IRODALOM ÉS MŰVÉSZET.
Pesti album. Krúdy Gyula a legkellemesebb és
legérdekesebb beszélgetők egyike. Ez az ő ereje, a beszédnek egész különös
adománya, a mit elsősorban a hang tesz, az író lágy, érzéki, meleg hangja, a
melybe mindig elegyül egy kis szomorúság, az elmúlt és meglévő dolgok
melankóliája, az élet fájdalmas szeretete, a mely ezen az alaphangon fölül
mindig másképp modulál a szerint, hogy miről és mit beszél s a melyben tulajdon
képen az elbeszélő élete és egyénisége lélegzik. Erős líra van ebben a hangban,
búsongó, kissé szentimentális, de nem férfiasság nélkül való, – az író maga is
meghatódik a saját hangjától, mint a magányos esteli muzsikáló, a kiből
könnyeket fakaszt a saját hegedűjének a szava. Ez a fontos, ez a hang,
fontosabb a mondanivalónál is, a mely nem egyszer kis-súlyú és elfolyó,
mindenki másnak az ajkáról irrelevánsnak hatna, de Krúdy az elmondás módjával
jelentékennyé és érdekessé tudja tenni. Alakok suhannak el előttünk,
félhomályban, nem is a földön járva, hanem csak úgy lebegve, fantomok inkább,
mint realitások, nem megfigyelés és valószerű reprodukálás szüleményei, hanem a
futó hangulatéi, az író belső hullámzásának kivetítődései a világ sötét
felületére, – Krúdy nem vesződik azzal, hogy szigorú, biztos és határozott
körvonalakat adjon történeteinek és alakjainak, az életnek nem az anyaga, hanem
a muzsikája hat rá, nem három dimenzióval dolgozik, hanem mint a spiritiszták a
szellemeket, egy negyedik dimenzióba, a saját hangulatába helyezi el a világ
képeit, a mint feltűnnek előtte. Semmi más nem tartja össze mondanivalóját,
mint a belőle áradó líra, ő nem komponál, nem osztja be színeit és formáit
bizonyos terv és cél szerint, inkább úgy dolgozik, mint a naturalista muzsikus,
a ki kotta nélkül, nóta nélkül is, csak úgy hegedüli magának azt, a mit a
hangulata pillanatnyilag sugall neki, a nélkül, hogy törődnék vele, hol lesz
vége egész szabálytalanul csapongó áriáinak, meddig terjednek ki és milyen
részét foglalják magukba a hangok világának. Egészen sajátságos művészet a
Krúdyé, teljesen az ő saját műve, senki máshoz nem hasonlítható, minden
megszokástól és tradíciótól független, minden befogadott formát felbomlasztó,
kizárólag és teljesen az ő egyéniségétől függ, – mindennél bizonyítóbb erejű
próbája annak, hogy a művészetben végeredményben minden az emberen múlik, a
művész személyiségén.
(Vasárnapi Újság, 1919/4. /január 26./ 45. p.)