KRUDY GYULA
nevéhez az irodalmi emlékezés a biedermeyer világának kitűnő elbeszélőjét és a
próza puskini zenéjű stílusművészét asszociálja. Az esszé-író Krúdy Gyula
azonban igen halaványan él a köztudatban. Írói
arcképei két kötetének kiadásával Kozocsa Sándor fáradhatatlan tudása finom esztétikai érzékkel gondoskodott
arról, hogy felfigyeljünk erre a másik, szinte ismeretlen Krúdy Gyulára is.
Vajon ezeket az arcképeket, Kármán
Józseftől Kis Józsefig, és Ambrus Zoltántól Móricz Zsigmondig, melyik Krúdy
Gyula rajzolta meg? Az ünnepélyes magatartású esszéíró, a mindennapok gyors és
lázas pillanatait szolgáló zsurnaliszta, avagy az a novellista, aki
különlegesen stilizált irodalmi tónusban szereti kiélni a maga
emlék-hangulatait és memoár-hajlamait? Vigyázzunk! Krúdy Gyula igen finom
fogékonyságú és intenzitású lélek. Csupa lírai rezonancia és képzelet. Mindig
önmagát adó és élvező szubjektivitás. Alig van valóság-érzéke és ereje. Olyan
író tehát, aki könnyen fenyegeti önmagát azzal a veszéllyel, hogy amikor
esztétikai igénnyel jelenik meg, akkor csak a szépíróig tud eljutni; s amikor
irodalomtörténeti anyaggal dolgozik, tárgykezelése akkor sem tudós elviségű,
hanem költői ihletű. Éppen azért sohasem az lesz fontos számára, hogy egy
íróról vagy munkájáról bárminemű érték-itéletet adjon, avagy tárgyilag
gazdagítsa irodalom-ismeretünket, hanem csak az, hogy átéléseinek szuggesztív
légkörébe hangoljon át bennünket. Amit ő írói arcképnek nevez, az már nem más,
mint írói életkép, „andalító rézkarc”, jelenet-kép egy író életéből, amelyben
azonban a hangsúly az életen van.
Krúdy Gyula a XX. század azon íróihoz
tartozik, akiknek lényege és tartalma az öncélú, az önelvű, a magát
megszemélyesített Élet. Ezekkel együtt ő is ennek az önálló substanciává emelt
Életnek a rajongója, csodálója, élvezője, győztese, kiábrándultja, elhasználtja
és ráunója. Ez az uralkodó lét-érzése, s ez határozza meg alkotó szenzóriumát
is. Innen van az a tudat alatt és fölött, ébrenlét és álom között gomolygó
hangulat-koloratúra és emlék-fényekkel átvilágított, gazdag színváltozat,
amellyel bevonja mondatait, alakjait. Mintha a zene és a mámor hullámaiban állana
minden. Monumentális vagy heroikus gondolatnak, cselekedetnek nincsen sehol
semmi nyoma. Egyhez van csak ereje: a nosztalgiához, amellyel vágyódik egy
eltűnt, avagy soha meg nem jött világ után...
Az elmúlt századok írói és a kortársak
közül néki tetszőkről rajzolt arcképeket. Az ő esztétikai és irodalmi ízlésének
titka, hogy miért éppen ezekre esett a választása. Sok része lehetett ebben
fenntartás nélkül kifejezett hódolatának, de annak a különlegesen átélt
szimpathiának is, amellyel megpróbálta a maga írói és emberi lelkiségét azokhoz
rokonítani és egyéni élet-hangulatait rajtuk rezonáltatni. Az természetes, hogy
ez az átvetítés és áttétel nem mindig sikerült, mert a régi magyar irodalomban
az író és az ember zárt egységet jelentettek, ritkán volt egymástól, elszakadó
s külön vált élet-érdekük, csak az irodalmi jelentőségben élték, ki magukat és
életük fennmaradó többi létrészéből nem tudtak, vagy: nem szerettek még egy
másik, irodalmon kívüli, romantikus stílű hangulatéletet élni! Krúdy Gyula
mágikus fényű literális lámpása pedig, amelyben a maga egyéni
élet-érzékelésének és élményeinek olaja égett, mindig odavilágít, talán
egyetlen nyugtalansággal és kíváncsisággal, hogy az író azonkívül hogy író,
hogyan lesz egyúttal a maga életének is harmonikus, szerencsétlen, kalandor,
üres, mély avagy céltalan megélője, művésze avagy kontára. Hány író akad
azonban régi irodalmunkban, aki ezt a sűrített bonyolultságot elbírja és el
tudja magán osztani Krúdy Gyula irodalomszemléletének ezeket a problematikus
szempontjait!? Hiszen Krúdy nem elégszik meg azzal, hogy csak nézzen, lásson,
vizsgáljon, hanem ujjáalkot és teremt is! Az író előtt páratlanul előkelő mozdulattal
tiszteletét teszi, aztán tovább megy és szépírói képzeletében hőst formál
belőle. Ahol erre a módszeres eljárására megfelelő író-alanyt kap, ott — mint a
Petőfi-családról, Tompáról rajzolt arcképei mutatják, kitűnő sikerrel
dolgozik. Vannak azonban írók, akiken semmit sem tud sem látni, sem
megszólaltatni. Így teljesen hatástalan és fájdalmasan szegényes Arany János,
Lévay József és Gyulai Pál arcképe.
