BARTA ANDRÁS
KRÚDY GYULA
Az önmagával verekedő író
Ezerkilencszáztizenkilencben
rövid emlékezést írt a Nyugatban Adyról. Ebben kifejti, hogy részben személyes
tapasztalatai alapján is kételkedik a verekedő Adyról szóló, mind jobban szaporodó
legendákban: „Ady Endre inkább csak írásaiban, az élete hullámvonalában volt
forradalmár” – írja és hozzáfűzi, hogy személyes érintkezésben és józan
állapotában megejtően kedves volt, ha verekedett, inkább csak mindig önmagával.
Cikkének címét is ez a gondolat sugallta: „Az önmagával verekedő költőről.” Ezt
a fordulatot tehát tőle magától kölcsönöztem.
Krúdyról
talán még Adynál is több a legenda. Kivált a verekedő, lumpoló, nőfaló
Krúdyról. És se szeri se száma azoknak a díszítő jelzőknek, amelyekkel életében
vagy halála után, joggal vagy jogtalanul megtisztelték, vagy megrágalmazták.
Nem
a jelzők, és különösen nem az életét, életművét felelevenítő és értékelő
„szempontok” számát akarom szaporítani, amikor az önmagával verekedő Krúdytól
emlékezem születése kilencvenedik évfordulóján, hanem azt az írót szeretném
bemutatni, akivel az életmű-sorozat több mint tucatnyi kötetének sajtó alá
rendezése, és szinte valamennyi hozzáférhető írásának elolvasása közben
megismerkedtem. Mind mélyebbre hatolva gazdag írói világában, egyre erősebbé
vált meggyőződésem, hogy legjobb művei, de sokszor még jelentéktelennek tűnő
néhány oldalas elbeszélései, karcolatai és cikkei jobbára ádáz belső
küzdelemben születtek. Nemcsak életműve, élettörténete is erről tanúskodik.
Franz
Kafka írja naplójában: „Van egy bizonyos pont, ahonnan többé nincs visszaút;
ezt a pontot kell az embernek elérnie.” Krúdynál egyénisége kibontakozását
számos akadály nehezítette, a fordulópontig vezető út hosszú és küzdelmes volt:
„...írói sikerem szinte elátkozottan, némán elkerült
körülbelül harmincöt esztendős koromig. A Szindbád-novellák nagyszerű
ellenségeket, váratlan olvasókat szereztek” – írja egy 1923-as keltezésű
önéletrajzában. Tegyük hozzá: az írói siker és a művészi beérés egybeesett, és ez
korántsem véletlen. Húsz esztendei irodalmi munkásság,
több mint ezernyi elbeszélés, féltucatnyi regény és néhányszáz hírlapi cikk
előzte meg. Nem valamennyi, de jó részük a keresés, az önmagával való viaskodás
jegyében született.
Azon
a ponton, ahonnan többé nem volt visszaút, akárcsak Asszonyságok díja című regényének hőse, Czifra János, Krúdy is
önmagával találta szemben magát. Az Álomalakkal, Szindbáddal, Rezeda Kázmérral
(vagy akármint is nevezte alteregóit); azokkal, akik vagy tisztábban látták, vagy
tisztábban, teljesebben élték az ő életét, vágyait, álmait. Ami munkásságában
igaz érték, valamilyen formában ebből a találkozásból, illetve szembesítésből
ered.
„Én írónap készültem: semmi másnak.”
Ismeretes,
hogy első elbeszélése tizennégy éves korában jelent meg a Szabolcsi Szabadsajtóban. A következő évben már az országos lapok is
felfigyelték rá. Érettségi előtt Debrecenbe szökött segédszerkesztőnek, majd a
vizsgák letétele után ide tért vissza, hogy néhány hónap múlva tovább álljon
Váradra. Innen már 1896-ban a fővárosba vezet az út; pontosabban a
Józsefvárosba, illetve a különböző redakciók előszobáiba. Nem sokáig kellett
kilincselnie: első elbeszéléskötetéből 1897-ben mutatványt közöl a Magyarország
c. lap, és ettől kezdve a legkülönbözőbb érdekeltségű és politikai nézeteket
képviselő lapok tárcarovatai nyitva állnak előtte. Bámulatosan termékeny: ontja
a cikkeket, elbeszéléseket, regényeket. Látszólag minden rendben van, az alig
húsz esztendős fiatalember befutott író!
A
siker azonban nem tévesztette meg. Meggyőződhetünk róla, ha elolvassuk könnyű
kézzel írt, a miliő-rajztól és a helyenként érzékletes impresszionista
hangulatfestéstől eltekintve jobbára zsenge, irodalmi utánérzésekből táplálkozó
elbeszéléseit. A rendkívüli tehetség szárnybontogatását csak az érett korban
írt művekből visszakövetkeztetve fedezhetjük fel bennük. A többnyire egyéniség
híján levő írásokban azonban figyelemre érdemes belső küzdelem feszül. Kivált
első kötetben is megjelent regényén, Az
aranybányán (1901) jól lemérhető ez. Az utolsó előtti fejezet alcímében azt
a különös kitételt olvashatjuk, hogy „a szerző megunta hőseit”. Kiábrándult
dzsentri hőséből. Csobánc Péterből, aki rendkívüli lustasága révén képviselői
mandátumhoz, tájékozatlansága és szerencséje segítségével honatyai sikerekhez,
érdekházasság útján pedig vagyonhoz jutott. A szédületes karrier azonban nem
elégíti ki: a pénz-hajszában aranybánya-spekulációba keveredik
és ebbe belebukik. De csak átmenetileg: elfogadja szeretőjének tanácsát,
kormánypártiból ellenzékivé vedlik át, hiszen „a magyar képviselők között
mindennapi az ilyesmi”, – az üldözöttből mártír lesz, fáklyásmenetet rendeznek
tiszteletére.
