KRÚDY GYULA PÁLYAKEZDETE
Krúdy
Gyula rendkívül gazdag életműve több, mint negyed
századdal halála után még mindig rikító fehér folt a magyar irodalom
történetírás térképén.
A
polgári esztétika számos rajongó emlékezéssel, szubjektivista esszével hódolt
előtte, de inkább elködösítette, minisein hogy megfelelő fénybe állította
volna alakját, munkásságát.
Az
emlékezések és tanulmányok többsége a legkülönbözőbb irányzatok és
stílustörekvések szűk korlátai közé próbálta beleszorítani életművét. Mások
viszont túlságosan is hangsúlyozták Krúdy különállását, magányos utasnak
nevezvén őt, kiszakították a magyar irodalom folyamatából. (Perkátai László 1938-ban
megjelent disszertációja ritka kivétel: különösen a stílusvizsgálat
szempontjából maradandó értékkel bíró munka.)
A szubjektivista értékeléssel igyekszik szakítani a marxista irodalomtörténetírás, egy-egy értékes tanulmány erejéig (Sőtér István, Szauder József,
Mátrai László és Szabó Ede munkái), amikor is különösen sajátos írói
világnézetének meghatározása felől közelit Krúdy életművéhez. A kutató munkáját azonban
rendkívül megnehezíti az a tény, hogy a magyar irodalom egyik leggazdagabb
életműve bibliográfiai vonatkozásbaji még feltáratlan, és nem rendelkezünk megbízható
életrajzzal sem. Most amikor útjára indítjuk Krúdy Gyula elbeszéléseinek eddig
legnagyobb arányú kiadását, azt a célt is magunk elé tűzzük, hogy a kutatás
számára hozzáférhetőbbé tegyük az eddig nagyrészt hírlapokban és
folyóiratokban eltemetett anyagot.
*
Krúdy
Gyula pályája a kiegyezés utáni romantikához (Jókaihoz, Mikszáthhoz) szorosan
kapcsolódva, a századvégi irodalmi forrongás közepette indul, és különösen a
900-as években, a kritikai realizmus irányzatához közeledik. De a forradalmi
átváltás előtt – éppen Móricz és Ady kitörésének idején – megtorpan. Krúdy nem
volt hivatott az apostoli szerepre. Dzsentri származásának kötöttségei és befeléfordulásra hajlamos alkata nem predesztinálta erre.
Megértette a kor szavát, amikor osztályának hanyatlásával, sőt teljes
bukásával kellett szembenéznie. De már a kapitalista fejlődéssel való
szembenállása ellentmondásos. Irtózott a burzsoá világtól, bírálta visszásságait,
de nem hitt a jövőben, a múlt nevében szólott. Sem a jövő, sem múlt itt nem
konkrét meghatározás, csupán absztrakció. A jövőben nemcsak azért nem bízott,
mert nem ismerte fel az osztályt, amelyben bízhatott volna (1919-es kiállása a
nép ügye mellett – sajnos – csak rövid közjáték
maradt pályafutásán), hanem általánosságban nem hitte, hogy a jövendő jobb kort
hozhatna az elmúltnál. Ez a múlt pedig még kevésbé bírt konkrét jelentéssel
Krúdynál: a századforduló Magyarországa csak keret boldog békeidőben játszó
történeteihez, voltaképpen csupán absztrakció, amely az író emlékezetében kelt
életre. Hogy mindennek ellenére mégsem volt dekadens pesszimista,
hanem legnagyobb alkotásait joggal tartjuk számon az elmúlt félszázad legjelentősebb
realista művei között (pl. Három király,
Boldogult úrfi koromban, Az élet álom elbeszélései stb.),
annak főokát abban kell keresnünk, hogy Krúdy
mintegy negyvenéves, hosszú pályafutása során fáradhatatlanul a realizmus
irányába fejlesztette alkotóművészetét. Az élete végén alkotott nagy művek – mint Sőtér István is megállapítja – a valóságábrázolás egy
sajátos igényével lépnek fel, és a magyar prózairodalom kiemelkedő alkotásainak
sorában foglalnak helyet. Mint annyi regényalakja, ő maga is különc a magyar
irodalomban: dekadensnek mindig is túlságosan realista, realistának egy
kicsit mindig dekadens volt. Élet és álom, realitás és irrealitás, életigenlés
és pesszimizmus egyaránt jelen van minden alkotókor szakában, de a fejlődés
során mindinkább a pozitív előjelű jelenségek kerülnek túlsúlyba. Ma még nincs
módunkban teljes életművének elemezése alapján ezt a fejlődést pontosan nyomon
követni, de úgy gondoljuk egy lépést azzal is teszünk ennek érdekében, ha a
következőkben a pályakezdetet vesszük közelebbről szemügyre.
