Az impresszionizmus
[…]
Krúdy Gyula, a Nyírség és a
történelmibb levegőjű Felvidék hangulatfestője. Nála a táji színekhez a
biedermeier hangulati elemei járulnak: postakocsin
utazás tájakon keresztül, amelyek álomszerűen vonulnak el előttünk, utcák,
házak, szobák, amelyekben múlttá, hangulattá lett az élet.
„Télen sötétben fölkelni, amikor még a
kályhából virrasztva és meghitten nézegetnek ki a tűzszemek s a szoba levegője
álomporral van teli, a hajnali álmok csalódottan
menekülnek el a szoba sarkaiba a gyertya lángja elől... A hajnalban való
fölkelés olyan különös megmagyarázhatatlan érzést ébresztett bennem, mintha
hosszú útra indulnék, messze, messzire, célját s végét nem látva az útnak,
csak megyek, mintha többé sohasem szándékoznám visszatérni álmos ágyamhoz.
Talán
azért jutott eszembe a hajnali utazás, mert gyermekkoromban egyszer valóban
utaztam hajnalban. Miskolcról egy bágyadtszagú fogadóból, félálomban az
omnibusz piros bársonyülésén. Tél volt, a házak kék és fehér bundák alatt aludtak,
a vasúti állomás piros és zöld lámpásai fáradhatatlanul égtek, valamerről a
reszkető sötétségből kell megérkezni annak a vonatnak, amely engem elvisz.
Atyám komolyan,
hódprémes sapkában és bundában ült mellettem az omnibuszban. A kerekek
csattogtak a miskolci kövezeten, egy kávéházból, mint varjúcsapat, akkor mendegélt
hazafelé a cigánybanda, cigarettájuk tüze fénylett, hangjuk mormogott. A kocsi sarkában aranyos sapkában üldögélt a vörösbajuszú
portás, aki hajnalban fokhagymás füstölt húst evett, — mert ilyen szaga volt s a házak bezárt fehér ablakai,
amelyek mögött emberek aludtak, elmaradoztak.”
[…]
(Baránszky-Jób László: A magyar széppróza története
szemelvényekben.
Budapest, 1937, Királyi Magyar Egyetemi Nyomda. 281-282. p.
/A tanítás problémái 18./)