Annyi
más illúzió után, már fiatal korában ezzel is le kellett számolnia: a dzsentri
nem boldogulhatott a kapitalizmussal kötött érdekszövetségben. Romantikus
hevületében minduntalan azt a csalhatatlan eszményt kereste, amely felé
haladhatna, és amelyet olvasóinak elérendő célként megjelölhetne.
A
családjától, ifjúkorától nyert szellemi örökség, amilyen gazdag és sokrétű,
olyan terhes is volt egyszersmind. A hagyaték nagy részét fel kellett számolnia
ahhoz, hogy megtarthassa, ami értékes volt belőle. Apai nagyapja harcos
negyvennyolcas nézeteit éppúgy, mint apjának a kiegyezést támogató elveit a
gyakorlati politikában és az irodalomban egyaránt idejét múltnak érezte. Az
előbbi konzervativizmusa, az utóbbi nemzetietlensége taszította. Alsó
gimnáziumi jezsuita és piarista neveltetése kevés nyomot hagyott rajta, inkább
csak egy-egy hangulat erejéig jelentkezik írásaiban. Sokkal mélyebben hatott rá
apai nagyanyja, a babonaságokkal, álomfejtéssel és más titokzatosságokkal is
foglalatoskodó Radics Mária, – valamint Kálnay László
és Dálnoki Gaál Gyula, a két vidám cimbora, aki a bohém élet rejtelmeibe vezette
be őt. És a debreceni szerkesztő korában harcos szabadelvű
Gáspár Imre, aki leveleivel és személyes tanácsaival első irodalmi mentora
volt, valamint első pesti éveinek író barátai, főként Cholnoky
Viktor, akiről 1911-ben így írt: „A magamfajta fabulázó író, aki abból a
hazugságból él, ami éppen eszébe jut, rajongva és hódolattal mereszti szemét a
csodálkozástól, midőn a pozitívumok, a tudományok mezején látja kapálgatni
társát a fabulázásban, a kigondolásban.”
Ez
az idézet is, mint megannyi erre a korszakra emlékező írása jelzi, hogy milyen
nyughatatlanul kereste ifjú éveiben a kibontakozás útjait. Társak között
társtalan volt, a szinte naponta felburjánzó új eszmék, áramlatok, politikai,
társadalmi nézetek között nem találta a magának valót, azt, ami tökéletesen
kielégítette volna. Az új, a kapitalista gondolkodás, erkölcs, fejlődés
ellentéteit inkább érezte, mintsem világosan látta; annak a rétegnek, a
dzsentrinek, amelyből szegről-végről származott, világosan felismerte
dekadenciáját. Belső konfliktusának egyetlen megoldási lehetőségét – úgy vélte
– ez utóbbi ábrázolásában találhatja meg.
„Mindnyájan Mikszáth iskolájába jártunk.”
A
polgári-városi irodalom tematikája és stílusa felé tett kitérő után Mikszáth
nyomába szegődött. Elsősorban az élmény-anyag rokonsága és az ezúton könnyebben
elérhető siker vonzotta. A lezüllött, elszegényedett nyírségi dzsentri sorsát
kegyetlenül reálisan és ugyanakkor némi elnéző iróniával festette. De sohasem
kívülről. Éppen ebben a fokozott személyességben, szubjektivitásban vált el
tudatosan is Mikszáthtól. Egy Bródy Sándorról szóló cikkében így ír: „Könnyű
volt Mikszáthnak, a maga két-három vármegyére kiterjedő ismeretségi körével;
mindig akadt a tollára való ember a szomszédságban, atyafiságban, komaságban,
sohase kell vala magamagáról írnia. Láthatatlanul
elrejtőzhetik ama csibukok füstje mögé, amelyet hősei pöfékelnek.”
