CSERES TIBOR:
Az ember mindenféléket álmodik – állítja
Krúdy Gyula a szakértő – csak érteni kell hozzá, hogy közülük kiválassza a valóságot,
az igazi életet.
Ez természetesen nem igaz, mert a valóságos életet az
álmokból nem lehet kihámozni. De valami mást talán igen, mégis, amiért
figyelmünkre méltathatjuk mindazt, ami alvásunk közben történik, megtörténhet
velünk.
Az viszont bizonyosan igaz, hogy rossz álom nincsen. Mert
amikor álmodunk, azt jelenti, hogy még élünk.
S abban a megállapításban is van valami, csaknem (azaz:
szinte) tudományos értékű megfigyelés, hogy a természet szerint való álmok
kétfélék: az éjfél előttieknek semmi magyarázatuk nincsen, jóformán az elmúlt
nap folytatásai, elfoszlanak reggelig. A másik, a hajnali álom jobban megmarad
emlékezetünkben és magyarázatra is érdemes. Ezekhez kell papír és ceruza – mondja
Krúdy.
Egyszer megkérdezték Krúdy Gyulát, hiszi-e mindazt, amit
Álmoskönyvében írt. S általában azokat az álommagyarázatait, amelyeket egy
napilap munkatársaként érzékeny lelkű, vidéki és budapesti álmodó asszonyoknak
és lányoknak egyidőben adni szokott.
– Természetesen nem hiszem saját álommagyarázataimat – felelte
—, de mulattatnak.
Ami azt is jelentheti, nem sokra becsülte saját könyvét
sem. Közhiedelem, legalábbis sokan azt hiszik viszont, hogy az Álmoskönyv
Krúdy kedvenc munkája volt. A második kiadás idején tett nyilatkozata: „Ez hoz
pénzt, ez fogy, ez kell most a magyarnak” arra valla
mégis, hogy nem értékelte érdemén túl kis munkáját.
Akad egy életrajzi kutató, egyébként s természetesen
Krúdy-rajongó, aki szerint az írónak ez a legsilányabb műve. No persze ez
megint csak nem
lehet igaz, hiszen Krúdy után nem maradtak silány s következésképp
legsilányabb művek sem! Mégis, az Álmoskönyv immár ötödik és tetemesen
öregbített és daliás példányszámra emelt kiadása, amely huszonhatezerrel fogja
szaporítani az álomtudósok számát – felveti a kérdést ismét, mire is tartsuk,
mennyire is értélkeljük hát ezt a könyvet?
Bővítményekkel, öregbítésekkel együtt ez a gyűjtemény
önként háromfelé válik s biztonságosan lehet néprajzi, lélektani és irodalmi
értékeit tapintani, kitapintani. Mármost köntörfalazás nélkül jóelőre megállapíthatjuk, kimondhatjuk: az éppen vizsgálat
alá vont harmad aspektusából a munka másik kétharmada mindig és rendre
fércműnek tekinthető.
Így adódhatik, hogy a szomszédos
szövegrészek felől nézvést az egész könyv részenkint
valóban silány minősítést kaphat, viszont magában, elkülönítve, mindegyik réteg
kitűnő, sőt remek lehet.
Mindez a gyűjtemény keletkezésével magyarázható. S az is,
hogy a könyv értékelése változó mércéket kíván.
Krúdy a bukott forradalmak után, 1919-ben menekült
Álmoskönyvébe: képtelen volt másféle műbe fogni, csakis olyanba, amely
morzsákból is összerakható, felépíthető. S amelynek minden morzsájába
belelehelhette keserűségét s iróniáját is.
Kifosztotta a közkönyvtárakat álmoskönyvekért. Megvallatta
nagyanyját, a nép nevében szóló álomfejtő sámánasszonyt, Radics Máriát. A
lélekelemzés tudományát kétlábon hordozó Ferenczi
Sándor a freudizmusnak mindjárt a nagy Zsigmond mester után akkor legkitűnőbb
kutatóját pedig – asztali társak lévén, szinte az egész háború alatt titokban
s észrevétlen faggatta ki traumdeutungok felől – ki
tudja mennyi jegyzetet készített ezekről a beszélgetésekről, ha nem is papírra
mindig, hanem csak fejben, agya kérgére.
Úgy lehetett véle ő maga is, hogy miközben Ferenczi
doktort hallgatta, csak mosolygott Radics nagymama naiv-misztikusan,
gyermeki-népien etimologizáló magyarázatain – mikor meg a nagymama ellentmondást
nem tűrő s olykor mégis két-három, sőt négyértelmű fejtegetéseit jegyezte, s a
belőlük sugárzó fekete és vakító fényű rejtelmes hitet, és borzongást figyelte,
bizony Ferenczi professzor tudományos biztonságát érezte ingoványosnak.
