Boldogult úrfikoromban
Krudy Gyula írói
alakja a magyar belletrisztika sokszínű, parcellákra tagozódó területén úgy
helyezkedik el, mint az egyedülálló, sudár és büszke jegenye az országúton. Mintha
ahhoz hasonló társtalanság jellemezné, ami annakidején, a konzervatív és modern
festői csoportalakulások közt Mednyászky László
bárót, e kellően máig sem értékelt festő-poétát jellemezte. Krudy
Gyula nem tartozik a régiekhez, jóllehet képzeletének dús ereje és hangjának
mesélő tónusa alapján egyenest Jókai rokonának nevezhető s nem tartozik a
kimondottan újakhoz sem, akik műveik előtt esztétikai dogmákat küldenek harcba.
Krudy reprezentáló értéke az utolsó harminc esztendő
magyar irodalmának, anélkül, hogy kisajátíthatná a maga számára irányzat,
izmus, divatos jelszó és a boldogulást a szoros tömölés
elvében találó klikk. Amit reprezentál: törzsökös magyarság, amely nem tud, de
nem is akar más lenni s az írásművészetnek a lélek rezdüléseiben, a képek rajzában,
a hang modulációiban rejlő szépsége.
Akik Krudy Gyulát, az embert
nemcsak fényképről ismerik, azt mondják, hogy ő ifjúságától kezdve nem igen
igyekezett idegeit óvatos beosztással tartalékolni, a későbbi évek számára.
Pesti letelepedésében is hű maradt a nyírségi vidám magyarok virtusaihoz, a
dzsentrik és áldzsentrik asszonyt, ételt– italt, nótát és az „ördög
bibliáját” kedveli életfelfogásához, amely szívesen varázsolja nappallá
az éjszakát. Egyszerűbben szólva, ez azt jelenti, hogy sokat élt. Ehhez a
megállapításhoz azonban, amely tagadhatatlan tényt szögez le, mi hozzáfűzhetjük
az alkotómunkának ugyancsak tagadhatatlan, szívvel és ideggel végzett lázas
tényét. A „sokat élő” Krudy Gyula, aki
igen helyesen, megízlelt mindent, amit az emberi örömök és passziók irizáló
poharában nyújtott feléje a valóság: egyszersmind sokat, sőt rengeteget
dolgozott. Az eredménye ennek az életnek és munkának: egész világ, kötetekbe
zárva, novellák és regények lapjain, újságcikkek soraiban. Mennyi alak és
történet, mennyi tanulság, a nélkül, hogy ex cathedra
hangzana, mily különös figurák és izzó szívek, mennyi bősége a hangulatoknak és
a muzsikáló szónak! Elsorolni lehetetlen, hogy ki mindenki és mi minden van
együtt, kering, jön-megy, beszél, vigad és búsul e Krudy-könyvekben,
amelyek a kisváros és nagyvilág, a szabolcsi kúriák, felvidéki tájak és pesti
házsorok romantikáját úgy csillogtatják előttünk, mint a bajadér a
fátyoltáncot.
Krudy Gyula az élet írója, de azé az életé, amely embereivel,
dolgaival, erkölcseivel és tempójával már a múltat jelenti, vagy legalább is
búcsúzva tőlünk tűnik a láthatárról. Krudy ezeket az
utolsó üdvözleteket fogja fel és adja át számunkra keretbe foglalandó,
megőrzendő örökségként. Az apák oly fia ő, aki a fiúk érdekében emlékeztet az apákra.
Legújabb regénye is ily megörökítése az egyre messzebb kerülő, sőt már
eloszlott élet tüneményének. A regény címe: Boldogult
úrfikoromban... Ami történik benne, az csak
annyi, hogy a Pestre vetődő szepességi tanítókisasszony, Vilmosi Vilma és a
szintén szepességi kalandos természetű alszolgabíró, Podolini
Lajos, különösebb bonyodalom nélkül egymásé lesznek. Mesének nem új és nem sok,
de a regényben nem is ez a lényeg, hanem minden, amit a Bécs városához címzett királyutcai vendéglő asztaltársaságának
tagjai, állandó vendégei adnak elő és idéznek fel. Vilma és Lajos margitszigeti
barátjukkal az utolsó királyutcai omnibuszon állítanak be ebbe a patinás
vendéglőbe, ahol mindenki „boldogult úrfikoráról”,
illetve ifjúkoráról tart előadást. Erről beszélnek az asztaltársaságban
hercegként, lovagként, tábornokként és szerkesztőként emlegetett férfiak, erről
beszél a trafikos, borbély, a főpincér s miközben folyik a szó, a bor és öreg
valcer zendül fel a kopott zongorán: az emlékek fényénél feltámad és kivirágzik
a pesti élet kilencvenes éveinek színe, eleganciája, levegője, szokásai és
érdekes emberei, Ferenc József Budapestje. Krudy
Gyula regénye az Athenaeum kiadásában jelent meg.
Di
(Budapesti
Hírlap, 1930/90. /április 20./ 51. p.)