KRÚDY
GYULA
(1878-1933)
Magános jelensége
irodalmunknak. Életkor szerint a Nyugat
nagy nemzedékéhez tartozna, témái olykor érintkeznek is a kortársakéval,
élete, művészete azonban mégis más jellegű. A dzsentriről másként szól, mint
Móricz Zsigmond, a pesti éjszakát másként látta, mint Kosztolányi, s a magyar
tájat is más színekkel festette, mint Juhász Gyula. Adyval közeli barátságot
tartott, a pesti éjszakát sokszor együtt járták, de a magyar Ugarral sose
birkózott Ady módján, Babits Mihállyal személyes találkozása sem volt.
Életmódja más, mint a kortársaké; még inkább „társadalmon kívüli” volt;
szállodákban, olykor nyilvános házakban lakott, lóversenyezett, kártyázott, s
huszártiszteket hajigált ki a kávéházból. Életregénye még talán Bródy Sándorénál
is színesebb. Már életében legendák születtek tetteiről, s máig hullámzó
anekdoták. Életéről előbb születtek regények, mint irodalomtörténeti
tanulmányok (Kacér Vilmos: Ifjúság; Márai Sándor: Szindbád
hazamegy, 1940). Elődeiként és művészi rokonaiként Mikszáthot, Vadnayt, Lovikot és Cholnoky Viktort emlegették legtöbbet, a világirodalomból
Dickenst, Turgenyevet és Puskint vélték leginkább ihletőjének; Proust és
Giraudoux közelében látták a helyét. Romantikus? Realista? öntudatlan elődje a
szürrealistáknak? Későn jött vagy
korán? Bravúros cigányprímás vagy tudatos alkotó? A dzsentri hegedűse vagy
legszigorúbb leleplezője? Álomlátó? Varázsló? Pongyola vagy stílusművész? A
Krúdy-irodalomban a fenti kérdések többnyire állításként szerepelnek, különösen
a róla szóló emlékezésekben.
Élete
Élete majd olyan „rejtélyes”,
mint a művészete. Az őseié is. Apai nagyapja 48-as honvédkapitány volt,
Komáromot védte Klapka adjutánsaként, aztán egy markotányosnővel
tért haza Nyíregyházára. Apai nagybátyja, Krúdy Kálmán, Világos után sem tette
le a fegyvert, guerillacsapatot szervezett, s az
Ipolyság erdőiből holtáig ki-kicsapott a Habsburg hatalomra. Krúdy számára ők
jelentik a dicsőséges múltat. Apja, a virilista
ügyvéd, a kurucságból inkább csak a 48-as zsinóros ruhát tartotta meg, de azért
az ő élete sem volt „egészen” szabályos: élettársul egy malterhordó- lányt
választott, Csákányi Júliát... nyolc gyermek születése után házasságot is
kötött vele. Elsőszülött fiát – az 1878-ban
született Gyulát – a családi tekintély örökösének
szánta: megyei embernek, politikusnak. Krúdy Gyula azonban nem állt be a
„kutyabőr kesztyűs dzsentrik” menetébe. Hiába tagadta ki apja az örökségből:
nem akták alá akarta írni a hevét. Csakis „író akart lenni és semmi más”.
Már serdülőkorában „rendhagyónak”
látszik. Tizennégy éves, amikor az első írása megjelenik a Szabolcsi
Szabadsajtóban.
Sokat kóborol ligetekben, nádasokban, betyárnövendék módján, szerelemrevágyón, öreg korhelyek emlékezéseit hallgatva a
kiskocsmákban. Az érettségire is úgy kell visszahozni a Debreceni
Ellenőrtől, ahová a tizenhat éves
diákot munkatársnak hívta Gáspár Imre, mint „fényestollú
tárcaírót”. Következő állomása Nagyvárad. A Szabadság
szerkesztőségében dolgozik egy ideig. Nem sokáig, mert egy cirkuszi táncosnő
után Pestre rándul, a millennium évében. „Reménytelenül szegény állapotban él”
a Gyöngytyúk utcában, a szegény költők és proletárok városrészében
– itt találkozik Cholnoky
Viktorral is. Fillért se kap otthonról – apja
így véli helyes útra téríteni –, de rendületlenül
dolgozik; a nyíri csend és a kárpáti szél után most a fővárossal ismerkedik;
az éjszakai élet embereivel és a Józsefváros szegényeivel. 1899-ben házasodik
először, s ekkor jelenik meg második kötete, az Ifjúság,
aztán minden évben egy-két könyve, némely esztendőben négy műve is.
Könyveinek volt sikere, de az
igazi elismerést más hozta. Egy párbaj 1911-ben: az Erdélyi borozóban a mindig
szótlan ifjú író egy vagdalkozó huszárkapitánytól könnyedén elvette a kardot s
átadta – lovagias gesztussal – egy „kakasos” házbeli hölgynek, az Asszonyságok
díja Jolánjának. Itt kezdtek színesedni a Krúdy-legendák az
éjszakai lovagról. A legendáknak volt alapjuk: csakugyan színesen élt; szórta
a pénzt, mint egy magyar nábob; a Meteor, az Astoria, a Royal volt a szállása,
meg a kakasos házak; – hetes mulatságok
fűződtek a nevéhez, lóversenyek, kártyacsaták meg párbajok. Az öles szép
férfiért a nők hajba kaptak az utcán. Java férfikorában – az emlékezések szerint – délig
dolgozott, akkor öltözni kezdett, sötét ruhába, hófehér ingbe; s lóversenyre
ment Bródy Andrással, aztán találkozott egy fekete szemű nővel a Ráctemplom környékén
vagy másutt, később párbajt vívott valamely aktív huszárkapitánnyal, majd
kártyázott nagy tétekben az Otthonban, vacsorázott a New Yorkban vagy az
Országos Kaszinóban, Tisza Istvánnal vagy Szemere Miklóssal.