Minél jobban közeledünk Krúdy Gyula
éveihez, annál szélesebben uralkodik el arcképein a milieu rajza, s annál
elevenebben érzik rajtuk Krúdy Gyula kedvtelése az írói varázslattól
besugárzott életben. Az író ismeretét feltételezi, alkotásaikkal alig
foglalkozik, az író emberi élete izgatja. A vezetők, az ormon járók közül
Bródy Sándorhoz vonzódik feltűnően részletező, irodalomtörténetileg talán
súlytalan, Bródy Sándorból, az íróból, semmit meg nem magyarázó emberi
dokumentálással. Mintha a maga életérzésének hangulatát is szeretné és
dédelgetné benne. De kisebb arányú írók, (Benedek Aladár, Gáspár Imre, Kálnay
László) körében is boldogan időzik és élvezi velük a kispolgári romantika örömeit
és élet-ízét. Persze az élet színeinek ez az egyoldalú benyomulása az arcképek
életébe megrontja ezek művészi egyensúlyát és elmossa rajtuk az írói
vonásokat.
Néha azonban Krúdy Gyula kifejtőzik szépírói
képzelete kedvteléseinek önmagát gáttalanul élvező és játékos hangulatából.
Ekkor az Élettel már nem játszik és nem pajzánkodik. Rádöbben az Élet felelős
tiszteletére; az Íróval szemben, az író méltóságáért az Embert akarja
megmenteni. Ebből születnek meg remekbe készült arcképei, amelyek mind
irodalomtörténetbe kívánkoznak.
Ott áll a haldokló Ady Endre betegágya
mellett és van bátorságai hozzá, hogy le merje írni a maga meggyőződését a
művészet és erkölcs vitájában: „Igaz, hogy eme testi és lelki fölindulások,
tűzhányások idején ritka kincsek is kivetődnek a költő láthatatlan mélyéből.
De vajon megérték e szörnyű szenvedések, hogy miattuk egy-egy vers a világra
jöjjön, amikor a költő életerejéből szinte egész házrészek hamvadnak el
betegségei után ? ... Az irodalmi kincstartók azt mondják, hogy minden testi és
lelki kínt megér, ha ennek nyomában valamely irodalmi érték vetődik fel a
föld-színére. Az irodalom kincstárosainak azonban talán nincsen egészen igazuk,
amikor Ady tragikus szenvedéses sorsát mérlegeljük. Nem, százszor nem igaz,
hogy a költőnek az volna egyetlen rendeltetése a földön, hogy betegen,
sikoltozva, kétségbeesetten futamodjon víziók és fantomok elől; önmaga elől
bujdosson, mert ezek a találkozások szörnyűek; mámorba meneküljön, hogy fel ne
találhassa magát... mert ha igazi arculatát meglátja, öngyilkosságot kell
elkövetnie...”
Ide tartozik Beöthy Zsolt arcképe, ez a
csodálatosan szép gemma, amelyet Krúdy Gyula, a stílus-művész, a literátor, a
szép-író együttes képessége dolgozott ki ily remekléssé. Ott volna a helye
minden irodalomtörténeti kézikönyvben!
Ebből a stílusból való Kiss József
lenyűgöző arcképe, amely elemző erejével Karlovszky festményeire emlékeztet.
És van Krúdy Gyulának még két, szintén e
sorozatba illő arcképe. Az egyik Kaposi Józsefé: Az ember,
aki lelkében járt. Drágaköves
stílussal készült jellemzés! A másik pedig a régi jó Magyar Szemléről szól: Az Uj utcai
Helikon. Valami mély örömű megilletődés
fogja el az ember lelkét, amikor annyi évtized hűtlen és hálátlan felejtése
után végre Krúdy Gyula emlékezésének méltó kegyelete közt találkozhatik ezzel a
nagy folyóirattal, amelynek csakúgy, mint Kaposi Józsefnek, a magyar szellemi
élet annyira lekötelezettje.
(Brisits
Frigyes)
(Vigilia,
1958/9. /szeptember/ 569-571. p.)