CSORBA SÁNDOR:

Emléktáblák előtt Nyíregyházán

Ünnepre készülődik Nyíregyháza. Nem látszik ugyan lázas sietség, de érződik, méltóképpen akarja fogadni a ráköszöntő másfél százados évfordulót. Megszépíti az épületek homlokzatait, rendezetté varázsolja a tereket és utcákat, s egyre inkább összeépíti az új lakónegyedeket a városmaggal. Látványos dolgok alig történnek, viták meg éppen nem akadnak: a víztorony vagy a tízemeletes épület ma már nem újdon­ság, a régi földszintes utcák eltűnése pedig egyáltalán nem szívfacsaró látvány. Nyír­egyháza „nem történelmi város. Nem fűződnek nevéhez csaták, békeszerződések, nincs nagy történelme, nincsenek nagy számmal történelmi nevezetességei, régi műemlékei királyi lábnyomokkal. Itt mindenki csak a nagyapjára, legfeljebb annak az apjára em­lékezik. A házak, a családok, a rokonok emlékeit őrzik csupán” — írja Váci Mihály. Mi pedig talán éppen ezért állunk meg olyan sokszor egy-egy építkezés környékén, hiszen minden régi ház, elnyúló kert vagy nyikorgó üreg kapu eltűnése kedves emlé­keket visz magával.

Néhány éve öntudatra ébredt a város is. Igénye támadt arra, hogy történetének visszanyúló bizonyítékaiként megjelölje életpályák, események itt-tartózkodások he­lyeit és időpontjait. Szükségét érzi annak, hogy emléktáblák jelölte utcák, épületek kö­zött éljen együtt múltjával, s hagyományőrzésre sarkallja a majdani unokákat is. Több mint 25 emléktábla van már a város épületeinek falain. Jólesik látni őket, kedves fi­gyelmeztetéssel szólnak hozzánk, és mindig más-más érzést idéznek fel bennünk. Előt­tük járva tűnődöm én is, mi maradt ránk a legrégibb vármegye legfiatalabb városának emlékeiből.

[…]

A Vörös Hadsereg útja elején kisméretű tábla hirdeti: ebben a házban született Krúdy Gyula. Mindig elszorul a szívem, ha arra járok. Valamiféle bűntudatot érzek: soha nem voltam még az épület udvarán, el sem tudom képzelni, miféle szoba őrzi a fogantatás titkát és a megszületés vajúdását. Sietve lépkedek tovább, nehogy megérezzék a bentlakók gondolataim haragját, mert én mindegyre azt várom, hogy halála után is ott lesz emlékének otthona, ahol egykor felcseperedett és összeszedte írói bá­torságát. Néhány házzal odébb aztán magához ölel a nagy író műveinek emlékezései­vel, s máris a régi Nyíregyházán járok vele, hogy betekintsek a girbegurba kis utcákba, a szomorú őszi esték házaiba, a szalmazsákos ágyak mélyébe, és megismerjem én is a „tyúk módjára kotkodácsoló női műveletlenséget”, a „hordó-basszus hangú férfi intel­ligencia-hiányt” és a „tirpák konokságot”. Vele leülhetek a híres lakatra vert egykori városi zöld padra, ahonnan beláthatom a régi nyíregyházi piacot, amelyik bővítésének kedvéért a katolikus templomot is arréb tolták; a nádtetejű, hosszú földszintes ven­dégfogadót, amelyikben Kálló Manyi világszép asszonyság bolondítja a vendégeket mézes szavakkal és borosüvegek savanyú nedűjével; a Hársfához címzett fogadót, amelynek udvarán a faszínház rozoga épülete fogadja a „madárfészek-melegségű pri­madonnákat”, és a megújulni vágyó város új foltjait is: az épülő nagyszerű megyehá­zat az emelkedő törvényszéki palotát, a kőszínház alapjainak lerakását, s a terveiben már létező emeletes Koronát. Egy surranással a konflisra is felvesz magához, hogy a sóstói erdő csendjében szemügyre vegyük a százesztendős tölgyeket, a kanyargó gya­logösvényeket a szerelmesekkel, a nyulakkal és a rókákkal. És ismét a várost láttatja velem a sóstói fürdőcske ásványvíz szagú vendéglőjével, „ahol a legnagyobb étvággyal volt szokás enni, a legmohóbb szomjúsággal inni, és a májustól októberig tartó majá­lisokon a leduhajabb kedvvel mulatni”. Itt urak, cigányok, beduinok egyaránt vannak, az egy hétig tartó kártyacsaták állandóan folynak, s a párbajpisztolyokat naponként töltik újra. Talán Benczi Gyula is feltűnik egy pillanatra, hogy varázshegedűjével sze­lídítsen valamit az időnkénti duhajkodásokból.

[…]

 

(Szabolcs-Szatmári Szemle, 1974/3. /augusztus/ 101-109. p.)