TÁJÉKOZTATÓ

 

Mint annyi elbeszélőnket az elmúlt száz esztendőben, Krúdy Gyulát is reménytelen szerelem fűzte a színházhoz, a dráma­íráshoz. Két ízben, először közvetlenül az érettségi után, kezdő újságíróként Debrecenben, majd 1916-ban, pályája zenitjén a Magyarország hasábjain néhány hónapig rendszeres színikri­tikusi tevékenységet folytatott. Három egész estét betöltő és két egyfelvonásos színművet, valamint néhány párbeszédbe szedett elbeszélést írt. Ezenkívül elbeszéléseiben, regényeiben, hír­lapi színes írásaiban minduntalan megjelenik a festett kulisszák világa, a színészélet eleven rajza. Pálmay Ilkáról szóló, Primadonna című regénye 1926-ban a Színházi Életben, folyta­tásos közlések formájában jelent meg; első kötetkiadása 1958-as keltezésű.

Színpadi művei közül három még életében bemutatásra került, jelentős sikert azonban egyik sem aratott. Csak Az arany meg az asszony bizonyult végül is maradandó értékű mű­sordarabnak: 1943 óta, Kenessey Jenő zenéjével állandóan sze­repel az Operaház repertoárján, és eredeti prózai formájában is mind gyakrabban újítják fel az utóbbi esztendőkben. Leg­jelentősebb drámaírói vállalkozása, az 1919-es keltezésű (de egy hírlapi cikk tanúsága szerint első változatban 1918-as ki­dolgozású), mindeddig kéziratban maradt, négyfelvonásos szín­műve, A vörös postakocsi azonban még nem került színre. Az 1917 júliusáig a Nemzeti Színház élén álló Tóth Imre rende­lésére készült színdarabot a színház későbbi igazgatója, Amb­rus Zoltán feltehetőleg többször is visszautasította, majd egy 1920. május 20. keltezésű levél tanúsága szerint, az Országos Színművészeti Tanács határozatára hivatkozva, végleg elvetet­te. Az eset a sajtót is élénken foglalkoztatta. Krúdy érthetően megsértődött, elkedvetlenedett, és egy-két rövid jelenettől el­tekintve, többé nem írt színpadi művet. A vörös postakocsi drámaváltozata ezúttal jelenik meg először nyomtatásban, és remélhetőleg majdan színpadra is kerül.

Mind színikritikai, mind pedig drámaírói tevékenységének évszámai az életmű egészének keretében sokatmondóak. Nyil­vánvalóan nem véletlenül éppen azokban az esztendőkben for­dul érdeklődése a drámaírás felé, amikor munkásságában az epikus elem mellett mind nagyobb tért hódítanak a drámai motívumok - amikor a Mikszáth iskolájára valló, főként dzsentri témájú elbeszélések mellett mind gyakrabban jelent­kezik a középkori zsoldosok életét idéző, éles konfliktusokat felvető elbeszélésekkel (1906-1912), valamint a mélyebb pszi­chológiai motívumokat és belső emberi ellentéteket feltáró alteregó-történetekkel, a Szindbád-novellákkal. Az 1912-es kel­tezésű Kárpáti kaland még csupán egy Szindbád-történet meg­lehetősen kezdetleges dramatizálása, de az egy évvel későbbi Az arany meg az asszony már szinte teljességükben mutatja azokat a drámaírói erényeket, amelyek a későbbiek során talán jelentős színpadi szerzővé avathatták volna Krúdyt. De az egyfelvonásos öt esztendővel későbbi bemutatója csak szerény sikert hozott, a Petőfi Zoltánról szóló novellákból dramatizált Zoltánka pedig még 1913-ban, a Magyar Színházban, olyan ne­ves művészek közreműködésével, mint Cs. Aczél Ilona, Csortos Gyula és Törzs Jenő sem tudott háromnál több előadást meg­érni. Ha ezek után A vörös postakocsi-val szemben megnyil­vánuló teljes értetlenség végleg elvette kedvét a drámaírástól, ezen mit sem csodálkozhatunk.

Persze, Krúdy alapvetően epikus és lírai alkatú író lévén, a hagyományos drámai műfaj terén aligha érhetett volna el jelentős művészi sikereket. Ennek ugyan bizonyos mértékig el­lentmond Az arany meg az asszony, amely mind erőteljes konfliktusával, mind kifogástalan szerkezeti felépítésével, karakterteremtő erejével, mind pedig költői színpadi nyelvével, a novellával rokon, rövid lélegzetű színpadi műfaj kis gyöngy­szeme. De ez a dinamikus stílus Krúdy alkotóművészetének fő ágában, az elbeszélésben is csak egy átmeneti időszak sa­játja: csupán eszköz, és nem végcél. Az önmagára találás az egyéni intonáció felfedezésének eszköze, és mint ilyen, átvezet a lírai-epikus, szimbolikus-szürrealisztikus alkotókorszakba.

A vörös postakocsi sokkal kevésbé felel meg a hagyományos értelemben vett drámaszerkesztési követelményeknek, de éppen lazaságában, impresszionista stílusú jelenetsoraival, álom és való határán lebegő atmoszférájával, a harmadik felvonás fan­tasztikum felé hajló álomjátékával egy olyan modern színpadi koncepció felé mutat, amely kiteljesedve, a magyar drámairo­dalom európai méretekben is számottevő fejlődéséhez vezet­hetett volna. De Krúdy törekvését a korszak színházi em­berei nem értették, és előzmények hiányában talán nem is ért­hették meg. Így ez a jelentős kísérlet, Krúdy számos más reveláló értékű formai útkereséséhez hasonlóan, a kortársak részé­ről nem részesült kellő figyelemben és megbecsülésben.

