A tiszaeszlári Solymosi Eszter
Egy
abszurd vád és világszenzáció története új meg-
világításban – A kor autoszuggesztiója – Egy nagy
emberi igazságtalanságot kell jóvá tenni – mondja az
író
Jövő
vasárnap kezdi meg a „Magyarország”
Krúdy Gyula új nagy kortörténeti regényét
Talán még sohasem keltett regény bejelentés olyan
társadalmi visszhangot, mint az a híradásunk, hogy március elsején a
Magyarország megkezdi Krúdy Gyula új nagy kortörténeti munkájának:
A tiszaeszlári Solymosi
Eszter életének és halálának s a hozzáfűződő vádak,
rejtélyek és tisztázások történetének közlését.
Solymosi Eszter (Ábrányi Lajos festménye
után) |
A
visszhang és az érdeklődés szinte példátlanul
nagy volt úgy az irodalmi világban, mint a társadalmi életben. S ez
természetes is.
Miért?
Azért, mert a tiszaeszlári
vérvád képtelen és őrült gondolata körül lezajlott pör
az utolsó magyar félszázad
legnagyobb és
legizgalmasabb pöre volt,
kísérőesemények nélkül is
nemzetközi feltűnést keltő »igazi szenzáció«; és másodszor azért, mert
most, ötven év távlatából,
végre nyugodtan
és hitelesen meg lehet írni a történteket. A tények maguk tehát az elképzelhető
legnagyobb érdeklődésre számíthatnak, de nem kevésbé érdekes a legalaposabb
tanulmányok alapján historikus tárgyilagossággal és elsőrangú művészettel dolgozó
író másik törekrése sem:
jóvátenni egy nagy emberi
igazságtalanságot,
veszélyteleníteni az események emlékét is.
Krúdy Gyula, a közelmúlt magyar alakjainak, eseményeinek és
hangulatainak szivárványos tolú lélekidézője. A tiszaeszlári Solymosi Eszter témájával ugyanis a magyar társadalom
történetének és társadalmi lélektannak egy olyan pontjához nyúlt, amelyet eddig
fájdalmas és be nem gyógyított sebnek tüntethetett
fel a fölöslegesen óvatos, bár jóhiszemű hallgatás éppúgy, mint a kevésbé óvatos és még kevésbé jóhiszemű demagógia.
Volt ilyen feltüntetésre ok
és szükség?
Nem volt, hiszen a legaprólékosabban lefolytatott nyilvános
tárgyalás és a felmentő ítélet minden
józan ember számára
már ötven évvell ezelőtt megcáfolta a vádat és tisztázta az
igazságot.
Ebben az esetben azonban
mi magyarázza meg, hogy mégis kialakulhatott
az eszlári vádnak, ennek a bíróilag bebizonyított abszurdumnak,
kényeskedő és óvatoskodó megítélése?
Éppen az
ok nélkül agyonhallgatni kívánó szándék, a tájékozatlan emberek jóhiszemű
aggodalmaskodása keltett itt olyan atmoszférát, amely néhol talán még most is
tengeti kísértet-életét.
A kor autosuggestiója
volt ez
és
örökségül maradt a későbbi korra, amelyben ma élünk és
amely már nem foglalkozott komolyan a ködös múlt tényeivel és vad legendáival. A
titokzatosságban van a veszély!
Ma úgy látjuk, hogy az eszlári
eset és a nyíregyházi tárgyalás
hallatlanul érdekes történeti adottság,
amelynek
érdekességéből semmit sem von le az a körülmény, hogy 1931-ben már nem fűződnek
érzelmi momentumok a dolgok megítéléséhez, sőt minden ferde megvilágítás
emlékének eltörlésére, minden gyökértelenül imbolygó és derengő vádnak a teljes
leleplezésére és megszüntetésére ért meg az idő. Számunkra kizárólag
egy látszat-bűn sebe ég
ötvenévnyi messzeségben az akkori idők lelkiismeretén.
Ezt a nagy érzelmi és esemény-komplexumot feltárni,
kiszellőztetni célja Krúdy Gyula
nagyszerű regényének, amely a múltat bármennyire érdekes és izgalmas volt is,
megméri és – könnyűnek találja.
Mi volt az
események magva?
Nem akarunk elébe vágni a tiszaeszlári
eset és nyíregyházi pör ismertetésének, amelyet maga a regény tűzött ki művészi
céljául, ennélfogva csak röviden utalunk itt arra,
hogy mi volt a rejtélyesen eltűnt Solymosi Eszter és a
vádlottak történetének magva.
Hat hétig tartott a tárgyalás, 1883. augusztus
első napjaiban hirdette ki
felmentő ítéletét
a nyíregyházi törvényszék,
igazolván ezzel Schwarz Salamon és társai, továbbá, Scharf József templomszolga ártatlanságát, akinek kis fia,
Móric, a bírók előtt szemébe mondta: »látta« a zsinagóga kulcslyukán át, hogy a
templomba behurcolt kis Solymosi
Esztert hárman lefogták, metszőkéssel megölték, vérét cseréptálba eresztették.
