Katona Béla: Krúdy Gyula pályakezdése. Bp. 1971. Akadémiai K. 217 l. (Irodalomtörté­neti füzetek 75.)

 

A Krúdy-filológia jelentős, új állomása a könyv. Az 1900-ig terjedő pályaszakasz eddigi – szórványos – Krúdy-filológiájának szintézise, nagyon sok vonatkozásban a Krúdy irodalomban kibontakozott hagyo­mányos kép korrekciója, nem kis részben az írói indulás eddig teljesen ismeretlen, vagy nagyon homályos mozzanatainak – az író levelezésére, levéltári dokumentumokra, a család szóbeli közléseire, önéletrajzokra, eddig kellőképpen nem elemzett vallomásos szépirodalmi művekre, publicisztikára, a 90-es évek informatív jellegű sajtóanyagára (szerkesztőségi üzenetek, bejelentések, kom­mentálások, stb.) épített – elemzése. Biz­tonsággal tájékozódik a szerző a sokszor egy­másnak is ellentmondó adatok, feltevések dzsungelében, nagy alapossággal – mindig több forrás gondos egybevetésével, a szub­jektív források (szóbeli közlések, írott emléke­zések) objektív dokumentumokkal való kont­rolljával, az új adatoknak az emberi-írói fejlődés belső logikájával való szembesítésé­vel – építi fel a nagyon korán kialakult szerepjátszással is árnyalt pályaszakaszt.

A szülőhely, család gyermekkor determi­náló örökségének felvázolásánál Egy kisváros serdülőkora címen gazdag portrét ad a szerző a századvégi Nyíregyházáról, felmutatva az erősen 48-as hagyományú paraszti-dzsentri városban azokat a jegyeket, amelyek Krúdy fejlődését elsősorban befolyásolták; fontos érdeme ennek az alfejezetnek az írót már nagyon korán vonzó-kötő nyíregyházi sajtó bemutatása. A Krúdy-család jellemzésekor a honvédkapitány nagyapa és a legendás nagybácsi, Krúdy Kálmán 48-as örökségét hangsúlyozza, amely az írónak alapvető élményköre lesz, s későbbi podolini közép­korba és kuruc időkbe mélyedésével együtt kialakítja majd a magyar történelmi múlt iránti rendkívüli érzékenységét. A gyerek Krúdy első 9 évének megformálásában csak a birtokba vett, kevésszámú adatra támaszko­dik, így – nagyon korrekten – megelégszik ennek a szakasznak vázlatos rajzával. Az első, szatmári gimnáziumi évben a polgári-kisiparosi környezet jelentőségét hangsú­lyozza, amely majd gazdag színezést kap – a történelmi polgársággal való megismer­kedésével – a podolini évek során. Nagyon alapos elemzést mutat a szerző tanulmányá­nak a nyíregyházi diákévekre (1891—1895) vonatkozó fejezete. Elmélyült portrét ka­punk azokról a tanárokról, akik fejlődésében alapvető szerepet játszottak és – az eddigi Krúdy filológia rajzainál sokkal reálisab­bat – első mentorairól: Kálnay Lászlóról, akinek nemcsak bohém írói attitűdje, hanem prózájának zeneisége is hat Krúdyra, a nyugdíjas színész Dálnoki Gaál Gyuláról, majd a realista-naturalista igényű tájékozó­dásában különösen fontos szerepet játszó Gáspár Imréről, a Debreceni Ellenőr szer­kesztőjéről. Krúdy műveltségének művé­szetét meghatározó alaprétege is most rakó­dik le; Katona elsősorban az Ezeregyéjszaka, Dickens, Zola, Puskin, Turgenyev, Jókai, Mikszáth és a Hét városi-polgári íróinak hatását emeli ki. A vidéki lapokkal való korai kapcsolataiból az Orsova-beli szereplé­sét hangsúlyozza, meggyőzően dokumentálva azt a különös tényt, hogy ezt a lapot – több­száz kilométerről – valósággal az érettségi előtt álló Krúdy szerkesztette, elárasztva írásaival a lap valamennyi rovatát. Jelzi a novelláival elsősorban a kisemberek világa felé forduló író tematikai gazdagságát, a férfi-nő kapcsolat szerepeltetésének primá­tusát, az érdekházasság, a női emancipáció problémáját, megmutatja az önéletrajzi vo­násokat hordozó poéta-hőseinek – a későbbi alteregoi felé mutató – dezilluzionizmusát. Új színt jelent az induló Krúdy novellisztikájában a nagypolgári tematika – ezt jelzi a félbemaradt lipótvárosi ciklus – és a nagy­városi proletársors ábrázolásával való kísér­letezés (Nagy Józsefné). Katona az 1892-97 közötti időszak műveinek egy részét – mű­vészi színvonaluk elégtelensége miatt – csak mint történeti dokumentumokat elemzi, megkeresve a későbbi, végleges hangját megtaláló Krúdy irányába mutató jegyeket.