Aztán jöttek az őszi napok. A
forradalmakbukása után már nem olyan népszerű, a
szerkesztők meg-megvárakoztatják, szervezete kopik; halottaságya
mellett gyertya ég. A villanyt kikapcsolták; mert nem tudott fizetni. Lakását
már korábban felmondták. De a temetése megint „stílszerű”: rengetegen állják
körül a sírját: megyéjebeli dzsentri urak, és pesti
pincérek, zsokék, hullamosók és hervadó nők: Nyíregyházi Sárai Elemér bandája
húzza búcsúzóul a kedves nótáját: Viszik a
menyasszony selyemágyát... Aztán a muzsika is elhal, évekig nem
jelenik meg Krúdy-írás. Majd csak 1940 körül törik körülötte a csend: a
fiatalok felfedezik a „ködlovagok” közt a vezért.
A kártyacsaták, a
lóversenyek, a párbajozások, a nagy ivások, nőhódítások többnyire a
létjogosultságukat vesztett osztályok ideái; időnként azonban az életük
értelmét keresők menekvése is lehet. A századelő magyar íróit sokszor a sorssal
való birkózás vitte az éjszakába, a magyar Pimodánba.
Krúdy nemigen birkózott; ő
hamar „elvégeztetett”-nek tudott mindent; de az
éjszakai élet adta meg neki az alkotáshoz szükséges ózondús légkört. Bohémsága
lázadás is volt, függetlenedés osztályától, kötöttségektől
– az írás érdekében. Feljegyezték: a Petőfi
Társaságba még 1923-ban sem ment el, pedig már 1913-ban beválasztották, de egy
cigánylakodalomra a. lányát is elvitte. Korának társadalmi szokásai nem
kötötték, a családi élet „szertartásai” sem; a bort, a kártyát, s
nőszenvedélyét is az írás alá rendelte. Nem volt duhaj – az emlékezések megírják —; mások duhajságát sem szívelhette,
többnyire csendesen üldögélt, szomorú mosollyal, hajtott fejjel, szótlanul.
Sokszor éppen azt a két-három órányi magányt szerezte meg a kiskocsmák
asztalánál, amelyre – hogy írni tudjon
– naponta szüksége volt. Állandó kocsmázása különben
is legenda; mikor írta volna akkor 140 kötetét? Napi 16 oldalt szabott magára
– Jókai penzumát –,
néha hetekre, sőt hónapokra eltűnt a pesti éjszakából, és napi 12 órán
keresztül rótta az apró lila betűket. „Olvasatlansága” is legenda: sokat
görnyedt könyvtárakban is. Szeréminek a mohácsi
veszedelemről szóló írását ő fedezte fel, s éjjeli szekrénye mindig tele volt
könyvekkel.
A városi
polgári irodalom sodrában
Az induló Krúdyt
– kötetben megjelent novellái alapján – a mikszáthi hagyomány követőjének vélték legtöbben. Az
újabb kutatások szerint azonban Krúdy a városi-polgári irodalom sodrában
indult, mikszáthos korszakát egy naturalista-realista
irányú tájékozódás előzte meg.
A naturalista-realista
tájékozódás eredménye – és lezárása
– Az aranybánya
(1901). Karrier-regény, hőse a dzsentriivadék Csobánc Péter, a Bacsó Kanutok és
Noszty Ferkék rokona. Az újgazdagokról, tőzsdei
spekulánsokról, a századvég „bűneiről” szigorú képet fest Krúdy; itt még nyoma
sincs a századvég idealizálásának.
Mikszáthos nyomok
Az aranybánya lezárása volt Krúdy naturalista-realista irányú tájékozódásának.
Novellisztikájában már korábban poétikusabb irányra
váltott; az Ifjúságba (1899), második
kötetébe azokat a darabokat vette fel leginkább, amelyeket „sóhajtásokból”
szőtt, s amelyekben leginkább érezhette a Turgenyev művészetében annyira
szeretett „üdeség és szín zománcát”. Ezt – az „üdeség és szín zománcát” – hozza örökségként Turgenyevtől, s a hangulati hatásokra
törekvést. Egyelőre még nem tisztán; Turgenyev finomsága olykor finomkodás
nála. Új korszakában, a mikszáthi tájékozódás idején megtisztul líraisága a
szentimentálistól, a finomkodás eltűnik, a tekintet keményebbé válik, s az
adomázó hangból nyert közvetlenséggel telítődik a stílus.
Krúdy mikszáthos
korszaka jó tíz esztendeig tart. A podolini takácsnéig (1911).
Többen kitérőnek vélik ezt az időt művészetében, elkanyarodásnak eredeti
útjáról; igazában szükségszerű volt.
Krúdyban is Mikszáth szabadította
fel a dzsentri-témát. Élményei bőségesek voltak; ennek az osztálynak volt a
fia, olyan vármegyéből, Szabolcs vezér földjéről, amelyben a dzsentri legtovább
tartotta magát. Jól ismerte az „agarászó bálokat, a kártyás, boros, vetélkedő, cifrakocsin járó, hajdút tartó, párbajozó, virtuskodó,
unatkozó, vadászkalandos és kurjongatással halálba hanyatló” nyírségi dzsentri
világot. Nagyon sok írásában örökíti meg őket, különösen ebben a korszakában.
