Krúdy szobor Óbudán
Óbudán az idei május az
irodalomé. A III. kerület hajdani életét bemutató Vasvirág az év legsikeresebb
magyar filmje. Ezen a májusi vasárnapon pedig, halálának negyedszázados
fordulóján, szobrot kapott Krúdy Gyula, ott, azon a tájon, ahol élete utolsó
esztendeit töltötte.
Ha azt mondják: Óbuda, az
irodalom ínyencei képzeletében már társul is szegődik hozzá Krúdy Gyula neve.
És ilyenkor, Óbudával kapcsolatban, Krúdyról szólván, a megemlékezésekben
ráütő rímként térnek vissza a szavak: zsokék, bor, ködlovag, Kéhli vendéglő, gáláns kalandok, Podolin,
— mintha Krúdyt csupán ez tenné.
Ma annak az embernek szobrát
leplezték le, aki elsősorban kivételes képességű íróművész volt. Annák is
határtalan szorgalmú: száznegyvennégy kötet könyvet írt, jó háromezer
novellát és mintegy harminc olyan regényt, melyet folytatásokban közöltek a
lapok. A magyar irodalomtörténetnek talán legszorgalmasabb írója volt.
És akik úgy nézik életét és
életművét, mint a múltnak megbocsátó nosztalgia romantikus dokumentumát, a
szoboravatás alkalmából arra is gondolhatnak: Krúdy Gyula életműve
lényegében egy társadalmi rend végelgyengüléséről szóló beszámoló.
Ezt el kell mondanunk ezen a
napon, mert nemcsak Krúdy regényhősei botladoztak egy haldokló társadalom
ingoványán, hanem maga Krúdy is. Krúdy, akihez az élet, (ami számunkra már
múlt), oly rideg, tárgyilagos, mondhatni irgalmatlan volt, hogy arra ítélte:
olyan szobában haljon meg, ahol még a villanyvilágítást is kikapcsolta az irodalom
és az emberi elesettség iránt érzéketlen Elektromos Művek...
Bajor Nagy Ernő
(Hétfői Hírek, 1958/19. /május 12./ 4. p.)