
Zsuzsa, Bánhidi László és Zelk
Zoltán, a költő.) Latinovits, mintha egyenest a regény lapjairól lépett volna
elő, úgy ül fázósan az átvirrasztott éjszaka után a fogadó díszletágyában.
Huszárik (aki egyszersmind kitűnő grafikus is) aggodalmas gonddal vizsgálja a
kis szoba kellékeit. A szőnyeget kicserélteti, az asztalra (színes film!) kék
terítőt kér.
Elégedetlen Szindbád papucsaival s felmelegítteti az éjjeliszekrénykén
álló teát, hogy az gőzölögjön is a felvétel pillanatában. Vasárnap van s izgalmas
versenyfutás, amíg a világosítók olyan körtét találnak, amelytől nem pattan
szét a petróleumlámpa cilindere, ha belehelyezik. Miközben Huszárik
gondterhelten jár-kel, intézkedik, addig Sára és kameramanja a kanapén ülve – látszólag
lustán – szemükkel fényképezik a díszletszobát.
Fél
tizenkettőre megvan a kék terítő, az új szőnyeg, gőzölög a tea, ég a
villanykörte a petróleumlámpában és Szindbád – köhögéssel küszködve —, mint
valami verset, úgy mormolja maga elé az olvasott levelet: „Kedvesem,
szerelmesem, jegyesem! Az éj, a mi időnk kedvesem, midőn mindig mindig együtt
vagyunk. Az óramutató a tizenkettes felé közeleg és én reád gondolok, mert
tudom, hogy te is reám gondolsz. Most is úgy szeretlek, mint egykor
szerettelek. Ha te nem ragyogsz nékem, én csillagom, nem kívánnék többé élni a
földön. Ó, ne hagyd el szegény kis galambodat.” Huszárik bólint és a próba
után Sára felveszi a jelenetet Kattan a csapó: 326-os kép.
S a beállítást újabb követi. Latinovits a kanapén ül, kezében
gyufa ég, amiről megfeledkezett s úgy mormolja 'önmagának:
– Szegény
kis galamb?
És mondja tovább az ismerős ismeretlen nő rajongó sorait: „Szeretlek,
többet nem tudok ma sem üzenni neked, mint tíz évvel ezelőtt. Téged szeretlek,
mint éjszaka a holdját. Vajon fehérek-e még régi kis kertünk virágai, ahol
találkoztunk?”
A kérdés ottmarad a levegőben. 1970-et írunk. Itt benn a
filmgyár műtermében e jelenet nyomán feltámad a múlt, Krúdy Gyula álomba
hulló, furcsa, poétikus világának árnyai lépnek elénk. Odakinn az udvaron egy
táskarádió közli tárgyilagosan a legfrissebb futball eredményeket. Szindbád
új vizeken hajózik.
Ábel Péter
(Magyar Hírlap, 1970/268. /szeptember 26./ 6. p.)