Ha
Mikszáthnak a kilencszázas években írt műveit illetően ez a nyilatkozat nem is
méltányos, azt azonban világosan mutatja, miben határolta el magát Krúdy
tanítómesterétől. A régi dicsősége romjain vegetáló hétszilvafás nemesekről
szóló anekdotáinak javarésze tragikomikus hangütésű; az ellentétes elemek
kiváltotta kontraszt-hatás az elmúlással vívott reménytelen küzdelmet jelzi. A
sok kínálkozó példa közül emeljük ki itt a Családi
legenda (1907) című elbeszélést, amelyben az író gyermekkorában nagyapjával
Kerekibe utazik lakodalomra. Útközben az öregúr elmeséli a szép Alojza történetét, aki az utolsó Gaál lány lett volna, ha a
halál még jókor fel nem ismeri tévedését és nem támasztja fel halottaiból. A
Gaálok a családi legenda szerint ugyanis nem halhatnak ki, hacsak nagyon el nem
szaporodnak. A feltámadott pedig férjhez ment újra, és tizennyolc gyermeke
született. Az anekdota végeztével nagyapa és unokája megérkezik a Gaál
leszármazottak egyikének lakodalmára. Kiderül, hogy halott van a háznál, de az
asszonyt nem temetik el, mert erősen bíznak feltámadásában. Ám hiába húzzák
ujjára a babonás gyűrűt is, „...Juliska nem ébredt
fel. Úgy látszik, eléggé elszaporodtak már a Gaálok.”
Talán
szükségtelen is hangsúlyoznunk az elbeszélés, és az ezekben az években írt
hozzá hasonlóak jelképességét, drámaiságát, tragikomikumát. Krúdy nemcsak
valójában laza családi kapcsolatai, hanem főként érzelmileg, a gyerekkorban
táplált illúziók révén kötődött ehhez a réteghez: úgy érezte, a reformkorban és
a szabadságharcban pozitív szerepet játszott köznemesség pusztulása az ország
pusztulását jelenti.
Prousttól,
akivel az emlékező attitűd és bizonyos felületi stílusjegyek alapján össze
szokták vetni, élesen elválasztja, hogy ő nem érezte szépnek, maradandónak,
eszményinek környezetét, a világot, amelyben élt. Éppen ellenkezőleg. De nem is
állt teljesen szemben, nem is idegenedett el ettől a környezettől, mint Kafka a
polgárságtól. Krúdy későbbi álmai, víziói nem reális talajból fakadt,
szimbolikus, irracionális rémlátomások, hanem sokkal inkább tudatos vágyálmok.
A
mind elviselhetetlenebbé váló jelen elől menekül egy idealizált múltba, amelyet
tudatosan szépít meg: ezt nem csupán rendre közbeiktatott szubjektív
megjegyzéseivel, hanem ironikus hangsúlyaival is jelzi. Kötöttségei
megakadályozták abban, hogy Ady vagy Móricz útját járja; úgy érezte, a
valóságban nem találhat követhető eszményt, álmodott hát magának. Jelenkorát
azonban sohasem idealizálta, és a sokáig közkeletű tévedéssel szemben a
századforduló éveit későbbi írásaiban megszépítő ábrándokról sem akarta soha
elhitetni, hogy azok az akkori valóságot idézik fel.
Középkori álom
Schöpflin Aladár írja
Krúdy-nekrológjában: „Soha semmihez nem tartozott, irodalmi irányhoz vagy
iskolához, párthoz, társasághoz – még az emberek társaságához sem. Élte a saját
maga alkotta életét, írt a saját maga alkotta módon, nem vegyült össze senkivel
és semmivel, nem hiszem, hogy szerelemben vagy barátságban valaha egészen
odaadta volna magát bárkinek is. A társadalmi morált nem ismerte el magára
érvényesnek, de volt morálja, csinált magának egy testére szabott morált.”
Fűzzük hozzá ezekhez az igen találó sorokhoz, hogy kivált mielőtt egyénisége
véglegesen kialakult volna, a kötődésnek mindezen formáival megpróbálkozott.
Ami az irodalmi iskolát illeti (ezt Schöpflin is
említi) Mikszáthéval, ami pedig az irányt, főként anyagi okokból a katolikus
körökkel (Magyar Szemle, Élet). Az írók társaságán kívül a tízes évek második
felében mind gyakrabban látták Szemere Miklós környezetében, aki bizonyos
vonatkozásban megtestesítette azt az eszményt, amelyről életmód tekintetében az
író álmodott. A családfáját Hubáig visszavezető nemes
mint képviselőházi tag konzervatív elveket vallott ugyan, de főleg
sportkapcsolatai révén anglofil eszméket is
hirdetett, és kártyán szerzett millióiból fényűző, független életet élt. Krúdyt
főként az utóbbi vonzotta számos írásának későbbi hőséhez, – és persze az
anyagi támogatás. Szemere révén ismerkedett meg az akkori pesti félvilág exkluzív köreivel, első nagy regénysikere, a Vörös postakocsi is ennek a kapcsolatnak
köszönheti születését. Szerelmi élete, ha a legendáknak és saját
elbeszéléseinek csak egy része igaz, akkor is roppant mozgalmas volt, de mély
nyomott egyetlen nő sem hagyott benne. Őszintén vágyott a harmonikus családi
életre, de egyik házassága sem sikerült. Talán elsősorban az ő hibájából: nem
tudott elviselni semmiféle kötöttséget. 1899-ben nősült először, az irodalmi
hajlamú Spiegler Arabellát vette nőül, akitől később
három gyermeke született. De vajmi kevés időt töltött családi otthonában,
jobbára szállodákban vagy találkahelyeken lakott. A Schöpflin
említette saját testére szabott morál elsősorban a minden áron való teljes
személyi függetlenséget jelentette.
