Könyvjelző

Krúdy Gyula színháza

Íme, újabb bizonyíték: egy elszalasz­tott lehetőséggel több, amely más arányba segíthette volna a magyar drá­ma fejlődését!

Jól látja a kötet összeállítását végző és az utószót író Barta András, hogy Krúdy Gyula drámáinak egy-egy jele­netében, gondolatiságában egy csehovi méretű színház ígérete feszül. Hogy mégsem teljesedhetett ki színpadi láto­mása, az nemcsak az ő hibája. Nem érezte a Nemzeti Színház vezető, segítő, bátorító kezét, amely a kezdeti, bizony­talankodó lépéseit önálló, nagyformátu­mú dramaturgiává építhette volna. Míg Csehov értő, teremtő partnerre lelt Sztanyiszlavszkijban, itthon Hevesi Sán­dornak más, fontosabb dolgai voltak.

Nemcsak epikus drámaépítkezése, de jól ismert hősei: Szindbád és Rezeda Kázmér is visszautalnak szépprózájára. Az előbbi a Kárpáti kaland részese, az utóbbi A vörös postakocsi távolból ér­kező lovagja. Újra olvashatjuk a talán egyetlen ismerős Krúdy-játékot, a fe­szes zártsággal megkomponált Az arany meg az asszonyt. Petőfi Sándor tragikus sorsú fiáról, Zoltánról van még egy da­rab, Adyról meg egyfelvonásos. Időben és témában látszatra szétszórt Krúdy világa, de a legmélyebb rétegben na­gyon is egységes: erjedő, széthulló éle­tek ütköznek meg az álmokkal vagy a való formájában megjelenő új életlehe­tőségekkel. Innen adódik a feloldhatat­lan konfliktus. A végső eredmény nem mindig a halál, inkább az elbukás, a visszazuhanás a régibe. Ezért nem is tragédiáknak mondanám Krúdy színhá­zát, inkább szomorújátékoknak. Fáradt, rezignált a megoldás. Egy halk, nagy sóhaj a befejezés.

A kötet második felében Krúdy szín­házi írásai következnek. Kritikák, szí­nészportrék igazolják, hogy rutin és frázisok helyett a színházzal csak lé­lekből, művészi alázattal lehet igazán foglalkozni.

Ablonczy László

 

(Hajdú-Bihari Napló /Debrecen/, 1968/181. /augusztus 3./ 4. p.)