Arcképek a köröm
hátán
KRÚDY GYULA
Hatezerötszáz
esztendős volt Szindbád, amikor úgy érezte, hogy illő
volna megemlékeznie utóbbi félezer születésnapjáról. így
vetődött mindenféle színes, álmosító ködökből az esti Pestre, ahol nagy adag bujaság
lappangott a gázlámpák szivárványos fényében, élnivágyás, meleg kacaj
visszhangzott, mint nyári eső pergése, és remegő lábszárú öregurak suhantak
vézna kis munkáslányok után, hamis fogsoruk között szürcsölve nagy barna nyelvüket.
Félig lecsúszott a hattyúprém a színházba siető asszonyok rizsporozott
nyakáról, gyöngéd szívű nők marólúgot kevertek, gyufát oldottak boldogtalan
udvari lakásokban, és gyilkosok írták a nevüket hölgyek legyezőire az
eltöltött szép órák után. Szindbád befordult a Frank
Jeremiás és neje utcába, ahol már várták őt az ablakban ülő lányok, és. meztelen talpacskájukkal ismerősként csiklandozták meg a
vendég fülét, tarkóját. Szindbád egyenként
megsimogatta a térdüket, sőt még oda is szorította egy pillanatig az orrát e húsoskalácsok meleg és illatos fonatához, aztán hatalmasat
kiáltván a fejéhez kapott, és megiramodott fölfelé a domboldalon. Hiszen messziről is érezte, hogy valahol a Tabán környékén egy
szép balzsamozott birkacomb vergődve odaragadt a bográcshoz, és most aranyló
párában verítékezik, szinte fölsikolt és elalél, mint szűzleány az első
csóktól, s ha ő nem siet oda, hogy föllocsolja a gyömbér, szerecsendió,
kakukkfű és sáfrány életvizével, ahogy tavaszi zápor vonul át a tikkadozó erdő fölött, mindenféle fűszeres és csiklantó ízeket fölpárologtatván, akkor senyvedve
elpusztul — nyersen szólva: könyörtelenül odaég az a gyönyörűséges birkacomb
...
(5-6. p.)
Az emlékezet
állandósága
Sörén Kierkegaard dán teológus és filozófus, akit az egzisztencialisták
ősatyjuknak tekintenek, ezt mondja: a társadalmi változás nem hoz gyógyírt az
emberiség sebeire, tehát csak az egyéni megigazulás útjait lehet keresni; a szubjektivitás pedig oly szenvedély, amely végkifejlésében
határtalan egyéni érdeket érez az üdvösség iránt. Ehhez a csúcshoz három
közbeeső úton lehet elérni: esztétikai, etikai, vallási. De az esztétikai jelző
itt, nevével ellentétben, alig érinti a szép fogalmát, s inkább érzelmi
magatartást jelent. Az első esztétikai elem az érzéki vágy, amelyet nem lehet
sem megmintázni, sem megfesteni, sem szavakban fölidézni. Ábrázolásának
egyetlen közege a zene, mondja a dán filozófus, hiszen ez magában foglalja az
idő mozzanatát anélkül, hogy szétfolyna az időben. Szerinte az érzéki zsenialitást mint csábítást Mozart Don Juanja
fejezi ki tökéletesen, mi azonban nyugodtan hozzátennők: és Krúdy Gyula Szindbádja. Mert épp az a csodálatos e kedves, bohó
kalandorban, hogy regényben fogant álomlovagként is versenyre tud kelni zenévé
oldott versenytársa hódításaival. És akárcsak Don Juan
alakja, az övé is szüntelen létének két véglete között lebeg: egyrészt erő és
élet, másrészt egyéniség. S vajon ez a lebegés nem olyan-e, mint a zenei
hangrezgés, amelyről Kierkegaard beszél? Sőt, a mi Szindbádunk térben és időben még szabadabb is elődjénél,
hisz kedvére kószálhat a világ minden táján, s hol fiatal, hol
háromszázharminchárom esztendős. Másrészt, az ő sokszínű kalandjaihoz viszonyítva
De Ponté librettójának színtere, ahol a délspanyol lovagnak mozognia és
cselekednie kell, nevetségesen szűk; csak Mozart csodás zenéje nyit utat a
hódító előtt más képzelmi szférák felé. S míg a középkori
legendából kibontakozó Don Juan csábítóként hősies és
hű szolgájára, Leporrellóra bízza a komikus hátteret,
minden humort nélkülözvén, amely alakját egykor az élcelődő nép előtt
körülvette, addig Szindbád maga a kedély: az a fajta
csélcsap, akinek ismét és újra meg kell bocsátanunk, s akit szeretnünk kell,
mint saját gyengéinket; mert noha ártatlan lelkeket is elszédít, érzelemért ő
maga is érzelmet ád, s minden hódítása hagy benne egy
parányi sóvárgást. Nemcsak őt álmodják tehát a nők, de ő is
visszasóhajtja olykor tűnt szerelmeit: Szindbád! Voltál-e már azon a
helyen, ahol a temető a hegyoldalban van, és a temetőben valaki fekszik, akinek
azt ígérted, hogy sohasem hagyod el? No, de mégis mi köze az álombéli lovagnak
az egzisztencializmus esztétikájához? Ne felejtsük el, hogy a dán teológust az
első világháború után fedezte fel a német polgárság, amely csüggedtségében a múlt
század irracionális filozófiai áramlataiba menekült. Fáradt és kiábrándult
korszak ez Magyarországon is. Krúdy már a történelmi katasztrófa előtt
építgetni kezdte álomvilágát, s magányos művészetében megteremtette
alteregóját, Szindbádot, hogy az epikureista
örömökön túl az örök szerelmi hódításban lelje meg a lét értelmét. Míg a lelki
szerelem az időben hűségesen kitart, addig az érzéki szerelem nem egyéb, mint
eltűnés az időben — mondja Kierkegaard. — Az a közeg
viszont, amely az eltűnést elősegíti, a zene. Ki tudja, vagy legalábbis ki
érezte meg ezt jobban Krúdynál, akinek gordonkaszólamú muzsikáját mindmáig
ajándéknak, ráadásnak tekintjük az álomszerű történetekhez. Ki gondolt rá,
hogy e mesteri játék esetleg épp a lírai ént, az egymásután következő
szenvedélyes föllángolásokat akarja érzékeltetni, mintha az álombéli lovag
immár nem is szavakban nyilvánulna meg, hanem az érzelem közvetlenségében
mozogna: mintha álom és egyéni lét szüntelen egymásba mosódna, miként csak a zenében
szokott történni. S íme, ez Krúdy prózájának titka és varázsa, s a lét, amelyet
ő érzékeltet, bármilyen irányzathoz kapcsoljuk is, boldogító vagy
szívszorongatóan emlékeztető. Hiszen alkalmat kínál, hogy egy pillanatban
teljes létünket megérezzük, azzal együtt, ami volt vagy lehetett volna, ami
van, vagy lehetne, s ami lesz, vagy lehetséges. Szindbád
ma is itt jár közöttünk.
(107-109. p.)
(Bálint Tibor: Kenyér és gyertyaláng.
Arcképek, vallomások, tanulmányok
Kolozsvár-Napoca, 1975, Dacia Könyvkiadó.)