Ezek: a novellaciklusokat előlegező keretes szerkesztés, a realista-naturalista tematika, nyelv mellett a novellákat átszínező romantikus-szentimentális-biedermeier jelleg, a még kezdetleges, – a lírai elemeket egyensúlyozó szerepét egyelőre betölteni még nem tudó – stilirónia.

Sokoldalúan vizsgálja a szerző Krúdy érettségi utáni debreceni és nagyváradi újságírói-írói szereplését. A Debreceni Ellen­őrnél eltöltött hónapok (1895. szept.–1895. dec.) során fejlődik ki sajátos, éjszakázó életformája, itt kap korlátlan írói-publicisz­tikai teret a lapnál, de itt csömörük meg először az újságírástól is. Ez az érzés a nagy­váradi Szabadságnál eltöltött félév (1895. dec.—1896. jún.) „korrektori és segédripor­teri” tevékenysége során tovább erősödik, így a rövid nyíregyházi intermezzo után, 1897 tavaszán Budapestre kerülő író, szánts lappal való szoros kapcsolata ellenére (Új Fővárosi Lapok, Egyetértés, Magyar Szemle) sem vállal újságírói munkát. Az erősen poli­tikai – szabadelvű párti – beállítottságú Szabadságnál töltött idő korántsem volt olyan felszabadító hatással rá, mint később Adyra; a Krúdy-filológia tévedéseit korrigál­va, megmutatja a szerző, hogy a nagyváradi időszak milyen mélypontot jelentett a fiatal író pályáján (korábban bőségesen áradó novelláinak elapadása, testi-erkölcsi meg­semmisüléssel fenyegető féktelen életmódja).

A tanulmány befejező része az első buda­pesti – a Gyöngytyúk utcától a Király utcá­ig, az 1897-es megérkezéstől az 1899-ben kötött házasságig s az e körül az idő körül kezdődő újabb írói hangváltásig terjedő – évek filológiai-esztétikai elemzése. A Krúdy- filológia legújabb eredményét s egyben a nagy meglepetését jelenti ennek az 1897— 1900 közötti pályaszakasznak a vizsgálata. Az 1956 előtti Krúdy-irodalom csak a mikszáthos korszakra (1900- 1910) figyelt fel az író pályakezdésének idejéből, az 56 utáni filológia – Katona Béla, Barta András írásai elsősorban – már elkülönítette az ebben a tanulmányban gazdagon elemzett első, rea­lista-naturalista igényű korszakot. Az 1897—1900 közötti időszaknak a korábbitól eltérő, alapvetően más jellegére – Diószegi András és Rejtő István magyar—orosz irodalmi kapcsolatokkal foglalkozó tanulmányainak utalásain kívül – evvel a könyvével, Katona Béla figyelt fel először. A korábbi kutatás az 1901-ben megjelent Az aranybánya c. regény­nyel szokta lezárni Krúdynak a városi-polgári irodalom sodrában kialakult korsza­kát, de nem vette észre, hogy a regény ugyan az utolsó, de egyben kissé megkésett akkordja is ennek az időszaknak, előtte kimutatható egy – elsősorban az Üres fészek (1897) és az Ifjúság (1899) c. novelláskötetekkel fémjel­zett, „Turgenyev jegyében” kibontakozó művészi szakasz. Ez egyszerre hoz tematikai változást – a novellák és a csak lapokban megjelenő kisregények (Szeretlek, Hamu, Pál apostol levelei) szintereinek megváltozá­sát, a vidéki, elsősorban dzsentri-problémák előtérbe kerülését – s jelenti egyben a szer­kesztés és a stílus megváltozását; az ese­ményt, történést elmosó lírai-zenei szerkesz­tés uralmát, és egyes vonásaival a későbbi impresszionista, asszociációkban gazdag „gordonkázó” stílus felé mutató nyelvet.

Czére Béla

 

(Irodalomtörténeti Közlemények, 1972/3. 403-405. p.)