Krúdy Gyula
Krúdy – sokan leírták már – magányos
jelensége irodalmunknak. Életkor szerint a Nyugat
nagy nemzedékéhez tartozna, témái olykor érintkeznek is a kortársakéval, élete,
művészete azonban mégis más jellegű. A dzsentriről másképp szól, mint Móricz
Zsigmond és Kaffka Margit, a pesti éjszakát másként látta, mint Kosztolányi, s
a magyar tájat is más színekkel festette, mint Juhász Gyula. Adyval közeli
barátságot tartott, a pesti éjszakát sokszor együtt járták, de a magyar ugarral
sohse birkózott Ady módján, Babits Mihállyal talán személyes találkozása sem
volt. Életmódja is más, mint a kortársaké; méginkább
„társadalmonkívüli volt”; fogadókban, olykor
nyilvános házakban lakott; lóversenyezett, kártyázott s huszártiszteket
hajigáit ki a kávéházból. Életregénye talán még a Bródy Sándorénál is
színesebb. Már életében legendák születtek a tetteiről, s máig hullámzó
anekdoták. Életéről előbb születtek regények, mint irodalomtörténeti
tanulmányok. Elődeiként és művészi rokonaiként Mikszáthot, Vadnait, Lovikot és Cholnokyt említették
legtöbben, a világirodalomból Dickenst, Turgenyevet és Puskint vélték
leginkább ihletőjének; és Proust meg Giraudoux közelében látták a helyét.
Romantikus? Realista? öntudatlan elődje a
szürrealistáknak? Későn jött vagy korán? Bravúros cigányprímás, vagy tudatos
alkotó? A dzsentri hegedűse vagy legszigorúbb leleplezője? A „középkori
lovagok kései utóda”? „Európaivá finomult barbár”? Álomlátó? Varázsló?
Pongyola, vagy stílusművész? A Krúdy-irodalomban a fenti kérdések többnyire
állításokként szerepelnek, különösen az emlékezésekben. S a Krúdy-irodalom
nagyobbik része emlékezés: a hatalmas életművel mindmáig csak néhány szép esszé
foglalkozik – Sőtér István, Mátrai László, Cs. Szabó László, Szauder József,
Szabó Ede, Katona Béla, Bartha András tanulmányai – és Perkátai László úttörő
érdemű disszertációja.
Élete majd olyan „rejtélyes”, mint művészete. Az őseié is. Apai nagyapja 48-as honvédkapitány volt, Komáromot védte Klapka adjutánsaként, aztán egy markotányosnővel tért haza Nyíregyházára. Kuruc maradt, a szabolcsi 48-as Honvédegylet elnöke. Apai nagybátyja, Krúdy Kálmán Világos után sem tette le a fegyvert, guerilla-csapatot szervezett, s az Ipolyság erdőiből holtáig ki-kicsapott a Habsburg hatalomra. Krúdy Gyula számára ők jelentik a dicsőséges múltat. Apja, a virilista ügyvéd, a kurucságból inkább csak a 48-as zsinóros ruhát tartotta meg; de azért az ő élete sem volt „egészen” szabályos: élettársul egy malterhordólányt választott, Csákányi Júliát... nyolc gyermek születése után házasságot is kötött vele. Elsőszülött fiát – az 1878-ban született Gyulát – a családi tekintély örökösének szánta: megyei embernek, politikusnak. Krúdy Gyula azonban nem állt be a „kutyabőrkesztyűs dzsentrik” menetébe. Hiába tagadta ki az apja az örökségből; nem akták alá akarta írni a nevét. Csakis „író akart lenni és semmi más”.
Már
serdülőkorában „rendhagyónak” látszik. 14 éves, mikor az első írása megjelenik
a Szabolcsi Szabadsajtóban. Iskoláit Nyíregyházán járja, egy esztendőt Podolinban – Zsigmond király elzálogosított szepességi
városában. Innen hozza az ódonság, a középkori sejtelmesség érzését – a többit
Nyíregyházáról, szülővárosából, ahol a „nyíri” csendet, az agarászó urakat
ismerheti meg. Sokat kóborol ligetekben, nádasokban, betyárnövendék módján, szerelemrevágyón, öreg korhelyek emlékezéseit hallgatva a
kiskocsmákban – Dálnoki Gaál Gyulát, az első nyugdíjas vándorszínészt, és
Kálnoky Lászlót a 70-es évek tárcaíróját; ők kapatták az alkoholra, ők
vezették be az irodalomba is, „kedvessé, mulatságossá, romantikussá
meszelgették” előtte az írói pályát. Az érettségire is úgy kell visszahozni a Debreczeni Ellenőrtől,
ahová a 16 éves diákot munkatársnak hívta Gáspár Imre, mint „fényestollú tárcaírót”. Következő állomása Nagyvárad, A Szabadság szerkesztőségében dolgozik egy ideig. Nem
sokáig, mert egy cirkuszi táncosnő után Pestre rándul, a millennium évében Reménytelenül szegény állapotban” él a
Gyöngytyúk utcában, a szegény költők és proletárok városrészében – itt
találkozik Cholnoky Viktorral is. Fillért se kap
otthonról – apja így véli helyes útra téríteni –, de rendületlenül dolgozik; a
nyíri csend, és a kárpáti szél után most a fővárossal ismerkedik; az éjszakai
élet embereivel és a Józsefváros szegényeivel. 1899-ben
házasodik először, s ekkor jelenik meg második kötete, az Ifjúság,
aztán minden évben egy-két könyve, némely esztendőben négy műve is.
Könyveinek volt sikere, de az igazi elismerést más hozta.