Figyelemre méltó, hogy Krúdy szinte valamennyi színpadra szánt műve tematikailag egy-egy prózai írásának drámai fel­dolgozása. A Kárpáti kaland-ban és a Zoltánká-ban az elbe­szélő szándék uralkodik; mindkettő alapjában véve reményte­len vállalkozás. Az elsőben a lírai hangütésű Szindbád-törté­net, a másodikban a biedermeieres, romantikus, erőteljes konf­liktust nélkülöző cselekmény drámai megformálása nem járha­tott sikerrel. Más a helyzet Az arany meg az asszony-ban, amely a zsoldos-elbeszélésekhez hasonlóan az író belső válsá­gának, az illúzió és a realitás konfliktusának jelképes kivetülése. Megint más, de ugyancsak járható útra vezet A vörös postakocsi: tematikailag az író életművének lényegéhez, fő ágá­hoz kapcsolódik. A kilátástalanul pusztuló dzsentrivilág ábrá­zolásának egyik erőteljes variánsa - a kiúttalanság drámája. Csehovot fűzhette volna össze korunk modern impresszionista színpadi alkotóival, ha kiteljesedik, ha követőkre talál. Iroda­lomtörténetünk és benne Krúdy munkássága azonban tele van ilyen feltételes módban maradt mondatokkal. Elégedjünk meg hát annyival, hogy ezzel a kiadással is hozzájárulunk annak bizonyításához, hogy huszadik századi drámairodalmunk Krú­dy révén is fel tud mutatni biztató kezdeteket, értékes kísér­leteket.

Ami színházi kritikáit illeti, a tizenhét éves korában írt, deb­receni rövidke bírálatok inkább csak az előadások regisztrá­lására szorítkoznak. Csupán irodalomtörténeti kuriózumok, s ezért úgy véltük, kötetben megjelentetésük nem indokolt. Köz­readjuk viszont a Magyarországban, Komédia és A Nemzeti Színházról rovatcímek alatt közölt színibírálatainak javát. Egyik-másikuk nemcsak az adott téma elmélyült ismeretéről, hanem kifejezett színházi érzékről is tanúskodik. Legfőbb eré­nyük azonban mégis az adott előadás légkörének, az adott dráma pszichológiai vetületének és aktuális mondandójának taglalásában rejlik. A színházi élet nevezetes alakjairól, ese­ményeiről, szokásairól írt színes írásaiból kiválogattuk az ed­dig kötetben nem publikáltak javát. Külön is fel szeretnénk hívni az olvasó figyelmét az Újházi Edéről szóló, A Mester, az utolsó népszerű ember Pesten című remekmívű írására.

Végezetül úgy véljük, érdemes minden kommentár nélkül ideírnunk néhány sort abból a hírlapi cikkéből, amely válasz A vörös postakocsi körüli huzavonára: „Leveleket kaptam. Ifjúkori, öreg nevelőm írt. Ismerősök biztattak. Ismeretlenek korholtak gyávaságomért. Követ dobtam a kútba. Nos, a kö­vet én már nem bírom kiemelni.”

B. A.

 

 

BIBLIOGRÁFIAI MUTATÓ

(Első megjelenések)

 

Színművek

Kárpáti kaland

Bpest., 1912. Eke Az Új Színpad Könyvtára 2. Bemutató: Új Színpad 1912. III. 13.

Az arany meg az asszony

Századok legendái. 1913. február

Bemutató: Apolló Kabaré 1918. október

Kenessey Jenő zenéjével, Ope­raház, 1943. május 8.

Zoltánka

Bpest., 1913. Franklin

Bemutató: Magyar Színház 1913. nov. 5.

A vörös postakocsi

kéziratban az Országos Széchényi Könyvtárban, 1919-es keltezéssel

Három holló

Világ 1926. ápr. 4.

 

rlapi cikkek

Blaháné Debrecenben

Ország Világ

1896. márc. 15.

A régi Nemzeti

Világ

1910. jún. 19.

A bujdosó

Pesti Napló

1912. febr. 4.

Magyar játék

Magyarország

1914. dec. 20.

Bécsi bohócok Pesten

Magyarország

1915. szept. 19.

Vén színész halála

Magyarország

1915. nov. 7.

Egy estém IV. Henriknél

Magyarország

1916. febr. 6.

Pacsirták

Magyarország

1916. ápr. 30.

A Nemzeti Színházról

Magyarország

1916. szept. 27.

Az idegen leány

Magyarország

1916. okt. 1.

Komédia

Magyarország

1916. okt. 4.

A Nemzeti Színházról

Magyarország

1916. okt. 7.

Komédia

Magyarország

1916. okt. 10.

A Nemzeti Színházról

Magyarország

1916. okt. 12.

Komédia

Magyarország

1916. okt. 18.

A Nemzeti Színházról

Magyarország

1916. okt. 28.

Szépasszony a Nemzeti

 

 

Színházban

Magyarország

1916. nov. 9.

Komédia

Magyarország

1916. nov. 15.

Komédia

Magyarország

1916. dec. 8.

Komédia

Magyarország

1917. márc. 17.

Az arany meg az asszony

 

 

(cikk)

Színházi Élet

1918. okt.

Jászai Mari őfelsége

Újság

1922. márc. 12.

Beöthy Laciról

Reggel

1923. ápr. 3.

A Mester, az utolsó

 

 

népszerű ember Pesten

Világ

1925. ápr. 5.

Somosy, aki Pestet

 

 

mulatni tanította

Világ

1925. május 17.

P. Frigyes utazása

Budapesti Hírlap

1929. dec. 29.

A színházi papa

Színházi Élet

1932. 38. sz.

 

(Komédia.
Bp. 1968, Magvető. 385-390. p.)