A Szindbád sikere Velencében
(Tudósítónktól)
[…]
Most pedig
Huszárik Zoltán Szindbád című filmjének bemutatójáról. Mind a
kritikusok, mind a közönség tetszéssel fogadta a magyar versenyfilmet Az
olasz lapok kritikái szinte egyöntetűen dicsérik, kiemelvén a film
festői világát, sajátos atmoszféráját. Ezzel az atmoszférával kapcsolatban
több kritikus utal Proustra, Mussetra. S ha
akadnak kritikusok, akik kifogásolják, hogy a filmből hiányzik a mai társadalmi
asszociáció, az általános fogadtatás konklúziója: a Szindbád is a magyar
filmművészet sokszínűségét és változatosságát bizonyítja.
Érdemes
néhány kritikából idézni. Aurora Santuari, a Paese Sera kritikusa az alábbi
címet adta cikkének: Szindbád utazása az emlékek világában. Szuggesztív
líraiság a magyar filmben.” Ezt írja: „A film líraisága nem öncélú,
hanem a témához és a film által felvetett, Krúdy Gyula novelláiból ihletett
jelentésekhez fűződik.” A Corriere della Sera szerint „A Szindbád című filmnek magával ragadó
bája van, amely főleg a beállítások virtuozitásának (a híres Sára Sándor
munkája), a színek kitűnő alkalmazásának, a vágás szigorúságának és a struktúra
modernségének köszönhető.” A La Nazione cikkében Sergio Frozali
szerint „Huszárik képekben beszél s a játék feszültsége arra szolgál, hogy
felülemelkedjék a prózán, a beszéden és elégesse önmagát a költészetben.” Az
II Piccolo megjegyzi, hogy a Szindbádban semmit nem
bíztak az alkotók a véletlenre, s rendkívüli formai eleganciával
készítették el alkotásukat. Végül a Messaggero Veneto kritikájának egy részlete: „Ragyogó, s a nézőre
ható képi művészettel alkotott film. Nem lehet hidegnek maradni ilyen ihletett fotogrammák szépségével szemben... A kép iránti fogékonyság
már másokat is megkísértett, de a Szindbád szerzője a legelsők közé tartozik. S
nem szabad megfeledkeznünk Sára Sándor csodálatos, művészi felvételeiről sem.”
Ezek az
idézetek alighanem bizonyítják a kritikai fogadtatást. Jóleső érzéssel írhatjuk
le: Huszárik Zoltán filmje szép sikert aratott.
(Film Színház Muzsika,
1972/36. /szeptember 2./ 5. p.)