Krúdy
Gyula életét, egyéniségét legendákkal szőtte körül a kortársi irodalom és a
szájhagyomány. De volt valaki, akit ebben nem tudott túlszárnyalni senki sem: ő
maga. Saját alakját annyi változatban és oly szikes részletességgel rajzolta
meg műveiben, mint talán őkívüle senki sem irodalmunkban. Talán ezért is olyan
nehéz megírni hiteles életrajzát.
1878.
október 21-én született, Nyíregyházán. Elemi iskoláit szülővárosában, az alsó
gimnázium egy évét Szatmáron végezte. Ezután került „német szóra” Podolinba, ahol a jezsuita gimnázium falai között három
évet töltött. A négy felső gimnázium évében újra Nyíregyházán találjuk,
itt 1895-ben „megfelelt” minősítéssel tette le az érettségit a Kossuth gimnáziumban, amely ma is
híven őrzi emlékét. Ezután indul meg rövid, de igen jelentős vidéki
újságírói pályafutásán, amely a millenniumi ünnepségek idején zárul, amikor már
a fővárosból küld tudósítást vidéki lapjának. Ez a „kiküldetés” élete végéig
tart, ezután csak ritkán, egy-két hétre hagyja el szeretett Budapestjét,
amelynek egyik leghívebb szerelmese és krónikása lett.
Ifjúkori
élettörténetének e száraz adatai mögött az életműre nagy hatást gyakorló
élményeket találunk. „Nyírség”, „Podolin” – egy-egy kis világ húzódik meg
mögöttük, amely az ő révén vált ismertté irodalmunkban. Sokat
emlegetett emlékező hajlamának megfelelően az ifjúkorból meríti legérettebb
írói korszakának élményanyagát is.
A
gyermek Krúdyt érintő hatások közül is első a szabadságharcnak szülővárosában
és családjában oly élénken élő és oly féltve őrzött legendaköre, eszmevilága.
Nagyapja a megyei honvédegylet elnöke, rangos közéleti személyiség volt. Ennek
értékét csak akkor mérhetjük fel megfelelően, ha tudjuk, hogy a város
lakosságának zömét kitevő egykori tirpák-telepesek utódai a szabadságharc által
kaptak megerősítést jogos városi birtokukra, melyet földesuraiktól örökáron
korábban megvásároltak ugyan, de melyet pörösködéssel mindig újra vissza
akartak venni tőlük. Ezért nagy becsben tartották a legidősebb Krúdyt, aki a
negyvennyolcas törvények élő szimbólumként járt közöttük, aki Komárom falai
alatt harcolt, kinek bátyja, Krúdy Kálmán, a szabadságharc utáni időkben
gerillavezérként tette híressé nevét.
A
fiatal Krúdy gyakori vendége volt a nagyszülői háznak, ahol a nagyapa
negyvennyolcas történeteit hallgatta, s ahol a nagyanya révén az álmok csodás
világával is megismerkedett. (Radics Mária egész Szabolcsban híres volt jóslatairól,
álomfejtéseiről.) Alighanem az ő történetei keltették fel a fiatal gyermek
érdeklődését a kisváros zsalugáterei mögé búvó életek titkai iránt.
