Krúdy Gyula
Olyan ez a magyar élet, amit mi élünk, amit a mi
kortársaink élnek, mint a vak képromolás. Elvek, újító eszmék röpködnek a
levegőben és ezek a levegőben röpködő eszmék
megszállják a ma emberét, csákányt adnak a kezébe rombolásra buzdítják, mindennek
lerombolására, ami itt maradt a hetyke múltból. A régi szépségek helyét lassan
elfoglalja a gondok, pénzek, bankbetétek, csődök világa, az irtó csákányozásban
elvetendő ócskaság, Tizian-remek egyforma sorsra jut:
csákány alá kerül, porrá omlik. Emelkedik az új élet épülete, a régi helyén új világ,
a régi műremekek helyén új műremekek emelkednek, más vonalúak, más a képük, más
a lelkük.
Krúdy Gyula vadregényes-poétásan, félrevágott kalappal, mégis nekikeseredve
jár a nagy képromboló táborban, jobbra se néz, balra se néz a rombolókra,
valahogy érzi, hogy a rombolók, az új, furcsavonalú házak építői is akarnak valamit,
nem veti meg őket, nem bírálja őket, csak nézi a csákányütések nyomát,
néha-néha felszisszen, odanyúl, kiemel a romhalomból
egy-egy meghasogatott Madonna-képet, darabokra tört márványszobor habfehér
maradványát, valami nagy piktor csárdaképéből a cigány és a mulatozó magyar úr
sírva vigadó lelkét, méltatlankodva befelé beszél:
– No nézd az ostobákat... Nem tudják,
hogy egymásra vigyázni kéne.
Tollat fog és megírja, hogy mégis csak az volt a
legszebb: az a sírva vigadás, az a hetykélkedés, az elmúlt század sok nagy
nekibuzdulása.
Nagyon felülről nézi az egészet, nagyon másképp írja,
amit ír, nagyon másképp látja, amit lát. Ha a tolla betéved a mai életbe, akkor
is a maga furcsán édes régi embereit rajzolja, ha egyet, amolyan régi vágásút
kihalászhat a Józsefvárosból vagy a Ferencvárosból, vagy valahonnan a családi
fészkéből, Nyírországból, büszkélkedve mutatja:
– Nekem ti hiába beszéltek... Ilyen
emberek is vannak még, csak keresni kell őket...
Valami plakátféle fekszik előttem, olvasom, hogy »1878-1928«.
Bizony ez ötven esztendő. Vitatkozni nem lehet róla, csak
elgondolkozni, hogy Krúdy Gyula ötven esztendeje ül már a maga vörös postakocsijában,
abban a híres vörös postakocsiban, ami szimbóluma Krúdy írói munkásságának. Itt
felejtettek a Margitszigeten egy öreg postakocsit, abba Krúdy Gyula
betelepedett egyszer, azt mondta, hogy az én lelkem
pedig nem mozdul ettől a postakocsitól. Tőlem járhatnak az emberek automobilon,
járhatnak repülőgépen, átrepülhetik az óceánt, fizethetnek 3000 dollárt azért,
hogy a Zeppelinen átutazhassanak Németországból Amerikába, – én csak a
postakocsiban maradok, a postakocsiból nézem ezt a komédiát, csak azérti s úgy látom,
csak azért is úgy írom ezt a repülőgépes világot, ahogy az ember egy itt felejtett
postakocsiból láthat, írhat.
Kevesen tudnak magyarul, kevesen írnak magyarul. Úgy,
ahogy Krúdy Gyula ír, – senki nem ír. Romantikus benső hangulata átitatta a
mondanivalóit, átitatta stílusát. Egyedül van a mondanivalóival, egyedül van
édesbús írásmodorával.
S egyedül van az emlékeivel. Ferenc Józseffel, aki
rettentő módon haragudott, mert a királyasszony magasabb volt, mint ő, a
nagygavallér welszi herceggel, Rudolffal, a
Jókai-regényből kiszakadt királyfival és Szemere Miklós
úrral, akinél nagyobb gavallér nem volt és nem lesz soha...
Magyar mosoly... magyar könny, – csakugyan ez van Krúdy Gyula minden
munkájában. Az elmúlt félszázad minden szépsége, minden nagy embere bor
mellett, vagy nagy keserűségben és tömérdek apró, romantikus figura nagy
történetekben. Ez van abban a tíz kötetben, amelyet most »Krúdy Gyula műveinek jubiláris sorozata« címen kiadott az Athenaeum.
D[ernői]. Kocsis László
(Az Est, 1928/245. /október 27./ 12. p.)