Utóirat könyvekhez
Egy csodálatos magyar regény
1.
Nem az a
jó könyv, amelyet »az ember nem tud letenni«. Hanem az, amelyet az ember olvasás közben kénytelen letenni, mert fel kell ugrania, fel s alá járkálnia egy darabig a szobában. Az
a jó könyv, amelyből ki-kipattan egy szó, torkon ragadja az embert és arra
kényszeríti, hogy számot vessen e szóval és most, azon nyomban, számot adjon
önmagának életéről. Az a jó könyv, amelyet az ember ki-kiejt a kezéből, mert
egy-egy mondatára úgy elfogja a szívdobogás, mint ha párbajoznia kellene vagy
házasodnia. Azok a jó könyvek, amelyek egy hasonlatukban elfújják a felhőket
az emberi lélek tájai felől és az olvasó visszafojtja lélekzetét,
mert nádast lát farkasokkal és sárguló kukoricást bujdosókkal. Az a jó könyv,
amelyet az ember papírszeletkével jelöl meg egy-egy oldalán, hogy felolvashasson
belőle egy-egy részt, olyan részt, amelybe első, halk olvasásra belesápadt. Az
a jó könyv, amelyet az ember hirtelen mozdulattal a karja alá csap, és kalap,
felöltő nélkül rohan ki vele a Margitszigetre vagy fel a Guggerhegy
galagonyabokrai közé, mert a könyvből olyan erős lehellet
áradt, hogy a tüdő nem bírta ki a szobában.
2.
Egyheti
könyvtermés van az asztalomon: három tekintélyes kis torony. Van köztük olyan,
amit az ember »nem tud letenni«, mert nem egyebek
álcázott detektívregényeknél és van közöttük olyan, amit az ember a harmincadik
oldalnál kiejt a kezéből és aztán már lehajolni sincs érte kedve. És van egy, amit olvasás közben le-le teszek, olyan könyv, amiről az előbb írtam. Nem új könyv, mai író talán nem is tud ilyet,
vagy ha tud nem mer. A két világháború között, ama
fülledt békében, mely már sárga jegyeket hordott a homlokán, írta a
legcsodálatosabb magyar író: KRÚDY GYULA. A könyv címe HÁROM KIRÁLY és ez
foglalja össze Krúdy három történelmi regényét: a »Mohács«-ot, a »Festett király«-t és »Az
első Habsburg«-ot.
3.
Különös a
helyzete Krúdy Gyulának a magyar irodalomban. Életében afféle jó, de bogaras
tárcaírónak tartották. Halála után újra kezdték olvasni köteteit, de egyelőre
nem a »nagyközönség«, nem az a bizonyos nyájas olvasó,
hanem maguk az írók. Krúdy az írók és a leendő írók írójává lett. Valóságos Krúdy-szekta alakult. Egyre újabb és újabb, porladó
Krúdy-köteteket fedeztek fel és szavait, mondatait, bekezdéseinek lejtését a
szekta tagjai úgy suttogták egymás fülébe, mint holmi vajákos verseket. Márai
csodálatos regénye, sokak szerint legszebb műve, a »Szindbád
hazamegy«, megindította a Krúdy-reneszánsz második szakaszát. Ma már
egyszerre két legnagyobb kiadónk jelenteti meg műveit, de az olvasók szívében
még mindig nem foglalja el megérdemelt helyét. Még mindig valahogyan túlságosan »irodalmárnak« tartják, pedig, ha van valaki, aki
igazán az életet írta meg a mi nyelvünkön, akkor Móricz Zsigmond
mellett Krúdy Gyula az. Csak egyszer kel belekóstolnia annak is, aki okkal, ok nélkül viszolyog tőle, és a következő héten
már az új olvasó is beáll régi Krúdy-köteteket vadászni az antikváriumok
oldalkamrácskáiban.
4.
A »Három király« a Mohács előtti és utáni Magyarországot mutatja
be. »Mutatja be«? Az embernek az ujjai már önkéntelenül
rászaladnak az írógépen efféle kritikusi klisékre. Nem, Krúdy nem mutatja be a
kort, Krúdy nincs megilletődve a történelmi regény méltóságától. Krúdy
megelevenít egy darab magyar életet s ez történetesen a mohácsi csata körüli magyar
élet. Krúdy hű a történelmi tényekhez, de még hűségesebb az Úristennek ahhoz
a különös teremtményéihez, akit úgy hívnak magyar ember és akit senki sem tudott annyi ízzel s annyi
bájjal, annyi szeretettel s oly tárgyilagosan papírra vetni, mint éppen ő. A
trilógia mind a három kötete izgalmas regény, olyan a sodra, mint a tavaszi folyóké. Még a történetnél is izgalmasabbak az emberei és még
embereinél is izgalmasabb az, amit Krúdy Magyarországról, a magyar sorsról, a magyar életről mond. Vegyük elő este
a könyvet s azokra a kérdésekre kapunk feleletet,
amelyekkel napközben
viaskodtunk.
5.
Még egy szó, amely furcsán
fog hatni az alábbiak után. A »Három király« a nők könyve. Nemcsak azért, mert főalakja Mária királyné, II.
Lajos özvegye, hanem azért is, mert Krúdy olyasmiket mond el asszonyokról,
leányokról, konyháról és ételekről, főzési titkokról és hódítási titkokról, a
sültekbe való húsok készítésének módjáról és a gulyásba való húsok kiválogatásának
fortélyairól, azokról az asszonyokról, akik a hímzőráma fölé hajolnak s
azokról, akik másvalami fölé, hogy ezeket az oldalakat a férfiak mosolyogva
olvassák, az asszonyok elszoruló szívvel és gyönyörűséggel, mintha az ő
tulajdon titkaikat beszélné ki holtában ez a nagy darab,
iszonyú férfi, akinek feje olyan vala, mint a bölcs
és kegyetlen keleti nagyuraké.
Boldizsár
Iván
(Film Színház
Irodalom, 1943/44. /október 29-november 4./ 27. p.)