FIGYELŐ (Magyar irodalom)
FESTETT
KIRÁLY
Krúdy Gyula regénye – Athenaeum
A festett király Szapolyai János, aki vadszőlő levelével szokta
kékre festeni az arcát, mielőtt katonái közé ment, hogy fiziognómiája mennél
félelmesebb legyen. Különös ember volt: sok bizarr furcsaságot jegyzett fel
róla Krúdy. Általában, a regény minden szereplőjéről találunk sok sajátos
karakter feljegyzést – tulajdonképpen ez adja meg ennek a könyvnek igazi
tartalmát és érdekességét.
Ha mindenáron skatulyázni akarnánk, akkor a «történelmi regény» feliratú
dobozba kellene elhelyezni ezt a könyvet. Ami nem volna precíz és helyes. Mert
ez az érdekes könyv, szigorúan véve: nem történelmi és nem regény. Mohács után
játszódik, négyszáz évvel ezelőtt: de ez a tény egymagában véve még nem elég a
«történelmi regény» jelzőhöz. «Történelmi» az a regény, amelyben összesűrítve
megtaláljuk a történelmi fejlődés egy fejezetét, amelyben mozog az idő,
amelyben kollektív erők áramlanak valahonnét valahová. A történelem: mozgás; a
történelmi regény: dinamikus. De Krúdynak ez a könyve statikus jelenség. Az író
kiemel egy pontot a történelemből, elkülöníti, és egy pillanatra megállítva az
időt, kizárólag a térben vizsgálja, és igyekszik leírni. Nagyon közelről
vizsgálja: kiszakítva a történeti perspektívákból.
És a könyv éppen ebből az okból nem mondható regénynek sem. Hiszen a regény
princípiuma végeredményben azonos a történelemével: a regénynek is az idő az
anyaga, a regény is dinamikus. A Festett király tulajdonképpen novella,
vagy még inkább ahhoz a nagyon vonzó műfajhoz tartozik, amelyet miniatűrnek
neveznek.
Főszereplője tulajdonképpen nem is Szapolyai, akit a könyv végén János királlyá
koronáznak, hanem ellenfele, Mária királyné, II. Lajos özvegye, aki Mohács után
Pozsonyban él híveivel, mostoha viszonyok között, de hűségesen védelmezve
bátyjának, Ferdinándnak érdekeit, és következetesen visszautasítva Szapolyai
ismételt házassági ajánlatait. Szapolyainak és még inkább Máriának életrajza ez
a könyv. Krúdy nagyon messze áll a modern történelmi portretistáktól,
Maurois-tól és Ludwigtól, akik történelmi embereket a
legmodernebb lélektani ideológiával értékelnek át mai emberekké. Krúdy
lélekábrázolása inkább romantikus: egy-egy vonást erősen megnagyít, fokoz, a
színeket nagyon megélénkíti. De azért nem emlékeztet a Jókai-szerű, sematikus
angyal-ördög emberábrázolásra. Az első pillanatban józanul meglátja hősének
reális tulajdonságait: mindvégig meg is tartja őket, de valamennyit erősen
aláhúzva, excentrikusan kihangsúlyozva. Ezzel a reális romantizmussal,
ezekkel a furcsa, különc, de mégis valószerű alakjaival inkább Dickenst
juttatja eszünkbe. (Talán csak az adagolás aránya más. Dickens módszere: két
rész realizmus, egy rész fantázia, Krúdyé pedig ennek a fordítottja.)
Ehhez járul még egy egészen különös, sajátos ízű és színű miliő- és
epizódfestés. (Krúdy legerősebb oldala.) Ez a könyv is tele van bizarr
dekorációjú leírásokkal, érdekes patinájú hangulatokkal, különleges színezetű
dialógusokkal. Van benne valami a múltból és a jelenből, az életből és a
meséből, a történelemből és az anekdotából. Speciális zamatú írás – Krúdy
egyéniségének markáns bélyegével.
Bálint György
(Nyugat,
1931/4. /február 16./ I. 265-266. p.)