KRÚDY, HERCZEG, GÁRDONYI
[…]
Krúdyt viszont fenntartások nélkül
szereti. A szimpátia kölcsönös. Krúdy – a nehezen kezelhető, kritikusait
lenéző „fenegyerek” – Mikesért valósággal lelkesedik. „Azt hiszem – írja egyik
Pesti levelében15 —, mindenki igen természetesnek véli, hogy
bevallom: dr. Mikes Lajosnak írok mostanában mindent. Egy tudósnak és hírlapírónak.
És többé nem az Ilonkáknak. Vajon mit fog mondani magában odaát, az elhagyott
budai kávéházban, ahonnan az írásaimat figyeli, rosszallja és tagadja. Ha
egyszer helyeselné...” Krúdy tudja, hogy helyesli. Gondosan őrzi Mikes róla
írt cikkét.16 A kritikus ezt vallomással kezdi: tizenöt
esztendeje figyeli szerető érdeklődéssel Krúdy művészi pályafutását. Vonzalmát
az író nagy tehetsége vívta ki, és az is, hogy „a modern fegyelmezettség
sablonos, szürke miliőjében” színesen eredeti, egyéni világú embereket
teremtett. Szól a hamis beskatulyázásról, arról a hiábavaló törekvésről, amely
Krúdyt a haldokló dzsentri világ aranytollú krónikásának próbálta megtenni. „A
«nép-nemzeti» irodalmi irány hierarchikus klikkje – írja az éles szemű Mikes – csakhamar lefoglalta Krúdyt a maga számára... A pajkos Gaálék
és a Zathureczkyek hét szilvafájának sovány árnyékát
osztották ki neki birtokrészül abban a sötét hivatalban, ahol a magyar
irodalomtörténet pártoskodó skatulyázásának a munkája folyik a hagyományos
rendszerességgel. És Krúdy Gyula hiába rúgtatott el Pegazusán táltosugrásokkal ennek az irodalmi dobozgyárnak a nyirkos
odújából, a hivatalos irodalmi fórumok még ma is abban a dobozban tartogatják
őt, amelybe tizenöt évvel ezelőtt beleszorították.” Mikes azt érzi cikke
feladatának, hogy cáfolja ezt az osztályelfogultságban fogant hamis koncepciót.
Véleménye szerint Krúdy már több mint tíz évvel ezelőtt, tehát 1905—1906 táján
faképnél hagyta azokat, akik a dzsentri világ dicsőítésére, züllöttségének
elleplezésére akarták kisajátítani nagyszerű tehetségét. A tájékozatlanok még
mindig a „megyei élet és a falusi világ rajzát” keresték műveiben, pedig ő már
túl volt árkon-bokron, s a főváros életébe markolt. Pesti lakos lett,
történeteit Pesten élte; falvakba, vidéki városokba pihenni, szemlélődni is
ritkán járt. Amikor ez végre kiderült, s a Szinbád
utazásai és a Vörös postakocsi népszerűsége, nagy kelendősége Krúdyt a siker
emberévé tette, a reakciós „dunántúliak”17 után egyszerre az ultramodern „dunáninneni”, vagyis inkább „Duna-parti” legények tábora
kezdte dédelgetni és – utánozni. Mikes azonban úgy véli: egyik tábor sem
formálhat igényt Krúdyra és tehetségére. Krúdy ugyanis nem a falusi idill
írója, de nem is pesti realista, ami alatt Mikes tematikus naturalizmust ért.
Művészetének lényege független az ábrázolt miliőtől s a témától. Regényeinek,
novelláinak szerkezete bírálható. Miben rejlik ereje, mi az, ami „a Duna két
partjáról szembenéző ellenséges táborok fölé emeli őt”?
„A kérdés világos, a felelet – írja Mikes – egyszerű: nyelvének a sajátossága, az a sokszor tudatosan
pongyola, de mindig elragadó, megvesztegető nyelv, amelynek bája művészi
tökéletességgel omlik a tolla alól. Prózaírónál igen-igen ritka ez a nyelv az
egész: világirodalomban, a mi irodalmunk prózájában pedig teljesen példa
nélkül való.” Krúdyt Mikes szerint a lírai alkat jellemzi, csodálatos nyelve
is egyéniségének költőiségét fejezi ki. A stílus és a nyelv maga az ember:
lírikus. Másodszor is elutasítja a föltevést, miszerint Krúdy realista művész.
