Irodalom
Mákvirágok kertje, (Krúdy Gyula új
novelláskönyve). A játékoskedvű álomlátó megint a
múltat ébresztgeti, a régi, magányos vidéki kastélyokat, Bizayt
és Micskeit, a cukrászboltokat, ahol Mozartot játszik
a muzsikáló óra és Vitézt, a költőt, aki egy holdaséjszakán
a boldogtalan szerelem gyönyörűségeiről beszél az osztrák bárókisasszonynak.
Fölényes, méla iróniából fakadó szeretet és megértés ennek az új romantikának
a kicsíráztatója s ez az a különbség, ami szervesen elválasztja Krúdyt Jókaitól.
Tagadhatatlanul Jókaiból indult ki a neoromantika, de
új művészetté érve új és másfajta értékekkel szolgál, amik között nem utolsó
helyen áll a stílus csiszoltsága, hajlékonysága és lágy, pasztelles színező
ereje, amely a nüánszok gazdag szépségével bájol el. Krúdy a múltat a pátoszon
keresztül tudja legbiztosabban megérzékíteni s mert
a pátosz maga is a múlt emlékei közé tartozik, valami
finom, enyhe gúny, amely helyenkint a legtisztább
humorrá nemesedik, fűti át minden írását. Krúdy játszik a múlttal, öntudatosan,
fölényesen, kiélvezve annak a minden rejtett szépségét, de olykor a játék
varázsa elragadja s ilyenkor belefelejtkezik az
álmokba, amik a valóság, az átélés mélységes szenzáczióival
hatnak rá. Ezek a pillanatok adják könyveinek legszebb lapjait. Új kötete arról
tanúskodik, hogy a divatos jelző — amit egy év előtt félve irtunk neve elé —
nemcsak nem ártott művészetének, de még inkább fokozta az igényeket benne, amit
igazi író mindig táplál önmagával szemben. Krúdy Gyula az utolsó pár év alatt
rengeteget írt — a közönség úgyszólván mindennap akarja hallani a hangját — s ő
fáradtság nélkül, frissen és gazdagon szövi újra meg újra fantáziája sokrétű,
színes hálóját. A Mákvirágok kertjé-ben talán még nagyobb
készséggel, egyenletesebb erővel és több művészettel, mint minden eddigi
könyvében.
(A Hét, 1914/2. /január 11./ 32. p.)