Első írásaiban persze ő is
lírával búcsúzik ettől a világtól; sokáig nem tudta elhagyni „virtusaikat,
vakmerőségüket”... szomorúságukat sem. De micsoda képet rajzolt már mikszáthos korszakában is az agarászó vármegye urairól, a
Gaálokról, Zathureczkykről és Zohoray
Pálról; hasonló élességgel csak Tolnai bírálta a dzsentrit. Tönkrement urak,
pörösködők, hóbortosak, örökségkeresők, fél és egész bolondok a novellaalakok:
egyik hőse „nyomában... három farkas kullogott: az asszony, bor és kártya”;
másik hőse halott feleségéhez jár éjszakánként a családi kriptába, szerelmet
vallani; az egyik Zathureczky halott apja bundáját
keresi, mert a legenda szerint apja ebbe rejtette a pénzét; a másik Zathureczky csak levélben érintkezik szerelmesével, mert
nem mer rongyosan elé kerülni. Alakjai az életből királyi gőggel visszahúzódó
„utolsó gavallérok”, maguk sejtik: vége világuknak, hátrálnak vissza, elmúlt
századokba, álmodni. Idealizált világ volna ez? A hang nem téveszthet meg:
szigorúbb vagy legalább reménytelenebb az ő dzsentriképe Mikszáthénál és a
kortársakénál. Mikszáth külső szemlélő volt, enyhe iróniával, olykor még talán
a jóraforduló kártyajárásban is reménykedett; a
kortársak, Török Gyula, Kaffka Margit, Móricz Zsigmond dzsentri
sáraranylelkeket is rajzoltak, az elődeiknél nagyobb szeretettel. Krúdy időből
kimaradottaknak látta alakjait. Ez a világ: haldokló
világ. A nyíri csend – Szabó Ede
szavával – a halál csendje.
Ezekben a novellákban még
erősek a mikszáthos ízek; nyelvükben, szerkesztésmódjukban,
elnéző mosolyukban, az adomázó kedvtelésben is érződik a mikszáthi örökség. De
a mikszáthi adoma máris átalakulóban van; kereteit feszegetik az asszociációk,
és a dzsentri történet hátterében megjelenik a lírai és zenei táj, borzongató,
kísérteties motívumokkal; jelezve Krúdy művészetének fejlődési irányát.
Ez az irány messze vezet a
mikszáthi anekdotizmustól. A humor és csattanó
mikszáthi formájától eltávolodva Krúdy megteremt egy erősen stílromantikus
hangnemet és emlékező álomvilágot. Másképpen lép túl a mikszáthi anekdotán,
mint Móricz Zsigmond. Móricz inkább tompít rajta; Krúdy túlhajtja
kifejezésmódjait; Móricz az anekdoták különceiből a földön élő, körüljárható
emberek rajzához kap indítást, Krúdynál a hangsúly az anekdota reális elemeiről
az irreálisra csúszik, alakjai különc vonásai még erősebben kidomborodnak.
Móriczot a jelen s a jövő felé fordulás, a paraszti törekvésekhez való
kapcsolódás vezeti a realizmushoz, Krúdyt a Mikszáthénál is mélyebb
kiábrándulás a patriarkális múlt iránti nosztalgiához, az irreálisnak tűnő
álomvilághoz. Az eredmény, a művészi világ így nagyon is eltérő, egy ponton
azonban egyező irányú: mindkettő elszakad az anekdotizmustól.
Mikszáthtól kiindulva, Móricz a magyar realista próza kiteljesítője, Krúdy a
lírába, hangulatba olvadó, légkört teremtő, az idő síkjait feloldó magyar próza
megteremtője lesz.
Szindbád születése
Az 1910-es évek legelején a „mikszáthos” Krúdy válaszút elé érkezett. Világnézeti és
művészi választás elé. A mikszáthos hangtól tovább
kellett jutni, s helyet kellett keresni a kialakuló irodalmi frontok
valamelyikén. Tehetsége vitathatatlan volt; a konzervatív és a polgári irodalmi
front előtt egyaránt, a Nyugat dicsérte írásait, s
a Magyar Figyelő táján
– mint nagy tehetségű, dzsentri származású írónak
– többen neki szánták Mikszáth elárvult helyét. Krúdy
azonban a határozott választás elől kitért, nem kapcsolódott a Nyugat
mozgalmához, de elhárította magától a konzervatív irodalmi szerepet is; vita
nélkül átengedte Herczeg Ferencnek. Az irodalmi frontok fölött óhajtott
maradni; csak író lenni. S író is másként, mint egy Mikszáth nyomán indulótól
várni lehetett volna. Herczeg útjára nem lépett, a
Harsányi Zsolt-féle hígítás tehetségéhez különösen méltatlan lett volna; de a
mikszáthi hagyományból előbbrelépésnek azt a lehetőségét
is elengedte, amelyet Móricz útja ígért; pedig az ő művészetében is nagy realista
lehetőségek szunnyadtak (Az
aranysarkantyús vitéz legendája, Korvin lelke).
Más utat választott. Mikor Móricz a mikszáthi „pajkos” derűtől a Tragédia,
a Sárarany, A fáklya
drámai küzdelméig érkezett, s nappali fényben mutatja be a magyar Ugart, Krúdy
átlép a tragédiás valóságból egy magateremtette
világba, és a magyar Ugarral küzdő, birkózó hősök helyett megrajzolja az álmok
vizén hajózó Szindbádot (Szindbád ifjúsága,
1911). Holtáig Szindbádot írja, sok-sok változatban; holdas éjszakai
világításban. Móricz realizmust teremt, Krúdy egy stilizáló dekoratív művészet
felé halad.