A
nagyszülői és a szülői ház gyakran élt egymással peres viszonyban. Az egyik
nagy per oka idősebb Krúdy Gyulának, az író apjának házassága volt. A fiatal
ügyvéd, aki akkoriban nyitotta meg később jól menő irodáját a város
központjában, egy zsellérlányt vett feleségül: Csákányi Júlia annak a háznak az
építkezésén dolgozott, melynek később asszonya lett. Az asszonyt, aki szerető
gonddal nevelt fel nyolc gyermeket, aki városszerte nevezetes volt példás rendszereidéről,
szigorú erkölcseiről, a város polgársága sohasem fogadta be, és nem békült meg
vele a nagyszülői ház sem. De az író apja ezzel mit sem törődött, kivételes
műveltsége, ügyvédi jó hírneve tekintélyes rangot biztosított neki a városban,
s bátran dacolt szülei ellenkezésével is. De volt még egy kibékíthetetlen
ellentét apa és nagyapa között: az öreg dühös ellenzékiségével szemben a fiú
inkább „Apponyi szelídebb politikája felé hajlott” – mint Krúdy emlékeiben leírja.
Ezért aztán néha hónapokig is nem beszéltek egymással.
E
gyermekkori élményanyag fölé rétegeződik annak a három évnek múlhatatlanul
értékes emléke, amelyet a szepességi kisváros, Podolin
jelentett. Egy újabb kori, sajátosan XIX.
századi
fejlődésül mezővárosból egy szinte anakronisztikusan középkori levegőjű
kisvárosba költözik át három tanuló évre. A könnyű kocsi, amely az iskolaév
kezdetén a fiút az Alföld széléről a Felvidékre viszi, egyúttal több évszázados
utat tesz meg vele: a komáromi hős védők és a nyíregyházi boltosnék története
után a középkori zsoldoskatonák kalandjaival
ismerkedik meg az élénk fantáziájú ifjú. Élményeinek e bőséges
forrásához férfikorában is gyakran visszatér, és mindannyiszor újra meg újra megteszi
a több évszázados utat, amely alkotóművészetének oly jellegzetes és mélyértelmű szimbólumává válik később, különösen a
Szindbád-elbeszélésekben.
Podolin után újra a szülővárosában tölt négy, eseményekkel zsúfolt
esztendőt, amelyben a gimnáziumi tanulás szinte mellékesnek tűnik. Tizenhat
éves korában tudósító irodát szervez, diáklapot szerkeszt, tizenhét éves korában fő
munkatársa egy vidéki hetilapnak, az érettségi évében már több országos lap
közli elbeszéléseit, a helyi és debreceni orgánumokban hetenként feltűnik a
neve. Mindezen közben egy jellegzetes közjáték: 1894 őszén otthagyja az
iskolapadot, Gáspár Imre írásbeli biztatására megszökik Debrecenbe, ahol
elfoglalja a részére felajánlott szerkesztőségi íróasztalt. Felháborodott apja
és szigorú magyar tanára együttesen, erőszak árán is alig tudják hazatérésre és
tanulmányainak befejezésére rábírni.
Nyíregyházi
diákéveinek főszereplői Kálnay László és Dálnoki Gaál
Gyula. Az előbbi országosan ismert nevű író, az utóbbi volt színész, mindketten megyeszerte ismert
híres bohémek, akik Krúdy önéletrajzi jellegű írásaiban (N.
N., Szindbád ifjúsága stb.) gyakorta megjelennek A két öreg a kisvárosi életnek ezer titkát ismerte, s különösen
Kálnay nagy befolyást gyakorolhatott a fiatalember
irodalmi érdeklődésére is: Balzac, Bourget, Dickens,
Zola és az orosz írók műveit adta Krúdy kezébe, s ugyanakkor feltehetően
írásainak különös zeneiségével is hatott rá. Társával versengve, egyúttal a
kisvárosi élet különféle gyönyöreibe is alaposan beavatta az ifjút, aki e
téren is jó tanítványnak bizonyult.
