REGÉNYES UTAZÁS
KRÚDY GYULÁVAL SZINDBÁD
VÖRÖS POSTAKOCSIJÁN
Írta: CSERGŐ HUGÓ
II.
Rezeda, a sansculotte-ok
hőse
A podolini szerzeteskolostor
penitenciásan szigorú zárkózottságában sűrűsödött meg Krúdy Gyula vére. Mindaz a béklyóba szorított ifjonti vágy és
indulat, amit a zord papi regula ott aszkétaságba fojtott, egyszerre
felszabadulva tört ki a vidéki hírlapíró béklyótlan, szabad életében. Széplelkű
vidéki primadonnákon kezdte a szerelem iskoláját Krúdy
és ha rajta múlt volna, már legelső szerelmét, tizenhét éves korában,
házassággal pecsételte meg volna.
A vidéki színpadoknak akkor Feledi Boriska volt egyik legkedvesebb primadonnája. Feledi Boriska
volt süldő skribler-korában Krúdy egyik első „halálos” szerelme. Plátói
szerelem persze, és egyoldalú; sajnos, (már mint Krúdy
sajnálatára). A rajongó, epedő szerelem halkan, mélyen búgó, majd hajszálnyi
vékony üveghang módjára egy húron reszkető, mégis ezer változatban
ki-kiszínesedő, bús melódiái ekkor pregnálódtak be
Krúdy, hegedűjének négy kicsi húrjába. („Négy
kis húrban ennyi érzés, nem is tudom, hogy fér meg...” Ábrányi Emil, a
költő, énekli így meg a magyar muzsika nótafáját és e gyönyörű verssorok épp úgy illenek Lavottára,
mint Krúdy Gyulára).
Halálos szerelem tőrével érkezett Krúdy fel Pestre, s már
az első nyáron, a Városligeti Színkör színlapján Feledi Boriska nevét fedezte fel újra. Rövid vidéki hírlapíróskodásának
korszaka újult meg a ligeti színház deszkapalánkos udvarán. A primadonna
öltözője körül settenkedett egyre, lesve az ajtó nyílását, hogy be-be
kukkanthasson és szíve éhségét szeme csillapíthassa.
Árnyékként szegődött a híres vidéki szubrett nyomába, gondosan öltözködött,
gomblyukába is virágot tűzött, mindenütt ott volt, ahol a művésznő fellépett,
így került el egy estén az Auróra-körbe, ahol félreismert zsenik és vad
dilettánsok irodalmi, művészi életet folytattak s felolvasásokkal tarkított hangversenyeket adtak.
Az Auróra-kör akkor az Andrássy-úti
Drexler-palotában fészkelt s egyik hangversenyén
fellépett Feledi Boriska is. Báttaszéki Lajosné, ifjabb Báttaszéki Lajos anyja, (a férje: idősb Báttaszéki
Lajos ügyvéd volt, jogi író és publicista, ő maga
pedig regényírónő), gardírozta Feledi Boriskát s az epedő ifjú lovagot,
meghívta lakására zsúrra.
Krúdy Gyula – zsúron... Feledi
Boriska kedvéért elment a zsúrra is. Ott megismerkedett ifjabb Báttaszéki Lajóssal, aki akkor
már edzett hírlapíró volt s rögtön felcsapott Krúdy mentorának. Első
kötelességének tartotta, hogy a lelkes ifjút veszedelmes szerelme verméből kimentse s megakadályozza, hogy Feledi Boriskát megkérje,
amire pedig Krúdy vadul el volt szánva. Bevezette hát a szerelmes rajongót Pest
éjjeli világába; Feledit feledni. Estétől hajnalig
nem mozdult mellőle, ivott hősiesen Krúdy (?) kedvéért, vele tartott az
oroszlánketrec ajtajáig is, (inkább oroszlánketrec, semmint házasság tömlöce!)
elválhatatlanná lett tőle, úgy, hogy Krúdynak úgy kellett titokban elszökdösnie
néha.
Hova szökött volna ilyenkor a primadonnájára sóvárgó
ifjú, ha nem ki, a Városligeti Színkörbe? Késő őszbe hajlott az idő már s
Feledi Boriska visszakerült közben vidékre (a vidéki színpadok Blaha Lujzája ő volt), Krúdy pedig
nagy búsan magára maradva mit tehetett volna? új lakót
keresett elárvult szívébe, s fölfedezte nyomban, ott künn a ligetben – Csongory
Mariskát.
Csongory Mariskáról külön strófát kell írni. A
nyolcvanas-kilencvenes éveknek legbájosabb népszínházi művésznője ő volt. Pesti
gimnazisták, a leghátsó földszinti állón, (diákok húsz krajcárért válthattak
oda belépőt) mind érte rajongtak. Csudaszép volt a „Tékozló fiú”-ban. Hamvas
szőke bája versíró költőkké ihletett bennünket. Előadás után a színházi kis
kapunál sort álltunk, hogy még egyszer közelről lássuk és „éljen!”-be fojtott sóhajunkat
röpítsük utána, amint néha ráváró előkelő fiákerbe szállt be, néha meg csak
csilingelő lóvasútra száll fel, (ilyenkor szobalány vitte utána kosztümös
kosarát,) s – tudj' Isten, – nyugodtabban aludtunk olyankor, ha nem fiakerba, hanem csak olcsó lóvasútra szállt.