|
Krúdy Gyula |
Krúdy
Szindbádja nem viharos tengereken hányódik, s nem a csodák „borzalmas”
tartományai felé evez. Arra hajózgat, amerre ifjúsága énekelt, felkeresi a
gimnáziumot, a tánciskolát, amelyben az ünnepélyes próbabálok folytak,
asszonyokat, lányokat, akikbe szerelmes volt. Az a Tájékoztatás, amelyet Krúdy a Szindbád ifjúsága és szomorúsága élére írt, közelebb vezet a hajós
megértéséhez. Asszonyok, szüzek, grófnék és kereskedők hallgatták „hitetlen
mosollyal és elámult szívvel” Szindbád halkított hangú hazudozásait; szerették
a jó bánásmódot, a szép szavakat, az önfeláldozást, a hosszú leveleket és a szerelmi
jelvényeket – hajszálat, vasúti jegyeket, törött kardokat –, egyszóval, a
szép, színes hazugságokat. Szindbád is sok mindent szeretett, főként a nők
lábát, a hófúvásos időjárást, a vidéki tánciskolát, a kis vendégfogadót, az
őszi ligetet, a melankolikus kocsiutat hegyek között, kezeket, hajakat, női
neveket, asszonyokat, s mindenért hiába rajongott, amit életében elérni
óhajtott. Nem vigasztalta a százhét nő, aki viszontszerette, s a többi sem,
akik „ábrándvilágában piros karikákon hintáztak”, ők foglalkoztatták Szindbádot
legtöbbet, míg élt. „Ám szokatlanul egyformák a nők, s a boldogtalan Szindbád
erre sohasem gondolt.”
Ki ez az
emlékekbe költöző, sejtelmekkel találkozó, mindig utazó hős? Szauder József nagy tanulmányban kísérte végig Szindbád születését,
s meggyőzően mutatta ki, hogy Szindbád 1906 és 1911 között született meg Krúdy
művészetében; anyagát a korábbi' szatirikus, ironikus, tréfás novellákból
szedte össze és gyúrta egybe; összefoglalt benne nyírségi dzsentri emlékeket és
podolini hangulatokat, eljátszatott véle újra már
eljátszott szerepeket; s Szindbádba belerajzolta az író magát is. Líraiság és
tárgyiasság, önfeledtség és irónia, „a lírai önarckép szubjektív és az
önállósult jellem objektív szemlélete” lebegő egyensúlyba kerül ezekben a
novellákban, s így lesz Szindbád – Szauder Józsefet
idézzük – „a Krúdy világát és ironikus-nosztalgikus magatartását legtisztábban
kifejező műalkotás”.
Az ifjú és
utazgató Szindbádra jellemző szemléleti egység azonban, Krúdy
kiábrándultságának a fokozódásával, 1913-tól kezdve bomlani kezd; s a
Szindbád-novellák enyhe devalválódása is bekövetkezik. Szindbád körül a
szerelem tovább hullámzott, de ő egyre inkább kimaradt belőle; több lett a
szerelmet vágyó nők érzelmes vallomása, és erősebb a stilizált, biedermeieres
íz. A kellékek, a motívumok már parodizálásra késztettek: a novellákban rendre
feltűntek a kocsmárosnék és utazó férfiak, akik a kocsmákban megpihentek, és
borba mártott ujjal írták az asztallapra az imádott nő
nevét, vagy a vadludak hangjára
figyelve porozták a pisztolyt... Krúdy kiábrándulása mind teljesebbé válik, a
szerelemben a hazugságot, a nemzeti történelemben egyre inkább az öncsalást
látja; önarcképszerű alakjaival is mind kevésbé tud azonosulni. Új
Szindbád-alakmásokat keres; ezek az alakmások azonban
– K. Károly, Emléki, Nagybotos, Pankotai, Idem – kevesebbek
Szindbádnál, csak bizonyos vonásaikat hordozzák. Krúdy próbál fiktív távlatot
keresni, ahonnan a jelennel szemben, kívülállón is erősebb ítéletet formálhat:
így talált a holt Szindbád kísértetjárásának fikciójára, s egy áltörténeti
korszaknak, a Kisfaludyak biedermeierének
kulisszájára az Aranykézutcai
szép napokban (1916).
A formai vívmány nagy volt;
Krúdy már az első Szindbád-novellákban egy új lírai novellatípust alkotott,
amelyben a líraiság a legfontosabb; a hangulati elemek, az álomszerűség és az
asszociációk szabad csapongása; egybemossa a hangulatfestő, tárgyi képeket és
időrétegeket; egy többszólamú, időrétegeken keresztül vibráló líraiságot
teremt a magyar és európai novella történetében korábban ismeretlen
stílusremeklésekben (Púder, 1914, Aranykézutcai
szép napok, 1916, Tótágas,
1919), de ez az eredmény csak féleredmény Krúdy művészi erejéhez képest. A kor
valóságának jelentős darabjai kívülrekedtek
művészetén, az életből, a megélt és látott dolgokból viszonylag keveset
örökített műbe. Inkább csak a lágy lírába halkítható jelenségeket.
Olykor-olykor diadalmaskodik ugyan Krúdy könyörtelen látása a lágy líraiságon,
de tartósabban soha. Kiábrándultsága nem engedi ugyan a teljes lírai
azonosulást a hőssel, de iróniája sem igen mélyül egyértelmű bírálattá,
pozitív eszmény híján. Még leginkább tárgyias, nem önarcképszerű novelláiban
mutat fel legtöbbet az életből: a groteszk, komikus, bírálatukat magukban hordó
alakokban.
Krúdy maga érezte, hogy
csonka maradt művészi világa. Az Aranykézutcai
szép napok Előhangjában írja 1916 elején: „Fanyar
elégedetlenséggel nézek könyvtárnyi könyveimre... Az igazi, az egyetlen, a
legkedvesebb könyvem azonban nem jelent meg nyomtatóműhelyben. Amit magamban
gondoltam, amit egyedülvalóságomban láttam, amit gőgös elvonultságomban
kinevettem vagy sajnáltam. Az emberek hiányoznak a könyveimből, akiket
mindenkinél jobban ismerek, ugyanezért leírni nem merem őket... Ha én leírnám,
hogy én mit éltem és éreztem és körülöttem éreztek: talán egy toronyba
zárnának.”
