Rádió

Krúdy-fantázia

„Alkonyodott, mint a fá­radt szív” – ez a fensége­sen szép mondat is fölhang­zott a Rezeda Kázmér-no­vellákból összefűzött Krú­dy-fantáziában, Török Tamás finommívű munkájá­ban. De csak mellesleg. Pe­dig akár a műsor mottója vagy címe is lehetett volna. Hiszen az idős mestert idéz­te, a rezignáltat, a lemon­dót. Azt, aki élete borús al­konyán a gyomor örömei­ben, a lovak futásában, a kártya járásában és a bölcs szemlélődésben találta leg­főbb élvezetét; azt, aki már végleg belátta, hogy amúgy­sem hódíthatja meg mind­azon nőket, akikre vágya­kozik, s aki éppen ezért már nem restellte kudarcait sem. Mint földöntúli láto­másra meredt tehát a kacér és könnyen csábuló Antó­niára, szívének kegyetlenül kegyosztó hölgyére, aki a tőle kapott kulccsal meg­nyitott Borz utcai szobában az evezős bajnokkal szerel­meskedett, majd szemér­metlenül felajánlotta magát neki, a leselkedőnek is.

Korunk újra felfedezi és mindinkább magáénak tud­ja, vallja Krúdyt. Álomvilá­gát, sajátos gondolattársítá­sait, regényes történetekbe menekülő utazásait, lemon­dó, fáradt legyintését. Tö­rök Tamás is ezeket a vo­násokat fedezi fel elsősor­ban az írót megidéző rádió-­fantáziájában. A sztereo technikát alkotóan fölhasz­náló játék Rezedát az Ár­nyékkal szembesítő ördög­idéző és űző dialógusaiban, a régi pesti élet színeit, han­gulatait és hangjait felidé­ző háttér montázsaiban az író elbeszéléseire emlékez­tető barokkosan zsúfolt szerkesztésmód jelentkezik, a szövegben, a ritmusban pedig a Krúdy-novellák próza-költészete és zeneisé­ge visszhangzik. Csak egyetlen szín hiányzott kis­sé a palettáról: az irónia, amely e történetek elma­radhatatlan felhangja. A nagyigényű vállalkozás azonban így is figyelemre­méltóan egészíti ki Török Tamás rádiós munkásságát, amelyről korábban, rende­zői sorozata kezdetekor már írtunk. Latinovits Zoltán Krúdy-érzékenységét a Szindbád-film után már nem kell taglalni: a szivár­ványos mondatok az ő tol­mácsolásában egy sikeres bukásokkal és végzetes hőstettekkel teli, csupa-ellent­mondás férfi élet belső drá­rámáját közvetítik. Partnerei közül ezúttal az Antóniát és az álmot megszólaltató Csá­szár Angélát illeti a legfőbb és legszebb dicséret.

Barta András

 

(Film Színház Muzsika, 1974/35. /augusztus 31./ 21. p.)