TÁJÉKOZTATÓ
Mint annyi elbeszélőnket az elmúlt száz esztendőben, Krúdy Gyulát is reménytelen szerelem fűzte a színházhoz, a drámaíráshoz. Két ízben, először közvetlenül az érettségi után, kezdő újságíróként Debrecenben, majd 1916-ban, pályája zenitjén a Magyarország hasábjain néhány hónapig rendszeres színikritikusi tevékenységet folytatott. Három egész estét betöltő és két egyfelvonásos színművet, valamint néhány párbeszédbe szedett elbeszélést írt. Ezenkívül elbeszéléseiben, regényeiben, hírlapi színes írásaiban minduntalan megjelenik a festett kulisszák világa, a színészélet eleven rajza. Pálmay Ilkáról szóló, Primadonna című regénye 1926-ban a Színházi Életben, folytatásos közlések formájában jelent meg; első kötetkiadása 1958-as keltezésű.
Színpadi művei közül
három még életében bemutatásra került, jelentős sikert azonban egyik sem
aratott. Csak Az arany meg az asszony bizonyult végül is
maradandó értékű műsordarabnak: 1943 óta, Kenessey
Jenő zenéjével állandóan szerepel az Operaház repertoárján, és eredeti prózai
formájában is mind gyakrabban újítják fel az utóbbi esztendőkben. Legjelentősebb
drámaírói vállalkozása, az 1919-es keltezésű (de egy hírlapi cikk tanúsága
szerint első változatban 1918-as kidolgozású), mindeddig kéziratban maradt, négyfelvonásos színműve, A vörös
postakocsi
azonban még nem került színre. Az 1917 júliusáig a Nemzeti Színház élén álló
Tóth Imre rendelésére készült színdarabot a színház későbbi igazgatója, Ambrus
Zoltán feltehetőleg többször is visszautasította, majd egy 1920.
május 20. keltezésű levél tanúsága szerint, az Országos Színművészeti Tanács
határozatára hivatkozva, végleg elvetette. Az eset a sajtót is élénken
foglalkoztatta. Krúdy érthetően megsértődött, elkedvetlenedett, és egy-két
rövid jelenettől eltekintve, többé nem írt színpadi művet. A
vörös postakocsi drámaváltozata ezúttal jelenik meg először
nyomtatásban, és remélhetőleg majdan színpadra is kerül.
Mind színikritikai, mind pedig drámaírói tevékenységének
évszámai az életmű egészének keretében sokatmondóak. Nyilvánvalóan nem
véletlenül éppen azokban az esztendőkben fordul érdeklődése a drámaírás felé,
amikor munkásságában az epikus elem mellett mind nagyobb tért hódítanak a
drámai motívumok - amikor a Mikszáth iskolájára valló, főként dzsentri témájú
elbeszélések mellett mind gyakrabban jelentkezik a középkori zsoldosok életét
idéző, éles konfliktusokat felvető elbeszélésekkel (1906-1912), valamint a
mélyebb pszichológiai motívumokat és belső emberi ellentéteket feltáró
alteregó-történetekkel, a Szindbád-novellákkal. Az 1912-es keltezésű Kárpáti
kaland még csupán egy
Szindbád-történet meglehetősen kezdetleges dramatizálása, de az egy évvel
későbbi Az arany meg az asszony
már szinte teljességükben mutatja azokat a drámaírói erényeket,
amelyek a későbbiek során talán jelentős színpadi szerzővé avathatták volna
Krúdyt. De az egyfelvonásos öt esztendővel későbbi bemutatója csak szerény
sikert hozott, a Petőfi Zoltánról szóló novellákból dramatizált Zoltánka
pedig még 1913-ban, a Magyar Színházban, olyan neves művészek
közreműködésével, mint Cs. Aczél Ilona, Csortos Gyula és Törzs Jenő sem tudott háromnál több
előadást megérni. Ha ezek után A vörös postakocsi-val
szemben megnyilvánuló teljes értetlenség végleg elvette kedvét a
drámaírástól, ezen mit sem csodálkozhatunk.