Egy párbaj, 1911-ben: az Erdélyi borozóban a mindig szótlan ifjú író egy
vagdalkozó huszárkapitánytól könnyedén elvette a kardot s átadta – lovagias
gesztussal – egy „kakasos” házbeli hölgynek, az Asszonyságok
díja Jolánjának. Itt kezdtek színesedni a Krúdy-legendák az
éjszakai lovagról. A legendáknak volt alapjuk: csakugyan színesen élt; szórta a
pénzt, mint egy magyar nábob; a Meteor, az Astória, a
Royal volt a szállása, meg a kakasos házak; – hetes mulatságok fűződtek a
nevéhez, lóversenyek, kártyacsaták meg párbajok. Az öles szép férfiért a nők hajbakaptak az utcán. Java férfikorában – az emlékezések
szerint – délig dolgozott, akkor öltözni kezdett, sötét ruhába, hófehér ingbe;
s lóversenyre ment Bródy Andrással; aztán találkozott egy fekete szemű nővel a
Ráctemplom környékén vagy másutt, később párbajt vívott valamely aktív
huszárkapitánnyal, majd kártyázott nagy tétekben az Otthonban, vacsorázott a
New Yorkban vagy az Országos Kaszinóban, Tisza Istvánnal vagy Szemere
Miklóssal.
Aztán jöttek az őszi napok. A forradalmak bukása után nem
olyan népszerű, a szerkesztők meg-megvárakoztatják, szervezete kopik; halottaságya mellett gyertya ég. A villanyt kikapcsolták,
mert nem tudott fizetni. Lakását már korábban felmondták. De a temetése megint
„stílszerű”: rengetegen állják körül a sírját: megyéjebeli
dzsentri urak, és pesti pincérek, zsokék, hullamosók és hervadó nők;
Nyíregyházi Sárai Elemér bandája húzza búcsúzóul a kedves nótáját: Viszik
a menyasszony selyemágyát... Aztán a muzsika is elhal, évekig nem
jelenik meg Krúdy-írás. Majd csak 1940 körül törik körülötte a csend: a
fiatalok felfedezik, a „ködlovagok” közt a vezért.
A kártyacsaták, a lóversenyek, a párbajozások, a nagy
ivások, nőhódítások többnyire a létjogosultságukat vesztett osztályok ideái;
időnként azonban az életük értelmét keresők menekvése is lehet. A századelő
magyar íróit sokszor a sorssal való birkózás vitte az éjszakába, a magyar Pimodánba.
Krúdy nemigen birkózott: ő hamar „elvégeztetett”-nek tudott mindent; de az éjszakai élet adta meg neki az
alkotáshoz szükséges ózondús légkört. Bohémsága lázadás is volt, függetlenkenedés osztályától, kötöttségektől, az írás
érdekében. Feljegyezték: a Petőfi Társaságba még 1923-ban sem ment el, pedig
már 1913-ban beválasztották, de egy cigánylakodalomra a lányát is
elvitte. Korának társadalmi szokásai sem kötötték, a családi élet
„szertartásai” sem; a bort, a kártyát, s nőszenvedélyét is az írás alá
rendelte. Nem volt duhaj; az emlékezések megírják – mások duhajságát sem
szívlelhette —; többnyire csendesen üldögélt, szomorú mosollyal; hajtott
fejjel, szótlanul. Sokszor éppen azt a két-három órányi magányt szerezte meg a
kiskocsmák asztalánál, amelyre – hogy írni tudjon – naponta szüksége volt.
Állandó kocsmázása különben is legenda; mikor írta volna akkor 140 kötetét?
Napi 16 oldalt szabott magára – Jókai penzumát – néha hetekre, sőt hónapokra
eltűnt a pesti éjszakából, és napi 12 órán keresztül rótta az apró lila
betűket. „Olvashatatlansága” is legenda: sokat görnyedt könyvtárakban is. Szeréminek a Mohácsi veszedelemről szóló írását ő fedezte
fel, s éjjeli szekrénye mindig tele volt könyvekkel.
A városi polgári irodalom sodrában
Az induló Krúdyt – kötetben megjelent novellái alapján – a mikszáthi hagyomány követőjének vélték legtöbben. Katona Béla és Bartha András újabb kutatásai szerint azonban Krúdy a városi-polgári irodalom sodrában indult, mikszáthos korszakát egy naturalista-realista irányú tájékozódás előzte meg. Szerette ugyan Jókait és Mikszáthot, de inkább külföldi mesterek voltak az első ösztönzői, Dickens, Thackeray, Maupassant. és főként Zola. Más olvasmány-élmények is egyidejűleg, sőt egyre erősebben hatnak; a serdülő Krúdy Boccaccio Dekameronját tartja a világ legkedvesebb könyvének, hatására éjjel bemászik az egyik ablakon. Másik nagy élménye az Ezeregyéjszaka – a Szindbád nevet innen kölcsönzi –, s Puskint, Turgenyevet kedvelte, a nagy oroszt, 18 éves kora tájt „még a nőknél is jobban”. De az ő hatásuk egyelőre inkább a romantikában s biedermeieres finomságokban mutatkozik: a korai Krúdy-írások legtöbbjében városi kisemberek, hivatalnokok, kereskedők, bukott nők szerepelnek, s főként költők és hírlapírók.
A naturalista-realista tájékozódás eredménye – és lezárása
– Az aranybánya (1901). Karrier-regény, hőse a
dzsentri ivadék Csobánc Péter, a Bacsó Kamitok és Noszty
Ferkék rokona. Az újgazdagokról, tőzsdei spekulánsokról, a századvég „bűneiről”
szigorú képet fest Krúdy; itt még nyoma sincs a századvég idealizálásának.
Az Aranybánya lezárása volt Krúdy naturalista-realista irányú tájékozódásának. Novellisztikájában már korábban poétikusabb irányra váltott; az Ifjúságba (1899), második kötetébe azokat a darabokat vette fel leginkább, amelyeket „sóhajtásokból” szőtt, s amelyekben leginkább érezhette a Turgenyev művészetében annyira szeretett „üdeség és szín” zománcát. Ezt – az „üdeség és szín zománcát” – hozza örökségként Turgenyevtől, s a hangulati hatásokra törekvést. Egyelőre még nem tisztán; Turgenyev finomsága olykor még finomkodás nála. Új korszakában, a mikszáthi tájékozódás idején megtisztul líraisága a szentimentálistól, a finomkodás eltűnik, a tekintet keményebbé válik, s az adomázó hangból nyert közvetlenséggel telítődik a stílus.
