Szindbád
feltámadása
„De jó
volna ötven esztendő múlva élni... Egy holdas estvén
egyszer elszökni a kriptából... a városba besétálni. – Milyen a divat, és mit
játszanak a színházban?”
Gordonkázás
1 Csaknem hatszor tíz esztendő is elmúlt azóta, hogy A vörös postakocsi írója ezeket a
sorokat apró, lilatintás betűivel papírra vetette. A negyvenedik életévéhez
közeledő Krúdy Gyula sikerei és népszerűsége csúcsán, 1916-ban, mind többet
gondolkodott, írt a halálról; gyakorta föltette magának a kérdést, vajon mi
marad fenn munkáiból az utókorra? Ekkortájt születtek az Aranykézutcai szép napok elbeszélései és a harmadik
Szindbád-ciklus, a Szindbád feltámadása darabjai.
Mintha már akkor felfejlett volna benne, hogy a következő félévszázadban váltakozóan
a hanyatlás és a föltámadás, a mellőztetés és az újrafölfedeztetés
sorsa vár munkáira.
Mit
tapasztalna a Nyírség, a Szegesség és a pesti, szigeti, óbudai utcák
vándorkalandora, ha – mint egykor elképzelte – „sírbolt-szagú szalonkabátban”
végigsétálna az ő Andrássy útján? Ma talán először a régi Japán-kávéház helyén
működő Írók Könyvesboltjának kirakata előtt állapodna meg, ahol egy szép
könyv címlapjáról öregkori arcképe és legkedveltebb alteregójának, Szindbádnak
neve tekintene vissza rá. Tehát az emberek még nem feledték el az ezeregyéjszakabeli hajós történeteit, aki fekete selyem
papi öltönyben vagy a középkori zsoldosvezérek pazar bivalybőreiben jelent
meg az álarcos bálokon és siheder fiúként, óangliai
királyfiként, száz– avagy háromszáz esztendős életunt ifjúként mindig
kifogástalan eleganciával mutatkozott régi házaknál, régi barátoknál, régi
nőknél? – Így lépne be a boltba. A válaszból megtudhatná, hogy írásai ma
népszerűbbek, ismertebbek, mint eddig bármikor. Évenként három-négy könyve
jelenik meg nagy példányszámban, és el is fogy azonnyomban.
Mind többet írnak tanulmányokban, emlékezésekben róla; színdarabja, A vörös postakocsi százon felüli sorozatot
ért el a Vígszínházban, ahol most a Rezeda
Kázmér szép életéből készült színpadi játékot próbálják; a számára
ismeretlen dobozban, a televízióban sűrűn jelennek meg műveinek átdolgozásai;
a rádióban nem múlik el félév egy-egy átdolgozott írásának sugárzása nélkül,
és Huszárik Zoltán Szindbádját méltán emlegetik jelenkori
filmművészetünk legbecsesebb alkotásai között.
Mindezt
meghallgatva Gyula úr bizonyára kicsit kóválygó fejjel hagyná el a könyvesüzletet, hogy a közelben egy kisvendéglőt keresve,
eltűnődjék az idők múlásán és az írói szerencse forgandóságán. Efféle helyiséget
azonban nemhogy az Oktogon környékén, de az egész városban is alig találna –
visszavonulna hát örök nyugvóhelyére, így a mi tisztünk elgondolkodni: vajon
Szindbád legújabb feltámadása mennyi örömet és milyen kétségeket kelt bennünk,
mai örökösökben?
2 Rövid
visszatekintés elevenítse fel, hogy Krúdy az 1913-1918-as évek nagy sikerei
után mind íróilag, mind egzisztenciálisan válságba került. A művészi hanyatlásból
nagy regényeivel (például: Napraforgó,
N. N., Asszonyságok díja, Mit látott Vak Béla..., Hét bagoly, Hátom király, Boldogult úrfikoromban)
és a többi között Az élet álom elbeszéléseivel
hamar kilábalt, de anyagi helyzetében, erkölcsi megbecsülésében csak nagyritkán
mutatkozott némi átmeneti javulás. Halála után hét évig egyetlen kötete sem
jelent meg, majd 1948-ig mindössze tizennégy. Ekkor rövid időre újra feltámadt;
egy év alatt kilenc kötet jelzi a megnövekedett érdeklődést. Ezután, két
ifjúsági elbeszéléstől eltekintve, újra a „hallgatás” következik. Végre 1954-ben
a Hét bagoly és a Boldogult úrfikoromban
együttes megjelenése már egy új Krúdy-reneszánsz hajnalát jelzi, de az
igazi éledés 1957-ben a Szépirodalmi és Magvető Kiadó gondozásában megindított
„életműkiadás”-sal -kezdődött.