A
kötöttségektől szabadulni akaró mohó vágyat érezzük az először 1906 táján
jelentkező zsoldos-elbeszélésekben is. Hat évvel későbbi
Szindbád-regényének, a Francia kastélynak
bevezetésében olvashatjuk a következő sorokat, amelyek nyilvánvalóvá teszik az
áttételességükben és funkcióikban különböző, ez idő tájt írásaiban megjelenő
hasonmásai rokonságát: „Szindbád, aki a régi, ábrándos és regényeskedő
felvidéki városban gyakran elutazgatott régi házakhoz, régi barátokhoz és régi
órákhoz, az álarcosbálon fekete selyem papi öltönyben jelent meg, mert ebben az
öltözetben még jobban tetszett magának, mint a középkori zsoldosvezér pazar
bivalybőreiben.” A fekete selyem papi öltözet itt Martinovics Ignácra
utal, akiről két évvel ezelőtt első történelmi regényét írta. A köztársasági
mozgalom vezérében olyan közösségi célokért harcoló hőst formált meg, aki
„nemcsak a bánatot és keservet ismeri az élet viszontagságaiban, hanem
megbecsüli az örömöket is”, és aki részben éppen túlzott individualizmusa
következtében bukik el. A regényben szinte oldalról-oldalra kitapintható, mint
küzd a szélsőséges romantikus jellemfestés, környezetábrázolás és
cselekménybonyolítás a bonyolultabb, az igazságot sokoldalúan latolgató, mind személyesebbé
váló írói attitűddel.
Martinovics
közvetlen elődei a korábban írt elbeszélések zsoldos-katonái, akik nyíltan az
egyéni célok, a pénz- és szerelemvágy kielégítését tekintik egyetlen
életeszményüknek. Történeteik jobbára a középkori Szepességben játszódnak (ezt
a környezetet Krúdy alsógimnazista kora óta jól ismeri), és noha többségük a
zsoldosok vesztével ér véget, a hősök előbb még egyszer és utoljára kitombolják
élvvágyukat. A Középkori álom című
elbeszélés négy zsoldosa például éppen karácsony éjszakáján érkezik meg a vörösbarátok kolostorába, ahol a szerzetesek és apácák
Belzebub statisztálása mellett orgiával és a rablott kincsek szétosztásával
ünnepelnek. Az extázis csúcspontján aranyvértes, arany sisakos vitéz képében
megjelenik Jézus és szétkergeti a parázna társaságot.
A
későbbiekben az effajta romantikus történetek az alapmotívum megtartásával mind
reálisabb színezetet kapnak és főként megoldásaikban világosabban utalnak az
író egyéni problémáira és a jelenkorra. A legismertebb zsoldos-történet az
1912-ben egyfelvonásos formájában megírt, és opera változatában mindmáig
sikeresen játszott Az arany meg az
asszony. Hősében, Rotaridesz kapitányban a
szerelemnél is erősebb a pénzvágy, ez okozza vesztét. Itt a pénz nem csupán az
anyagi eszközt jelenti, hanem az élet viszontagságai feletti győzelem
lehetőségét, a sikert. A ravasz kereskedő, aki túljár a hiszékeny és romantikus
kapitány eszén, ez a gazdag lőcsei polgár Ady Disznófejű Nagyurának nem is
olyan távoli rokona.
Szindbád utazásai
A
középkori történetekkel és a mind személyesebbé, mind ironikusabbá, lemondóbbá
váló nyírségi elbeszélésekkel Krúdy 1910 táján válaszúthoz érkezett: egyfelől
Szindbád és többi hasonmásai várták, másfelől a személytelenebb anekdotázás
csábította a könnyebb ellenállás irányába. Bár az írásaiban is tükröződő belső
tusa után a súlyosabb megpróbáltatásokkal terhes lírai-szubjektív, önfeltáró
művészi attitűdöt választotta, a későbbiekben is vissza-visszatért a régen
elhagyott ösvényekre. Mint majd nyilvánvalóvá válik, azért, hogy megteremtse a
két novella-típus sajátos szintézisét. Erre azonban csak mintegy évtized múlva
kerül sor és ez akkor művészi fejlődésének újabb korszakát fogja jelezni.
Szauder
József az életmű-sorozat elbeszélés köteteihez írt, Krúdy e műnembeli
alkotásait széles ívben átfogó és mélyen elemző tanulmányaiban elsőnek mutatott
rá a tárgyiasabb, zsánerkép-szerű és a lírai, önfeltáró novellák bonyolult,
végül egymásba kapcsolódó fejlődésvonalára. Itt most nem térhetünk ki ennek
részleteire; célkitűzésünkhöz mérten meg kell elégednünk annak
megállapításával, hogy Krúdy a csaknem két évtizeden át keresett önálló írói
világ és stílus kiérlelése után sem állt meg önelégülten az olyannyira áhított
művészi és közönségsiker hatására. Igazi emberi és alkotói nagysága mutatkozik
meg ebben. Persze, nem csupán a belső, szubjektív indítékok és a tudatos írói
törekvések késztették erre; életének eseményei, a társadalmi, történelmi
fejlemények is ebben az irányban hatottak.