Persze, Krúdy alapvetően epikus és lírai alkatú író lévén,
a hagyományos drámai műfaj terén aligha érhetett volna el jelentős művészi
sikereket. Ennek ugyan bizonyos mértékig ellentmond Az arany meg
az asszony, amely mind erőteljes konfliktusával,
mind kifogástalan szerkezeti felépítésével, karakterteremtő erejével, mind
pedig költői színpadi nyelvével, a novellával rokon, rövid lélegzetű színpadi
műfaj kis gyöngyszeme. De ez a dinamikus stílus Krúdy alkotóművészetének fő
ágában, az elbeszélésben is csak egy átmeneti időszak sajátja: csupán eszköz,
és nem végcél. Az önmagára találás az egyéni intonáció felfedezésének eszköze,
és mint ilyen, átvezet a lírai-epikus, szimbolikus-szürrealisztikus
alkotókorszakba.
A vörös postakocsi sokkal kevésbé felel
meg a hagyományos értelemben vett drámaszerkesztési követelményeknek, de éppen
lazaságában, impresszionista stílusú jelenetsoraival, álom és való határán
lebegő atmoszférájával, a harmadik felvonás fantasztikum felé hajló
álomjátékával egy olyan modern színpadi koncepció felé mutat, amely
kiteljesedve, a magyar drámairodalom európai méretekben is számottevő
fejlődéséhez vezethetett volna. De Krúdy törekvését a korszak színházi emberei
nem értették, és előzmények hiányában talán nem is érthették meg. Így ez a
jelentős kísérlet, Krúdy számos más reveláló értékű formai útkereséséhez
hasonlóan, a kortársak részéről nem részesült kellő figyelemben és
megbecsülésben.
Figyelemre méltó, hogy Krúdy szinte valamennyi színpadra
szánt műve tematikailag egy-egy prózai írásának drámai feldolgozása. A Kárpáti
kaland-ban
és a
Zoltánká-ban az
elbeszélő szándék uralkodik; mindkettő alapjában véve reménytelen
vállalkozás. Az elsőben a lírai hangütésű Szindbád-történet, a másodikban a
biedermeieres, romantikus, erőteljes konfliktust nélkülöző cselekmény drámai
megformálása nem járhatott sikerrel. Más a helyzet Az arany meg
az asszony-ban,
amely a zsoldos-elbeszélésekhez hasonlóan az író belső válságának, az illúzió
és a realitás konfliktusának jelképes kivetülése. Megint más, de ugyancsak
járható útra vezet A
vörös postakocsi: tematikailag az író
életművének lényegéhez, fő ágához kapcsolódik. A kilátástalanul pusztuló
dzsentrivilág ábrázolásának egyik erőteljes variánsa - a kiúttalanság drámája.
Csehovot fűzhette volna össze korunk modern impresszionista színpadi
alkotóival, ha kiteljesedik, ha követőkre talál. Irodalomtörténetünk és benne
Krúdy munkássága azonban tele van ilyen feltételes módban maradt mondatokkal.
Elégedjünk meg hát annyival, hogy ezzel a kiadással is hozzájárulunk annak
bizonyításához, hogy huszadik századi drámairodalmunk Krúdy révén is fel tud
mutatni biztató kezdeteket, értékes kísérleteket.
Ami
színházi kritikáit illeti, a tizenhét éves korában írt, debreceni rövidke
bírálatok inkább csak az előadások regisztrálására szorítkoznak. Csupán
irodalomtörténeti kuriózumok, s ezért úgy véltük, kötetben megjelentetésük nem
indokolt. Közreadjuk viszont a Magyarországban, Komédia és A Nemzeti Színházról rovatcímek alatt közölt
színibírálatainak javát. Egyik-másikuk nemcsak az
adott téma elmélyült ismeretéről, hanem kifejezett színházi érzékről is
tanúskodik. Legfőbb erényük azonban mégis az adott előadás légkörének, az
adott dráma pszichológiai vetületének és aktuális mondandójának taglalásában
rejlik. A színházi élet nevezetes alakjairól, eseményeiről, szokásairól írt
színes írásaiból kiválogattuk az eddig kötetben nem publikáltak javát. Külön
is fel szeretnénk hívni az olvasó figyelmét az Újházi Edéről szóló, A Mester, az utolsó népszerű ember Pesten című remekmívű írására.
