KRÚDY, HERCZEG, GÁRDONYI

 

[…]

Krúdyt viszont fenntartások nélkül szereti. A szimpá­tia kölcsönös. Krúdy – a nehezen kezelhető, kritikusait lenéző „fenegyerek” – Mikesért valósággal lelkesedik. „Azt hiszem – írja egyik Pesti levelében15 —, mindenki igen természetesnek véli, hogy bevallom: dr. Mikes La­josnak írok mostanában mindent. Egy tudósnak és hírlap­írónak. És többé nem az Ilonkáknak. Vajon mit fog mon­dani magában odaát, az elhagyott budai kávéházban, ahonnan az írásaimat figyeli, rosszallja és tagadja. Ha egyszer helyeselné...” Krúdy tudja, hogy helyesli. Gon­dosan őrzi Mikes róla írt cikkét.16 A kritikus ezt vallo­mással kezdi: tizenöt esztendeje figyeli szerető érdeklő­déssel Krúdy művészi pályafutását. Vonzalmát az író nagy tehetsége vívta ki, és az is, hogy „a modern fegyel­mezettség sablonos, szürke miliőjében” színesen eredeti, egyéni világú embereket teremtett. Szól a hamis beska­tulyázásról, arról a hiábavaló törekvésről, amely Krúdyt a haldokló dzsentri világ aranytollú krónikásának pró­bálta megtenni. „A «nép-nemzeti» irodalmi irány hie­rarchikus klikkje – írja az éles szemű Mikes – csakha­mar lefoglalta Krúdyt a maga számára... A pajkos Gaálék és a Zathureczkyek hét szilvafájának sovány ár­nyékát osztották ki neki birtokrészül abban a sötét hi­vatalban, ahol a magyar irodalomtörténet pártoskodó ska­tulyázásának a munkája folyik a hagyományos rendsze­rességgel. És Krúdy Gyula hiába rúgtatott el Pegazusán táltosugrásokkal ennek az irodalmi dobozgyárnak a nyir­kos odújából, a hivatalos irodalmi fórumok még ma is abban a dobozban tartogatják őt, amelybe tizenöt évvel ezelőtt beleszorították.” Mikes azt érzi cikke feladatának, hogy cáfolja ezt az osztályelfogultságban fogant hamis koncepciót. Véleménye szerint Krúdy már több mint tíz évvel ezelőtt, tehát 1905—1906 táján faképnél hagyta azokat, akik a dzsentri világ dicsőítésére, züllöttségének elleplezésére akarták kisajátítani nagyszerű tehetségét. A tájékozatlanok még mindig a „megyei élet és a falusi világ rajzát” keresték műveiben, pedig ő már túl volt árkon-bokron, s a főváros életébe markolt. Pesti lakos lett, történeteit Pesten élte; falvakba, vidéki városokba pihenni, szemlélődni is ritkán járt. Amikor ez végre ki­derült, s a Szinbád utazásai és a Vörös postakocsi nép­szerűsége, nagy kelendősége Krúdyt a siker emberévé tette, a reakciós „dunántúliak”17 után egyszerre az ultra­modern „dunáninneni”, vagyis inkább „Duna-parti” legé­nyek tábora kezdte dédelgetni és – utánozni. Mikes azon­ban úgy véli: egyik tábor sem formálhat igényt Krúdyra és tehetségére. Krúdy ugyanis nem a falusi idill írója, de nem is pesti realista, ami alatt Mikes tematikus naturaliz­must ért. Művészetének lényege független az ábrázolt miliőtől s a témától. Regényeinek, novelláinak szerkezete bírálható. Miben rejlik ereje, mi az, ami „a Duna két partjáról szembenéző ellenséges táborok fölé emeli őt”?

