Az impresszionizmus

 

[…]

Krúdy Gyula, a Nyírség és a történelmibb levegőjű Felvidék hangulatfestője. Nála a táji szí­nekhez a biedermeier hangulati elemei járulnak: postakocsin utazás tájakon keresztül, amelyek álom­szerűen vonulnak el előttünk, utcák, házak, szobák, amelyekben múlttá, hangulattá lett az élet.

„Télen sötétben fölkelni, amikor még a kályhá­ból virrasztva és meghitten nézegetnek ki a tűzszemek s a szoba levegője álomporral van teli, a hajnali álmok csalódottan menekülnek el a szoba sarkaiba a gyertya lángja elől... A hajnalban való fölkelés olyan különös megmagyarázhatatlan érzést ébresztett bennem, mintha hosszú útra in­dulnék, messze, messzire, célját s végét nem látva az útnak, csak megyek, mintha többé sohasem szándékoznám visszatérni álmos ágyamhoz.

Talán azért jutott eszembe a hajnali utazás, mert gyermekkoromban egyszer valóban utaztam hajnalban. Miskolcról egy bágyadtszagú fogadó­ból, félálomban az omnibusz piros bársonyülésén. Tél volt, a házak kék és fehér bundák alatt alud­tak, a vasúti állomás piros és zöld lámpásai fárad­hatatlanul égtek, valamerről a reszkető sötétség­ből kell megérkezni annak a vonatnak, amely en­gem elvisz. Atyám komolyan, hódprémes sapká­ban és bundában ült mellettem az omnibuszban. A kerekek csattogtak a miskolci kövezeten, egy kávéházból, mint varjúcsapat, akkor mendegélt hazafelé a cigánybanda, cigarettájuk tüze fénylett, hangjuk mormogott. A kocsi sarkában aranyos sapkában üldögélt a vörösbajuszú portás, aki haj­nalban fokhagymás füstölt húst evett,mert ilyen szaga volt s a házak bezárt fehér ablakai, amelyek mögött emberek aludtak, elmaradoztak.”

[…]

 

(Baránszky-Jób László: A magyar széppróza története szemelvényekben.
Budapest, 1937, Királyi Magyar Egyetemi Nyomda. 281-282. p.
/A tanítás problémái 18./)