A
gimnazista Krúdy élete így oszlik meg a szülői ház, az iskola, a tárcaírás és a
városszéli kiskocsmák között. Ennek ellenére talán sohasem tanult, olvasott
annyit, mint e vad, zabolátlan időszakban, s ha az érettségin csak „megfelelt”
minősítést kapott is, a szépliteratúra, az
elbeszélés-írás terén már gyakran kitűnőre felelt.
Érettségi
után siet elfoglalni a szerkesztői íróasztalt, amely Debrecenben várja. Több, mint három hónapot tölt az ottani Ellenőrnél, ahol
megismerkedik az újságírás robot- munkájával. Nem erre vágyott! Elbeszéléseket,
regényt szeretett volna írni, s ehelyett
vezércikkeket, riportokat, rendőri és színházi tudósításokat gyártott tucatszámra. Teli van panasszal: alig egy hónappal azután, hogy felcsapott újságírónak, arról kesereg, hogy a
napi zsurnalisztika őrlőmalma nem melegágya a szépirodalomnak. Sietős örömmel
fogadja el ezért a nagyváradi Szabadság meghívását, s 1895 decemberében, az
áhított szerkesztőségi íróasztal elfoglalása után alig három hónappal már
távozik Debrecenből. Nagy Endre visszaemlékezéseiben leírja, hogy Krúdy Váradon
már be sem megy a redakcióba, hanem egy kávéházban üti fel tanyáját, és innen
látja el írásaival a helyi lapokat. De ezt az életet is megunja hamarosan, az
első alkalmat felhasználja, hogy a fővárosba szökjék. Vidéki újságírói
pályafutásának emléke érzékletes formában jelenik meg egy 1918-ban írt
cikkében: „Emlékszem, azon három hónap alatt, amelyet a Debreceni Ellenőr szerkesztőségében
töltöttem, egyetlen könyvet sem olvastam. Több, mint
húsz esztendeje e nyurga, vad, tomboló időszaknak, de manapság is hideg fut
végig a hátamon, ha eszembe jut, hogy Debrecenben maradhattam volna, ha nem
hajt a kalandos vágy, az ifjúság láza, a ma már ismeretlen áradó kedv, új
városokba, új emberek közé. Egy őszi estén, szeptembervégi szomorkodások között hagytam
el Debrecent, bár a szívem majd megszakadt. A nagyváradi Szabadság c. újság
hívott meg munkatársának, ahol aztán végképp kiábrándultam a vidéki
hírlapírásból, Nagyváradból, az emberekből, az ifjúság fantasztikumaiból.”
Kiábrándultan
az ifjúság fantasztikumaiból, a fővárosban kereste az érvényesülést, most már
végképp nem a zsurnalisztikai, hanem a szépirodalmi berkekben. Az első évek
kudarcáról, az Ifjúság c. novellájában vallott: a nagy kiadócégeknél kilincselt,
szegényesen élt, s néhány hónap múlva megszégyenülten utazott haza. De a lebírhatatlan vágy újra
visszaűzte. Először a Hét körül csoportosuló polgári irodalom táján próbálkozott,
később azonban a legkülönbözőbb irányzatú lapoknak is dolgozott: az ellenzéki
Egyetértéstől egészen a katolikus Magyar Szemléig és arisztokratikus Előkelő
Világig vagy tizenöt-húsz különböző napi- és hetilap közölte rendszeresen
írásait a századforduló éveiben. Valószínűleg nem érdekelte e korszakban más,
mint az, hogy megéljen írásaiból s ellen tudjon állni apja csábításainak, aki
ügyvédet akart nevelni fiából is. Egyszer el is fogadta a jobb útra térés
költségeit, de nem jutott tovább az egyetemi beiratkozásnál. Ezzel végképp
betette maga mögött a szülői ház kapuját.
