A regény
társadalmi körei
A „jó társaság” regénye
[…]
Krúdy Gyulát csak egy kis erőszakkal szoríthatjuk bele ebbe a fejezetbe. Nem ábrázol semmiféle zárkózott „társaságot”. Rengeteg szereplőjének nagy része a dzsentri és a középpolgárság köréből kerül ki, de tekintete bejárja az egész társadalmat kocsmatölteléktől a királyokig, a Balzac-szerű társadalomábrázolás becsvágya nélkül. Saját személye, természete minduntalan előtérbe nyomul nemcsak Rezeda Kázmér vagy Szindbád alakjában, hanem sokszor meglepő helyeken is. Saját bohémsége jellemzi azokat az alakokat is, akiknek az irodalomhoz, művészethez nincs közük. Szereti őket a közelmúlt világában elhelyezni (A tegnapok ködlovagjai), s minden művén megérzik ennek a múltnak nosztalgiája.
Krúdy nem ismerhette Proustot,
de az emlékezés módjában rokon vele, s ez a rokonság megérzik stílusán is, az
emlékeket szabadon társító hosszú mondatokon. Kibővítve alkalmazhatjuk rá Zola
híres mondását: az életnek igen nagy „szeletét” ábrázolta temperamentumán
keresztül nézve.
[…]
(Benedek Marcell: Irodalmi hármaskönyv.
Vers, dráma, regény.
Budapest, 1966, Gondolat. 321-322. p.)