Krudy Gyula bánata
Írta:
Barta Lajos
Krudy Gyula jóságokra, finomságokra és lelkességekre és
cselekedetekre is tudott lendülni emberekért. Szerette azt, talán szenvedélye
is volt, hogy embersége megolvadjon és kiömöljön belőle, ha emberség érintette
akár az irodalomban, akár az életben. Az utóbbira úgy látszik kevesebb alkalma
volt, de néhány esete meg van örökítve különböző újsághasábokon. Pusztán csak
munkáiból nem is lehet őt egészen megismerni, ezt az elkésett magyar lovagot,
aki úgy tudott ülni sokáig, egyedül és hallgatva félrehajló fejjel, mint aki
eltévedten víziók közt kalandozik és elevenen álmodik.
Tudta magáról, hogy a magányosok közül való; az ilyen tudat még kitoldja és s Végtelenbe öleli fel a benső magánosságot. Így
járt ő a kettős köd világában, mely mint két réteg
feküdt egymás fölött. Az egyikben egy elmúlt magyar világ különös, nekünk fantomos
alakjai mozogtak és élték kísértetiesen regényes létezésüket, a másik
szférában, mely efölött terült, az Úr lelke lebegett a
ködben és a Krudy-magányosság itt bolyongott és
szálldosott...
Egy napon az Otthon-körben, e második ködbe való
felnyúltságában, váratlanul így szólt hozzám, akinek vele akkor volt első,
véletlen, rövid személyes találkozásom, aki sohasem gondoltam, hogy a
magányosságnak és a hallgatásnak ez az embere, milyen figyelő:
– Hárman vagyunk a magyar irodalomban magánosok: Révész
Béla, maga, meg én!
Az ilyen emberről halkan, finoman és megilletődötten kell
beszélni!
*
Június elején, 1919-ben, beszélgetés folyt egy kiváló
magyar író budapesti lakásán, melyen Kun Béla is részt vett. A találkozás az ő
kezdeményezésére történt és az öt-hat embert egy író hozta össze, aki neki
végről jó ismerőse volt. A beszélgetés tárgya és célja az volt, hogy a jobb
szárnyon álló magyar írókat is megbarátkoztassa a márciusi politikával
és munkára indítsa őket is.
Nem ártok vele Krudy Gyulának,
ha megmondom itt, hogy ő is jelen volt ezen a beszélgetésen; annál kevésbé,
mert jelenléte inkább volt: – távollét. Krudy Gyula
az egész beszélgetés alatt egy kanapé sarkában ült és hallgatott. Jelenléte abszolút
visszavonultságával nem pozitívum volt, hanem: – negatívum. Bizonyosan már ott
építette ki magában a „nemzeti ellenállás”-nak azt a lelkiformáját, melyre később, a frontról
visszahúzódott. Vagy két óra hosszat hallgatott, ahogyan csak Krudy tudott hallgatni, pár nappal később azután a Bakonyba
vonult el a nemzeti ellenállásnak arra a lelki alapjára, mely benne addigra
készen lett. Senki sem bántotta Krudyt, de ő
elvonult; éppen a Bakonyba ment és ebben volt valami Koppános!
Pogány Koppán elmegy a történelem kérlelhetetlensége
elől, mert nem lehet már fehér lovakat áldozni kövek közt izzó tűzön táltosi
szertartások és táncok közt, hanem a munkabér és a profit dilemmáján
szerveződik új formákba a világba...
A „nemzeti visszavonulás”-nak erről a lelki formájáról
most csalódottan hanyatlik alá Krudy is; aláhanyatlik mint egy letört vonal, mint egy kiégett hit,
mint egy iszonyú csalódás... Azt hitte ő is, hogy a nemzeti visszavonulás lelki
formájáról a nagy magyar újjászületésbe lehet bemenni majd...