Krúdy mikszáthos korszaka jó tíz
esztendeig tart. A podolini takácsnéig
(1911). Többen kitérőnek vélik ezt az időt művészetében, elkanyarodásnak
eredeti útjáról; igazában szükségszerű volt. A századforduló legtöbb prózaírója
Mikszáthtól indul, a mikszáthi novellát viszi tovább – más-más módon – Lovik, Cholnoky, Móricz, Kaffka
—; akiket élményeik a dzsentrihez fűztek, el sem küldhették Mikszáth sugallatát.
Mikszáth az úri Don Quijoték, svihákok rajzával a dzsentri ábrázolásában messze
a kortársak elé lépett, folytatható hagyományt teremtett a korszerű kritikai
(Móricz) s méginkább a lírai (Krúdy) ábrázoláshoz. A
századelő dzsentriből jött írói, Cholnoky Viktor,
Török Gyula, Kaffka Margit s Krúdy nem is kerülhették el Mikszáth hatását; noha
ők megélt szenvedéseikből és osztályuk tragédiájából szövik írásaikat s
hőseikhez kicsit magukat adják modellül.
Krúdyban is Mikszáth szabadította el a dzsentri témát.
Élményei bőségesen voltak; ennek az osztálynak volt a fia, olyan vármegyéből,
Szabolcs vezér földjéről, amelyben a dzsentri legtovább tartotta magát. Jól
ismerte az „agarászó bálokat, a kártyás, boros, vetélkedő, cifrakocsin
járó, hajdút tartó, párbajozó, virtuskodó, unatkozó, vadászkalapos és
kurjongatással halálba hanyatló” nyírségi dzsentrivilágot. Nagyon sok írásában
örökíti meg őket, különösen ebben a korszakában.
Első írásaiban persze ő is lírával búcsúzik ettől a
világtól; sokáig nem tudta elhagyni „virtusaikat, vakmerőségüket... lógós
szomorúságukat” sem. De micsoda képet rajzolt már mikszáthos
korszakában is az agarászó vármegye urairól, a Gaálokról, Zathureczkyekről
és Zohoray Pálról; hasonló élességgel csak Tolnai
bírálta a dzsentrit. Tönkre ment urak, pörösködők, hóbortosok, örökségkeresők,
fél és egész bolondok a novellaalakok: egyik hőse „nyomában... három farkas
kullogott: az asszony, bor és kártya”; másik hőse halott feleségéhez jár
éjszakánként a családi kriptába, szerelmet vallani; az egyik Zathureczky halott apja bundáját keresi, mert a legenda
szerint apja ebbe rejtette a pénzét; a másik Zathureczky
csak levélben érintkezik szerelmesével, mert nem mer rongyosan elé kerülni.
Alakjai az életből királyi gőggel visszahúzódó „utolsó gavallérok”, maguk
sejtik: vége világuknak, hátrálnak vissza, elmúlt századokba, álmodni.
Idealizált világ volna ez? A hang nem téveszthet meg: szigorúbb vagy legalábbis
reménytelenebb az ő dzsentriképe Mikszáthénál és a kortársakénál. Mikszáth
külső szemlélő volt, enyhe iróniával, olykor még talán a jóraforduló
kártya járásban is reménykedett; a kortársak, Török Gyula, Kaffka Margit,
Móricz Zsigmond dzsentri sárarany-lelkeket is rajzoltak, az elődeiknél nagyobb
szeretettel. Krúdy időből kimaradottaknak látta
alakjait. Ez a világ: haldokló világ. A nyíri csend – Szabó Ede szavával – a
halál csendje.
Ezekben a novellákban még erősek a mikszáthos
ízek; nyelvükben, szerkesztés- módjukban, elnéző mosolyukban, az adomázó
kedvtelésben is érződik a mikszáthi örökség. De a mikszáthi adoma máris
átalakulóban van, kereteit feszegetik az asszociációk, és a dzsentri történet
hátterében megjelenik a lírai, és zenei_táj, borzongató, kísérteties motívumokkal,
jelezve Krúdy művészetének fejlődési irányát.
Ez az irány messze vezet a mikszáthi anekdotizmustól.
A humor és csattanó mikszáthi formájától eltávolodva, Krúdy megteremt egy
erősen stílromantikus hangnemet és emlékező álomvilágot. Másképpen lép túl a
mikszáthi anekdotán, mint Móricz Zsigmond. Móricz inkább tompít a mikszáthi
anekdotán; Krúdy túlhajtja kifejezésmódjait; Móricz az anekdoták különceiből a
földön élő, körüljárható emberek rajzához kap indítást, Krúdynál a hangsúly az
anekdota reális elemeiről az irreálisra csúszik, alakjai különc vonásai még
erősebben kidomborodnak. Móriczot a jelen s a jövő felé fordulás, a paraszti
törekvésekhez való kapcsolódás vezeti a realizmushoz, Krúdyt a Mikszáthénál is
mélyebb kiábrándulás a patriárkális múlt iránti
nosztalgiához, az irreálisnak tűnő álomvilághoz. Az eredmény, a művészi világ
így nagyon is eltérő, egy ponton azonban egyező irányú: mindkettő elszakad az anekdotizmustól. Mikszáthtól kiindulva, Móricz a magyar
realista próza kiteljesítője, Krúdy a lírába, hangulatba olvadó, légkört
teremtő, az idő síkjait feloldó magyar próza megteremtője lesz.