Ó mért oly későn,
Levelek hullása,
Daru távozása idején...?
Sárga levél zörgött a ligeti fákon, amikor a múlt század
utolsó két évtizedének legszebb színésznőjét, a jelen század elején, a
Városligeti Színkör világot jelentő deszkáin Krúdy meglátta. Bájos jelenség
volt. Csongory Mariska a színpadon még mindig, ámde
színház után festéktől lemosott arcára már csak az illúzió álmodhatta vissza az
elvirult rózsák, liliomok báját... Csongory
Mariska maga is félt ekkor: közelről
összekerülni színházi rajongóival, akiket a színpad kegyesen áltató
rivalda-fényében, a múltak varázsa meg tudott még csalni, de közelből féltette
őket is, magát is őszi tar-valóság kiábrándulásától.
Egyszer aztán Báttaszéki anyja,
(ki tud kifogni a nők házasító kedvén?) meghívta titokban Krúdy Gyulát újra az
egyik zsúrjára. A drága, finom úrnő, (régi fajtájú magyar nagyasszony, maga is
regényírónő,) afféle irodalmi szalont próbált meghonosítani zsúrjain és az
Auróra-kör íróit, írónőit sűrűn látta vendégül magánál. Az Auróra-kör irodalmi
társaságába tartozott Satanella
az írónő is. S ahogy Krúdy gyanútlanul, – inkább hogy mentorát, ifjú Báttaszéki Lajost kijátssza, aki ilyenkor elmenekült
hazulról, ámbár egyébként sem tartózkodott huzamosan otthon, – szóval: ahogy
Krúdy Gyula gyanútlanul megjelent Báttaszékiné
irodalmi zsúrján: Satanellával, az írónővel
ismerkedett meg ottan.
„Meglátni s megszeretni: egy pillanatnak műve volt.” A
húszéves Krúdy s az ifjú írónő úgy összebarátkoztak ott azon az estén, hogy
másnap, – huszonnégy órába se tellett, – mielőtt még ifjú Báttaszéki
Lajosnak sejtelme ébredhetett volna: beállítottak az anyakönyvvezetőhöz s
titokban, szépen megesküdtek egymással.
Hát persze: jó Krúdy Gyula nem született férjnek, –
legalább nem akkor: húszéves korában – így aztán hamarost beborult a napfényes
égbolt s derűs nappalokra jöttek nemsokára viharos éjszakák. Angyali türelem
kellett bizony hozzá: elnézni, megbocsátani a zabolátlan élethez szokott ifjú
férj sok-sok visszaruccanását a legényéletbe, különösen akkor, amikor már
gyerekek is voltak.
Feleség, gyerekek, zabolátlan élet, melynek nem is volt
nappala, csak vad éjszakája – s mégis oly buja termékenység áldotta akkortájt
Krúdy Gyula tollát, hogy jutott gyümölcséből, ha nem is busásan, családjának
is, neki is, úgyahogy.
Fantasztikus legendák szárnyaltak akkoriban Krúdyról írói
körökben. Azt rebesgették róla, hogy Szemere Miklós (de genere: Huba):
a titkos mecénása s hogy ez az ős nagyúr, új magyar nábob: udvari poétájának
fogadta. A valóság hogy inkább ő volt mecénása Szemere
lovainak, akiket konok hittel fogadott meg a lóversenyen, mindig nagy bankóval,
holt-bizonyos tippre, amely azonban csak ritkán ütött be. Ha meg egyszer-másszor
nyert már a versenyen: üstökén próbálta fogni szerencséjét s vitte fiadzani
nyert pénzét az Otthon kártyaasztalára.
Annyi bizonyos, hogy írói körökben 1910-ig nem Krúdy
írásairól, hanem kalandos életéről beszéltek s első négy kötete – (egyszerre: A
podolini kisértet, Pajkos Gaálék, A szakállszárítón, Az
álmok hőse) – szinte észrevétlenül jelent meg 1907-ben. Jöttek újabb könyvek:
Francia kastély (regény), A podolini
takácsné, Palotai álmok, Puder
(elbeszélések), – kritikusok, írók kezdték fejüket csóválni:
– Megint Krúdy-könyv! Ejnye! Hát Krúdy ír is? És könyveit
kiadják, még pedig jó cégek? Mégse lehet bolond a pesti kiadó, ha kiadja
Krúdyt! S hozzá ily sűrűn! Úgy látszik: a könyve kell a publikumnak!
