A hét portréja
Pethes Sándorról
Sylvester, titoknok
Itt az ősz...” – mondta Alvinczy Eduárd a premieren, amikor elindult útjára a Vörös
postakocsi. Azóta az őszi utazás télibe hajlott, s Krúdy úr vígszínházi
postakocsija a maga meghatározott, megingathatatlan kényelmességével közeledik
első jubileuma felé. A Vörös postakocsin, a különös Krúdy-figurák között ott
utazik Sylvester, titoknok is, aki feltűnően hasonlít Pethes Sándorra. De
hiszen ő az. Csak annyira valódi, hogy mindazok, akik őrizték a titoknok Krúdy-formálta, önmaguk képzelte portréját, az első
pillanatban ráismertek. A Lavalliére-nyakravaló
mögött szerényen megbújik a színész, Pethes Sándor. Így szokta mindig. Éppen
ötven éve. Hadd árulom el: Sylvester képében Pethes Sándor is jubileumok felé
utazik a postakocsin, ötven éve lesz annak, hogy elvégezte a Színiakadémiát. S
ez évben hetven esztendős lesz. Dehát ne ünnepeljük
előre, habár igazán ráférne már; miközben nagyurakról és szép kisasszonyokról
sokat beszélünk, megfeledkezünk olykor az ilyen titoknokokról, akik
pillanatokat emelnek szoborrá a színpadon.
„Itt az
ősz...” – közli esténként fejedelmi fontoskodással Alvinczy,
s Sylvester illően felel: „R ossz költők évszaka. Magam is írtam néhány őszi
verset, amikor a bolondját jártam. Perdü, nagy jó
uram.” S ott áll, fülében lúdtollal, az ősz vénember, vásott alázattal, cinkos
kacsintással. Pethes körül már ebben a pillanatban ott sűrűsödik az a bizonyos
krúdys atmoszféra, mely nélkül nem indul el a Vörös postakocsi. Nem mintha ez
valamiféle nagy szerep volna, ő mindössze titoknok. De Pethes Sándor a
színészmesterség titoknoka: ő tudja, mint kell valódi embereket fölvillantani.
Ezekkel a
villanásokkal most is sajátos színeket rak Krúdy színpadának palettájára.
Mondhatnók, Krúdy világa közel áll hozzá, jól ismeri. Ez igaz. De Pethes Sándor
minden mozdulatával érzi a színpadot és érezteti a valóságot. Mostani szövege
mögött is ott van a regénybeli Sylvester teljesebb figurája. S ezzel Alvinczyról, Rezeda Kázmérról és Esztelláról is vall. Egyik
szavát remek humorban fürdeti meg, a másikat dráma lengi körül. Játszott száz
és száz vígjátéki figurát, fellépett – nagyszerűen! – kabaréban, a Szentivánéj mesteremberei közül játszott legalább
hármat-négyet, s Keszeget a Vízkeresztből, Figarót meg Bartolót,
de volt Rank doktor a Nórában. Most az Egy hölgy a
Maximból vidéki abbéját is játssza a Vígszínházban – a vaskos szituációkban is
hallatlan finomsággal, ragyogó humorral. Miniatűr-remeklés. De nem felejtem egy
szinte szöveg nélküli szerepében: a Közjáték Vichyben megrendítően szép
előadásán az öreg ember torokszorító megalázottságát egyetlen szó szöveg nélkül
tárta fel. Motyogása ordító vallomás volt. A John Gabriel Borkman
jeleneteiben pedig Ibsen északi világát varázsolta elő. Tragikomikus
emberséggel rajzolván meg Foldal, a reménytelenül
remélő öreg írnok alakját.
Ilyen
titkai vannak tehát Sylvesternek, a titoknoknak, s mennyi még! Az évtizedes
paródiaút a legjobb baráttal Dénes Györggyel; epizódok és nagy szerepek
mindenféle műfajban. Ötven év óta. Míg most hivatalos tartással jelenti
esténként a szeszélyes nagyúrnak, hogy „Bukfenc lovunk öt hosszal, feltartva
nyerte az akadályverseny t.”
Vajon
eszébe jut-e ilyenkor Bukfenc, a Csinn-Bumm
cirkuszból? Ne vessenek rám követ az esztétika aszkétikus főpapjai, én nagyon
szerettem akkoriban ezt az ősi mulatságot, s benne külön Bukfenc alakját – ilyen
finomsággal, ilyen költészettel ritkán láttam bohócot játszani, Pethes légies
bohócot csinált, aki valóban mindent tud. Akárcsak Pethes Sándor, aki mindent
tud, de legjobban színházul tud, ezt örökölte apjától, az egyik legnagyobb
magyar színésztől, Pethes Imrétől.
Demeter Imre
(Film Színház Muzsika, 1969/3. /január
18./ 11. p.)