Nem egészen két évtized alatt a válogatott művek 33, és az egyéb kiadványok
mintegy további 30 kötetében az író valamennyi jelentős regénye, elbeszélése,
színpadi írása, portréja, publicisztikai munkája és rajza, karcolata
megjelent. Mindez nagyjából ismeretes, akárcsak az, hogy ezekben a kiadványokban
számos elfeledett, csak régi újságok sárgult lapjain található írás vált
hozzáférhetővé a Krúdy-rajongók mind nagyobb tábora számára.
A
legutóbbi években azonban egy másfajta Krúdy-reneszánsz is kibontakozott. Egyre
több a róla szóló emlékezés, és a kiadások szaporodása következtében a
legkülönfélébb átdolgozások, adaptációk kerülnek a közönség elé. Itt az
alkalmas pillanat: érdemes számot vetni, vajon ezek a memoárok és átdolgozások
mennyiben válnak a Szindbád írójának hasznára?
3 „Nekem
mindegy, hogy jót vagy rosszat írnak, csak írjanak rólam” – mond ta egyszer egy író, amikor véleményét kérték a kritikáról.
Nem is olyan régen, úgy másfél évtizede, a Krúdy-rajongók kicsiny és
megszállottnak tartott tábora még úgy vélte, mindegy, mi jelenik meg kedvenc
írójuktól, mit írnak róla az emlékezésekben, hogyan dolgozzák át műveit, csak
az a fontos, minél többen ismerkedjenek meg életével, munkáival. Így
keletkeztek körülötte a hamis legendák, ezért is tartották sokan érthetetlennek,
megközelíthetetlennek, mi több, unalmasan egyhúrúnak. A közvélemény
áthangolódása a már említett életműkiadás 1957-től folyamatosan megjelenő
kötetei mellett Zsurzs Éva 1965-ös A hírlapíró és a halál című tévéjátékának és főként Huszárik Zoltán 1970-es Szindbád-filmjének köszönhető. Persze,
a modern európai irodalom mind nagyobb beáramlása könyvkiadásunkba, a
jelenkori költészet népszerűségének fokozódása, és általában az asszociatív
típusú művészet térhódítása főként az ifjúság körében szintén kedvezett Krúdy
befogadásának, és valójában nehéz volna röviden összefoglalni mindazt, ami oda
vezetett, hogy ma már szigorúan válogatva fogadjuk mindazt, ami Krúdy és Szindbád
neve alatt jelenik meg.
Mint
általában a művészetben, Krúdyt illetően sincs oly mércénk, amellyel biztosan
meghatározhatnánk, hogy mi méltó és mi nem méltó a magyar próza mesteréhez.
Néhányan úgy vélik, hogy legelsősorban is minden
művének megjelentetésére kellene törekedni. Ismeretes azonban, hogy Krúdy a
legtermékenyebb magyar író volt: valamennyi írása csak a most zárult életműkiadás
négyszeresében férne el. A napi
zsurnalisztika őrlőmalmában – főként ifjú hírlapíróként – sok olyasmit is
írt, amit később maga sem vett fel köteteibe. Ezeket nincs értelme előásnia
régi újságokból – csak írói hitelét rontanánk. Igazi értékei a gondos
válogatásban mutatkoznak meg, nem pedig az olyan esetleges és alkalmi
kiadványokban, mint például A szobrok
megmozdulnak című gyűjteményben.
Sokkal
nehezebb megjelölni, mi dönti el, hogy egy-egy átdolgozás Krúdy szellemében,
valóságos értékeinek jegyében született-e, vagy sem. Talán könnyebb lesz
megmondani, mi az, ami távol esik látomásos lírájától, prózájának költői
szárnyalásától.
