Krudy
Gyula: Pest 1915-ben. A háború irodalmi
hatása elsősorban műfajok életrekeltésében van – az
úgynevezett intim írásfajták feltámadása ez, a csak az íróért magáért, vagy
legfeljebb egy-két más ember kedvéért papírravetett
írásoké. S a feltámadásban elsősorban a levélírás régmúlt divatja kapott új
lehetőséget. Sohasem írtak olyan szaporán leveleket és sohasem olvasták olyan
mohó érdeklődéssel őket, mint azóta, hogy a háborús viszonyok kényszerítő ereje
az informálás nagyobb és békeidőn teljes faktorát a sajtó, bizonyos dolgok
elhallgatására kényszerítette. Ez a korlátozás volt
első indítója, hogy a levélnek mint emberek egymással
való érintkezésének új jelentősége támadt. S ettől a gyakorlati kiemelkedéstől
már csak egy lépés választ el addig, hogy a levél mint
irodalmi forma is, új virágzásban kapjon új formát és új szépséget. Itt aztán
már egészen mellékes, hogy valóban küldött levelekről van-e szó, fontos csupán
az, hogy bizonyos dolgok elmondásának legharmónikusabb
formáját az íróművész a levél formában látja. S úgy érzem
hogy ennek az újrakelt műfajnak adja szépséges és értékes darabjait Krudy Gyula új könyve. Szükségtelennek is tartja, hogy
külső dolgokkal hangsúlyozza azt az episztola formát
és mégis régi levélírók legfőbb erényévvel, graciózus
könnyedségével örökíti meg a mai Pest hangulatait. Egészen intim diskurzusok
meghitt melegsége van benne, kompozícióban azonban az a biztonság és választékos
ízlés, ami csak írottaknak és nem élőszóval mondottaknak lehet jellegzetes
tulajdonsága. Most ez az igazi és művészi levél, olyan közvetlen, mint egy
beszélgetés és olyan teljes, mint egy irodalmi remekmű. Krudy
írói értékeinek egyik nobilis bizonysága, hogy ez a forma olyan közel áll hozzá
s e kis kötetben még ott is finom,
intimus leveleket értünk, ahol tulajdonképpen
újságcikkekből van szó. Kedves hangulatok, amelyeken ott érzik frissen és
illatos az idő, amelyben megfogantak. Az idő, a viszonyok, a vergődéssel teli
viharok olyan csábítók, hogy az író krónikásnak csapjon fel és megtörtént
dolgok megváltoztathatatlan merevségében keressen
emberi dokumentumokat – s a ma legtöbb krónikája – bármily előkelő író kezétől származék
is – inkább lázas események műve, mint az íróé. Krudy
könyvében megfordítva áll a dolog: egy város, – nekünk: a város – dokumentumait
keresi, de nem erős és monumentális hatású külső dolgokban, hanem apró
szeszélyekben, divatdolgokban, erkölcsökben – a hangulatokban, melyek e nagy
felfordulás kapcsán kiváltódtak belőlünk. Egy-egy darabja, mint a meggyászolt
Zuboly nekrológja, fájdalmas szomorúsággal tele, másokban
pedig bajjal és derűvel érezteti meg velünk, hogy az emberből, a
legkomplikáltabb és legraffináltabb nagyvárosi
lényből milyen ősi és ösztönös erővel tör ki e minden megváltozásában az
eredendő naivitás, a gyermeki, infantilis együgyűség. Az előkelő és biztos
szemű néző szerepét vállalta ebben a kis könyvben Krudy,
s ezt a szerepet kitűnően tölti be – s mindenekfölött szimpatikussá teszi az
írásait a gyűjtő melegséggel és szívvel teli gesztusa – minden mondaton és
minden soron át –, mely szeretettel nézi és simogatja végig mind az
eseményeket, embereket és dolgokat. Krudy gráciával
és ízléssel gazdag könyvecskéje Dick könyvárusnál jelent
meg s három korona ára.
(b[á]l[in]t. l[ajos].)
(Világ, 1915/352. /december 19./ 33. p.)