Természetesen, az anekdotizmus
fölött az átfogó, teljes társadalomábrázolásra törő realizmus győzelme nem
pusztán Móricz Zsigmond hallatlan művészi erőfeszítésének az eredménye.
Segítségére jött a kor. Mikszáthnak a magyar történelem mozdulatlan
évtizedeiben telt el férfikora, Móricz ifjúsága idején a második magyar
demokratikus forradalom érlelődött. Mikszáth, akármerre nézett, nem látott az
emberi világ megteremtésére elégséges erőket; Móricz korában már élhet a
remény; a forradalmasodó nép győzelemre viheti az
igazak zászlaját. Mikszáth, ha tehetetlensége érzetében hazudni nem akart,
csak legyinteni tudott; Móricz az újat akaró erők tudatában hihetett illúzió
nélkül is. S ezzel a hittel győzelem Keményében indulhatott harcba a mindegy
ellen.
Krúdyból ez a hit veszett el. Mintha húsz éves korára már
mindennel leszámolt volna, véglegesen. Mikszáth még olykor-olykor „nekibúsult”;
szeretett volna hinni közérdekű dolgokban, részt vett a közéletben is; Krúdy
már első dzsentri történeteit az „elvégeztetett” érzésével írja. A közélettől
irtózva vonul vissza egy maga alkotta világba, onnan szemléli a pusztulást.
Szindbád születése
Az 1910-es évek legelején a „mikszáthos” Krúdy válaszút elé érkezett. Világnézeti és művészi választás elé. A mikszáthos hangtól tovább kellett jutni, s helyet kellett keresni a kialakuló irodalmi frontok valamelyikén. Tehetsége vitathatatlan volt; a konzervatív és a polgári irodalmi front előtt egyaránt, a Nyugat dicsérte írásait, s a Magyar Figyelő táján – mint nagy tehetségű, dzsentri származású írónak – többen neki szánták Mikszáth elárvult helyét. Talán maga Tisza István is; többször meghívta vacsorára. Krúdy azonban a határozott választás elől kitért, nem kapcsolódott a Nyugat mozgalmához, de elhárította magától a konzervatív irodalmi szerepet is; vita nélkül átengedte Herczeg Ferencnek. Az irodalmi frontok fölött óhajtott maradni; csak író lenni. S író is másként, mint egy Mikszáth nyomán indulótól várni lehetett volna. Herczeg útjára nem lépett, a Harsányi Zsolt-féle hígítás tehetségéhez különösen méltatlan lett volna; de a mikszáthi hagyományból való előbbrelépésnek azt a lehetőségét is elengedte, amelyet Móricz útja ígért; pedig az ő művészetében is nagy realista lehetőségek voltak. (Az aranysarkantyús vitéz legendája, Korvin lelke.) Más utat választott. Mikor Móricz a mikszáthi „pajkos” derűtől a Tragédia, a Sárarany, A fáklya drámai küzdelméig érkezett, s nappali fényben mutatja be a magyar Ugart, Krúdy átlép a tragédiás valóságból egy magateremtette világba, és a magyar Ugarral küzdő-birkózó hősök helyett megrajzolja az álmok vizén hajózó Szindbádot (Szindbád ifjúsága, 1911). Holtáig Szindbádot írja, sok-sok változatban, holdas éjszakai világításban. Móricz realizmust teremt, Krúdy egy stilizáló dekoratív művészet felé halad.
Krúdy Szindbádja nem viharos tengereken hányódik, s nem a
csodák „borzalmas” tartományai felé evez. Arra hajózgat, amerre ifjúsága
énekelt, felkeresi a gimnáziumot, a tánciskolát, amelyben az ünnepélyes
próbabálok folytak, asszonyokat, lányokat, akikbe szerelmes volt. Az a Tájékoztatás,
amelyet Krúdy a Szindbád ifjúsága és szomorúsága
élére írt, közelebb vezet a hajós megértéséhez. Asszonyok, szűzek,
grófnék és kereskedőnék hallgatták „hitetlen
mosollyal és elámult szívvel” Szindbád halkított hangú hazudozásait; szerették
a jó bánásmódot, a szép szavakat, az önfeládozást, a
hosszú leveleket és a szerelmi jelvényeket – hajszálat, vasúti jegyeket, törött
kardokat –, egyszóval a szép, színes hazugságokat. Szindbád is sok mindent
szeretett, főként a nők lábát, a hófúvásos időjárást, a vidéki tánciskolát, a
kis vendégfogadót, az őszi ligetet, a melankólikus
kocsiutat, hegyek között, kezeket, hajakat, női neveket, asszonyokat – s
mindenért hiába rajongott, amit életében elérni óhajtott. Nem vigasztalta a
százhét nő, aki viszont szerette, s a többi sem, akik „ábrándvilágában piros
karikákon hintáztak”. Ők foglalkoztatták Szindbádot legtöbbet, míg élt. „Ám
szokatlanul egyformák a nők, s a boldogtalan Szindbád erre sohasem gondolt”.
Ki ez az emlékekbe költöző, sejtelmekkel találkozó, mindig
utazó hős? Micsoda Szindbád? Lírai alakmás? Magyar Casanova, az ifjúság és a
szerelem szimbólumává emelve? Züllő, élveteg dzsentri? Az álom és valóság közt
lebegő írói magatartás kifejezője? Szauder József
nagy tanulmányban kísérte végig Szindbád születését, s meggyőzően mutatta ki,
hogy Szindbád 1906 és 1911 között született meg Krúdy művészetében; anyagát a
korábbi szatirikus, ironikus, tréfás novellákból szedte össze és gyúrta egybe;
összefoglalt benne nyírségi dzsentri emlékeket és podolini
hangulatokat, eljátszatott véle újra már eljátszott szerepeket; Szindbád
éppúgy rokona a középkori zsoldosoknak és élvhajhász kereskedőknek, mint az
„ábrándos Ábrándi”- féle színésznépségnek; s Szindbádba belerajzolta az író
magát is. Líraiság és tárgyiasság, önfeledtség és irónia, „a lírai önarckép
szubjektív és az önállósult jellem objektív szemlélete” lebegő egyensúlyba
kerül ezekben a novellákban, s így lesz Szindbád – Szauder
Józsefet idézzük – „a Krúdy világát és irónikus-nosztalgikus
magatartását legtisztábban kifejező műalkotás”.