A nagy magyar újjászületésbe, melyben még valami vad, pogányos ifjulás is van... Hiszen Ady, ha még élne, megint azt mondaná, amit csodálatos
analízisében egyszer már mondott, amikor kimarkolta a magyarság és az
európaiság vonatkozásainak káoszából a nemzeti átok meghatározását, így: Európa
közepén, egy csomó nyugati magyar közt hun urak zörgetik fegyvereiket... 1919 őszén voltak nyugati magyarok, akik azt hitték:
most ölni, ez hozzátartozhatik a dühös és veszekedett
mámorhoz, a beteg és szennyes lázhoz, a szertelenség tébolyához, melynek vitus-táncán keresztül izzadja ki magából iszonyú és véres
rángatódzások közt egy nemzet: – az olyan sokáig tartott és olyan keserű
nemzeti átkot és nemzeti alapon vélték megérteni: az ellenforradalmat és a fehér terror banditizmusát... Az Ady meghatározása szerinti
kétféle, összeegyeztethetlen magyar: a nyugati magyar
és az Európa közepén fegyverét zörgető hun urak, egy rövid időszakra, mintha
valami beteg delíriumban, melyet a nemzeti reneszánsszal tévesztettek össze,
mintha találkoztak volna... Voltak magyar írók, akik
ebben a sárga lázban több ügyességgel vonultak vissza a
vörös front irányában előretolt őrhelyeikről; az ügyes érvényesülők mindig
jobban értettek a taktikához! Voltak, akik csak mindig sodródnak ide-oda és
most is csak elsodródtak valahová... Volt egy, aki a
történelmi tragédiák gigászi vonalát rángatta bele mindig szenvedélyes formájú
lelki életébe és szokatlan méretű magyar látványt nyújtott a középkori
barátzárdás vezeklése számára olyan idegen 1919-beli magyar világban... Mint ütközetbe hibásan keveredett harcosok: – most csinálták végig stratégiájukat a „nemzeti visszavonulás”-hadállásába, melyet Krudy
már a Bakonyba-menetelekor megcsinált... Csak egyre nem gondoltak: hogy az
igazi, az Ady értelmezésében vett nyugati magyar számára
egy abszolút „nemzeti visszavonulás” lehetséges csak: – az emigráció!
Mind aláhanyatlottak már tévedésük nehéz terhe alatt,
mert a realitásuk iszonya ereje lenyakazta a magyar hitnek vélt mámorukat, mellyel
kifutottak a rohamdeszka végére, amely kiugrott az ellenforradalom véres
vizeire...
Még csak alig rendezték hadállásaikat s nemzeti
visszavonulás sáncaiban, máris új visszavonulásra szereltek, oda, ahonnan
lekanyarodtak: a liberalizmus felé... Hadműveleti
tisztek tudják azt, hogy az ilyen egymás sarkába gázoló visszavonulások mennyi
áldozatot kívánnak meg...
Most Krudy Gyula, aki nem csinálta végig ezeket a jobbra-balra való kanyarodásokat: – kivonul
a magyar irodalomból. Nem fog többet írni, hanem: – kertész lesz. Nem csupán
kedvtelésből lesz kertész, de: – ebből akar meg élni, mert magyar írónak lenni
az ellenforradalmi nemzeti ébredés korában, ez nem ad kenyeret. Finoman jelenti
be az irodalomból való kivonulását. Krudy a magánosok
közül volt és mindig keveset beszélt, most is keveset mond, pedig az ő bánata
igen komprimált bánat. Bánata, mellyel az irodalomból való kivonulását fedezi,
olyan rövid és tömör valami, mint egy matematikai képlet. A képletben már
nincsenek számítások, de végtelen számítások eredménye számtani ábrába
foglalva.
„A tehetségtelen ügyesek özönlötték el és vették
bérbe Magyarországot.” – Így hangzik a Krudy-féle képlet,
melyben a
magyar lélek likvidálja az utat a Bakonyba való koppános
visszavonulástól az ellenforradalomban elrohadt ország szellemi összeomlásáig. – A számtani képletben
nincsenek szenvedélyek, a Krudy
képletében sincs. De a képlet visszafelé felbontva: az ellentmondások,
kavargások, örvénylések, vulkánizmusok, tüzek, vérességek kataklizmás
hömpölygését mutatja. Egy asztronómiai számítás képletében: benne van a napok, holdak
és üstökösök szabályszerű keringése; de ezen
szabályosságok mögött és legősibb elején a rettenetes
világkeletkezések vannak. Krudy Gyula hűvös képlete
mögött így van: a magyarországi ellenforradalom négy esztendejének minden
bűnügyi, gazdasági, politikai és szellemi rettenete.
(Bécsi Magyar Újság, 1923/256. /november 1./ 5. p.)