Óvakodnunk kell
attól, hogy Szindbádot és az írót azonosítsuk. Ezzel kapcsolatosan Krúdy is
több ízben tiltakozott. Íme: „A legtöbb író gyakran
veszi önmagát modellnek a regényeiben, ezért sokszor gyanúsítottak azzal, hogy
például a Szindbád alakját magamról rajzoltam. Nem, kérem, én egyetlen regényemben
sem írtam magamról, mert nem tartom elég érdekesnek személyemet az olvasók
érdeklődésére.” Majd közli, hogy Szindbád voltaképp egy vidéki barátja, aki
időnként megjelenik nála és különösen a nők körüli megfigyeléseit illetően
szolgál sok érdekes történettel. Bár főleg az 1911-12-es Szindbád-elbeszélések
nyilvánvalóan az író ifjúkori és későbbi személyes élményeit vegyítik fantáziaszülte motívumokkal, mégis ez a hozzá legközelebb
álló hasonmás sem tekinthető egyszerű önarcképnek. Még kevésbé a többi: Rezeda,
Nagybotos, Emléki, Idem. Valamennyiüknél
az éber-álom állapotában emlékező magatartás, vagy ennek áttételes formája a
fontos, és főként a velük történtekben jelképesen revelálódó vágyakozás ad
világos magyarázatot szerepükre. Minél személyesebbek, minél szubjektívabvak ezek a hasonmások, annál gyakoribb, hogy a
bennük felébredt vágy, miután szembekerül vélt tárgyával, végül is
kielégítetlen marad. A csalódás az önarcképszerű Krúdy írások egyik
vezérmotívuma.
A
Szindbád-novellák főtípusa a szendergés-elalvás-álomképek-csalódott
ébredés folyamatát szerkezetileg is tükrözi. Többnyire valamely apró esemény
indítja el az emlékezést, mint például a Női
arckép a kisvárosban (1911) című novellában a fiatalkori szerelmestől
születésnapra érkezett gratuláló levél. Szindbád felidézi magában ifjúkora
kisvárosát és az első vonattal el is utazik oda. A fotográfus kirakatában
megszemléli a közben derék polgárokká szelídült ismeretlen ismerősök arcképét
és végül rátalál az ifjúkori szerelem, Lenke képmására is. A hölgy „a tavaszi
délelőttön kissé fáradtan, kissé hervatagon és valószínűleg jól bepúderezett
arccal” nézett szembe Szindbáddal. Már itt előreveti árnyékát a későbbi
csalódás, amelyet a személyes találkozáskor hősünk ugyan még megpróbál
eloszlatni, de a vontatottan induló légyottnak a férj, a körorvos hazaérkezése
véget vet. Szindbád estére elutazik a kisvárosból, de még később is gyakran
gondol Lenkére: „És ugyanakkor mindig egy furcsa, erős
parfőmnek az illatát érezte, amely az asszony
nyakából áradt. Szindbád nem mindig szerette az erős parfömöket.”
A
korai Szindbád-elbeszélések hősének aktivitása többnyire nem igen terjed túl az
emlék felidézésén és amikor az ifjúkori élményre a
jelen, a valóság rácáfol, a hajós egy ironikus, nosztalgikus gesztussal búcsút
vesz. Mint aki azt mondja: lám, most sem sikerült. A Szindbád ifjúsága és utazásai ciklus darabjai ennek a magatartásnak
számtalan variációját mutatják. Varázsukat a remény és a csalódás, az álom és a
valóság, az aktív és passzív magatartás néha egyetlen mondaton belül is
folytonosan vibráló váltakozása, feszültsége teremti meg, Különös módon Krúdy
saját rezignációjának művészi megfogalmazásában talált rá írói aktivitásának
élesztőjére.
Bár
az 1913-as Vörös postakocsi hozza meg
az első igazi regény-sikert, mégis ez bizonyos visszalépés a Szindbád-novellák
javának belső küzdelmet tükröző írói magatartásához képest. Újra, noha a
korábbinál sokkal személyesebben az anekdotázó elbeszélés kerül előtérbe,
megszületik a sivár jelennel szembeállított múlt koncepciója, jóllehet az író
ironikus kontraszt-hatásokkal állandóan fenntart itt is egyfajta lebegést,
amely mintegy az olvasó gyanakvásának felkeltésére hivatott. Bródy Sándor írja
erről a regényről: „A regényíró új munkájában már
együtt van minden képessége, amely őt megkülönbözteti. És ha nem is teljesen és
klasszikusan, már megérzik benne a hármas egy: a szenvedésre, a gyönyörűségre
való képesség. És a hit. Egy kesernyés, csúfondáros, de mégiscsak igaz hit.”
