A magyar „Sasfiók”
Száz
évvel ezelőtt, 1870. november 6-án temették el a Kerepesi
úti temetőben Petőfi Zoltánt, a nagy költő egyetlen gyermekét, aki alig
huszonkét éves korában halt meg tüdőbajban. Az egykori lapok néhány soros tudósításban
megírták, hogy gyönge testalkatát korán megtörte az élet, a vándorszínészkedés
sok nyomorúsága és „szép tehetségei nem
érhették el a fejlődés azon fokát, melyen apja nevére magát méltónak
bizonyíthatta volna.” A nagy név varázsa szokatlanul nagy kísérő sereget
gyűjtött koporsója körül. Ott volt a temetésen nagyatyja, az akkor már kilencvenedik
évében járó Szendrey Ignác, mostohaapja, dr. Horváth
Árpád egyetemi tanár, valamint a költő öccse, Petrovics István.
Petőfi
Zoltán, aki megdicsőült apja nagy hírnevének árnyékában élve égő vágyakozással
szeretett volna maga is híres költő, nagy színész lenni, nem kerülhetett be a
magyar irodalom történetbe. Emléke mégis ihletője volt egy irodalmi
alkotásnak. Krúdy Gyula „Zoltánka” néven négy képből
álló színjátékot írt életéről. A hajdani Magyar Színház mutatta be,
címszerepben az ifjú Törzs Jenővel.
Krúdy
Gyula színműve témájának megírásához kivallatott olyan öreg színészeket, akik
ifjú korukban még ismerték Petőfi nyugtalan lelkű fiát. Színjátéka bemutatójának
napján (1913. november 15.) maga írta a „Magyar
Színpad” című színházi lapban, hogy „szent öreg költők, koldusok és borisszák,
rongyosok, halálosan betegek és züllöttek” beszéltek neki „éjszaka a kis kocsmában
... kipirult arccal, égő malaszttal megmámorosodva, egy gyönyörű rímtől
haldokolva, egy versestrófeától megtébolyodva”
Petőfiről, Júliáról és Zoltánról. Ezek voltak forrásai színjátékához, ezek
kísértetét idézte fel a lelkes és bohém vándorszínészekben, hogy a fiúnak
atyjáról beszéljenek. Színművében Petőfi Zoltán jellemrajzát akarta festeni,
egy fiatal szív benső vívódását rajzolta meg, vergődését az ellenséges
körülmények között. Mindenki apjáról beszélt neki, apja barátai, a csizmadia, a
színészek. A harmadik felvonásban Zoltánka egy kis kocsmároslánnyal a gödöllői erdőben sétál, hol atyja is
sokat járt, s az ő példájára verset akar írni a leányhoz, de atyja igézete alatt áll s elnyomja őt. Krúdy Gyula úgy vélte: Zoltánka sorsa Napóleon fiáéhoz hasonlít és ezt Krúdy magával
Zoltánnal mondatja el. Az apai emlék és a példa varázsa, amelyet követni nem
tudnak, közös a két „sasfiók” történetében. Edmond Rostand-nak
akkoriban oly nagy feltűnést keltett színműve, a „Sasfiók” (L'aiglon) nyilván hatással volt Krúdyra és ezért is sok a hasonlóság.
Zoltánka úgy keresi fel a gödöllői erdőt, mint a reichstadti herceg atyja nagy csatájának emlékét a wagrami síkságon. Zoltánka is
tüdőbajban halt meg, mint a reichstadti herceg. A
végső szín mindegyik darabban haldoklás: a királyfi a császári bölcsőt hozatja
magához, Zoltánkát, atyja, a vándorszínész emléke
keresi fel. Ezt a bánatos sorsú életet törte össze száz évvel ezelőtt az önként
vállalt sok sanyarúság.
(Fejér megyei Hírlap
/Székesfehérvár/, 1970/259. /november 4./ 6. p.)