Katona Béla: Krúdy Gyula pályakezdése. Bp. 1971. Akadémiai K. 217 l. (Irodalomtörténeti
füzetek 75.)
A Krúdy-filológia jelentős, új állomása a
könyv. Az 1900-ig terjedő pályaszakasz eddigi – szórványos – Krúdy-filológiájának
szintézise, nagyon sok vonatkozásban a Krúdy irodalomban kibontakozott hagyományos
kép korrekciója, nem kis részben az írói indulás eddig teljesen ismeretlen,
vagy nagyon homályos mozzanatainak – az író levelezésére, levéltári
dokumentumokra, a család szóbeli közléseire, önéletrajzokra, eddig kellőképpen
nem elemzett vallomásos szépirodalmi művekre, publicisztikára, a 90-es évek
informatív jellegű sajtóanyagára (szerkesztőségi üzenetek, bejelentések, kommentálások,
stb.) épített – elemzése. Biztonsággal tájékozódik a szerző a sokszor egymásnak
is ellentmondó adatok, feltevések dzsungelében, nagy alapossággal – mindig több
forrás gondos egybevetésével, a szubjektív források (szóbeli közlések, írott
emlékezések) objektív dokumentumokkal való kontrolljával, az új adatoknak az emberi-írói
fejlődés belső logikájával való szembesítésével – építi fel a nagyon korán
kialakult szerepjátszással is árnyalt pályaszakaszt.
A szülőhely, család gyermekkor determináló
örökségének felvázolásánál Egy
kisváros serdülőkora
címen gazdag portrét ad a szerző a századvégi Nyíregyházáról, felmutatva az
erősen 48-as hagyományú paraszti-dzsentri városban azokat a jegyeket, amelyek
Krúdy fejlődését elsősorban befolyásolták; fontos érdeme ennek az alfejezetnek
az írót már nagyon korán vonzó-kötő nyíregyházi sajtó bemutatása. A
Krúdy-család jellemzésekor a honvédkapitány nagyapa és a legendás nagybácsi,
Krúdy Kálmán 48-as örökségét hangsúlyozza, amely az írónak alapvető élményköre
lesz, s későbbi podolini középkorba és kuruc időkbe
mélyedésével együtt kialakítja majd a magyar történelmi múlt iránti rendkívüli
érzékenységét. A gyerek Krúdy első 9 évének megformálásában csak a birtokba
vett, kevésszámú adatra támaszkodik, így – nagyon korrekten – megelégszik
ennek a szakasznak vázlatos rajzával. Az első, szatmári gimnáziumi évben a
polgári-kisiparosi környezet jelentőségét hangsúlyozza, amely majd gazdag
színezést kap – a történelmi polgársággal való megismerkedésével – a podolini évek során. Nagyon alapos elemzést mutat a szerző tanulmányának
a nyíregyházi diákévekre (1891—1895) vonatkozó fejezete. Elmélyült portrét kapunk
azokról a tanárokról, akik fejlődésében alapvető szerepet játszottak és – az
eddigi Krúdy filológia rajzainál sokkal reálisabbat – első mentorairól: Kálnay Lászlóról, akinek nemcsak bohém írói attitűdje,
hanem prózájának zeneisége is hat Krúdyra, a nyugdíjas színész Dálnoki Gaál
Gyuláról, majd a realista-naturalista igényű tájékozódásában különösen fontos
szerepet játszó Gáspár Imréről, a Debreceni Ellenőr szerkesztőjéről. Krúdy
műveltségének művészetét meghatározó alaprétege is most rakódik le; Katona
elsősorban az Ezeregyéjszaka, Dickens, Zola, Puskin, Turgenyev, Jókai, Mikszáth
és a Hét városi-polgári íróinak hatását emeli ki. A vidéki lapokkal való korai
kapcsolataiból az Orsova-beli szereplését
hangsúlyozza, meggyőzően dokumentálva azt a különös tényt, hogy ezt a lapot – többszáz kilométerről – valósággal az érettségi előtt álló
Krúdy szerkesztette, elárasztva írásaival a lap valamennyi rovatát. Jelzi a
novelláival elsősorban a kisemberek világa felé forduló író tematikai
gazdagságát, a férfi-nő kapcsolat szerepeltetésének primátusát, az
érdekházasság, a női emancipáció problémáját, megmutatja az önéletrajzi vonásokat
hordozó poéta-hőseinek – a későbbi alteregoi felé
mutató – dezilluzionizmusát. Új színt jelent az induló Krúdy novellisztikájában a nagypolgári tematika – ezt jelzi a
félbemaradt lipótvárosi ciklus – és a nagyvárosi proletársors ábrázolásával
való kísérletezés (Nagy
Józsefné). Katona az 1892-97
közötti időszak műveinek egy részét – művészi színvonaluk elégtelensége miatt
– csak mint történeti dokumentumokat elemzi, megkeresve a későbbi, végleges
hangját megtaláló Krúdy irányába mutató jegyeket.