Ezerkilencszáz
szilveszterén meghalt édesapja. Temetésére a fiatal író már magával vitte első
feleségét, akivel néhány hónapja kötött házasságot. A fiatalasszony, aki
tanítónő volt, Satanella álnéven maga is írogatott.
Három gyermek született ebből a házasságból, mégsem volt boldognak mondható.
Krúdy nem bírta az úgynevezett tisztes polgári életmódot, inkább visszatért
legénykori életmódjához, ami azt jelentette, hogy a nap nagy
részét kávéházakban, kocsmákban, vendéglőkben töltötte, lassú iszogatás és
csendes elmélkedés között. A napnak néhány előre meghatározott és mindig
pontosan betartott óráját azonban az írásnak szentelte. Írt, olyan mennyiségben
és gátlástalan nagyvonalúsággal (regényt, elbeszélést, mesét, alkalmi cikket),
mintha azt a célt tűzte volna maga elé, hogy mennyiségben feltétlenül túlszárnyalja
Jókait.
Figyelemre
méltó, hogy a közvetlen környezet adta témától elfordulva, ebben az időszakban
egy korábbi élménycsoportot dolgoz fel legtöbb írásában, és ez a nyírségi
dzsentri élete, amelyet a nagyszülői ház elbeszélésein túl valószínűen
közvetlen tapasztalásból is jól ismert. (Nagyapjának egyik fivére Gaál lányt
vett el feleségül, egyet azok közül, akikről e két kötetben annyi szó esik) A Zathureczkyek és Gaálok életét
nosztalgiával vegyülő kritikával jeleníti meg: a hétszilvafás kúriák egy
süllyedő, elmúlt világ utolsó mentsváraként rajzolódnak ki elbeszéléseiben.
Jókai és Mikszáth iskolájában késői tanítvány volt, és talán éppen ezért sok
tekintetben túl is szárnyalta mestereit.
Az
első pesti évek emléke (egy-két írás kivételével) csak később, a tízes évek
táján jelenik meg írásaiban. Különösen két jellegzetes formájával találkozunk
majd gyakrabban: az egyik a kisvárosi élet, amelyet mindig egy kicsit Nyíregyháza
és Podolin képére fest meg, akár Óbudáról, akár a
Józsefvárosról ír. A másik a nagyvilági Pest, a Vörös postakocsi Pestje, amelyet a boldog
békeidő nyugalma és pompája keretez. Többnyire megszépíti a századforduló
fővárosának életét, védekezik az egyre sivárabb idők kapitalista fejlődésével
szemben. (Ezek az elbeszélések azonban jobbára már a következő kötetekben
kerülnek az olvasó kezébe.)
Ifjúkori
munkásságában a kisvárosi élet romantikája, a nyírségi dzsentri különös
világa és a századforduló Pestjének élete időrendileg is egymástól elég élesen
elhatá rolva jelenik meg.
Így szinte önként adódik a pályakezdetnek kisebb szakaszokra bontása is. Az
első körülbelül a századfordulóig tart, és a kisvárosi tematika uralkodik
benne, a második az úgynevezett Mikszáth-hatás kora, a századfordulótól 1908-ig
számítható, és a nyírségi dzsentri játssza benne a főszerepet. A szabadságharc
történetei főként az ifjúsági elbeszéléseknek volt kedvenc témája, Podolin, a szepességi városok emléke pedig a pályakezdet
végén jelentkezik, és már az érett írásokhoz vezet át.
Az első, a századfordulóig terjedő korszakkal az irodalomtörténet
és a kiadás eddig mostohán bánt. Válogatásunkban nemcsak azért fordítunk rá
fokozottabb gondot, mert termékenység tekintetében is számottevő (közel félezer
elbeszélés tartozik ide), hanem azért is, mert az érett
Krúdy alkotómódszerének egyik éltető forrása.