Ez
a hit azonban egyelőre jobbára csak negáció. Nincs fogódzója. Mintegy tíz évvel
később a világháború első éveire emlékezve Krúdy így emlékszik magányára: „Én
az álmaimban kerestem társaságot.” Ez a mondat nyilván nem csupán az Álmoskönyv kezdeteire utal, hanem
egyszersmind az ekkor keletkezett írások írói alapállását is jelzi. Emellett a
megtalált önálló hang őt magát is elbűvöli: mindaz, ami néhány évvel ezelőtt
még újdonság volt nála, most – éppen a pozitív eszmények híján – sokszor üres
dekorativitássá, modorossággá válik. Gondolok itt az Aranykézutcai szép napok egyes novelláira, a Palotai
álmok, az Őszi utazások a vörös
postakocsin részleteire.
„Új történelem könyvet kell
írni.”
Rezignáltságából
a világháború utolsó évének, a forradalomnak és a tanácsköztársaságnak eseményei
rázták fel. 1914-ben a Magyarország hasábjain indította meg híres Pesti levelek című sorozatát, amellyel –
kisebb kihagyásoktól eltekintve – tíz éven át hetenként kommentálta az aktuális
társadalmi, politikai és művészeti eseményeket. Olyan időszakokban is, amikor
szépprózája teljesen eltávolodik a jelentől, publicisztikai írásai nem hagynak
kétséget afelől, hogy szeretett volna minél aktívabban
részt venni a közéletben.
Politikai
nézeteit itt nem kívánom elemezni: köztudott, hogy a háború helyeslésétől
jutott el a kiábrándulásig, majd a forradalom igenléséig és a Tanácsköztársaság
támogatásáig és innen zuhant vissza a húszas évek elején megint a teljes
reményvesztettségbe. Csak arra hívom fel a figyelmet, hogy utolsó évtizedének
magánya és sziget-komplexuma (erről a későbbiekben még lesz szó) a korábbi
aktivitás fonákjaként, a közéleti-társadalmi elhivatottságba vetett hitből való
kiábrándulás következménye.
Ebben
a vívódásban, az erős érzelmi hullámzásnak ebben a viharában újul meg másodszor
is, ezúttal immár végérvényesen írásművészete. Az önvizsgálat parancsoló
kényszerré válik és a szimbolikus történetek hasonmásai immár nem csupán egy
rosszul sikerült kaland feletti bánatukban utaznak el az események
színhelyéről, hanem gyakran olyan útra lépnek, amelyről nincs többé
visszatérés.
Ám
a viviszekciós módszer nem egyeduralkodó, korábbi tendenciákkal párhuzamosan
jelentkezik és kivált a húszas évek elejétől jól megfigyelhetően egyetlen célra
irányul: Menekülni! Menekülni a magányból, a reménytelenségből, a
céltalanságból. Ezt a legtisztábban alighanem az Asszonyságok díja, 1919-ben írt regénye fejezi ki. Czifra János az
Álom képében önmagával találkozva, gátlásait felszabadítva megismerkedik a magárahagyott leányanya, Natália élettörténetével és az árva
újszülött örökbefogadásának gesztusában mintegy jelképesen megváltja önmagát
is. Az író a tisztább életben, az önmagunkkal való őszinte szembenézésben látja
a konfliktusok megoldásának lehetőségét, így adja meg a választ könyvének
előszavában felvetett kérdésére: „Hogyan éljünk, hogy hosszú életűek legyünk
ezen a földön.”
A
történelem kérdőjelei feleletlen maradtak; nem valósulhatott meg az a terve,
amelyet az 1919. április 16-án írt cikkében így vázolt: „A
népnek, a sokáig bolondított, jelszavakkal vágóhídra vagy követválasztásra vitt
népnek kell legelőször felnyitni a szemét, megmutatni neki a történelmi
hazugságokat... Az új emberi szellemben írott nemes és szép könyveket,
hazugságmentes történelmet kell még ma íratni a népnek.” A valóságból újra visszamerül
álmai világába, de a történtek, belső küzdelmei mély nyomot hagynak
szemléletén, stílusán.
A Sziget
A
forradalom idején költözött a Margitszigetre és élete utolsó szakaszáig ez
maradt kedvenc tartózkodási helye. A szinte a város középpontjában elhelyezkedő,
akkor azonban még valóban meglehetősen elhagyatott sziget jelképesen is
kifejezi az író magány iránti vágyakozását és ugyanakkor, hogy az egyedüllétei
csak a pezsgő élet közelében vagy éppen annak közepette
tudta elviselni. Mondják, hogy zajos társaság kellős közepén szeretett a
legjobban magába merülni, az egyedülléthez emberekre volt szüksége. Ugyanúgy,
ahogy független életmódját is csak a családi kötelékek mellett élvezte igazán.
A háború utolsó éveiben másodszor is megnősült: Váradi Zsuzsannát vette nőül.
Ez a házasság, úgy tetszik, jobb az előzőnél, de ez sem készteti korábbi
életmódjának lényeges megváltoztatására.
Ha
nem ezeknek a nagyonis emberi ellentmondásoknak a
figyelembevételével próbáljuk Krúdyt megérteni, hanem mint azt méltatói gyakran
teszik, csak az ellentétpár egyik oldalát (például magányosságát) emeljük ki,
akkor művészetében sem mérhetjük fel a sokszor párhuzamosan futó különböző
belső áramlatokat. Pedig a szélsőségek teszik olyan izgalmasan nyugtalanítóvá
és az érzelmileg, gondolatilag hullámzó, töprengő mai emberhez közelállóvá
írásait. És az a szakadatlan küzdelem, amelyet önmagával vívott.
