BODNÁR GYÖRGY
Krúdy Gyula történelmi félmúltja
Az
új Krúdy-kötet, A
szobrok megmozdulnak a járatos olvasóknak kétségtelenül ismerős lesz, hiszen már
1957-ben kézhez kaphatták a szerző írói arcképeinek vaskos gyűjteményét, mely
az álmok, a színek és a dallamok mögött megmutatta a köznapi közeget és a
biztos ítéletet. Az 1957-es két kötet gondozója. Kozocsa
Sándor, továbbfolytatta a búvárkodást, mely majdnem megkétszerezte korábbi
gyűjteményét. Az új kötet visszatérés és felfedezés. Újra találkozunk a fiatal
Petőfivel és Jókaival, végigkövethetjük Szendrey
Júlia és Petőfi Zoltánka szomorú életét. Úgy látszik.
Ady Endre éjszakáinak emlékei is kifogyhatatlan forrás Krúdy számára. S mintha
irodalomtörténetet írna, a nagy kortársban az összegezőt és korszaknyitót
idézi, tehát sorra veszi azokat is, akik a századforduló átmeneti korát
fogalmazták meg, s akiket a Nyugat hívott életre. Így teremt távlatot Bródy
Sándortól Kóbor Tamásig, Révész Bélától Szép Ernőig. De igazi terepe a
névtelenek, a félírók és az örök írójelöltek világa,
egy letűnt kor műhelyei: a szerkesztőségek és a művészkocsmák, s mellettük az
irodalmi szalonok és a józsefvárosi hónapos szobák.
Ismétlem:
a Krúdy-könyvek ínyencei ismerősen mozoghatnak az új gyűjtemény nyüzsgedelmében. De az is biztosan tájékozódhat, aki Krúdy hangulatainak,
színeinek és zenéjének halvány emlékét őrzi csupán. Mert ezek az irodalmi arcképek
legtöbbször jellegzetes Krúdy-novellák. A kötet gondozója azzal magyarázza a
választott címet, hogy Krúdy rekonstruált irodalomtörténetében megmozdulnak a
szobrok, életre kelnek a régebbi irodalomtörténetekben szoborrá merevedett
író-alakok. Fontosabb itt az életrekeltés. mint az
irodalomtörténetek opponálása. Hiszen az irodalomtörténet akkor is csak fogalmi
rendszerével tudja közvetíteni a művekbe sűrített életet, ha mag a is elveti az íróalakok
ünnepélyes szoborrá-merevítését. Az írói megjelenítés többlete a közvetlenül
felidézett élet, azaz a dokumentum. Ez forrásnak, nyersanyagnak is értékes
lehet, de az író akkor sem kényszerül a fogalmi általánosításra, ha emlékezése
túllép a közvetlen tapasztaláson. A szépírói eszközök az irodalom dokumentumai
és esetlegességei között éppúgy kifejezhetik az összefüggést, sőt az értékelő
rendet, mint az élet dolgainak közegében. Közös az irodalomtörténész és az író
próbája is: a közvetlenül leírható részletek és a feltárt összefüggések
hitelessége. Ezért lehet kulcsa írói arcképeinek is Krúdy novellaépítkezése és
prózastílusa.