Különös
érdeklődéssel fordult a kezdeti időszakban a közvetlen környezetből áradó témák
felé. Irodalmi példaképei, a múlt századi orosz irodalom nagyjai is erre
sarkallták Puskinról, Tolsztojról, Csehovról gyakran megemlékezett, de
legjobban Turgenyevhez vonzódott. Egy 1897-ben kelt nyilatkozata tesz erről
tanúságot, melyben Turgenyevnek a korabeli magyar irodalomra gyakorolt hatását
taglalja. Ifjúkorának ars poétikáját olvashatjuk ki a sorokból: félreérthetetlenül
romantikusnak vallja magát, aki ugyanakkor távol kíván maradni a hiperromantika túlzásaitól, Turgenyevben főként az ragadja
meg, hogy „regényei a realizmuson épültek, az idealizmuson nőttek nagyra, és
rendkívül széppé a romanticizmus által lettek”.
Az a néhány elbeszélés, mely kiadásunk elején Krúdynak ebből
a korszakából származik, híven mutatja, hogy ő maga is erre az ideálra
törekedett. Ezeknek az elbeszéléseknek (pl. Egy ember meg egy rongyos
kabát, Történet a szegény
lányokról stb.) a valósághű ábrázolás mellett a lírai attitűd
legjellemzőbb tulajdona, és ugyanakkor az érett Krúdy-írások impresszionista
alkotómódszerének is előhírnökei: különösen a környezetrajz, a jellemábrázolás
tekintetében.
Amikor
sok vonatkozásban később visszatér e korszak stílusához, történeteihez, nemcsak
az ifjúkori élményanyag vonzza, hanem a megszépítésnek egy olyan formája is,
amely ezekben az elbeszélésekben szinte megállítani látszik az időt. Ezt
nevezi idézett nyilatkozatában idealizmusnak. A romantikus idealizálás
másfelől azonban sokszor szentimentalizmusra is csábítja, s elvonja figyelmét a
valósághű ábrázolástól.
Maga
is érezhette ezt, és talán azért is fordult el mintegy tíz évre ettől a
témavilágtól: úgy érezte, hogy kisvárosi hőseinek sorsában a kapitalista
fejlődés előrehaladtával mind kevesebb a romantikus
vonás, és ezzel egyre érdektelenebbé váltak számára.
Rövidebb
időre megpróbálkozott a polgári-városi irodalom követésével, és Iványi Ödön,
Bródy Sándor hatására egy karrier-regényt írt (Az
aranybánya, 1900), de polgárosodó dzsentribősét is hamar megunta, mert – mint műve befejezésében
megírja – nem tud sem ellene, sem vele síkraszállni.
Mindjobban
rádöbben arra, hogy a magyar középosztály sorsa elvégeztetett. A Jókai Berend Ivánjában megtestesülő
illúzió szertefoszlott, a magyar dzsentrirétegnek csak igen kis hányada tudott
beleilleszkedni a polgárosodásba; a Noszty Feri-féle
bősök nem voltak Krúdy tollára alkalmasak, mert nem lett volna ereje ahhoz,
hogy egy Tóth Mihálynak adjon igazat, arról nem is szólva, hogy a Tóth Mihályok
mind kevésbé voltak rokonszenvesek; Szakmáry Zoltán
pedig nem válhatott Krúdy-hőssé: ahhoz, hogy idáig eljusson, szembe kellett
volna fordulnia saját osztályával, amit Krúdy egyértelműen sohasem tudott
megtenni. Rá más feladat várt, az irodalmi elparentálás tisztét osztotta
neki az idő, egy fenségesen szomorú gyászszertartás megrendezését, ahol a
sírkőre ezt vésték: „Itt nyugosznak a magyar
középosztály utolsó ivadékai.”
