Szindbád a moziban
„Egy darab világ a mozifénykép, mely mint az ezeregy éjszakának a meséje elevenedik meg. Az ember álmait látja a filmen ... én csak a hangulatot, a zenét, a romantikát és a természetet szeretem a moziban...”
Egy
hangulatos szepesdszombati utca |
A 75. születésnapra
Jövőre
ünnepeljük a mozifilm megszületésének 75. születésnapját. A fenti sorokat a Ha én
filmet írnék... című cikkében Krúdy Gyula írta, mégpedig egy híján ötven
esztendővel ezelőtt, a film születésének negyedszázados ünnepére.
S a
háromnegyed évszázados jubileumot a magyar filmművészet a többi között egy – a
tudomásom szerint első – Krúdy-filmmel köszönti. „Az ember álmait látja a
filmen” – írta Krúdy. És a maga sajátjának érzett Krúdy-álmait akarja most
filmre vinni egy képzőművészeti ihletésű fiatal rendező, Huszárik Zoltán.
Milliók
számára – milliókért... Amikor először hallottam arról, hogy ez a színes film
mily drága lesz, s költségeit a többi közt az is növeli, hogy sok külső
felvételt Szlovákiában készítenek, bevallom, bosszankodtam. – Hát nem
mindegy – gondoltam –, hogy azok a „felvidéki” tájak, mondjuk Szentendrén,
vagy a budai hegyekben készülnek? S mennyivel olcsóbb lenne!
Ám történt,
hogy egy kora őszi pozsony–tátrai
utazáson – amelyet nem vörös postakocsin, hanem a Tükör szlovákiai
testvérlapjának vajszínű, 220-as Mercedesén tettem meg – aranyfényű
napsütésben, bíbor és sárga októberi falevelek közt rájuk találva, utamba
ejtettem a Szindbád-film forgatócsoportját is. S megláttam a varázsosan
szép szepesdszombati, szepesváraljai
tájakat, a szöveg nélkül, csupán önmagukat elénk tárva is mindennél
beszédesebben Krúdy világát, hangulatait, látomásait felidéző környezetet. És
azonnal megbékültem.
Néhány másodperc a több ezer
méterből
626.
felvétel – olvasható a felirat a csapón, a gép indul, s mögötte az operatőr, Sára
Sándor áll. Kamerájával szemben a címszerepet, Szindbádot megszemélyesítő Latinovits
Zoltán, szürke felleghajtóban, fehér kesztyűben, szürke kalapban, fekete
kockás mellényben hazakíséri éppen a fekete ruhát, fehér kalapot viselő,
darázsderekú, libbenő járású, lépteiben is Krúdy költészetét őrző Szegedi
Erikát, a mozdulatlanságában is fojtott örömöket ígérő, ódon szepesdszombati utcán. Megérkeznek a házhoz, amely mögött
mindjárt eltűnik Szindbád sok asszonya közül az egyik:
– Isten önnel, Szindbád! – mondja, mögötte bezárul a kapu, s Latinovits még sokáig,
igézetten és igézőn néz utána, tekintetével latolgatva, valóság vagy látomás tűnt-é el a kapu megett.
– Ennyi! – ezt a rendező mondja, s egy fél délelőtti nekifutás,
próba, művészi és műszaki előkészület után végleges formát öntött immár a több
ezer méteres Krúdy-film egyik alig néhány másodperces jelenete.
A szepesváraljai temetőkertben, |
Lenke – Leelőssy Éva
A fiatal Lenke alakítóját úgy hívják, hogy Leelőssy Éva. Mai, húsz év körüli budapesti kislány él ezzel az igazán krúdys névvel közöttünk, a Hungexpo vállalat egyik alkalmazottja, talán éppen a neve miatt figyelt fel rá Huszárik. „Krúdy a névvarázsnak is rabja, íróink közt talán leginkább ... varázserejű szimbólumnak tekinti a neveket ... ebből a névfetisizmusból, a fantasztikumhoz való vonzódásból és a finom hangulati árnyalatok iránti érzékenységből táplálkozik Krúdynak bizarr nyelvi fantáziája” – írja Kovalovszky Miklós.
Két órán
át figyeltem a szepesváraljai temetőkertben
ennek a krúdys nevű civilnek, Leelőssy Évának
egyetlen, Latinovitssal való jelenetét. Latinovits
nemcsak színészként magyaráz a civilnek, s idősebb partnerként a kezdőnek; ő
ugyanis most nem csupán főszereplője, de hivatalosan, szerződése szerint, játékmestere
is a filmnek, s ahogy láthattam, ezt a feladatát igen lelkiismeretesen látja
el.
Egy
jelenetből korai lenne ítélkezni, ebből a jelenetből azonban, úgy tűnt nekem, a
kívülálló szemlélőnek, hogy Leelőssy Éva átéli s a
nézővel elhiteti Lenke rebbenő alakját.
„Mielőtt
Krisztus menyasszonya lennék, földi ember kedvese akarok lenni. Legyen miért
imádkozni a kolostorban. Apáca leszek és hideg kövön térdepelek halálom
napjáig. Akarom tudni, hogy miért térdepelek. Pénteken böjtölök és vasárnap
megáldozok. Szent Ágnes napján a magáé leszek."
Ez a
szövege ebben a temetőkerti jelenetben Szindbáddal való forró érzelmű
találkozásakor, s e szavak után búcsút intve, csókot lehelve elrohan, a
győzelmes Szindbád pedig botját, kalapját magasba emelve, örömteli
diadalkiáltásban tör ki: hisz megígérte Lenke, hogy övé lesz Szent Ágnes
napján...
Nehéz vállalkozás
Abszolút
írónak nevezte
Krúdyt egyik legnagyobb csodálója, a Szindbádot egyszer újrakölteni is
megkísérlő Márai Sándor. És Hatvany Lajos ezt a meghatározást meg
is magyarázta: „Abszolút író olyan, mint az abszolút színész, aki hallgatóit
egyaránt magával ragadja, akár értelmetlenül szétszakított szöveget, akár a
Hamlet monológját szavalja el. Krúdy Gyula is... abszolút írásművészetének
hatalmával ejti meg az olvasót.”
|
A felvétel mindjárt indul... Az operatőr, Sára Sándor SZALAY ZOLTÁN FELVÉTELEI |
Huszárik Zoltán nem kevesebbre vállalkozott, mint arra, hogy a film nyelvén mutassa föl ezt az abszolút írót, hogy a mozinézők millióival is érzékeltesse, amit a könyvolvasó százezrek már tudnak – és ugyanakkor e könyvolvasó százezrek se veszítsék el illúzióikat, ne érezzék megcsalatva magukat, amikor olvasmányélményükkel egyenrangú gyönyörűséget keresnek majd a Szindbád-filmet nézve a moziban.
Nehéz
vállalkozás. Kívánjuk: sikerüljön.
BARABÁS
TAMÁS
(Tükör, 1970/48. /december 1./ 19. p.)