Forradalom
utáni reményvesztettségét sokféle formában próbálta levezetni. Egyik ilyen
kísérlete az Álmoskönyv, amely sokévi
szorgos gyűjtőmunka eredményeként született: komolykodó játék, a passzív
ellenállás sajátos gyümölcse. „Inkább a saját mulattatásomra, inkább hosszú
telek csendes eljátszadozására, esti órák halk elfuvolázására szerkesztettem ez
álmoskönyvet, mint azért, hogy bárki hitelt adjon a következő soroknak. Álom:
játék, mint az élet... Néha komolyra fordul a játék.
Az élet is, az álom is” – írja az előszóban. Hogy mennyire komolyra fordulhat
néha a játék, azt éppen dezilluzionizmusának másik, szinte már apokaliptikus
mélységű terméke, a Mit látott Vak Béla
szerelemben és bánatban címet viselő, torzóban ránk maradt regénye mutatja.
Hőse a Szindbád-novellák hasonmásának és az Asszonyságok
díja Álom alakjának misztikusabb és elvontabban jelképes rokona, azt fejezi
ki, hogy a látókat a kegyetlen világ megnyomorítja, elveszi „szemük világát”,
mert fél azoktól, akik kiismerhetik. De a látók világtalanul még jobban látják
a körülöttük zajló életet, és ugyanakkor önmagukba fordulva, magukat is jobban
megismerik.
A
Vak Béla befejezetlen; Krúdy önmagába
fordulva ismerhette fel, hogy ezen az úton nem tud tovább haladni. Eszményre,
legalább konstruált eszményre volt szüksége ahhoz, hogy képzelete ki tudjon
szabadulni a reménytelen valóságból. Ezért részben az N. N.-ben,
másrészt a Napraforgóban megteremtett
emlékező formát fejlesztette tovább a húszas évek első felében írt regényeiben (Hét bagoly, Aranyidő, Utolsó gavallér stb.).
Az élet álom
Alig
múlt negyven éves, amikor már nagyon öregnek érezte magát és gyakran
panaszkodott is erről. Nemcsak fizikai adottságaival súlyosan visszaélő, erejét
kíméletlenül fecsérlő életmódja, hanem lassanként állandósuló anyagi gondjai, a
kiadókkal folytatott reménytelen perlekedése, a mellőztetés miatt érzett
elkeseredése is mindinkább felőrölte idegeit. Ő, aki ifjú korában olyan
leleplezésekkel szeretett volna előállni, amelyek rádöbbenthetik az embereket a
valóságra, most sokszor inkább úgy érezte, jótanácsokkal
kell szolgálnia, miként lehet az élet apró élvezeteiben minél nagyobb örömöt
találni.
Roppant
egyszerű lenne a dolog, ha most azt mondhatnám: ötvenedik életévéhez közeledve
elfáradt, elment a kedve a küzdelemtől és ezentúl csak
azoknak a hedonista örömöknek az élvezetébe akarta olvasóit is beavatni,
amelyekből ő, hacsak lehetett, jócskán kivette részét. Ez azonban csak az
igazság egyik fele. Számos írását, főként a „gyomor-novellákat” és a Boldogult úrfikoromban
című regényét illetően ilyen következtetésre is juthatunk. Más tények
azonban élesen ellentmondanak ennek.
1925-ben
Lázár Miklóshoz írt levelében ezt olvassuk: „Azt mondhatnám, kedves Miklós, ha
mostani magányos életemben megengedhetném magamnak az igazmondás luxusát, hogy
a negyvenhét éves ember jobban érdeklődik az újszerű dolgok iránt, mint ama
világjáró hajós, aki új kalandok kedvéért utazza be a világot. Mohóbban akarja
megtanulni az életet, mint az ifjú. Barátkozik ugyan a múlt idők
kísértet-alakjaival, de voltaképpen unja őket, mint olyanokat, akiktől már
semmi jót sem várhat. Inkább érdeklődik a furcsa újvilág iránt, bár bölcsen
látja, hogy abból őt már kirekeszteni akarják.” Ezekből a sorokból is érezzük miként viaskodik önmagával és a világgal, hogy el ne
hagyja magát, hogy mindjobban eluralkodó rezignációja fölé tudjon kerekedni,
hogy lépést tartson az iramló élettel, mely mégis mind gyakrabban tűnik csupán
röpke és megfejthetetlen álomnak.
Kétségek,
letörések és elszánások között újul és tisztul meg mégegyszer
művészetének szinte kiapadhatatlan forrása. A legnagyobb vállalkozás
kétségkívül a Három király (1926-30)
regényciklusa; ebben többi történelmi tárgyú írásához hasonlóan a múltban keres
vigaszt és választ a jelen kérdéseire. Figyelemreméltó alapossággal kutatta fel
a rendelkezésére álló filológiai forrásokat, és mint korábban is annyiszor,
újra kísérletet tett a szerkezetileg is módszeresen felépített regény
megalkotására. Ezúttal részben sikerrel. Munkáinak formai problémái gyakran
foglalkoztatták: kritikusai, méltatói annyit emlegették ösztönösségét, impresszionisztikus kompozícióit, hogy ezúttal nem árt
jobban hangsúlyoznunk tudatosságát. Ez is olyan vetülete alkotó művészetének,
amelyen részletesebb elemzés során könnyűszerrel kimutatható lenne az
ellentétek belső küzdelme.