Nemcsak
egy réteg, hanem ugyanakkor egy sajátos életmód is sírba szállott ezen a
temetésen. És amikor Krúdy sohasem táplált illúziókat a dzsentri sorsát
illetően, amikor józanul látta, hogy nincs visszaút, ugyanakkor a vidéki kúriák
egykorvolt uras, jómódú és szabad életének elmúlását szomorú szívvel
búcsúztatta, és élete végéig nosztalgiával emlegette. (Sokszor megírták már
róla, hogy a nagyvárosban is úgy élt, mint valami módos dzsentri.) Ezért volt,
hogy ezen a gyászszertartáson egy kicsit magát is megsiratta, aki nem élhette már
őseinek módos, uras életét. Úgy volt ezzel, mint idősebb emberek az ifjúsággal,
tudják, hogy visszavonhatatlanul elmúlt, de emlékeikben, apróbb szokásaikban
féltékenyen őrzik.
Innen
az ábrázolásmód kettőssége is: a sokszor szinte kegyetlenül gúnyos leleplező
hang és a bensőségesen lírai hangulat egy-egy elbeszélésen belül is megfér
egymással. Míg témaválasztásban és az anekdotikus formát illetően ezek az
elbeszélések kétségkívül rokonságot mutatnak a „nagy palóc” írásaival, addig a
téma előbb említett továbbfejlesztésében is, de különösen
stílusvonatkozásokban, Krúdy már új úton jár. Ennek megfelelően a lírai
ábrázolásmód ezekben az elbeszélésekben szinte kiegészíti a gúnyosan kihegyezett
jellemábrázolás formáit, az előadásban pedig az impresszionizmushoz közelítő
megoldások az anekdotázást, a téma követelményeinek megfelelően.
Kötetünk
végén néhány középkori témájú elbeszélést is talál az olvasó (Lyukas tallér, Jézuska csizmája,
A fej nélküli barát). Ezek előhírnökei a későbbi
Krúdy-írásoknak, s néhány más novellával együtt (Dickens úr barátai, Madame Louise délutánjai, Régi pesti történet, Rocambole
ifjúsága
stb.) voltaképpen már a következő fejlődési korszakhoz tartoznak.
Érdekességüket különösképp a Krúdy-képmások korai megjelenése adja: a középkori
zsoldoskatonák, Rocambole
és Louise asszony szalonjának ifjú látogatója kétségkívül
Szindbád és Rezeda elődei.
*
Ezerkétszáz
elbeszélés sokaságából választottuk ki azt az egy híján másfél százat,
amely a
Fehérlábú Gaálné két kötetében Krúdy Gyula egyedülállóan
termékeny és értékekben gazdag pályakezdetét bemutatja. Egyharmad részük az 1897-től 1908-ig tartó
időszak tizenegy elbeszélés kötetéből került válogatásunkba, míg közel száz elbeszélés
itt jelenik meg először kötetben. Az elbeszélések kiválasztásánál
a maradandó művészi érték mellett elsősorban arra fordítottunk figyelmet, hogy
e fordulatos, változatos pályaszakasz minden fontosabb jelenségére a lehetőségek
szerint sort kerítsünk. Így lehetséges, hogy a színvonalban – különösen az egészen kezdeti
írásoknál – van némi ingadozás, de az előzőkben röviden vázolt fejlődésvonal
kétségkívül jól nyomon követhető.
Az elbeszélések végén
feltüntetett évszám az első megjelenés dátuma, a kronológiai sorrendet az egy
évben megjelent írásoknál is igyekeztünk betartani. A kizárólag kötetben
megjelent elbeszéléseket a kötet megjelenése szerinti év elejére helyeztük el.
A bibliográfiában feltárt anyagot mintegy hatvan különböző időszaki kiadványból
kellett összeválogatni, ezért meglehet, hogy újabb adatok felbukkanása a
közölt elbeszélések időrendjében is némi változást hozhat.
B. A.
(A fehérlábú Gaálné. /Válogatott elbeszélések 1894-1908/
II. köt.
Bp. 1959, Magvető. 613-626. p.)