Nem
is kell különösebb figyelemmel olvasni Krúdyt, hogy észrevegyük: írásainak két
kulcsszava két hasonlító szócska, a „mint”
és a „mintha”. („Alkonyodott,
mint a fáradt szív.” – „A ködös mezőségen vándorcigányok rejtélyes tüze
fénylik, mintha valami nagy munkára készülődnének e vadmadárhangú, szenvedélyes
hajzatú, lihegő életű, különös idegenek...”) E találomra kiragadott két mondathoz
hasonlót ezerszámra idézhetnénk tőle, és ugyancsak könnyűszerrel találhatnánk
példákat regényeiben, elbeszéléseiben hősei legjellegzetesebb gesztusára: a
fáradt, lemondó, ironikus legyintésre. Leírásai a metaforákban, emlékezései a
látomásokban, alakjai a valóság feletti lebegésben, hőseinek szenvedélye csak
a feszültséget feloldó iróniában teljesedik ki. Ahol mindez hiányzik – például
a néhány hónapja a televízióban látott Kárpáti
kaland című egyfelvonásos előadásából, vagy nemrégiben a Boldogult úrfikoromban
rádióváltozatának rendezéséből – ott a hang, a szó formázhatja ugyan
Krúdyt, de a szelleme távol marad.
4 Talán
azért oly nehéz megidézni szellemét, irodalmunkban egyedülálló szellemiségét,
álomalakját, álomalakjait, mert maga is annyiszor és oly változatos formákban
jelenítette meg ön magát hőseiben. Ugyanakkor – valahányszor megkérdezték erről
– hevesen tiltakozott, hogy azonosítsák Szindbáddal, Rezedával, vagy
Nagybotossal. Milyen volt hát valójában? – tesszük fel újra és újra a kérdést
és megpróbáljuk – mint ezt Szabó Ede
tette könyvében – feleleveníteni a legendák és hamisítások homályából írói,
emberi portréját.
Ehhez
nyújt segítséget a közelmúltban megjelent két emlékezés, Krúdy Mária Szindbád
gyermekkora és Krúdy Zsuzsa Apám, Szindbád című könyve. Már az is
szinte valószerűtlennek tetszik, hogy a száz-háromszáz esztendős álomlovag
egykor gyermek, naiv diák volt, mint ahogy nehéz őt, a pesti éjszaka vándorát
családapának elképzelni. Az első házasságából származó leány, az 1973-ban
elhunyt Mária, töredékes kéziratát hiába egészítette ki igyekezetes gonddal Majtényi Zoltán, ez az ifjúságnak szóló
elbeszélés csak halovány képet fest a múlt század utolsó harmadának Nyíregyházájáról,
a családról, és az ifjú bontakozó tehetségéről; jobbára a már ismert adatokat
ismétli kissé didaktikus, mesélő formában.
Remekmű,
az Asszonyságok díja, köszöntötte a
második házasság egyetlen gyermekét az író kedvencét, Zsuzsát, aki most apja
emlékéhez méltó könyvvel örvendeztette meg az olvasókat. Kellő szerénységgel a
háttérbe húzódva, korábbi emlékezéseit új színekkel gazdagítva elevenítette fel
a maga margitszigeti és óbudai gyermekkorát, apja tündökletes életét, alakját.
Szépítés nélkül ír Krúdy nyughatatlan bohém természetéről, könnyelműségéről
és nagyvonalúságáról, mely éppúgy művei forrása volt, mint az a szinte felfoghatatlan
munkakedv, munkaerő, amely a napi négy-öt órai írás mellett a kávéházi, kocsmai
beszélgetéseket és a könyvtári kutatómunkát egyaránt „nyersanyagként” fogta
fel, és örökbecsű alkotások hoz vezetett. Kommentárok, levelek, dokumentumok,
Krúdy-írások sorakoznak gondos szerkesztésben, Krúdy Zsuzsa könyvében, amely,
– ez a legkevesebb és egyben a legtöbb, ami elmondható róla – mindeddig a
legértékesebb és legszínvonalasabb hozzájárulás a Szindbád írójáról szóló emlékezés-irodalomhoz.
5 Krúdy itt
jár közöttünk: És egyre több olvasót hódít. Nincs századunkban még egy
szépíró, akit átdolgozásokban, emlékezésekben oly sokat idéznének meg, mint
őt. Ezért is érdemes talán éppen most megállni feltámadásának „új hulláma”
idején, és számot vetni e szellemidézés fény– és árnyoldalaival.
Barta
András
(Magyar Nemzet, 1976/9.
/január 11./ 11. p.)