A novellaelemzés új módszerei
Vita
négy magyar
novelláról
Négy
XX. századi magyar novellát – Kosztolányi Dezső „Caligula”, Krúdy Gyula „Utolsó szivar az
Arabs szürkénél”, Móricz Zsigmond „Barbárok” és Nagy Lajos „Január” című alkotásait – elemezte
az a vitaülés, amelyet a Magyar Tudományos Akadémia verstani és stilisztikai
munkabizottsága szervezett. A Szegeden, a József Attila Tudományegyetemen
megrendezett ülés anyaga most – az Akadémiai Kiadónál, Hankiss Elemér szerkesztésében
– napvilágot látott. Pszichológusok, irodalomtörténészek, nyelvészek,
kommunikációs szakemberek vettek részt a 29 előadást tartalmazó rendezvényen,
amely a munkabizottság második nagyszabású megmozdulása volt. (Az első – 1968-ban
– egy Babits- és egy Kassák-verssel foglalkozott.) Mondjuk meg rögtön, hogy ez
az „interdiszciplináris” megközelítés igen érdekes eredményeket hozott, s
nemcsak az említett novellákkal, sőt nem is csupán a modern magyar elbeszélések
elemzésével, kapcsolatban.
Az
egyik fontos tanulság a sok közül az, hogy bár nincs olyan rangos novella,
amelynek üzenete elhanyagolható volna, novellája válogatja, hogy milyen
előzmények után, milyen módszerrel jutunk el a társadalmi háttér és mondanivaló.
összegezéséig. Vannak elbeszélések – ilyen például, a „Barbárok”című Móricz-novella is —,
amikor eleve ismernünk kell azokat a társadalmi viszonyokat, amelyek között a
szereplők – mind a tiszántúli, „rideg” nyájú juhászok. mind a juhászokat eleve
primitíveknek, civilizálatlanoknak tartó vizsgálóbíró – élnek, hogy valóban
megértsük ne csak az elbeszélés „sztoriját”, hanem menetét is. Hogy teljes
gazdagságában fogadhassuk be az írás utolsó szavát, a címadó „Barbárok”-at, amit ugyan a vizsgálóbíró
mond ki a gyilkossá lett, veres juhászról és társairól, ám amit az író az úri
értetlenségre is vonatkoztat. A társadalmi ismeretek a novella lélektani
motivációinak felderítéséhez segítenek. Krúdy elbeszélése, az „Utolsó szivar” esetében viszont a
lélektani vonulatnak – az ezredes szerepcseréjének leendő áldozatával. a
„kófic” hírlapíróval való feltartóztathatatlan azonosulásának – beható megközelítése
vezethet csak el annak megértéséhez: mi volt az író véleménye arról a
kaszinóról, ahol az ezredes általában étkezni és élni szokott? Arról az
ezredesi világról, amelynek egyik, látszólag flegmatikus és robusztus
képviselőjében oly mély bűntudat rejtőzhetett.
Ugyancsak
fontos tanulság – amelyre különösen a „Caligula” különböző
szempontok, tanulságok alapján való elemzése nyújtott módot – annak
felismerése, hogy nem feltétlenül tételes (és irracionális) filozófia az, ha
egy modern irodalmi műben egzisztenciális jellegű kérdésfeltevésekkel találkozunk.
Vitányi Iván ezt úgy fejezte
ki, hogy amikor Az
ember tragédiájától József Attila életművéig
ilyesmivel találkozunk, akkor nem arról van szó, hogy a művészet
egzisztencializmust fejez ki, inkább arról, hogy a lét és semmi – amelynek
viszonya a tudományos filozófiában csak kiindulópont lehet – „a művész számára
a végső kérdés, az örök rejtély, az örök borzongás, az alkotás örök forrása.
Mert a művészet az ember szempontjából nézi, amire a filozófia a világ
szempontjából figyel.”
Érdekes
az a több előadásban is összehangzó megfigyelés is, miszerint a „Január” című Nagy Lajos-írás
a maga egyszerű struktúrájával a publicisztika felé közelít, és hogy az
olvasóra tett hatását nem utolsósorban az intenzív világnézeti töltés, az
értelemre való apellálás adja meg. (Ezért is van köze a „Január”-nak,
de
több más Nagy Lajos-novellának is Bálint György közírásához.)
Sorolhatnánk
még a felfedezéseket és az érdekességeket a szegedi vita most könyvben kiadott
anyagából. Kétségkívül vannak bizonyos „átfedések” ismétlődések is, és
különösen a szemiotikai-jeltani és stilisztikai jellegű tanulmányokban olyan
részletanalízisekkel is találkozhatunk, amelyeket már feleslegeseknek érzünk.
(A „matematizálás” – egy bizonyos határon túl – elmossa
a különbséget a sokat mondó költői szöveg és az egyszerű közlés, vagy akár az
értelmetlen halandzsa között.) Ezzel együtt is jelentős volt a – reméljük,
folytatandó, más művekre és műfajokra kiterjesztendő – vita. Az ilyen összehasonlító
elemzések megtermékenyíthetik a napi irodalma kritikát is. Hiszen e műfaj
számára például a pszichológiai megközelítés még csak meghódítandó terület
egyelőre. Pedig korszerű lélektani tudás és érzék nélkül az olvasókat sem
lehet megfelelően orientálni.
a[ntal]. g[ábor].
(Magyar Nemzet,
1972/59. /március 10./ 4. p.)