Ezek: a novellaciklusokat előlegező keretes
szerkesztés, a realista-naturalista tematika, nyelv mellett a novellákat
átszínező romantikus-szentimentális-biedermeier
jelleg, a még kezdetleges, – a lírai elemeket egyensúlyozó szerepét egyelőre
betölteni még nem tudó – stilirónia.
Sokoldalúan vizsgálja a szerző Krúdy
érettségi utáni debreceni és nagyváradi újságírói-írói szereplését. A Debreceni
Ellenőrnél eltöltött hónapok (1895. szept.–1895. dec.) során fejlődik ki
sajátos, éjszakázó életformája, itt kap korlátlan írói-publicisztikai teret a
lapnál, de itt csömörük meg először az újságírástól is. Ez az érzés a nagyváradi
Szabadságnál eltöltött félév (1895. dec.—1896. jún.) „korrektori és segédriporteri”
tevékenysége során tovább erősödik, így a rövid nyíregyházi intermezzo után,
1897 tavaszán Budapestre kerülő író, szánts lappal való szoros kapcsolata
ellenére (Új Fővárosi Lapok, Egyetértés, Magyar Szemle) sem vállal újságírói
munkát. Az erősen politikai – szabadelvű párti – beállítottságú Szabadságnál
töltött idő korántsem volt olyan felszabadító hatással rá, mint később Adyra; a
Krúdy-filológia tévedéseit korrigálva, megmutatja a szerző, hogy a nagyváradi
időszak milyen mélypontot jelentett a fiatal író pályáján (korábban bőségesen
áradó novelláinak elapadása, testi-erkölcsi megsemmisüléssel fenyegető
féktelen életmódja).
A tanulmány befejező része az első budapesti
– a Gyöngytyúk utcától a Király utcáig, az 1897-es megérkezéstől az 1899-ben
kötött házasságig s az e körül az idő körül kezdődő újabb írói hangváltásig terjedő
– évek filológiai-esztétikai elemzése. A Krúdy- filológia legújabb eredményét s
egyben a nagy meglepetését jelenti ennek az 1897— 1900 közötti pályaszakasznak
a vizsgálata. Az 1956 előtti Krúdy-irodalom csak a mikszáthos
korszakra (1900- 1910) figyelt fel az író pályakezdésének idejéből, az 56 utáni
filológia – Katona Béla, Barta András írásai elsősorban – már elkülönítette az
ebben a tanulmányban gazdagon elemzett első, realista-naturalista igényű
korszakot. Az 1897—1900 közötti időszaknak a korábbitól eltérő, alapvetően más
jellegére – Diószegi András és Rejtő István magyar—orosz irodalmi
kapcsolatokkal foglalkozó tanulmányainak utalásain kívül – evvel a könyvével,
Katona Béla figyelt fel először. A korábbi kutatás az 1901-ben megjelent Az aranybánya c. regénynyel szokta
lezárni Krúdynak a városi-polgári irodalom sodrában kialakult korszakát, de
nem vette észre, hogy a regény ugyan az utolsó, de egyben kissé megkésett
akkordja is ennek az időszaknak, előtte kimutatható egy – elsősorban az Üres fészek (1897) és az Ifjúság
(1899) c. novelláskötetekkel fémjelzett, „Turgenyev jegyében” kibontakozó művészi
szakasz. Ez egyszerre hoz tematikai változást – a novellák és a csak lapokban
megjelenő kisregények (Szeretlek,
Hamu, Pál apostol levelei)
szintereinek megváltozását, a vidéki, elsősorban dzsentri-problémák előtérbe
kerülését – s jelenti egyben a szerkesztés és a stílus megváltozását; az eseményt,
történést elmosó lírai-zenei szerkesztés uralmát, és egyes vonásaival a
későbbi impresszionista, asszociációkban gazdag „gordonkázó” stílus felé mutató
nyelvet.
Czére Béla
(Irodalomtörténeti
Közlemények, 1972/3. 403-405. p.)