Az ifjú és utazgató Szindbádra jellemző szemléleti egység
azonban, Krúdy kiábrándultságának a fokozódásával, 1913-tól kezdve bomlani
kezd, s a Szindbád- novellák enyhe devalválódása is bekövetkezik. Szindbád
körül a szerelem tovább hullámzott, de ő egyre inkább kimaradt belőle; több
lett a szerelmet vágyó nők érzelmes vallomása és erősebb a stilizált, bidermeieres íz. A kellékek, a motívumok már parodizálásra
késztettek: a novellákban rendre feltűntek a kocsmárosnék és utazó férfiak,
akik a kocsmákban megpihentek, és borba mártott ujjal írták az asztallapra az
imádott nő nevét, vagy a vadludak hangjára figyelve porozták a pisztolyt ...
Krúdy kiábrándulása mind teljesebbé válik, a szerelemben a hazugságot, a
nemzeti történelemben egyre inkább az öncsalást látja; önarcképszerű alakjaival
is mindkevésbé tud azonosulni. Új
Szindbád-alakmásokat keres; ezek az alakmások azonban – K. Károly, Emléki,
Nagybotos, Pankotai, Idem – kevesebbek Szindbádnál,
csak bizonyos vonásaikat hordozzák. Krúdy próbál fiktív távlatot keresni, ahonnan
a jelennel szemben, kívülállóan is erősebb ítéletet
formálhat: így talált a holt Szindbád kísértetjárásának fikciójára, s egy
áltörténeti korszaknak, a Kisfaludyak bidermeierének kulisszájára az Aranykéz utcai
szép napokban (1916).
A formai vívmány nagy volt; Krúdy már az első
Szindbád-novellákban egy új lírai novellatípust alkotott, amelyben a líraiság a
legfontosabb, a hangulati elemek, az álomszerűség, és az asszociációk szabad
csapongása; egybemossa a hangulattestő, tárgyi
képeket és időrétegeket, egy többszólamú, időrétegeken keresztül vibráló
líraiságot teremt, a magyar és európai novella történetében korábban ismeretlen
stílus-remeklésekben (Púder, 1914, Aranykéz
utcai szép napok, 1916, Tótágas,
1919), de ez az eredmény csak fél eredmény Krúdy művészi erejéhez képest. A kor
valóságának jelentős darabjai kívülrekedtek művészetén,
az életből, a megélt és látott dolgokból viszonylag keveset örökített műbe.
Inkább csak a lágy lírába halkítható jelenségeket. Pedig Szindbád csontig
látott: első utazásán, a kisvárosi tánciskolákban az Isten háta mögötti
jelenségekre is felfigyelt – mikor a tűzoltólétrára kapaszkodó kislányokra
leselkedett a körorvos és a szerzetesi gimnázium igazgatója –, de igyekezett
napirendre térni felette, tovább ballagott, „és hosszan, édesdeden
felkacagott” – megbocsátó, illetve változtatást nem remélő bölcsességgel.
Olykor-olykor diadalmaskodik ugyan Krúdy könyörtelen látása a lágy líraiságon,
de tartósabban soha. Kiábrándultsága nem engedi ugyan a teljes lírai
azonosulást a hőssel; de iróniája sem igen mélyül egyértelmű bírálattá, pozitív
eszmény híján. Még leginkább tárgyias, nem önarcképszerű
novelláiban mutat fel legtöbbet az életből, a groteszk, komikus, bírálatukat
magukban hordó alakokban.
Krúdy maga érezte, hogy csonka maradt művészi világa. Az Aranykéz
utcai szép napok Előhangjában
írja 1916 elején: „Fanyar elégedetlenséggel nézek könyvtárnyi könyveimre... Az
igazi, az egyetlen, a legkedvesebb könyvem azonban nem jelent meg
nyomtatóműhelyben. Amit magamban gondoltam, amit egyedülvalóságomban láttam,
amit gőgös elvonultságomban kinevettem, vagy sajnáltam. Az emberek hiányoznak a
könyveimből, akiket mindenkinél jobban ismerek, ugyanezért leírni nem merem
őket... Ha én leírnám, hogy én mit éltem és éreztem és körülöttem éreztek:
talán egy toronyba zárnának.”