Bizonyítékért
akár találomra is felüthetjük a kötetet. Osvát Ernő portréja például a „Keleti
pályaháztól” indul, ahol a századvég idején mindennap letettek a befutó vonatok
egy-két vidéki írójelöltet. Útjuk a város közepe felé környezetrajz és korkép,
mely egy pillanatra kinyílik a vidék felé is, s megmutatja a naiv igénytelenség
és az olvasás-szomj együttélését. Könnyedségében is milyen gondos az
elbeszélés színhely-változtatásának előkészítése: „A közelgő fiatalemberek néha
csak egy újságból kivágott „szerkesztői üzenetet” rejtegettek a levéltárcájukban,
amely üzenet biztatóan hangzott, és százszor is felolvastatott a vidéki ház
függő lámpása alatt a bólogató, elgondolkozó atyafiaknak...” A szerkesztői
üzenet szociológiailag és lélektanilag egyaránt hiteles kapcsolatteremtő
motívum: a pesti újságírónak lapszínesítő és előfizetőgyűjtő,
a naiv vidéknek a nyomtatott szó biztosítása. Tehát a belvárosi szerkesztői
irodát, a bütykös lábú, kocsmába siető szerkesztőt éppúgy felidézi, mint a
kisvárosi lugast és a versek-beszélyek kisasszony-olvasóit. Az írói arcképben életrekelő elbeszélés így könnyen visszatalál a
gondolathoz. Elég egy-egy közlő mondat - Rajongó volt a korszak... A nyomdagépek
kánaáni bőséggel ontották a könyveket-, melynek megtámogatása és
dokumentációja - egy-egy hasonlat - állandóan nyitva tartja a visszautat az
elbeszélés felé. Ezek a hangváltozások azt is bizonyítják, hogy Krúdy számára
a hasonlat sohasem csak színesítő és hangulatkeltő eszköz,
hanem a gondolatmenet folytatása vagy összefüggéseinek kifejezése. Tessék
megállni egy pillanatra ennél a mondatnál: „A korszak mind bonyolultabb, akár
valami nagyszabású csalási ügy, ahol a jóhiszeműeket a csalóktól alig tudja
megkülönböztetni a vizsgálóbíró.” A korszak bonyolultságára utaló elvont közlés először csak
humoros kontrasztot teremt a triviális hasonlattal, s csak mélyebb hatása
fogalmazza meg, hogy a bonyolultság tartalma tárult fel előttünk köznapi
megnyilatkozásában: a magyar kapitalizmus gyors felvirágzása energiáival és
illúzióival, világvárosával és malterpalotáival. Ebben a közegben a Nyugat
előtti cikkeit aggályosán javítgató Ostvát Ernő
alakja egyszerre lehet novellahős és irodalomtörténeti jelenség: a Nyugat
forradalmat teremtő igényességének jelképe: „A régi Otthon-körben, ahol ezüst
forintosaikat csörgették a szerkesztők a kártyaasztalnál, a sarokban,
magánosan, féléjszakákon át tűnődött, írogatott,
javított és újra-kezdett Osvát. amíg egy tíz-tizenöt soros közleményt megírt
Kiss József lapjának. Éjfél is lett, amíg az (o.e.)
betűket hosszas habozás után a cikkecske vagy a jegyzet végére írta, ha ugyan
nem jutott valami eszébe, hogy a nehezen megírt művecskét megsemmisítse,
mielőtt az Athenaeum szedőjének a kezébe kerülne.”
Tehát
Krúdy írói arcképeinek kettős pillére a dokumentum és a novella. A mű szilárd
íve persze csak akkor teremthető meg, ha már az író esetleges emlékképében
benne rejlik a novella lehetősége. Kóbor Tamás méltatásában például a régi,
szűk sikátoros, kicsi Pest és a körutas nagyváros egymást váltó filmkockái
közvetítik a mondanivalót; innen ível át a gondolat Budapest regényírójának jellemzéséig: „Úgy
épült a Nagykörút a valóságban és Kóbor írói működésében, hogy most már...
