|
Lussa Vince felvétele |
Krudy-kötet
fekszik előtte az asztalon. Ezt olvasta éppen. Szereti Krúdyt, de sohasem tudja kiolvasni; ezért
is olvassa mindig — így mondja. Elgondolkozom ezen. Mi vonzza
azt, ki egész életében egy új világról álmodott, az öregkisasszonyok, a rezedakázmérok fátyolos világához. Milyen rejtett pontok,
vonalak kötik össze Nagy Jenőt — ki mindig az eleven élet tüzének tartotta oda
magát —, a holt levendulák elsüllyedt világával. Tán azok a kis pontok és vonalak
éppen, az aprólékos krúdys hajszálvésetek, mozaikok, az intarzia, amelynek
művésze és remeke maga is.
Körülnézek a
szobájában. Kép, szénrajz, akvarell, fafaragás. Mind az ő munkája.
Kilencszázhuszonegyben az internálótáborban készítette az egyiket, a másikat — portrét — amikor csendőrök kísérték a
vonaton, és a kis faunt — a tálalón áll — a börtönben faragta. A finom vonalú rajz
Bulgáriában született. Hét évet töltött ott, a rendőrség elől kellett
menekülnie, amiért egy svéd lap annak idején cikket közölt tőle a
fehérterrorról. Festőnek készült, de végül csak a faipari iskolát végezte el, asztalos
lett. Aztán intarziával foglalkozott, s most vési vékony, finom vonalait a
bútorokba. Az a dolga. Tudja: kis kemény vonalakból lesz minden.
Hallgassuk csak!
— Orosz városkában, Okulovkán
egy papírgyárban dolgoztam, még az első világháborúban itt voltam hadifogoly.
Nem sokat tudtam a világról, csak annyit, hogy a háború rossz. Orosz munkásoktól hallottam első ízben,
hogy mi is az igazi béke. Azt mondták: nem az a valódi, ha a hatalmasok békét
kötnek, hanem ha azok az emberek lesznek hatalmasok, akiknek érdekük a béke.
Beálltam közéjük. Tőlük hallottam először Lenin nevét is. Aztán a Kremlben találkoztam
vele tizennyolcban, mikor én a negyedik lett ezredben szolgáltam, és a Kreml
őrségét adtuk. Nem sokra emlékszem belőle: egyszer kezet fogott velem, s akkor
azt gondoltam, mit akar ez a kis emberke, ez akar itt rendet csinálni? Akkor
még nem tudtam, ki volt ő, ma már sejtem... De
ezt igazán megtudni nem is volt elegendő az a negyven év, amelyet az ő zászlója
alatt harcoltam végig odakint a forradalomban, itthon tizenkilencben, majd
bújva-szökve horthyék alatt. És a felszabadulás után is...
Ó, sok minden jött még. Adtam is, kaptam is, eleget. Véstek keményen! Néha fájt
is. Aztán volt október is itt tavaly. Hallottam, sokan mondogatták,
hogy kiábrándultak. Kiábrándultak? Miből ábrándultak ki? Önmagukból? Ez a legrosszabb. Oszlassam fel magamat?
Szedjem ízekre azt, ami vagyok? Ehhez én nem értek, összegyűltek vagy harmincon
nálam akkor, olyanok, akiket nem lehet sem
kiábrándítani önmagukból, sem feloszlatni, mert nem olyan oszlófélék. Hitet
tettünk emellett. No, azért nem mondom, ha valaki negyven évvel ezelőtt azt
mondta volna nekem, hogy ez a szocializmus ilyen bonyolultul
kemény dió, nem tudom, neki kezdtem volna-e a feltörésének. Ma már tudom, hogy ilyen. És ha már egyszer
nekikezdtem, töröm... Meg aztán, ha olyan egyszerű
lenne, akkor reánk mi szükség volna — nem igaz?
Finom kis pontokat, vonalakat vés a
bútorokba Nagy Jenő. Kis pontokból, vonalakból rajzol mindenkit az élet is. De
nem mindenki lesz felkiáltójel. Ő az. Érett, tömör és súlyos. Alul egy pont, s
felette egyenes, határozott vonás.
CSAPÓ GYÖRGY
(Ország Világ, 1957/24.
/november 5./ 2.)