A vörös
postakocsi
Krúdyban persze többször is ébredt vágy a teljes valóság megírására. Az első Szindbád-novellák után, 1913-ban a „pesti vásárt” akarta regénybe fogni. A realista szándék azonban különös formát ölt: a vörös postakocsi álombéli tájak felé viszi utasait, ábrándokba; maga is álombéli táj jelképe. Szereplői jórészt élő alakok: Alvinczy Eduárdot Szemere Miklósról, a híres kártyásról és lóversenyzőről mintázta, Rezeda Kázmér alakmás, mint Szindbád, a Pattantyús utcai hölgyek is élő alakok – de végletesen elregényesítve és időtlenítve. Így a regény nem is azt adja pontosan, amit Krúdy ígért. Inkább a Krúdy-nemzedék elszállt ifjúságának a líráját, s a század- forduló pesti társadalmából azokat az alakokat, lezüllött írókat, óbudai kispolgárlányokat, gazdag polgárasszonyokat, örömlányokat, hírlapírókat, kisszínésznőket, kupeceket, „akiknek a társadalmi rangja – Ady szavaival – tisztázatlan, s állandóan a napidíjas és az Úristen között lebegő”. Társadalmi szempontokat Krúdy az ábrázolásban nem érvényesít; emberről, világról mindent a férfi és a nő kapcsolatán keresztül mond el. A kritika, illetve az irónia így sem hiányzik a rajzolt képből; Krúdy tudta, hogy „a szerelem, melyről Petrarca zengett, városukban nem szokásos”. Rezeda Kázmér romantikus ábrándja mögött ott van a Magyar utcai örömház – sok Krúdy-írás színtere – s a „nagy szerelmi renaissanceokra” vágyódó asszonyok; a szőkék, barnák, önzők és önzetlenek, akikkel életében találkozott Rezeda Kázmér, s akik éppúgy nem vigasztalják, mint Szindbádot az a 107 nő, aki viszontszerette. Pedig az ő számára ez látszott az élet egyetlen pozitívumának. Illúzió és csömör ötvöződik ebben a szemléletben. Krúdy eszményei a puskini, turgenyevi alakok lehettek – Anyeginből idéz minden fejezet élén –, de úgy látta, hogy a „hárfák, lugasok májusi éjszakák” az ábrándos szerelmek – inkább csak voltak, jó részüket már „szentségtartókban őrzi az emlékezet”. Az egészséges érzékiségtől a kor neuraszténiás, dekadenciába hajló, erotikus tévelygéséig a szerelem egész skáláját rajzolja itt is Krúdy. Regényeiben egyszerre van jelen a századvég turgenyeviesen tiszta nője, s az új század érzéki asszonya. A két típus gyakorta egy személyben.
A vörös postakocsi az első
sajátos Krúdy-regény, csillogó novelladarabok, prózába fogott költemények
sorozata; regénnyé a főhős személye s a hangulat kapcsolja a fejezeteket. Álom
és valóság egybemosódik, a jelen és múlt is. A hősök tudatában csakúgy, mint az
ábrázolásban.
A vörös postakocsi sikere
szinte példátlan volt: nyolc hónap alatt három kiadást ért meg; „minden nő
olvasta, még a leányiskolák is” – a kortársak emlékezése szerint. Ady Endre az
ünneplők élén méltatta, „könnyes, drága, gyönyörű könyv”- ként. A Petőfi
Társaság tagjául választotta, s a Singer és Wolfner elhatározta Krúdy Gyula összegyűjtött munkáinak a
kiadását. A szerző még csak 35 éves; a kalendáriuma többnyire virágvasárnapot
mutat. Még hihette is talán, hogy a vörös postakocsi eljuthat valahová.
Regényhőseit mindenesetre még sokszor beleültette: az Őszi utazások a Vörös postakocsin (1917),
a Nagy kópé (1921),
Őszi versenyek (1922),
Az utolsó gavallér (1925),
A kék szalag hőse (1956),
A vörös
postakocsihoz kapcsolódik valamilyen szálon; a hősök
is átsétáltak az egyik műből a másikba. De megnyugtató tájra, ahol időzni
hosszasabban lett volna érdemes, sohasem érkeztek.
Történelmi lecke
Pedig Krúdyban egyszer még ébredt bizakodás: sírkövet lehet gurítani az éjszakás múltra s feljön a „független, dacos Magyarország napja”, s lehetséges a hazugság nélküli élet. Az 1918—19-es forradalom neki is a legnagyobbat adta: visszaadta rég elvesztett hitét az emberben és a jövő lehetőségeiben. Móricz Zsigmond mellett talán ő hitte legszebbnek a forradalmas jövőt. Gyakorlati munkát is vállalt: Móricz Zsigmond mellett ő írta a forradalom legszebb hadijelentéseit és karcolatait. Még személyes életében is rendet akart teremteni. Tarthatatlanná lelt első házasságát törvényesen felbontja, a szállodáknak búcsút mondva, az új feleséggel együtt akar élni. Negyvenegyedik évét járja.
Utolsó évek
Felébredt reményei, a forradalmak bukásával semmivé váltak; zavartságában átmenetileg még „nemzeti ideálokat” is kezd keresni. De a hivatalosság nem felejtette
forradalmi múltját, könyveit nem adták ki, színdarabja
előadását letiltották, s Pekár Gyula lapja, a Magyar Múzsa erősen támadta.
Krúdy, hogy 1919—20 telét átvészelhesse, Álmoskönyvet ír
(1920). 1921 körül kezd igazodni a sorsa: engedélyt kap a Szigeti
Sétákra, a „szépirodalmi és fürdőügyi közlöny”-re.
Írásaira akadnak újra kiadók, némely vasárnap megint több
tárcája és regény- részlete jelenik meg a lapokban. De a régi sikerek nem
térnek többé vissza. A „pesti utcák grófjából” – „szigeti remete” lesz. 1924
körül a tüdő, a szív és a gyomor kezd „kihágásokat” elkövetni, térdszaggatások,
zűrzavaros álmok gyötrik, 1928 nyarán féloldali szélütést kap. Ötven éves s
már kezdődik a csendes haldoklás. 1929-ben egyetlen könyve sem jelenik meg,
1930-ban felmondják margitszigeti lakását. Óbudára költözik, egyre többször a
szanatóriumok lakója. Az irodalmi tudatból szinte eltűnik, a Magyar
Asszonyok Lexikona,
1931-ben már néhainak mondja. 1931-ben a kiadók felmondják a szerződését,
1932-ben letette a vagyontalansági esküt... az 1930-ban megkapott
Baumgarten-díj, és az 1932-ben néki juttatott Rothermere-díj
alig-alig javít nehéz sorsán. Műveit nemigen keresik, a fiatalok is inkább
személye után érdeklődnek. Öles alakja és csendes szomorúsággal félrebillent
feje messzi magaslott, ha a névtelen óbudai utcákon vagy a Tabán sikátoraiban
ődöngött.
Pedig ez az öregedő, felejtett Krúdy még jelentősebb műveket
alkotott, mint az ünnepelt. Most születnek a „dércsípett” remekek: az N.