A közvélemény egy része, mikor a vádnak híre futott,
bármily képtelenül hangzik is,
elhitte azt a középkori babonát,
amely
szerint a zsidók húsvéti pászkájába a talmud utasítása szerint keresztény embernek és pedig lehetőleg szűzleánynak a vére kell. Ilyen célból
történt gyilkosságot látott volna Scharf Móric a kulcslyukon át. Ezt elmondta a faluban,
elmondta a csendbiztosnak, a szolgabírónak, elmondta a nyíregyházi törvényszék előtt,
körülbelül ötvenszer-hatvanszor ismételte
meg vallomását, – aztán kiderült, hogy
Kornis Ferenc, a nyíregyházi kir. törvényszék elnöke, a tiszaeszlári
tárgyalás vezetője |
borzalmas hazudozás volt
az egész és a végleg eltűnt kis
Solymosi-lány valahogy másképpen tűnhetett el. Ennek az ügynek a törvényszék előtti kibogozása és semmivé zúzása Krúdy Gyula
remek kortörténeti regényének a tárgya.
Az igazság
bizonyítékai
Azonban addig is, míg a történetíró és művész lelkén
keresztül megszólal és föltárul a múlt, nem lesz talán céltalan rámutatni
néhány dologra azok számára, akik saját emlékeikből már nem ismerik az
eseményeket. A kis Scharf
Móric rengetegszer meg ismételt, gépies
vallomására vonatkozólag már annakidején
nyilvánvaló volt az a gyanú, hogy a fiút
vallomására betanították olyanok, akiknek érdekében állott.
A gyermek
tizennégy éves volt, elméjében nem nagyon fejlett és a vizsgálat alatt a
szabolcsi várnagy (pandúrfőnök) és a pandúrok társaságában töltötte idejét,
ahol bizony nem a legjobbakat tanulhatta.
A zsidók, akik folyton kétségbeesetten tiltakoztak
a gyilkosság vádja ellen,
alibit bizonyítottak:
abban az időben a
zsinagógában senki sem tartózkodott. A későbbi
helyszíni szemlén is bebizonyosodott, hogy a templombeli sötétség miatt
a kulcslyukon át egyáltalán
semmit sem lehetett volna látni.
A vádlottak a börtönökben
igen hősiesen viselkedtek, idejüket
imádkozással és böjtöléssel
töltötték. Szánalomra méltó sorsuk annyira megható volt, hogy a nyír egyházi társadalomban
hamarosan híveik akadtak,
s egyáltalán országszerte két
részre szakadt a társadalom. Ugyanez történt a budapesti Függetlenségi Pártban, amely kiküszöbölte sorai közül az antiszemita
képviselőket és helyiségéből kitiltotta és
nyilvánosan megbélyegezte a Függetlenség
című lapot, a párt addigi orgánumát.
A vérvád – mondani sem kell –
a legteljesebb abszurdum, a
talmudban nyoma sincs,
a vád a középkorban
előfordult, de a bigott és sötét századokkal együtt minden intelligens ember
számára
réges-régen el is múlt.
„Egy nagy
igazságtalanságot jóvátenni...” – mondja Krudy
Krúdy Gyula a következőket mondja új nagy regényének
készüléséről:
– Mikor a legelső
kis hír megjelent arról, hogy a tiszaeszlári
vérvád tanulmányozásával foglalkozom,
az ország számos részéből
küldtek be nekem az eseményekre vonatkozó emlékeket,
Krúdy Gyula |
leveleket és
képeket. Ezekből utánjárás után a hiteleseket felhasználtam, de a legtöbb
adatot mégis nyíregyházi emlékeim és nyírségi ismerőseim szolgáltatták. Tiszaeszláron valaha sokat jártam, gyermekkoromban láttam a
vádlottakat, amint a börtönőrök a tárgyalásra vezették őket.
Scharf Móricot személyesen
ismertem.
mert Orsovszky Gyula
katolikus tanító, aki Scharf Móric preceptora volt a
vizsgálat idején, ugyancsak az én tanítóm is volt. Scharf Móric később Amszterdamban gyémántköszörűs lett és néhány évvel ezelőtt
halt meg, az öreg Scharf
Hajdúmegyébe költözött és nyoma veszett. Onody Géza,
az antiszemita párt szabolcs megyei képviselője és a
vérvád kipattantója, ugyancsak
elhagyatottságban, emberkerülésben és csalódott lélekkel halt meg. A többi
vádlott közül is alig néhány tért vissza lakóhelyére, a többiek
elszéledtek a szélrózsa minden irányába.
– Egy nagy emberi igazságtalanságot jóvátenni:
ez a szándék lebegett előttem
regényem írása közben.
Ötven évnyi
távlatból néz vissza Krúdy Gyula az
1883-as eseményekre. A szenvedély
lehiggadásával, a történelem alapos ismeretével, a tör vényszéki tárgyalás
alapos áttanulmányozásával, az akkori idők életben maradt embereinek
meghallgatásával tárgyalja a történteket és sok
olyan részletet is feltár, amely az izgalmas tárgyalási hetekben nem került
nyilvánosságra.
A tiszaeszlári
Solymosi Eszter
jövő vasárnap, március 1-én indul meg a Magyarország hasábjain.
(Magyarország, 1931/43. /február 22./ 7. p.)