minden bújdosó szép leány megtalálja a maga tükrét,
amelyben megnézheti magát, csak a Király utcából kell kilépni.” Az irodalomtörténész
ezt úgy mondaná, hogy Kóbor műveiben az átalakuló világ és szemlélete
egyszerre formálódott regénnyé. Megtaláljuk az eleven kulcs-jelenetet Krúdy
Ady-arcképeiben is: amikor egy italos éjszaka után a költő meglovagolta az Opera
kőszfinkszét. Itt az emlékező már nem is leplezi,
hogy szimbolikusnak látja a hajdani kalandot: „Hátrább az agarakkal - mondja a
kegyetlen szobor a lepottyant költőnek -, még szenvedned, jajgatnod, kíntól,
betegségtől félig megőrülnöd kell, minden titkokat meg kell ismerned... amíg
végre feljuthatsz a sokaság feje fölé, a szfinksz
hátára.” Máshol elég egyetlen
felvillanás, hogy gondolattal világítsa át az életet, vagy elevenné tegye ez
elvont ítéletet. Az export-drámák szerzőiről azt írja, hogy „hőseik és hősnőik
hontalan vigécek, akik egész életüket vasúti vonaton töltik”. Amikor Molnár Ferenc
egyik hősét, a jóságos divatkereskedőt jellemzi, az iróniába rejti bírálatát:
„Mintha ceruzával számolt volna a márványasztalon a pesti színházi sikerek
ügynökeivel, összeadott, kivont, svarc auf veisz bebizonyította, hogy egypénzbe kerül a legjobbnak lenni”. Az ő csendőre dologtalanul ásít a bajusz-viasz alatt, szánalmas dilettánsai kabátgombokat ragadnak meg az utcai forgatagban,
s az ő lapkiadója babonásan bizakodik abban, hogy I. Ferenc József örökké fog élni, mert
nélküle el sem képzelhető, hogy a napilapok pontosan és rendesen
megjelenhessenek.
Ha
kissé távolabbról vesszük szemügyre ezt a rekonstruált irodalomtörténetet, arra
is felfigyelhetünk, hogy igazi
hőse a kor, főhőse pedig a nyolcvanas, kilencvenes évtized. Tehát egy
nagy korszakhatár közvetlen szomszédsága. A fiatal Krúdy még láthatta a régi
Pestet és a sírva vigadó írónemzedék utolsó tragikomikus alakjait. De kortársa
volt az épülő Nagykörútnak, a milliós példányszámú lapok alapítóinak és a
„városos Magyarország” első író-harcosainak is. A Nyugat-nemzedékre már úgy
tekintett, ahogy a népvándorlás idején fogadhatták az alig megtelepedett népek
az újabb, frissebb, energikusabb hódítók beözönlését. De megholt benne a
szellemi nagyság, mely ítéletében legyűrte nosztalgiáit. Otthonos évtizedeit és
a Nyugat hőskorát egyetlen korszaknak látta, a magyar irodalom boldog korának,
melynek fejedelme Ady Endre. De nosztalgiája mindvégig elkíséri. Irodalomtörténeti
magyarázattal könnyű feloldani a látszólagos ellentmondást, hiszen Ady Új
verseinek nagy összegezésében a tudományos vizsgálódás is felfedezi a
kilencvenes évek előkészítő munkáját. Fontosabb azonban a Krúdy-életmű belső
logikájának válasza. Krúdy írói arcképeiben ugyanazt a szerepet tölti be a
nyolcvanas-kilencvenes évtized, mint szépprózájában a félmúlt. S ha megnézzük
az arcképek születésének idejét is. az emlékek kora mellett megjelenik az 1917
és az 1932 közötti nehéz másfél évtized, ahonnan az író visszatekint. Hányszor
sodorja el nosztalgikus szavait a panasz, mely nyomorról, pénztelenségről,
szellemi igénytelenségről, korlátozó törvényekről tudósít! Innen nézve a
megújuló magyar irodalom kora nemcsak boldog kor, hanem a háború és a
forradalmi bukások előkészítésének ideje is. A visszatekintés tehát
szükségképpen magába foglalja az egykori reményt, lendületet, nyugtalanságot és
az utólagos tapasztalatot. Ezt fejezi ki a nosztalgia és az ítélet küzdelme.
Az arcképek stílusában pedig a dokumentum és a novella egybeépülése, mely az
irodalmi emlékeket is felemeli Krúdy félmúltjába, ahonnan egyaránt látható a
helyi szín és a nagyvilág, a pillanat és nagy irodalom időhatárokat átlépő
kora.
(Új Írás, 1975/8. /augusztus/ 110-111. p.)