A szabolcsi zsidóság
„kiváltságos helyzete”
Krúdy
Gyula kapta az alábbi kedves és érdekes levelet, amelyet
egy inkognitójához ragaszkodó szolnoki
úriember írt neki abból az alkalomból, hogy a Magyarország hasábjain befejeződött Szabolcs vármegyében játszó
regényes korrajza:
A tiszaeszlári Solymosi Eszter.
–
Már a nyolcvanas években is egészen kiváltságos helyzete
volt a szabolcsi zsidóságnak. Nagyvagyonú zsidók már akkor is akadtak az
országnak más tájékain, elvétve került már olyan is, aki dohány-, szesz-,
gyapjúüzletből kidalmahodva, nemesi levél után sántikált.
Szabolcsban teljesen ismeretlen volt akkoriban ez a törtető típus. Alig néhány
zsidónak kezén halmozódott fel valóban nagy vagyon, ám ezek vagy idegenből
tévedtek Szabolcsba, vagy olyan kivert, magvaszakadt őslényforma dúvadak
voltak, amelyeknek – a ragadozókra jellegzetes – szemfogaik még nem fejlődtek
vissza.
A szabolcsi zsidóság zöme végképpen összeforrott a
Nyírség talajával és annak őslakóival. A Nyírség főterményei akkorában a rozs
és krumplicska voltak, nehezen lehetett volna ezekből a terményekből vagyont
kovácsolni, de nagy vagyont már éppenséggel nem. A tősgyökeres szabolcsi zsidó
hűséges élettársnak tekintette a földet, nem éppen üzletnek. Kiváló gazdák
kerültek ki a szabolcsi zsidók soraiból, közöttük olyanok is, akik a
mezőgazdasági kultúrának valóságos úttörői voltak. Nyírkércsi
birtokos volt pl. az a bizonyos Blau
Pál, aki a csillagfürt meghonosítása révén megbízható termőfölddé varázsolta
egy emberöltő alatt azokat a siligó homokbuckákat,
ahol azelőtt csak ördögszekeret kurgatott az őszi szél, vagy legfeljebb »vörös
nyulat« a Recsky Bandi agara. Az akkori idők egyetlen
ipartelepét Nyírbátorban létesítette Mandel Ede.
Országos híre volt Klár Dezső simapusztai ménesének,
mert tüzes csikóit nemcsak felnevelte, de egyben ki is nevelte, úgy ülvén a
nyeregben, akár az a bizonyos Szunyoghy Berti, akiről pedig Fadrusz
mester készült lemintázni honfoglaló Árpád vezér szobrát.
Nemcsak külsőségekben, – viseletben, viselkedésben, – de
lélekben vette át a szabolcsi zsidóság a régi szabolcsi urak természetrajzát és
lélektanát, minden erényével, fogyatékosságával együtt. Együtt búslakodtak, ha
nem jött májusi eső sárguló vetéseikre. Együtt gyönyörködtek Benczi Gyula édenbús nótázásában. Együtt kuruckodtak Tisza
Kálmán egyik-másik pecsovics követjelöltjével szemben. Örömük, bánatjuk közös volt.
Ennek a hagyományos benső összeforrottságnak
tulajdonítható, hogy a tősgyökeres szabolcsi zsidóságnak becsülete megvolt még
az eszlári per legviharosabb hullámzásai közepett is.
A legszegényebb zsidónak csakúgy kijárt az ő Mózsi
szomszéd titulusa, mint azelőtt. A cigányos képű Bleuerek,
a daliás Klárok, a nagy erejű Mandelek
továbbra is olyan tekintetes urak maradtak, mint a szolgabírák. Kétségtelen,
hogy a szabolcsi zsidóság kultúrája távolról se közelítette meg például a
felső-magyarországi zsidóságnak régi és valóban mély kultúráját (Heuman Ignác dr. is felső-zempléni származású volt), de az
is bizonyos, hogy a hamisítatlan magyaros zamat, gavalléria, magyar lovagiasság
csak a szabolcsi zsidókba szívódott át a csontok velejéig.
(Magyarország, 1931/155. /július 11./ 10. p.)