N. (1922), a Hét bagoly (1922),
a Boldogult úrfi koromban (1928)
és Az élet álom (1932) nagy novellái. Korábbi korszaka
modoros romantikájától itt érkezett igazabb regényességhez, a dekoratív
stilizáló modorosságtól egy bensőségesebb, realistább igényű ábrázoláshoz.
Budapest igazi regényét ezekben az években alkotja meg, a dzsentrivel is most
csinál végső számadást s jut legmesszebb a történelem írói feldolgozásában.
Gazdagabb, valóságosabb lesz írói világa.
Tökéletes híradások ezek az írások az élet perifériáin élő
emberekről. A kiskocsmák is, ahol többnyire üldögélnek, mintha – Komlós Aladár
szavát idézzük – csakugyan a „nihilizmus partján” feküdnének, alkonyodó szívvel
emlékeznek és esznek itt, esznek és emlékeznek, s
az evés után nincs már semmi. Az utolsó novellák „hősei” már szerelemre se
vágynak, bármelyikük szíven lőhetné magát, mint Szortiment lapszerkesztő ...
Művészete, világnézete
Amit Krúdy életéről és művészetéről időrendben haladva mondhattunk, abból művészetének nagysága alig-alig érződhet. A realizmus felől nézve írói világa szűkösnek tűnhet; egysíkú figurákkal dolgozik, a jellemfejlesztést nem ismeri, meséje sem igazi mese, múltja nem valóságos múlt, a szerkesztés nem erénye, azt is szépséggé stilizálja, amit nem kellene, s a valóságos világból kilépve ábrándvilágot teremtett. Innen nézve csak néhány műve tartozna a remekek közé, amelyekben a valóságos élet rajzát, a hagyományos realizmushoz rokonabb mód adta. (Boldogult úrfi koromban, Hét bagoly, Három király). A „műfaj babonájától” szabadulva azonban művészete egészét értéknek érezzük, a hagyományos realizmustól nagyon elütő tájait is: a modern próza egyfajta, az európai próza fejlődésével lépést tartó, sőt a nyugat-európai prózai kísérleteket megelőző eredménynek. Mert Krúdy, mikor a mikszáthi „pajkos derűből” kilépett, olyan tájakra indult, s olyan eredményeket mutatott fel, amelyek a húszas évekbeli kísérleti regények felé mutattak. A nyugat-európai próza törekvései a húszas évekre két irányban kezdtek csomósodni: egyik irányban a 19. századi realizmust vitték tovább, új elemekkel korszerűsítve, legfényesebben Martin du Gard; másik irányban Proust és Joyce „forradalmasította” a regényt, széttörve teljesen a hagyományos formákat. A magyar prózában is hasonló – részben öntudatlan – törekvések éltek a század elején: a realizmust Nagy Lajos és Móricz fogalmazta korszerűvé, a próza „forradalmasítása” felé Lovik, Cholnoky Viktor, Kaffka Margit, s főként Krúdy Gyula művészete mutatott.
Krúdy az emlékezéssel, az idő „dallamosításával”, a belső
monológgal, a lélek kísérteties tájainak a felidézésével némiképp Proustot is
megelőzte. Rokon művészetükben a múlt nosztalgiája, a lírai telítettség, az
eszmetársítások gazdagsága és a szociális szempontok elhanyagolása is. De a
különbségek legalább ennyire szembetűnőek. Proustnak más az anyaga, polgári,
sőt nagypolgári; a Krúdy ábrázolta világ erősen feudális jellegű; Proust
tudatosan alkotott, az emlékezés mozaikjai nála beleilleszkednek a mű
„távlati” koncepciójába, művészete intellektuálisan is telített;
Krúdy lírikusabb alkat, emlékezése spontánabb, művészetét a
tiszta impresszionizmus felé fejleszti.
Emlékező hangját filozófiai kiindulás nélkül, saját
érzésvilágából és a magyar hagyományból teremtette. Gyermekkorában sokat
hallotta a „jégszürke” öregek sóhajtozásait – akkor búcsúzkodott a műveiben
megírt, bidermeieres színeket őrző világ – élményeit
egy múltban rekedt dzsentrivilágból hozta. Emlékező hangjában ott él a nagyanya
fantasztikumokat idéző mesehangja, s az a „patinás”, „édesbús” hangulat, melyet
a „hosszú elgondolkodtató őszök és emberhangtalan telek” érlelnek. Sajátos
élményvilágának, a múltbarekedtség érzésének a
kifejezéséhez Mikszáthtól és Loviktól is ösztönzéseket
vehetett. Elsősorban Mikszáthtól.
Mikszáth – Rónay György már régebben rámutatott – késői
műveiben elelmosta az elbeszélés időbeli
határozottságát (Gavallérok, Szent Péter esernyője),
s utat nyitott a modern regény szerkesztési elve, az emlékezés, és az
asszociációkban való megjelenítés felé. Krúdy Gyula az ő nyomán megy tovább.
Jellemzés helyett egyre inkább „bemutat”, a jellemet atmoszférikusan fogja fel,
hangulatokat, látomásokat, emlékeket közöl, nem időrendi sorrendben, hanem az
emlékezésében megjelenő belső időszemlélet szerint. A cselekménnyel nem
törődik – vallja, hogy a műfaj babonája meghalt, a regényíró mindent megírhat,
s líraian – nála a cselekmény helyébe az emlékezés lép, hősei nem a
cselekvésnek, hanem az emlékezésnek érzik szükségét. Legtermészetesebb formája
az emlékezés, az adott jellem „emlékezésének dallamos hullámzása”. A deresedő
Szindbád ifjúkori emlékeit indul megkeresni, a „múltból jövő” hangok után jár.