A
megoldatlan problémák kiváltotta indulatok a rezignáció eluralkodása idején is
minduntalan kitörnek belőle. Gondolok itt a Tegnapoly
ködlovagjai és A XIX. század vizithártyái portrésorozat
egyes darabjainak szubjektív, ironikus hangütésére és a jelenkorra utaló
reflexióira, a Valakit elvisz az ördög című
regény a dzsentrit végleg elparentáló szatírájára éppúgy, mint Az élet álom kiemelkedő elbeszéléseinek
drámai feszültségére: például A hírlapíró
és a halál, valamint az Utolsó szivar
az Arabs Szürkénél egymásra felelő novellaremeklésére. De idézhetném a
publicista Krúdyt is, aki 1931 januárjában újra tollat ragad a közéleti gondok
orvoslásáért és így ír: „Én már túlsó partján vagyok a jónak és a rossznak.
Magasról nézem a magyar glóbuszt. Személytelen vagyok. A tülekedésnek,
csúszás-mászásnak, könyöklésnek, hempergésnek, osztozkodásnak nem résztvevője,
sem elnéző cinkosa, csupán mélységesen aggódó szemlélője. Már nem is víziószerű
képeket látok. A víziók eleven alakot öltenek ...
Ilyenkor az öreg legénynek, a társtalan remetének is a
szakadó gáton a helye ... Jussom van tehát arra, hogy a hazugságok országában
kimondjam az igazságot.”
Tegyük
egymás mellé az utolsó évek lemondó alaphangú írásait és ezt, valamint az ehhez
hasonló nyilatkozatokat. És vegyük hozzá ehhez a már említett regényeken kívül
a történelmi hazugságokra fényt derítő műveket: például az 1931-ben írt, eddig
kötetben kiadatlan Tiszaeszlári Solymosi
Esztert, vagy az 1943-ban A Magyar Sasfiók címen
részben meghamisítva publikált Kossuth
fiúkat; nyilvánvalóvá válik, hogy a késői periódus alkotásait is csak az
egymás mellett futó ellentétes tendenciák megértésével és átfogó elemzésével
értékelhetjük jelentőségükhöz mérten.
Amikor
könyveinek bevezetőiben a társadalom leleplezését ígérte, ám ugyanakkor úgy
vélte, még nem érkezett el a teljes őszinteség ideje, amikor azzal vádolta
magát, hogy nem írt mást csak „színhazugságokat”, amikor attól félt, ha leírná,
amit „élt és érzett és körülötte éreztek, talán toronyba zárnák”, a benne lakó
kísértetekkel és kísértésekkel viaskodott. Ugyanazokkal, amelyek a mindennapi
életben is gyötörték. Beszéltem sokakkal, akik személyesen is ismerték. Egyesek
szelídnek, emberségesnek, rendkívül kulturáltnak, mások viszont könnyelműnek,
verekedőnek, élvhajhásznak, önzőnek mondották. Ilyen
ellentmondásos képet kapunk róla, ha elolvassuk Tóbiás Áron lenyűgözően érdekes,
kitűnő összeállítását, a Krúdy világát
is. Az emlékezések, tanulmányok, dokumentumok, és levelei, olyan embert
állítanak elénk, aki erényeiben és hibáiban egyaránt, mélyen átélte egy történelmi
réteg, egy nemzedék sorsfordulatait és alkotó művészetében részben ösztönösen,
részben tudatosan kifejezte a maga és kora belső válságát.
Nemcsak
életében és munkáiban sok az ellentmondás, hanem olvasói fogadtatásában is.
Sokan, azt hiszem, egyre többen szeretik, számosan rajonganak érte. Mások
elvetik, Fárasztónak tartják. Akiknek kedvenc írója, azok is mind másban
jelölik meg erényeit, értékeit. Az elmúlt tizenöt esztendőben életműve jelentős
részének kiadásával párhuzamosan, a munkáit értékelő tanulmányok és esszék
hatására azonban nyilvánvalóvá vált, hogy húszadik századi prózairodalmunk e
kimagasló alakja az idő múltával mind közelebb kerül hozzánk, műveiben mind
tisztábban kristályosodnak ki a maradandó értékek.
Elolvasva
amit írtam, úgy érzem, a fentiekben igencsak sokszor fordul elő az
„ellentmondás” kifejezés. Nem bánom. Hiszen ezúttal elsősorban éppen azt
szerettem volna elmondani, hogy Krúdyban, írásaiban leginkább az ellentmondásokat érzem igazaknak,
vonzóaknak, izgalmasaknak.
(Látóhatár, 1968/11-12.
/nov.-dec./ 1133-1142. p.)