A vörös
postakocsi
Krúdyban persze többször is
ébredt vágy a teljes valóság megírására. Az első Szindbád-novellák után,
1913-ban a „pesti vásárt” akarta regénybe fogni. A realista szándék azonban
különös formát ölt: a vörös postakocsi álombéli tájak felé viszi utasait,
ábrándokba; maga is álombéli táj jelképe. Szereplői jórészt élő alakok: Alvinczy Eduárdot Szemere Miklósról, a híres kártyásról és lóversenyzőről mintázta; Rezeda Kázmér alakmás, mint
Szindbád, a Pattantyús utcai hölgyek is élő alakok
– de végletesen elregényesítve és időtlenítve. Így a
regény nem is azt adja pontosan, amit Krúdy ígért. Inkább a Krúdy-nemzedék
elszállt ifjúságának a líráját, s a századforduló pesti társadalmából azokat az
alakokat, lezüllött írókat, óbudai kispolgárlányokat, gazdag
polgárasszonyokat, örömlányokat, hírlapírókat, kisszínésznőket, kupeceket,
„akiknek a társadalmi rangja – Ady szavaival
– tisztázatlan, s állandóan a napidíjas és az Úristen
között lebegő”. Társadalmi szempontokat Krúdy az ábrázolásban nem érvényesít;
emberről, világról mindent a férfi és a nő kapcsolatán keresztül mond el. A
kritika, illetve az irónia így sem hiányzik a rajzolt képből; Krúdy tudta, hogy
„a szerelem, melyről Petrarca zengett, városukban nem szokásos”. Rezeda Kázmér
romantikus ábrándja mögött ott van a Magyar utcai örömház – sok Krúdy-írás színtere –,
s a „nagy szerelmi renaissanceokra” vágyódó
asszonyok; a szőkék, barnák, önzők és önzetlenek, akikkel életében találkozott
Rezeda Kázmér, s akik éppúgy nem vigasztalják, mint Szindbádot az a százhét
nő, aki viszontszerette. Pedig az ő számára ez látszott az élet egyetlen
pozitívumának. Illúzió és csömör ötvöződik ebben a szemléletben. Krúdy
eszményei a puskini, turgenyevi alakok lehettek – az Anyeginből
idéz minden fejezet élén –, de úgy látta, hogy
a „hárfák, lugasok, májusi éjszakák”, az ábrándos szerelmek – inkább csak voltak, jó részüket már „szentségtartókban őrzi
az emlékezet”.
|
Krúdy Gyula óbudai
lakóháza |
A vörös
postakocsi az első sajátos Krúdy-regény,
csillogó novelladarabok, prózába fogott költemények sorozata; regénnyé a főhős
személye s a hangulat kapcsolja a fejezeteket. Álom és valóság egybemosódik; a
jelen és a múlt is, a hősök tudatában csakúgy, mint az ábrázolásban.
A vörös
postakocsi sikere szinte példátlan volt:
nyolc hónap alatt három kiadást ért meg; „minden nő
olvasta, még a leányiskolák is” – a kortársak
emlékezése szerint. Ady Endre az ünneplők élén méltatta, „könnyes, drága,
gyönyörű könyv”-ként. A Petőfi Társaság tagjául
választotta; s a Singer és Wolfner
elhatározta Krúdy Gyula összegyűjtött munkáinak a kiadását. A szerző még csak
35 éves; a kalendáriuma többnyire virágvasárnapot mutat. Még hihette is talán,
hogy a vörös postakocsi eljuthat valahová.
Regényhőseit még sokszor
beültette: az Őszi utazások a Vörös postakocsin
(1917), a Nagy kópé (1921), Őszi
versenyek (1922), Az utolsó
gavallér (1925), A kékszalag hőse (1926), A
vörös postakocsihoz kapcsolódik valamilyen szálon; a hősök is
átsétálnak az egyik műből a másikba. De megnyugtató tájra, ahol időzni
hosszasabban lett volna érdemes, sohasem érkeztek.
Történelmi lecke
Pedig Krúdyban egyszer még
ébredt a bizakodás: sírkövet lehet gurítani az éjszakás múltra, feljön a
„független, dacos Magyarország napja”, s lehetséges a hazugság nélküli élet. Az
1918—19-es forradalom neki is a legnagyobbat adta: visszaadta rég elvesztett
hitét az emberben és a jövő lehetőségeiben. Móricz Zsigmond mellett talán ő
hitte legszebbnek a forradalmi jövőt. Gyakorlati munkát is vállalt: Móricz
Zsigmond mellett ő írta a forradalom legszebb hadijelentéseit és karcolatait.
Még személyes életében is rendet akart teremteni. Tarthatatlanná lett első
házasságát törvényesen felbontja, a szállodáknak búcsút mondva, az új
feleséggel együtt akar élni. Negyvenegyedik évét járja.
Utolsó évek
Felébredt reményei a forradalmak bukásával semmivé váltak;
zavartságában átmenetileg még „nemzeti ideálokat” is kezd keresni. De a hivatalosság
nem felejtette forradalmi múltját, könyveit nem adták ki, színdarabja előadását
letiltották. Hogy 1919—20 telét átvészelhesse, Álmoskönyvet
ír (1920). 1921 körül kezd igazodni a sorsa: engedélyt kap a Szigeti
Sétákra, a „szépirodalmi és fürdőügyi
közlöny”-re.
Írásaira akadnak újra kiadók,
némely vasárnap megint több tárcája és regényrészlete jelenik meg a lapokban.
