Rádió
Krúdy-fantázia
„Alkonyodott,
mint a fáradt szív” – ez a fenségesen szép
mondat is fölhangzott a Rezeda Kázmér-novellákból összefűzött Krúdy-fantáziában, Török Tamás finommívű
munkájában. De csak mellesleg. Pedig akár a műsor mottója vagy címe is
lehetett volna. Hiszen az idős mestert idézte, a rezignáltat, a lemondót.
Azt, aki élete borús alkonyán a gyomor örömeiben, a lovak futásában, a kártya
járásában és a bölcs szemlélődésben találta legfőbb élvezetét; azt, aki már
végleg belátta, hogy amúgysem hódíthatja meg mindazon
nőket, akikre vágyakozik, s aki éppen ezért már nem restellte kudarcait sem.
Mint földöntúli látomásra meredt tehát a kacér és könnyen csábuló Antóniára,
szívének kegyetlenül kegyosztó hölgyére, aki a tőle kapott kulccsal megnyitott
Borz utcai szobában az evezős bajnokkal szerelmeskedett, majd szemérmetlenül
felajánlotta magát neki, a leselkedőnek is.
Korunk
újra felfedezi és mindinkább magáénak tudja, vallja Krúdyt. Álomvilágát,
sajátos gondolattársításait, regényes történetekbe menekülő utazásait, lemondó,
fáradt legyintését. Török Tamás is ezeket a vonásokat fedezi fel
elsősorban az írót megidéző rádió-fantáziájában. A sztereo technikát alkotóan
fölhasználó játék Rezedát az Árnyékkal szembesítő ördögidéző és űző
dialógusaiban, a régi pesti élet színeit, hangulatait és hangjait felidéző
háttér montázsaiban az író elbeszéléseire emlékeztető barokkosan zsúfolt
szerkesztésmód jelentkezik, a szövegben, a ritmusban pedig a Krúdy-novellák
próza-költészete és zeneisége visszhangzik. Csak egyetlen szín hiányzott kissé
a palettáról: az irónia, amely e történetek elmaradhatatlan felhangja. A
nagyigényű vállalkozás azonban így is figyelemreméltóan egészíti ki Török
Tamás rádiós munkásságát, amelyről korábban, rendezői sorozata kezdetekor
már írtunk. Latinovits Zoltán Krúdy-érzékenységét a Szindbád-film után
már nem kell taglalni: a szivárványos mondatok az ő tolmácsolásában egy
sikeres bukásokkal és végzetes hőstettekkel teli, csupa-ellentmondás férfi
élet belső drárámáját közvetítik. Partnerei közül
ezúttal az Antóniát és az álmot megszólaltató Császár Angélát illeti a legfőbb és legszebb
dicséret.
Barta András
(Film
Színház Muzsika, 1974/35. /augusztus 31./ 21. p.)