A szövegnek ebből az összefüggéséből már nem lehet arra következtetni, hogy
Mikes naturalizmust ért realista megjelölés alatt. Inkább arról van szó, hogy
kedvenc prózaírójának sajátos irodalomtörténeti helyét keresve, a maradiság
és az öncélú, túlzó modernkedés frontvonala közölt igyekezett szerepét
kijelölni. Ehhez konstruál egy külön kategóriát, a prózaíró lírikusét: „És bármily
éles szemmel, bármily finom aprólékossággal nézi és látja is Krúdy Gyula maga
körül a világot, minden megfigyelése azonnal megfürdik lelke e bűvös forrásának
a vizében, és mint líra buggyan elő. A szó legnemesebb értelmében prózába írt
költemények Krúdynak az írásai: a lírai prózának ritka mestere Krúdy Gyula. És
éppen azért, mert Krúdy elsősorban lírikus, az, aki csak az egyik vagy csak a
másik munkája alapján akar róla ítéletet formálni, mindig tévedni fog. A
lírikust, aki ezernyi változatosságban mindig egy, csak akkor értékelhetjük, ha
ezt a változatos egységet tanulmányozzuk... A realista a maga lelkét fürdeti
meg a világ, az emberiség lelkében, s így alkot azután tárgyilagosan, a
lírikus ellenben a világot és az emberiséget fürdeti meg a saját lelkében,
vagyis szubjektívvé, líraivá tesz mindent.” A világ- és emberábrázolás
objektív és szubjektív elemeinek, a műfajok természetének ilyen merev
szembeállítása már a cikk megjelenése idején sem volt meggyőző az irodalomértő
olvasó számára. Mikes nem ismerte fel Krúdy műveinek realista vonásait; az
álmok, a pasztellszínekben foszforeszkáló látomások, a nyelvi bravúrok költőjét
látta csak benne, ám elsők között állította kivételes tehetségét XX. századi
irodalmunk legnagyobb értékei közé. Cikkében megmutatkozik, hogy egy-két
évtizeddel korábbi fogalmakkal dolgozik. Ez később is szerepet játszik majd Az
Est-lapok irodalmi szerkesztőjét lebecsülő, műveltségét vitató előítéletek
meggyökerezésében. S annyi igaz is, hogy Mikes – bár olvasottsága igen nagy,
több világnyelven figyelheti, s figyeli is a legújabb irodalmi eseményeiket – elméleti téren nemigen jártas, nem veheti fel a versenyt Babitscsal, de még a
kisebb jelentőségű irodalmárokkal, kritikusokkal sem. Sajátos módon azonban ez
a hagyományokhoz húzó, érzelmi talajon és nagyon egyéni szemléletből fakadó
judícium kevesebbet hibázik, s több igaz, ma is helytálló felismerésre vezet,
mint az akkor up to date felkészültség. Mikes mértéke saját ízlésén kívül, s
ennél is előbbrevaló érvényűen az élet, a magyar
társadalmi valóság volt. Ehhez viszonyította ő a műveket. Nem tekintette az
irodalmat öntörvényű világnak, hanem azt tartotta, hogy a művész igazságkereső
küldetése, a minél tökéletesebb önkifejezésért vívott küzdelmét is beleértve:
szolgálat, amelynek célja a társadalmi fejlődés tükrözése, gyorsítása. Ez a
kritikusi beállítottság az első világháború előtti és utáni évtizedben nem
látszott elég előkelőnek, nem biztosított méltó helyet a kritikus céh mesterei
között. Mai szemmel, az idő távlatából visszanézve azonban úgy tűnik, hogy
Mikes „szakszerűtlensége”, az esztétika tolvajnyelvét kerülő fogalmazása,
irodalomszemlélete maradandóbb értékeket hordoz, mint a rajta mosolygó,
fanyalgó cinikusok legtöbbjének avuló életműve.
15 Magyarország.
1916. október 22.
16 Magyarország.
1916. december 25.
17 A
Budapesti Hírlap és Rákosi Jenő köre. Rákosi „Dunántúli” szignóval jelentette
meg egyes irodalompolitikái cikkeit.
(Dersi Tamás: A
rejtélyes doktor. Mikes Lajos és Az Est-lapok.
Bp. 1965, Szépirodalmi Könyvkiadó. 245-253. p., 494. p.)