Krúdy emlékkiállítás a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban
Az első meglepetés — kellemes és élményszerű —, a
Krúdy-kiállítás megnyitóján, a jelenlévők nagy száma.
De nem ám csak az idősebb irodalmárok, szakállas professzorok, ódivatú urak és
hölgyek, „hivatalból” érkezett újságírók, kötelességszerűen megjelent rokonok,
hanem sok fiatal lány és fiú, még csak nem is egyetemista, de gimnazista korúak.
Okunk van tehát hinni, hogy a fiatalok közt is szépszámú olvasótábora van Rezeda
Kázmér megalkotójának.
Gondolom, több, mint valaha. Hiszen itt, a kiállításon látható
a Franklin Társulat vezetőinek levele a nagybeteg íróhoz. Mély tisztelettel s
alkalmasint őszinte szeretettel kívánnak jobbulást, ám, kérésének
teljesítését — hogy az állandó anyagi gondokkal küszködő író munkáiból új
kiadásokat jelentessenek meg —, kereken elutasítják. Mert mindegyik
kötetéből tekintélyes mennyiség van raktáron...
Eredeti levél és eredeti kézirat, zsebóra (6 óra 8 percet
mutat) és toll, meg tollszár, újságkivágás és könyvborító, rajz és karikatúra
(a Major „Sicué” —
róla), tőle származó és róla szóló hírlapi cikkek (köztük Móricz
Zsigmond búcsúztatója,
a Magyarországban: „Krúdy elaludt”), margitszigeti belépőjegy és népfölkelői
igazolvány, születési bizonyítvány és halotti levél, eredeti fényképek és
különböző reprodukciók, a legváltozatosabb műfajú dokumentumok, izgalmas
adatok, kíváncsiságot ébresztő érdekességek sorakoznak egymás mellett ezen a Tóbiás
Áron tudományos kutató (és — tegyük hozzá büszkén — kiváló
újságíró) által rendezett, nagy gonddal, féltő szeretettel, termékeny
kegyelettel összeállított kiállításon. S az egész együtt ízelítője csupán
annak a még nagyobb gonddal összeállított, sokkalta gazdagabb emlékanyagot
tartalmazó, úgyszintén Tóbiás Áron szerkesztette emlékkötetnek, a Krúdy
világának, amely a nyomda jóvoltából néhány héten belül már az
olvasó asztalára kerül.
Nívós kiállítást még rangosabbá tesz a megnyitót mondó
személye, s mondandója. A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár kiállítása
erről is jó érzékkel gondoskodott. Benedek
Marcellt kérték fel a kiállítás megnyitására.
Három dologról szólt csupán, tömören. Elsőül
Krúdy bohémségéről. S hozzá fölemlítette a többiekét, Csokonaitól
Bródy Sándoron át Heltai Jenőig,
emlékeztetvén: minő hatalmas életmű, mennyi jó munka keletkezett a bohémek
tollán! Mert bohémek voltak bár abban, hogy áttörték a polgári élet korlátait,
kávéházba jártak s éjszakáztak, mulattak is olykor, de nem voltak kötelességmulasztók,
felelősségérzettől mentesek. Megszállottai voltak az írásnak, szenvedélyük
volt a betű!
Másodjára Krúdyt, mint múltban élő írót elemezte Benedek
Marcell. Csakugyan, a lelkében élő, aranyködbe burkolt múltban élt Szinbád, de azért-e csak, hogy nosztalgiát ébresszen
olvasóiban a régi idők iránt? Inkább azért, hogy fölmutassa e folytonosságból
kiformálódó változásokat, azt a világot, amelyből a miénk (vagyis a Krúdyé)
keletkezett, azokat a rózsaszínű vétkeket, amelyekből történelmileg törvényszerűen
keletkeztek a nagy társadalmi bűnök s igazságtalanságok.
Végül Krúdy stílusát boncolta. Egyetlen mondatáról is felismerjük
a szerzőt, annyira eredeti ez a stílus, s bizony a korunk irodalmában elharapódzott
fogalmazási szürkeségből felpillantva, nem árt ezt a tanulságot megjegyezni! —
szólt a ma irodalmáraihoz Benedek Marcell.
S így fejezte be: .,Szeressük-e Krúdyt? De hiszen önök valamennyien
nyilván azért vannak itt, mert szeretik!”
BARABÁS
TAMÁS
(Élet és Irodalom,
1963/19. /május 11./ 9. p.)