De a régi sikerek nem térnek vissza többé. A „pesti utcák grófjából” „szigeti
remete” lesz. 1925 körül a tüdő, a szív és a gyomor kezd „kihágásokat”
elkövetni, térdszaggatások, zűrzavaros álmok gyötrik, 1928 nyarán féloldali
szélütést kap. Ötvenéves, és már kezdődik a csendes haldoklás. 1929-ben
egyetlen könyve sem jelenik meg, 1930-ban felmondják margitszigeti lakását,
Óbudára költözik, egyre többször a szanatóriumok lakója. Az irodalmi tudatból
szinte eltűnik, a Magyar Asszonyok Lexikona
1931-ben már néhainak mondja. 1931-ben a kiadók felmondják a szerződését,
1932-ben letette a vagyontalansági esküt ... az 1930-ban megkapott
Baumgarten-díj és az 1932-ben neki juttatott Rothermere-díj
alig-alig javít nehéz sorsán. Műveit nemigen keresik, a fiatalok is inkább
személye után érdeklődnek. Öles alakja és csendes szomorúsággal félrebillent
feje messzi magaslott, ha a névtelen óbudai utcákon vagy a Tabán sikátoraiban
ődöngött.
Pedig ez az öregedő, elfelejtett
Krúdy még jelentősebb műveket alkotott, mint az ünnepelt. Most születnek
történelmi tárgyú írásai (Mit látott Vak Béla szerelemben és
bánatban, 1921, Ál-Petőfi, 1922, Rózsa Sándor, 1923, Három király [Mohács, 1926,
Festett király, 1930, Az első Habsburg, 1933]);
nagyregényei, a „dércsípett” remekek: az N. N.
(1922), a Hét bagoly (1922), a Boldogult
úrfikoromban (1928), és Az
élet álom (1932) nagy novellái. Korábbi korszaka modoros romantikájából
itt érkezett igazabb regényességhez, a dekoratív stilizáló modorosságtól egy
bensőségesebb, realistább igényű ábrázoláshoz. Budapest igazi regényét ezekben
az években alkotja meg, a dzsentrivel is most csinál végső számadást, s jut
legmesszebb a történelem írói feldolgozásában. Gazdagabb, valóságosabb lesz
írói világa.
Tökéletes híradások ezek az
írások az élet perifériáin élő emberekről. A kiskocsmák, ahol többnyire
üldögélnek, mintha – Komlós Aladár
szavát idézzük – csakugyan a „nihilizmus
partján” feküdnének, alkonyodó szívvel emlékeznek és esznek itt, esznek és
emlékeznek, s az evés után nincs már semmi. Az utolsó novellák „hősei” már
szerelemre se vágynak, bármelyikük szíven lőhetné magát, mint Szortiment
lapszerkesztő.
Pesti regények
Krúdy forradalmak előtti
regényeiben (Francia kastély, 1912, A
vörös postakocsi, 1913, Őszi utazások
a vörös postakocsin, 1913, Napraforgó,
1918) elnézőbben ábrázol, gyakran fújt rózsaszín ködöt a csúnyára is. A háború
utolsó éveitől kezdve egyre inkább a külső máz és a belső tartalom közti
ellentmondás bemutatására törekszik. Az Asszonyságok
díja (1920) előhangjában írja: „...ez a könyv, amelyben valaki elgondolja, hogy élnek
polgártársai Pesten. Mit imádkoznak az Isten házában, és mit cselekszenek,
amikor azt hiszik, hogy senki sem látja őket.” Meg akarja lesni, milyen az
ember, amikor konvenciók és gátlások nélkül mutatja önmagát. A lebocsájtott
függönyök mögött akarja megfigyelni az asszonyokat, amikor fűzőjüket
igazítják, s meglesni az emberek „hajnali álmát” – mert szerinte – abban
jelentkezik tisztán az emberi lényeg.
Ezzel a szándékkal írja
„pesti” regényeit. Még a színhelyet is eszerint választja: az Asszonyságok
díjának színhelye a bordélyház, a Boldogult
úrfikoromban egy Király utcai
vendéglőben játszódik. A háború előtti Pestet rajzolja. Sóhajtó költők,
Krúdy-képmások, öregurak, perditák, nyilvános házak tulajdonosnői,
temetésrendezők és hullamosók tűnnek fel regényeiben, s a Belváros, a Vár után
Budapest szegény-lakta negyedei, a Józsefváros és
Óbuda, költőivé szépítve. Az elítélt – legalábbis gondolatban elítélt – város azonban ifjúsága színhelye is; innen a kritikát oldó
érzékenyülés. Különösen a Hét bagolyban
(1922).
Szomjas Guszti, a
tisztességben őszült köz- és váltóügyvéd azzal az elhatározással jön Pestre,
hogy végigélje még egyszer az ifjúságát. A régi helyen akar megszállni, régi
ételeket kíván, még azt is szeretné, ha ablaka alatt olykor hangosan kiáltanák,
mint diákkorában, a vízvezeték előtti időben, hogy „Donauwasser”.
Mámorosán beszél a múltról; meggyőződése, hogy nem lehet hazugság az, ami annyi
éven át melegített. Közben „csendes viszontagságokba” kerül, szerelmesekkel,
írókkal, dámákkal ismerkedik, és Józsiás úrral, a szerkesztővel. Szomjas Guszti
és Józsiás úr története Krúdy tollán a századforduló Pestjének a rajzává tágul,
a korszak és nemzedékváltás regényévé. A Hét bagolynak
valóságosak a hősei, az emlékek, a téli színek és jó ízek a romantikáját is
valószínűsítik. Ugyanebben az időben és miliőben játszódik a Boldogult
úrfikoromban (1930).