S amit aztán a magáéból fűzött hozzá az álmokhoz Krúdy, az
aztán se nem néprajz, se nem lélektudomány hanem
irodalom a javából. Ezeken a néhány oldalas, de néha csupán néhány soros
betéteken figyelhető meg tündökletesen, hogy mire volt képes ez a mágus-író, a
legkisebb pöccintésnyi indításra is. S néha jön úgy, hogy saját mulattatására
hirtelen összekeveri munkája három elemét. S néhány oldalas kis remeklésben
például arra tanít meg, hogyan lehet kellemeset álmodni. Ennek a passzusnak
közepéből néhány szót: „Az áhitatos ember, miután
meghallgatta összekulcsolt kézzel az utolsó harangszót is
amely nádfedele fölött elszállt; szelíd álomba merül, melynek nem egyszer az az
eredménye, hogy egy almafáról édes gyümölccsel dobálja meg az almaszedő menyecske.
(Vigyázni kell a gyümölcsös álmoknál azokra az öregasszonyokra, akik dióverés
szempontjából elkérik az embertől sétapálcáját és azt sehogy se akarják
visszaadni, Sok álombéli utazó volt már kénytelen beszüntetni vándorlását, mert
vándorbotját dióverés céljára odaadta egy korosabb nőnek.)” Így, zárójelben,
jelentéktelennek mutatva játssza el az író mindazt, ami őt leginkább
mulattatta.
Kezdettől fogva az Álmoskönyvhöz tartozott a Babonák című
fejezet is. Ehhez Krúdy vallomása szerint Varga János 1877-es Babonák könyvé-t
forgatta, „a magyar orvosok és természetvizsgálók” által kitüntetett könyvet.
Azt is bevallja az író, hogy ezt a részt két kéz írta. Az egyik kéz dolgozott
fényes napvilágnál, a másik kéz – a jegyzeteket író kéz – éjszaka dolgozott.
Éjjel, amikor különös hangokon szólal meg a sziget alatt elkanyarodó Duna...
Ez a második kéz az író keze. Az első kéz tekintetében
sokáig bizonytalanul éltünk. Általában az ifjú feleségre gyanakodtak. Ma már
tudjuk, hogy fiát, az éppen érettségizett Gyula gyereket (évek óta halott már
ő is) bízta meg Krúdy, hogy foglalja össze, kivonatolja Varga könyvének néhol
elég terjedelmes passzusait. Az 1877-es Babonák könyvé-t magunk elé téve
ellenőrizhetjük, milyen munkát végzett a fiú, a nappali kéz, mindig a
felvilágosult, pozitivista véleményt fogalmazva babonáról babonára. Aztán a
jegyzet – az éccakai kéz – néhány vonással nagyon is
bizonytalanná teszi mindazt a tudományos ajkbiggyesztő megállapítást, amely a
néphagyomány elemeit és értékeit mindig a tudatlanság sötétjében tenyésző
bolondgombáknak tekinti.
Négy olyan fejezetet is tartalmaz ez a mostani kötet, amely
könyvben még nem jelent meg. Ezt nevezi a címoldal tetemes öregbítésnek.
A
szegények mosolya: Krúdy 1922-es hírlapi álomfejtései. A szerelmes levél sorozatot
ugyancsak hírlapba adta, hogy a butuska és lassú gondolkozású szerelmeseknek
levélmintákkal szolgáljon. E levéljavaslatok gyakorlati értéke vetekszik az
álomfejtések használhatóságával.
Egy fejezet a lóverseny, egy másik fejezet a gyomor
örömeiről szól. Ez utóbbiból kiderül, hogy Krúdy nagy táplálkozási mérsékletre
intette magát s nagyon rossz véleménye volt a nemzetnek ama rétegéről, melynek
hasa az istene s a zabáláson kívül egyébre sem ideje, sem képzelme nincsen.
Hitt-e végül is az álmokban Krúdy? Ha saját
álommagyarázatait nem is vette mindig komolyan.
„Észrevettem a jegyzeteimből, hogy néha közeljárnak
álmaim a valósághoz. Megálmodtam, amikor egyik öcsémet a harctéren
keresztüllőtték. Álmomban láttam anyám betegségét. Piroshasú,
fehértollú madár röpült el fejem fölött amikor néha
valamely jó hír is meglátogatott.”
Vajon milyen álom látogatta meg utolsó percében Krúdy
Gyulát. Vajon fehértollú, piroshasú madár
repülhetett-e át ágya fölött ama hajnalon, de ő már nem hitt neki. Mert
bizonyos, hogy akkor is álmodott, de fügét mutatott a jó hírnek, a jó hírt hozó
és vivő madárnak.
Úgy találtak rá a nagy álomfejtőre, jobb keze nem ökölbe,
hanem fügemutatásra szorítva búcsúzott az álomtól, az élőktől és a világtól.
(Élet és Irodalom, 1966/51. /december 17./ 5. p.)