A regényben így legfontosabb a személyes líra kifejezése lesz – a regényről
regényre azonos hőst, az alteregót részint ez magyarázza – az idő szubjektívvé
válik –, az objektív idő az emlékezésben nem fontos –, s a kifejezés zeneivé és
asszociatívvá.
A mikszáthi hang ilyen irányú fejlesztése aligha
történhetett volna meg az életlel birkózó írónál.
Ehhez emlékekbe kellett falazódni. Amire Szindbád vágyik: „zöld épületek,
vadszőlős tornácok, nyújtózkodó ebek, messzire hangzott barátságos köszöntések
... Férfiak, pajtások, akik poharat emeltek a nőért és hazáért... árnyak, amelyekben
gyönyörű csendeseket lehetett álmodni... karácsonyfák alatt fehérlő r.ők, húsos, puha, ölelésre termett, lusta asszonyok...
felejthetetlen ebek és nagy Iák az udvar sarkában,
furcsa öreg emberek, piros őszi alkonyatok, kiáltó madarak és mesemondó öregasszonyok”
– a vidéki udvarházak patriarkális élete, emberek, akik otthon érzik magukat,
áhítatosan tisztelik az életet és zokszó nélkül fogadják az el nem kerülhető
halált – vágyálom. Ezt az álmot keresi a félrehúzódó Krúdy, ezért rajzol annyi
művében egy sohse volt Magyarországot, olyat, amelyik talán akkor lehetett
volna valóságos, Örkény István találó képe szerint, ha Világosnál mi győztünk
volna és Paskievics menekült volna véres fejjel... A
menekülő, fáradt Krúdy alakította ki magának véglegesen az emlékező stílust, az
idő egybemosását, és a fáradt, lemondó ember rajzolta meg számtalan alakban az
elkésett lovagot. Ady Endre aligha véletlenül ajánlotta néki A
menekülő lovast.
Ez a reménytelen fáradtság magyarázza, miért vezetett
annyira más tájakra a Krúdy útja, mint a Móriczé. A realizmus lehetősége az
induló Krúdy művészetében talán még inkább benne rejlett, mint a Móriczéban,
politikai, társadalmi érdeklődése is erősebb lehetett. De Az
aranybárányának nem lett
folytatása; Krúdy akkor váltott Zolától Turgenyevhez, mikor a
társadalomkritikai érdeklődésűek Zolát írták a zászlóra; s akkor kezd a „szép
múlt idők virághullató őszébe” hajózni, mikor Móricz a magyar Ugarral birkózik,
s Ady a forradalmak elé harangoz. Krúdy akkor már úgy tudta: vége a harcnak,
illetve nincs értelme a küzdelemnek. Még egyszer-egyszer lobbant benne is az
élet megváltoztatásának az igénye, legnagyobbat a forradalmak idején, de
ezekből a lobbanásokból mű nem nagyon született.
Nem volt kisebb művész Móricznál, művészi eredményei sem
színtelenebbek, de világa mégis szűkösebb lett a Móriczénál. Kevesebbet
mondott, s többnyire mellék- mondatokba szorult nála a lényeges. Az Aranykéz
utcai szép napok előhangjából az irodalomtörténet az egész
Krúdy-műre érvényes gondolatot idézhetne: csak töredékét írta meg annak, amit
megírhatott volna. Miért? Csakugyan attól félt, hogy megkövezik? Nem félt ő
semmitől; a reménytelenség fegyverezte le, s térítette el a realizmus útjáról.
Nem tartotta érdemesnek a sorssal való birkózást, úgy érezte, nem érdemes
haragudni senkire és semmiért. Rezeda Kázmér, „miután fiatal korában többször
volt részeg bortól és szerelemtől, mint egy kisebb német királyság lakossága”
– mélabúsan járja a budai utcácskákat, meditálgat az élet hiábavalóságairól,
azzal a meggyőződéssel, hogy „az egész élet nem érdemes arra, hogy vitatkozzon
érte az ember”.
Innen érthető Krúdy mélázó emlékezése, ezért hajlik a hulla
fölé is rezignált mosollyal. Ezért nem nézett meg semmit közelről, inkább
messzebb tartotta alakjait, tárgyait az időben, még azt is, ami a magateremtette világba beilleszthető volt, hogy a mesék
lebegő kísérteteként lássa. A Három király Crudy püspökjének ellenzékisége
ritkán lobbant benne, legtöbbször a múltak vizén evező hajós volt, aki az élet
unalmát borral, nőkkel, kártyával és lóversennyel vélte enyhíthetőnek.
Fontosnak csak az írást tartotta, a tücsök ciripelését, a sebes szívűek, a
csillagvárók, az életuntak és önmaga vigasztalására.
Álmodozott, mondták róla a kortársak; a subáján alvó
emléket ébresztette, s esőmosta jeleket rótt a
keresztútra – vélte magáról. Nem is akart többet csinálni; álmodozásaival és esőmosta jeleivel azonban modern törekvések öntudatlan
elődje volt, álmodozásaiból csakugyan „egy tucat irodalmi iránynak a
nyersanyaga kitelt volna a takarékos Nyugaton”. Az irodalomtörténet alig-alig
győzi felmérni művészete értékeit. A hagyományos formák feloldása, a szabad
asszociációk érvényesítése, az időérzet lírai felbontása, az idő
„dallamosítása”, a nagyítás, a képek egymásba oldása mind-mind az ö hozománya.
Zenei-ritmikai fogantatású stílust teremtett, nosztalgikusan
édes, muzsikus prózát. Ironikus stilizáltságú prózai
lírizmusát korábban az impresszionizmushoz kötötték, az újabb tanulmányok már
Krúdy szimbolista stílusteremtéséről is beszélnek.
„Én írónak születtem: semmi másnak” – írta élete vége felé
is. Író volt, az írás erkölcsében feddhetetlen. Móricz mellett a század első
felének talán legnagyobb magyar prózaírója.
(Kortárs,
1965/2. /február/ 321-328. p.)