„Groteszk” regény: egy
hosszúra nyúlt villásreggeli története. Ez a Gábel-früstök
a Terézvárosban folyik, a Bécs városához címzett fogadóban, ide csalogatja be Podolini Lajos egykori alszolgabíró és álmatlanságban
szenvedő barátja a Duna jegén sétálgató Vilmosi Vilma kisasszonyt. Mindenféle
népek ülnek a fogadóban, köztük az író is, ironikus mosolyú, furfangos
diákként, s jegyzi a jelenlevők többnyire haszontalannak tűnő beszélgetéseit,
a vesevelő készítésének titkát, Szilágyi Dezső tyúkszemvágójának hasznos
tapasztalatait, Karola Cecília pattanás-gyógyító módszerét, a betévedt éjjeli
pincér közbeszólását, mindazt, ami a boldog békeidőben
– Ferenc József korában – tekintélyes úri embereket érdekelhetett. Közben az összevissza
fecsegésekből, anekdotákból megfesti a kort, a város életét, kallódó sorsokat,
szokásokat, erkölcsöket, politikai divatokat. Líra ritkán szakítja meg a
regényt, a környezet, a miliő rajza a legszükségesebbre szorul, az alakok a
fontosak. A költészet itt már szinte egyértelműen a realizmusból fakad. A Boldogult
úrfikorombant
többen a magyar regény legnagyobbikának látták. Nem a legnagyobb magyar regény,
de a városi élet költészetének a legbensőségesebb kifejezése. Nagy
összefüggéseket nem tár fel, a nagy körkérdések kimaradnak belőle, de a
részleteket, az alakokat, az atmoszférát tökéletes művészettel, igaz
költőiséggel rajzolja, az életen végleg felülemelkedett író csendes
bölcsességével.
Művészete, világnézete
A realizmus
felől nézve írói világa szűkösnek tűnhet: egysíkú figurákkal dolgozik, a
jellemfejlesztést nem ismeri, meséje sem igazi mese, múltja nem valóságos múlt,
a szerkesztés nem erénye, azt is szépséggé stilizálja, amit nem kellene, s a
valóságos világból kilépve ábrándvilágot teremtett. Innen nézve csak néhány
műve tartozna a remekek közé, amelyekben a valóságos élet rajzát a hagyományos
realizmushoz rokonabb mód adta. (Boldogult
úrfikoromban, Hét bagoly, Három király). A „műfaj babonájától” szabadulva azonban
művészete egészét értéknek érezzük, a modern próza bizonyosfajta, az európai
próza fejlődésével lépést tartó, sőt a nyugat-európai prózai kísérleteket
már-már megelőző eredménynek. Mert Krúdy, amikor a mikszáthi „pajkos derűből”
kilépett, olyan tájakra indult s olyan eredményeket mutatott fel, amelyek a
húszas évekbeli kísérleti regények felé mutattak. A nyugat-európai próza
törekvései a húszas évekre két irányban kezdtek csomósodni: egyik irányban a
XIX. századi realizmust vitték tovább, új elemekkel korszerűsítve, legfényesebben
Martin du Gard; másik irányban Proust és Joyce
„forradalmasította” a regényt, széttörve teljesen a hagyományos formákat.
Krúdy az
emlékezéssel, az idő „dallamosításával”, a belső monológgal, a lélek
kísérteties tájainak a felidézésével némiképp Proustot is megelőzte. Rokon
művészetükben a múlt nosztalgiája, a lírai telítettség, az eszmetársítások
gazdagsága és a szociális szempontok elhanyagolása is. De a különbségek
legalább ennyire szembetűnőek. Proustnak más az anyaga, polgári, sőt nagypolgári;
a Krúdy ábrázolta világ erősen feudális jellegű; Proust tudatosan alkotott, az
emlékezés mozaikjai nála beleilleszkednek a mű „távlati” koncepciójába,
művészete intellektuálisan is telített; Krúdy lírikusabb alkat, emlékezése
spontánabb, művészetét a tiszta impresszionizmus felé fejleszti.
Emlékező
hangját filozófiai kiindulás nélkül, saját érzésvilágából és a magyar
hagyományból teremtette. Gyermekkorában sokat hallotta a „jégszürke” öregek
sóhajtozásait – akkor búcsúzkodott a műveiben megírt, biedermeieres színeket is
őrző világ –, élményeit egy múltban rekedt dzsentri világból hozta. Emlékező
hangjában ott él a nagyanya fantasztikumokat idéző mesehangja, s az a
„patinás”, „édes-bús” hangulat, melyet a „hosszú elgondolkoztató őszök és
emberhangtalan telek” érlelnek. Sajátos élményvilágának, a múltbarekedtség
érzésének a kifejezéséhez Mikszáthtól és Loviktól is
ösztönzéseket vehetett. Elsősorban Mikszáthtól.
Mikszáth késői
műveiben el-elmosta az elbeszélés időbeli határozottságát (Gavallérok, Szent Péter esernyője), s utat nyitott a modern regény szerkesztési
elve, az emlékezés és az asszociációkban való megjelenítés felé. Krúdy Gyula az
ő nyomán megy tovább. Jellemzés helyett egyre inkább „bemutat”, a jellemet
atmoszférikusan fogja fel, hangulatokat, látomásokat, emlékeket közöl, nem
időrendi sorrendben, hanem az emlékezésében megjelenő belső időszemlélet
szerint. A cselekménnyel nem törődik – azt vallja, hogy a műfaj babonája
meghalt, a regényíró mindent megírhat, s líraian –, nála a cselekmény helyébe
az emlékezés lép, hősei nem a cselekvésnek, hanem az emlékezésnek érzik
szükségét. Legtermészetesebb formája az emlékezés, az
adott jellem „emlékezésének
dallamos hullámzása”. A deresedő Szindbád ifjúkori emlékeit indul megkeresni, a
„múltból jövő” hangok után jár. A regényben így legfontosabb a személyes líra
kifejezése lesz – a regényről regényre
azonos hőst, az alteregót részint ez magyarázza –, s az idő szubjektívvé válik – az objektív idő az emlékezésben nem fontos –, és a kifejezés zeneivé és asszociatívvá.
