Szindbád szobra
|
Krúdy Gyula szobra — Gyenes
Tamás alkotása |
HÁRMAN VAGYUNK: az alkotóművész, a kerületi tanács elnökhelyettese
és az újságíró. Elfoglaltságunk nem éppen mindennapi: helyet keresünk egy
szobornak. S ez a szobor nem az Ezeregyéjszaka tengerjáró Szindbádját, hanem Krúdy Gyulát formázza, aki élete
egyik romantikus szakaszában Szindbádnak nevezte önmagát, »mert abban az
időben még közel volt a kor, midőn a , lovagok, költők, színészek és rajongó diákok
nevet választottak maguknak«. Vagy talán mert olyan volt, mint az a Szindbád,
aki így beszélt önmagáról: »Az én nevem teherhordó Szindbád és az emberek
holmiját cipelem a fejemen, ebből élek.«
Óbudán keresünk helyet a szobornak, ahol Szindbád jobbra billent fejjel
— mintha ezzel is a mások terhét hordozó ősére akarna emlékeztetni —
be-bekukkantott a hűvös, titkosmélyű kapualjakba, gyönyörködve vegyült el az
esküvők lakodalmas seregében, s ahol a Hajógyári szigeten sokszor látták kevés szóval, kipirult
izgalommal tárgyalni ismeretlen emberekkel.
Hány tájon is kell helyet keresnünk annak a szobornak! A különösnevű
utcákban: a Szél utcában, a Mókus
utcában, a Pacsirtamező utcában keresünk helyet a magyar irodalom szelíd és okos óriásáról mintázott
bronzalaknak. Erre járt élete utolsó három esztendejében Krúdy, itt gyűjtötte
össze ellesett beszélgetésekből, sóhajtásokból, nevetésekből és indulatszavakból
az úgynevezett Szent Mihály novellákat, melyekben Ő már nem is Szindbádként
szerepel. A borostyánsárga szem enyhén hunyorítva itt figyelte meg az óbudai
kintornást, a karnagyot, a csapost, az árvalányt, a dohánygyári Carment, hogy
aztán a magyar szépirodalom legmegejtőbb zenéjű prózájába szőjje őket. Itt forgatta
magában a Purgatórium, az Etel király kincse és a Kossuth fiúk regényes anyagát.
VAGY A HÍD VENDÉGLŐNÉL, a hajdani Kéhly közelében találunk alkalmas helyet? Itt itta a
savanykás borokat, ette kedvenc ételét, a főtt marhahúst tormával; itt ülték
körül a hallgatag újságíró-barátok: a szőke, kölyökképű Kállay István, a
garabonciásnak tűnő Hargitay Pista, az Amerikát járt Ring Pál s a mindhalálig
hűséges Várkonyi Titusz.
Itt ült Krúdy a kályha mellett és a szemtanúk szerint is »csöndes
vendég volt, talán csak egy igazi passziója volt, az írás.«
Igen, az a bornál is jobban mámorította.
Még a céhbeli is azt gondolná: egy-egy
muzsikáló sorral órákat töltött el. Pedig majdnem olyan sebesen írt, mint
amilyen az élőbeszéd üteme. Nem adta alább a napi húsz oldalnál.
Ezért fordult meg olyan gyakran a Templom utcai lakás és a Borosa féle
papírüzlet között a kis Krúdy Zsuzsa, hogy diósgyőri papírt, hegyes tollat, lila tintát vigyen
édesapjának. Talán erre a környékre illenék a szobor?...
Tulajdonképpen elkerülhetetlen volt, hogy Krúdy egyszer Óbudán is lakjék. A
szeszélyes futású utcák között, ahol a régi római város köveit őrzik a falak, a
mézeskalácsos és gyertyaöntő műhely közelében. Óbudán, ahol Back szatócs vevői
titkon utánafordultak, a Floh cukrászdában krémesező diáklányok pedig pirulva súgták
egymásnak a kékruhás, hószíningű, kamásnis gavallért látva: »Ő az«. Ahol bágyadt
virágokkal, asszonyfejekkel és álmos macskákkal teli óbudai ablakokból a titkokat sejtők azt
figyelték alkonyattájban, vajon nem jön-e Szinbádért a vörös postakocsi, hogy a
Flórián térről egyenest Podolinba robogjon vele hóprémes hegyek közé, ahol
estvének mondják az estét, Rozinák és Estellék a leányok s puha holdfénytől fehér az
örök hűségű nők könnyes arca.
MESÉLIK, HOGY A MARGITSZIGETIEK kérték, álljon Szindbád szobra az ő
rózsakertjeik között, vagy aggastyán korú tölgyeik alatt. De Radics Rudolf, a
vasas, aki most az óbudai tanács elnökhelyettese, úgy küzdött a szavak aranyművesének
szobráért, mint a Krúdy megírta jó vitézek szoktak. Így lett Óbudáé a szobor. És
most már azon tűnődnek, hogy jövőre, az író születésének nyolcvanadik,
halálának huszonötödik évfordulójára nemcsak szobra lesz itt Krúdynak, hanem
márványtáblája is egykori lakóházán, sőt addigra szobáját, aprócska múzeummá
alakítják.
De végtére is hol lesz az a szobor? A zengő nevű utcák melyikében? Új
épületek között vagy ódon házak fakó ablakaival néz majd mosolygós
farkasszemet? A fővárosi tanácsnál még gondolkodnak rajta. Mi hárman: Gyenes Tamás az alkotó, Radics
Rudolf elnökhelyettes, és az újságíró — kéretlenül kezdtünk helyet keresni neki.
Mindenesetre két nap alatt tizenegy embert kérdeztem meg, hol látná
legszívesebben a szobrot. Ketten — egy gimnazista fiú és egy idős gyümölcsárus
— nem tudták, ki volt Krúdy Gyula. Tatai Gábor autószerelő a kastély elé állíttatná; Radics
Rudolf a Korvin Ottó térre, a gesztenyefák alá; Krúdy Zsuzsa, aki
most édesapja utolsó éveiről szóló könyvén dolgozik, ugyancsak a Korvin teret
véli alkalmasnak erre a célra; Gráf Károlyné, az író volt szomszédja: »Hát hol
tehetne? Itt a közelben, mert itt
lakott és itt szép hely is van...« Kéhly Józsefné, az egykori vendéglős özvegye
a Híd vendéglő melletti kis térre tenné a szobrot; Mercz Gizella gimnáziumi
tanuló a Flórián térre, a többiek mind a Dunapartra.
|
|
Óbudai utca, ahol az
Erzsébetek és kékfestő-legények |
Gráf néni, a szobrászművész
és |
(Farkas Tibor felvételei) |
Ahogy a véleményeket
summázza, pirulva éri tetten önmagát az újságíró, hogy közvélemény kutatás
ürügyén sem tett mást, mint eszmélkedő kora örök élményéről, Szindbádról beszél. S a szobor hol állna legszívesebben?
Talán még őt is meg kéne kérdezni. De lehet, hogy a szobrok csak azért némák, mert modelljük már mindent elmondott, amit halottakról
és élőkről, eszmékről és érzésekről mondani akart?
De talán nem tiltakoznék, ha a szobor talapzatára kerülne a Szindbádról szóló
tündérmese utolsó mondata:
»DICSŐSÉG AZ ÉLŐNEK,
AKI NEM HAL MEG SOHA!«
Bajor Nagy
Ernő
(Ország Világ, 1957/30.
/december 17./ 4. p.)