Végezetül
úgy véljük, érdemes minden kommentár nélkül ideírnunk néhány sort abból a
hírlapi cikkéből, amely válasz A
vörös postakocsi körüli huzavonára: „Leveleket kaptam. Ifjúkori, öreg
nevelőm írt. Ismerősök biztattak. Ismeretlenek korholtak gyávaságomért. Követ
dobtam a kútba. Nos, a követ én már nem bírom kiemelni.”
B. A.
BIBLIOGRÁFIAI MUTATÓ
(Első megjelenések)
Színművek
Kárpáti
kaland |
Bpest., 1912. Eke Az Új Színpad Könyvtára 2.
Bemutató: Új Színpad 1912. III. 13. |
Az
arany meg az asszony |
Századok
legendái. 1913. február Bemutató:
Apolló Kabaré 1918. október Kenessey Jenő zenéjével, Operaház, 1943. május
8. |
Zoltánka |
Bpest., 1913. Franklin Bemutató:
Magyar Színház 1913. nov. 5. |
A
vörös postakocsi |
kéziratban
az Országos Széchényi Könyvtárban, 1919-es keltezéssel |
Három
holló |
Világ
1926. ápr. 4. |
Hírlapi
cikkek
Blaháné Debrecenben |
Ország
Világ |
1896.
márc. 15. |
A
régi Nemzeti |
Világ |
1910.
jún. 19. |
A
bujdosó |
Pesti
Napló |
1912.
febr. 4. |
Magyar
játék |
Magyarország |
1914.
dec. 20. |
Bécsi
bohócok Pesten |
Magyarország |
1915.
szept. 19. |
Vén
színész halála |
Magyarország |
1915.
nov. 7. |
Egy
estém IV. Henriknél |
Magyarország |
1916.
febr. 6. |
Pacsirták |
Magyarország |
1916.
ápr. 30. |
A
Nemzeti Színházról |
Magyarország |
1916.
szept. 27. |
Az
idegen leány |
Magyarország |
1916.
okt. 1. |
Komédia |
Magyarország |
1916.
okt. 4. |
A
Nemzeti Színházról |
Magyarország |
1916.
okt. 7. |
Komédia |
Magyarország |
1916.
okt. 10. |
A
Nemzeti Színházról |
Magyarország |
1916.
okt. 12. |
Komédia |
Magyarország |
1916.
okt. 18. |
A
Nemzeti Színházról |
Magyarország |
1916.
okt. 28. |
Szépasszony
a Nemzeti |
|
|
Színházban |
Magyarország |
1916.
nov. 9. |
Komédia |
Magyarország |
1916.
nov. 15. |
Komédia |
Magyarország |
1916.
dec. 8. |
Komédia |
Magyarország |
1917.
márc. 17. |
Az
arany meg az asszony |
|
|
(cikk) |
Színházi
Élet |
1918.
okt. |
Jászai
Mari őfelsége |
Újság |
1922.
márc. 12. |
Beöthy
Laciról |
Reggel |
1923.
ápr. 3. |
A
Mester, az utolsó |
|
|
népszerű
ember Pesten |
Világ |
1925.
ápr. 5. |
Somosy, aki Pestet |
|
|
mulatni
tanította |
Világ |
1925.
május 17. |
P.
Frigyes utazása |
Budapesti
Hírlap |
1929.
dec. 29. |
A
színházi papa |
Színházi
Élet |
1932.
38. sz. |
(Komédia.
Bp. 1968, Magvető. 385-390. p.)