A mikszáthi hang ilyen irányú
fejlesztése aligha történhetett volna meg az élettel birkózó írónál. Ehhez
emlékekbe kellett falazódni. Amire Szindbád vágyik: „zöld épületek, vadszőlős
tornácok, nyújtózkodó ebek, messzire hangzott barátságos köszöntések...
Férfiak, pajtások, akik poharat emeltek a nőért és hazáért... árnyak,
melyekben gyönyörű csendeseket lehetett álmodni... karácsonyfák alatt fehérlő
nők, húsos, puha ölelésre termett lusta asszonyok... felejthetetlen ebek és
nagy fák az udvar sarkában, furcsa öreg emberek, piros őszi alkonyatok, kiáltó
madarak és mesemondó öregasszonyok” – vidéki udvarházak patriarkális élete, emberek, akik otthon
érzik magukat, áhítatosan tisztelik az életet, és zokszó nélkül fogadják az el
nem kerülhető halált – vágyálom. Ezt az álmot
keresi a félrehúzódó Krúdy, ezért rajzol annyi művében egy sosem volt
Magyarországot, olyat, amelyik talán akkor lehetett volna valóságos, Örkény
István találó képe szerint, ha Világosnál mi győztünk volna és Paskievics menekült volna véres fejjel... A menekülő,
fáradt Krúdy alakította ki magának véglegesen az emlékező stílust, az idő
egybemosását, ez a fáradt, lemondó ember rajzolta meg számtalan alakban az
elkésett lovagot. Ady Endre aligha véletlenül ajánlotta néki A
menekülő lovast.
Ez a reménytelen fáradtság
magyarázza, miért vezetett annyira más tájakra Krúdy útja, mint Móriczé. A
realizmus lehetősége az induló Krúdy művészetében még inkább benne rejlett,
mint Móriczéban, politikai, társadalmi érdeklődése is erősebb lehetett. De Az
aranybányának, nem lett folytatása;
Krúdy akkor váltott Zolától Turgenyevhez, amikor a társadalomkritikai
érdeklődésűek Zolát írták a zászlóra; s akkor kezd a „szép múlt idők
virághullató őszébe” hajózni, amikor Móricz a magyar Ugarral birkózik, s Ady a
forradalmak elé harangoz. Krúdy akkor már úgy tudta: vége a harcnak, illetve
nincs értelme a küzdelemnek. Még egyszer-egyszer lobbant benne is az élet
megváltoztatásának az igénye, legnagyobbat a forradalmak idején, de ezekből a
lobbanásokból mű nem nagyon született.
Nem volt kisebb művész
Móricznál, művészi eredményei sem színtelenebbek, de világa mégis szűkösebb
lett Móriczénál. Kevesebbet mondott, s többnyire mellékmondatokba szorult nála
a lényeges. Az Aranykézutcai
szép napok előhangjából az irodalomtörténet az egész Krúdy-műre
érvényes gondolatot idézhetne: csak töredékét írta meg annak, amit megírhatott
volna. Miért? Csakugyan attól félt, hogy megkövezik? Nem félt ő semmitől; a
reménytelenség fegyverezte le, s térítette el a realizmus útjáról. Nem tartotta
érdemesnek a sorssal való birkózást, úgy érezte, nem érdemes haragudni senkire
és semmiért. Rezeda Kázmér, „miután fiatalkorában többször volt részeg bortól
és szerelemtől, mint egy kisebb német királyság lakossága”
– mélabúsan járja a budai utcácskákat, meditálgat az
élet hiábavalóságairól, azzal a meggyőződéssel, hogy „az egész élet nem
érdemes arra, hogy vitatkozzon érte az ember”.
Innen érthető Krúdy mélázó
emlékezése, ezért hajlik a hulla fölé is rezignált mosollyal. Ezért nem nézett
meg semmit közelről, inkább messze tartotta alakjait, tárgyait az időben, még
azt is, ami a magateremtette világba beilleszthető
volt, hogy a mesék lebegő kísérteteként lássa. A Három király
Crudy püspökjének
ellenzékisége ritkán lobbant benne, legtöbbször a múltak vizén evező hajós
volt, aki az élet unalmát borral, nőkkel, kártyával és lóversennyel vélte
enyhíthetőnek. Fontosnak csak az írást tartotta, a tücsök ciripelését a sebes
szívűek, a csillagvárók, az életuntak és önmaga vigasztalására.
Álmodozott, mondták róla a
kortársak; a subáján alvó emléket ébresztette, s esőmosta
jeleket rótt a keresztútra – vélte
magáról. Nem is akart többet csinálni; álmodozásaival és esőmosta
jeleivel azonban modem törekvések öntudatlan elődje volt, álmodozásaiból csakugyan
„egy tucat irodalmi iránynak a nyersanyaga kitelt volna a takarékos Nyugaton”.
Az irodalomtörténet alig-alig győzi felmérni művészete értékeit. A hagyományos
formák feloldása, a szabad asszociációk érvényesítése, az időérzet lírai felbontása,
az idő „dallamosítása”, a nagyítás, a képek egymásbaoldása
mind- mind az ő hozománya. Zenei-ritmikai fogantatású stílust teremtett, nosztalgikusan édes, muzsikus prózát. Ironikus stilizáltságú prózai lirizmusát
korábban az impresszionizmushoz kötötték, az újabb tanulmányok már Krúdy
szimbolista stílusteremtéséről is beszélnek.
„Én írónak születtem: semmi
másnak” – írta élete vége
felé is. Író volt, az írás erkölcsében feddhetetlen, Móricz mellett a század
első felének talán legnagyobb magyar prózaírója.
(Czine
Mihály)
(A magyar
irodalom története. 3. köt. A magyar irodalom története 1905-től napjainkig. Szerk.
Bóka László–Pándi Pál.
Bp. 1967, Gondolat. 186-199. p.)