Apám Szindbád...
(Krúdy Zsuzsa új könyvéről)
...És Szindbád, a sohasem fáradó vándor és kóbor tengerész, a
múlt hajósa, a szép nők lovagja, kicsiny kocsmák jó torkú vendége, réges-régi
történetek tudója, egy szép napon még egyszer utoljára megállt ama végső
emelkedőn, ahol utoljára int a való, s a feledés ködébe tűnik az, ki
beletörődve a változhatatlanba, útnak indul, számot vetett magával és
életével. Fáradt szemei előtt, mint káprázó varázs vonult el a tarka múlt. A
naptárról szédült táncban hulltak alá a napok, mint ősszel a meg-megrezzenő
fákról a dércsípte levelek. S Szindbád szállt-szállt vissza az időben. Korok, ruhák, emberek bukkantak fel
mellette, hogy újra elsüllyedjenek sejtelmesen, mint ahogy a réveteg távolból
előhívta őket a tétova emlékezet. Látta szálegyenes apját: a negyvennyolcas
honvédet, anyját, a családot és a vén nyírségi házat. Ahol a fák, ha susogni
kezdtek a szélben, a Kandúr bandájáról pletykáltak vagy ama híres pajkosokról,
akiknek Krúdy Kálmán volt a kapitányuk. Azután önmaga tűnt elő
rövid-nadrágosan, a podolini házak között tizenhárom
évesen, amikor először szívta be a leg-mámorítóbb méreg, a nyomdafesték
keserédes szagát, hogy azután egy életen át ne tudjon szabadulni tőle.
Szindbád megrázta a fejét: — Igen, a nyomdafesték és újra
érezte azt a bizsergető örömet és izgalmat, hogy a nagytekintélyű Gáspár Imre,
őt, a gimnazistát meghívta Debrecenbe, lapjához színikritikusnak. Az ország
legfiatalabb színikritikusának... A hajdúváros után
Várad következett, a redakció, ahol később Ady Endre is a tinta-pecsétes
íróasztalon hegyezte tollát, majd Budapest.
1896-ot írtak akkor... Teli poharak és kacagó női arcok bukkantak most elő Szindbád emlékezetéből. Ivkov józsefvárosi
bormérése, ahol még kézzel írták az ajtó mellé kifüggesztett étlapot, s nagybajuszú,
szakállas írók terpeszkedtek a pörköltfoltos, sörpecsétes asztalok mellett:
Gáspár Imre, Benedek Aladár, Erdélyi Gyula, ugyan ki tartja gondolatban is
nevüket, amikor már műveiket sem olvassák, amit hajdan annyi tűzzel, annyi
szívvel írtak egy-egy merengő, szép pest-budai kisasszonynak.
De hát vajon a saját művei?
Azokat olvassák-é? S felvillant előtte a gnómszerűen
apró termetű Kis József költő, „A Hét” nagyhatalmú
szerkesztője és újra hallotta a szíves biztatást, írja meg számukra a Vörös
postakocsi kalandjait. És az alkonyatban halk nesszel, majd egyre erősbödő
robajjal kerekek zörögtek. Az üveg mögül Alvinczy
Eduárd, a nagyúr, s Rezeda Kázmér, a hírlapíró alakja tekintett elő. S
robogott-robogott a batár. Egyre viharzóbb, egyre értetlenebb évek következtek.
Az ismerős és szeretett város mindjobban megváltozott. Azt mondják, modernizálódott.
Szindbád ki nem állhatta ezt a nagyképű, kegyetlen szót,
amely egyetlen reccsenő lépéssel taposta szét az emlékeket, könyörtelenül
keresztülgázolt vén házakon, macskaköves utcákon, a nők mosolyán, hervadt virágok
merengő illatán, s sárguló báli táncrendeken, víg kvaterkázásokon, s mindenen.
És pillanatnyi jó érzése is támadt, mert újra élte azt a támadó harci kedvet, ahogy 1916-ban nekirontott
az Akadémia pöffeszkedő, dilettáns urainak.
Ízlelgette a szavak hevét, a gúny nyilait, s csak azt sajnálta, hogy a nyílt
levél természetesen nem jelenhetett meg. Ugyan ki vállalta volna, melyik
lapszerkesztő vagy kiadótulajdonos a felelősséget?
De volt néhány hónap, amikor
e felelősség benne is megnőtt. 1919-et írtak akkor. Egy merőben más világ körvonalai
bontakoztak ki. Irt és cikkezett, s amikor a friss álmok szertefoszlottak, ő
is, mint annyi, a népet szerető, hazáját féltő író a jobboldal támadásainak
pergőtüzébe került. Ez már a férfikor volt. A lassú, megfontolt szüretelések
ideje. Ekkor az ember az élet borát már nem mohón felhajtja, hanem inkább tűnődve,
kortyonként szopogatja, s ínyén elmúlt mámorok emléke kél. A Margitsziget lett
a menedék. A hömpölygő, mindentudó vén folyam szívén e tündérkert. Itt zavartalanul
lehetett álmodni, s írni, ameddig a betegség s a szükség közbe nem szólt.
Igen, először 1926-ban — sóhajtott Szindbád és keserűség fogta el, ha azok a hiábavaló kilincselések, pártfogást
kereső levelek jelentek meg előtte vádolón. De mit tehetett mást. Magyar író
volt és 1929-ben újra beteg lett. Különös kegynek tulajdoníthatja, hogy egyáltalában
megkapta a Baumgarten-díjat. Elmosolyodott Igaz, miatta meg Móricz Zsiga miatt
az egész magyar Pen Klub vezetősége lemondott: Herczeg Ferenc, Császár Elemér,
Pekár Gyula, sőt még József főherceg, a díszelnök is.
És ezután következett az,
amire nem szívesen gondolt vissza Szindbád: a hajótörés, Óbuda. Az, hogy magának kellett kötetét: „Az élet álom”-ot sajtó alá bocsátani, mert nem akadt kiadója. Azután
a teljes csend... a homály... Az utolsó, legszivetszorítóbb
kaland a fehér ágyon, amikor már maga Szindbád is, a szálas, derekas férfi emlékké finomult...
... Bizonyára így kezdte
volna írni Krúdy Gyula is önéletrajzát, ha a könyörtelen halál 1933-ban ki nem
ragadja kezéből a tollat. De helyébe állt leánya: Krúdy Zsuzsa, aki évek
fáradságos, aprólékos kutatómunkájával összegyűjtötte apja életének dokumentumait,
s négy részben ezeket egybefoglalta. Nem életrajzot kívánt adni — szerényen —,
hanem csupán feljegyzéséket. Hiszen Szindbád csodálatos életét igazán, hűen,
stílusosan, csak annyi felejthetetlen kaland hőse — őmaga
tudta volna megírni. Krúdy Zsuzsa most elkészült könyvének külön érdekességet
ad hitelességén kívül a benne foglalt számos dokumentum, s eredeti fényképfelvétel
is. Ezek együtt — közösen — adják meg Krúdy Gyula életét, úgy, ahogy leánya
látta, hallotta, feljegyzéseikből feldolgozta.
Az „Apám, Szindbád”
előreláthatólag nemcsak kor- és irodalomtörténeti dokumentum, de rendkívül
érdekes, élményt jelentő olvasmány is.
(Ábel
Péter)
(Néphadsereg,
1958/139. /június 14./ 4. p.)