Egy hiányzó kor regényírója
Egypár évtized témája kiesett a magyar irodalomból. Jókai
még megfestette, ragyogó romantika-színű palettájából, a 48-as idők, meg az
abszolutizmus korának embereit, meg emberfeletti embereit. Utána aztán már csak
a fiatalok jöttek, akik – Herczeg Ferenc, Bródy Sándor, meg a többiek – a maguk má-jának figuráit vázolták fel, a
vidéket és Pestet, a bukó dzsentrit és a proletárság felé rohanó városi embert.
Az az egész hosszú idő azonban, amely a koronázás és
a millennium közé esik, valahogy kimaradt az írók emlékezetéből, csak néha
villant bele ebbe a sötéten maradt foltba Eötvös Károlynak egy-egy
emlék-torzója.
Ki írta meg Szücs Pátri korát, az „országgyűlési ifjak” e derék utódját,
akinek fallstaffos bonomiája
pedig évtizedeken keresztül ideálul lebegett az egyetemre kerülő ifjúság előtt.
Ki írta meg a Zrínyi-kávéház históriáját, amelynek méla emléke már csak a
villamosjegyek egy rejtélyes célkitűzésében vonja meg magát, senki sem tudván,
miért jelzi a „Zrínyi” szó a Múzeum körút és Kossuth
Lajos utca szögletének torkoló csomópontját. Ki írta meg a „Báthory” életét és
halálát, ahonnan felpirosló hajnalokkor, zöld bortól nekihevült ifjak – Koszthák – nekilendültek a „Szent” Kálvin-kútja
medencéjének, hogy dologra siető munkások, újságkihordó lányok, dunaparti kofák nagyobb gaudiumára a kút híves habjaiban
frissüljenek föl új ivás-tornákra. Ki írta meg a magyar diákságnak azt a
romantikus korát, amikor díszkardot vittek Isztambulba Abdul
Kérimnek, s a díszvacsorán az egyik hitetlen gyaur-diák,
akinek fejébe szállott a dicsőség és a bor gőze, nagy néma búsulásából hirtelen
felriadva, szentségtelen kézzel nagyot vágott a padisah combjára, s borízű,
recsegő hangon vágta oda neki a sorskérdést:
– No, öreg vaszi,
hát sosem iszunk már?
Az éppen kiépülő Sugár út meg a Nagykörút hazug
malterpompája fogott le ezekben az évtizedekben minden figyelmet és
csodálkozást. Elfelejtették, hogy emberek is mozogtak ezek mögött a Patyomkin-facádok mögött, – két-három évtized lelke veszett
bele az amerikanizálódó Pestbe.
Krúdy
Gyula az egyetlen, aki felismerte ezeknek az évtizedeknek
a lelki finomságait, az artisztikumát, amikor még Andrássy
Gyula bodor haja kábította el a főhercegnők mégiscsak emberi szívét, amikor még
Podmaniczky Frigyes nem csoszogott, hanem fiatalosan
jött-ment a klubok között, mindenkor rejtélyeskedő politikai küldetéseiben; s
amikor még Zsoldos Lujza dalaival telt el az ország.
Krúdy Gyula Nagy
kópé-ja ismét egyszer teli kézzel merít ebből a kihasználatlan szűz
forrásból, a „hiányzó kor”-ból, s abba beleállítva, a negyven
esztendős férfi szomorú elhalkulását, elcsendesülését rögzíti le.
*
Új könyveink ezek:
Bíró Lajos: A bazini zsidók (regény)
20.000.-
Bíró Lajos: Álarcok
(színjáték négy felvonásban)
7.000.-
Bíró Lajos: A szerelem
iskolája
1.500.-
Bródy Sándor: A szerelem élettana
(stúdiumok)
15.000.-
Déry Tibor: A két
nővér
1.500.-
Hatvany Lajos: Gyalu grófné (igaz
történet, régi időkből)
1.500.-
Kabos Ede: Egy óra
története
1.500.-
Karinthy Frigyes: Két mosoly
(tárcák)
9.000.-
Krúdy Gyula: Nagy kópé
(regény)
5.000.-
Krúdy Gyula: Őszi
versenyek
1.500.-
Szép Ernő: Vőlegény (három
felvonás)
5.000.-
Szép Ernő: Az isten és János
(2-ik kiadás)
1.500.-
Wallace, H. G.:
A dadaista fénykép titka (regény)
6.000.-
Wallace H. G.:
Szellemek párbaja
1.600.-
*
[…]
(Világ, 1924/160. /augusztus 6./ 4. p.)