A kérdés világos, a felelet – írja Mikes – egyszerű: nyelvének a sajátossága, az a sokszor tudatosan pon­gyola, de mindig elragadó, megvesztegető nyelv, amely­nek bája művészi tökéletességgel omlik a tolla alól. Pró­zaírónál igen-igen ritka ez a nyelv az egész: világiroda­lomban, a mi irodalmunk prózájában pedig teljesen pél­da nélkül való.” Krúdyt Mikes szerint a lírai alkat jel­lemzi, csodálatos nyelve is egyéniségének költőiségét fe­jezi ki. A stílus és a nyelv maga az ember: lírikus. Má­sodszor is elutasítja a föltevést, miszerint Krúdy realista művész. A szövegnek ebből az összefüggéséből már nem lehet arra következtetni, hogy Mikes naturalizmust ért realista megjelölés alatt. Inkább arról van szó, hogy ked­venc prózaírójának sajátos irodalomtörténeti helyét ke­resve, a maradiság és az öncélú, túlzó modernkedés front­vonala közölt igyekezett szerepét kijelölni. Ehhez konst­ruál egy külön kategóriát, a prózaíró lírikusét: „És bár­mily éles szemmel, bármily finom aprólékossággal nézi és látja is Krúdy Gyula maga körül a világot, minden megfigyelése azonnal megfürdik lelke e bűvös forrásának a vizében, és mint líra buggyan elő. A szó legnemesebb értelmében prózába írt költemények Krúdynak az írá­sai: a lírai prózának ritka mestere Krúdy Gyula. És ép­pen azért, mert Krúdy elsősorban lírikus, az, aki csak az egyik vagy csak a másik munkája alapján akar róla íté­letet formálni, mindig tévedni fog. A lírikust, aki ezernyi változatosságban mindig egy, csak akkor értékelhetjük, ha ezt a változatos egységet tanulmányozzuk... A rea­lista a maga lelkét fürdeti meg a világ, az emberiség lel­kében, s így alkot azután tárgyilagosan, a lírikus ellen­ben a világot és az emberiséget fürdeti meg a saját lel­kében, vagyis szubjektívvé, líraivá tesz mindent.” A vi­lág- és emberábrázolás objektív és szubjektív elemeinek, a műfajok természetének ilyen merev szembeállítása már a cikk megjelenése idején sem volt meggyőző az iroda­lomértő olvasó számára. Mikes nem ismerte fel Krúdy műveinek realista vonásait; az álmok, a pasztellszínekben foszforeszkáló látomások, a nyelvi bravúrok költőjét lát­ta csak benne, ám elsők között állította kivételes tehetsé­gét XX. századi irodalmunk legnagyobb értékei közé. Cikkében megmutatkozik, hogy egy-két évtizeddel ko­rábbi fogalmakkal dolgozik. Ez később is szerepet játszik majd Az Est-lapok irodalmi szerkesztőjét lebecsülő, mű­veltségét vitató előítéletek meggyökerezésében. S annyi igaz is, hogy Mikes – bár olvasottsága igen nagy, több világnyelven figyelheti, s figyeli is a legújabb irodalmi eseményeiket – elméleti téren nemigen jártas, nem ve­heti fel a versenyt Babitscsal, de még a kisebb jelentő­ségű irodalmárokkal, kritikusokkal sem. Sajátos módon azonban ez a hagyományokhoz húzó, érzelmi talajon és nagyon egyéni szemléletből fakadó judícium kevesebbet hibázik, s több igaz, ma is helytálló felismerésre vezet, mint az akkor up to date felkészültség. Mikes mértéke saját ízlésén kívül, s ennél is előbbrevaló érvényűen az élet, a magyar társadalmi valóság volt. Ehhez viszonyí­totta ő a műveket. Nem tekintette az irodalmat öntör­vényű világnak, hanem azt tartotta, hogy a művész igaz­ságkereső küldetése, a minél tökéletesebb önkifejezésért vívott küzdelmét is beleértve: szolgálat, amelynek célja a társadalmi fejlődés tükrözése, gyorsítása. Ez a kritikusi beállítottság az első világháború előtti és utáni évtized­ben nem látszott elég előkelőnek, nem biztosított méltó helyet a kritikus céh mesterei között. Mai szemmel, az idő távlatából visszanézve azonban úgy tűnik, hogy Mikes „szakszerűtlensége”, az esztétika tolvajnyelvét kerülő fo­galmazása, irodalomszemlélete maradandóbb értékeket hordoz, mint a rajta mosolygó, fanyalgó cinikusok leg­többjének avuló életműve.

 


15 Magyarország. 1916. október 22.

16 Magyarország. 1916. december 25.

17 A Budapesti Hírlap és Rákosi Jenő köre. Rákosi „Dunán­túli” szignóval jelentette meg egyes irodalompolitikái cikkeit.

 

(Dersi Tamás: A rejtélyes doktor. Mikes Lajos és Az Est-lapok.
Bp. 1965, Szépirodalmi Könyvkiadó. 245-253. p., 494. p.)