Két fiatal író figyelt fel rá először. Lakatos László és Lázár Miklós. Krúdy, írásművészetének ők voltak az első
herold-harsonásai. Akkoriban jelentek meg Szinbád-tárca
novellái. Az ezeregyéj bűvös csodahajósának
megelevenedése. Álomélmények. Átélt belső líra. Muzsika...
S a két fiatal író rajongó cikkekben kezdett áradozni Krúdyról, mesék Szinbádjáról.
Már a „Vörös postakocsi” irodalmi szenzációként robbant.
Eseménye volt rögtön az indulása is (1913 tavaszán). „Levél Kiss Józsefhez”: ez
volt a bevezetése (Kiss József hetilapjában jelent meg a regény) s mesteri
levelében előrevetítette Krúdy, mit akar megírni ebben a regényében.
Belemarkolni Pest elevenébe: ez volt a program. És felvonult
a békebeli Pest fénye és árnyéka: a csöndes budai korzó; a múltból itt ragadt
Tabán; a régi Belváros Pattyantyus utcai patinás
bérháza, hol galambfészket vert Klára és Szilvia, a vidékről felröppent, két
finom, hamvas, kis színészlány (hány drága emlék sűrűsödött eleven életté
bennük!); Urbanovicsné, a mulatós hajlamú, tömött
erszényű, rác özvegyasszony, Kürtös, ligeti hősszínész madame Putifárja; Alvinczy Eduárd, a
tatárfejű, zord, nábobi nagyúr (Szemere Miklós
remekbe stilizált, markáns sziluettje); Rezeda szerkesztő úr s az öreg
Szilveszter, Alvinczy udvari írója-titkárja (Krúdy
Gyula lelkéből duplán tükrözött, fátyolos önportré); madame Louise,
az első nagystílű, pesti demimonde (titkos
versköltőnő), később: fejedelmi sarjak inkognitó-szórakozásainak stílusos
fészek adója; ugyanaz: – csak éppen realista színre hangolt, vulgáris
kiadásban: Steinné, a jóhírű
szerelem-szerzőnő; lakása: titkos szenvedélyek gyógyírpatikája, nagyvárosi,
diszkrét szerelmi vásárok rejtett búvóhelye, hol a függönyterhes budoárok
mellett, petróleumlámpától füstölgő konyhában, ázott veréb módra, gubbasztanak
csöndben a Hamupipőkék, megváltó királyi hercegükre várva; – és végig, a
miliőrajz színes hátterébe sűrűn belehímezve: élő pesti urak, hölgyek, igazi nevükön, név szerint említve:
tőzsérek s pincérek; dzsentrik s izraeliták; mágnások és lumpok, arrivált művészek és süldő sakálok; festett ég csillagai s
lebuj angyalai: – össze-vissza, tarka miliő-egyveleg, regény és valóság
egybeolvadása művészi remekű goblen-szövevénnyé.
Aki csak olvasott Pesten: hétről-hétre leste a regénynek
minden folytatását. Falták, habzsolták, mint gourmand-csemegét.
S befutott végre a vörös posta kocsin Krúdy is a
„révbe”, ahol a művészi s a könyv-siker egyesül.
Egyszerre divatos író lett. Sorra fölfedezték régebbi
műveit. Gyűjteményes kiadást rendeztek sajtó alá belőlük. Finom társaságbeliek,
kik eddig legföljebb orrfintorgatással vettek tudomást róla: ostrom alá fogták.
Egy csapásra megváltozott körülötte minden, csak ő nem változott, – ő s a
pénztelensége.
Hotelszobában lakott, fenn az ötödik emeleten,
kis kocsmák söntéseiben étkezett, hajnalig kártyázott (s vesztett rendületlen),
úri és útszéli szerelmek útvesztő útjain csavargott s viharos csónakja éppúgy
kötött ki: egyszer Kalypso szigetén, másszor delnők
szalonjában, néha a régi családi otthonban, – mindenütt rövidke, futó
állomásra, mert nyughatlan vére új s újabb tájakra
sodorta, bolygó Ahasvérusként, – csodahajós Szindbád,
ki az Ezeregyéj mesebeli elsüllyedt kincsét nyílt
tengerek tiszta, mélyvizű öbleiben és poshadt mocsarak ingoványaiban egyaránt
kutatja.
Egész szekta csapott fel rövidest rajongó hívévé: fiatal
titánok, írók, újságírók, kik „Gyula bácsi”-nak titulálták Krúdyt. Leghűbb
rajongói ez idő tájt Lázár és Lakatos hírlapíró urak voltak, de az irodalmi
berkek legvadabb anarchistái is esküdtek Krúdyra, s míg a divatos nagy írók
különcként kezelték, ki bár nagy tehetség, társaságbelileg
mégse „szobatiszta”, addig a sansculotte-csapatok
királlyá, hőssé koronázták s Verlaine, Poe Edgar glóriás nimbuszát fonták feje köré, mely immár lassúdan ezüstösbe hajlott...
(Befejező közlemény: jövő
vasárnap.)
(Magyar Hírlap, 1929/40. /február 17./ 12. p.)