A magyar századvég modern prózai törekvéseiről
E cím alatt — folyóiratunk esetében szokatlan módon — tulajdonképpen egy
kandidátusi disszertáció, Diószegi András a századvég magyar prózájáról írott, 1968 októberében védésre került
munkájának vitáját tesszük közzé, rövidített formában, kihagyásokkal. Az
egyébként is színvonalas vitaanyag tárgyánál fogva szervesen illeszkedik
számunkba: beiktatásával egyrészt teljesebbé válik a közép-európai századfordulóról
adott körkép, s mód nyílik összehasonlításra, konfrontálásra; másrészt pedig Czine Mihály és Németh G. Béla opponensi véleménye,
valamint Diószegi András válasza elvi szinten is foglalkozik néhány olyan, nemzetközi viszonylatban
is kardinális problémával (elsősorban a szecesszió kérdésével), amelyet
számunk több tanulmánya tárgyal vagy érint.
A megvitatott disszertáció legtöbb portréfejezete és elvi összefoglaló
fejezete az irodalomtörténeti kézikönyv (A magyar irodalom története) Sőtér
István szerkesztette IV. kötetének (1849—1905, Akadémiai Kiadó, 1965) részeként
jelent meg. A lapszámhivatkozások e kötetre vonatkoznak.
[…]
DIÓSZEGI ANDRÁS
Mindkét opponensem, elismerve annak fontosságát, hogy
a korszak modern prózáját beiktassuk, amelyből eddig oly sajnálatosan kimaradt:
a magyar irodalom történetébe, fölveti az objektivitás kérdését. Azt kérdezi,
hogy vajon nem túl sok-e az a „sympathia”, amellyel a századvég többnyire
ellentmondásos világnézetű, a Nyugat nagyjainak monumentalitását el nem érő
alakjaihoz közeledem. Bevallom, tisztelt hallgatóság, hogy volt — helyesebben:
a kutatás során fölébredt — bennem ilyen ,,sympathia”. Olyan érzés fogott el —
hogy egy szerénytelen hasonlattal éljek —, amilyet a hettita titkos írás
megfejtői érezhettek, akik miközben az írásjeleket boncolták, egy másik fölfedezést
is tettek, kimutatták egy eladdig ismeretlen birodalom létezését.
Úgy éreztem, hogy egy elsüllyedt irodalomra bukkantam,
amelyről a közvetlen utódok még tudtak, Mikszáth a Magyar Regénytárban
megpróbált ébresztgetni, Ambrus tehetetlenül sajnált, mint harminc óv
hírlap-temetőjébe fektetett értékeinek garmadáját s Ady tragikusan félbemaradt
titánokként a maga elődei között tartott számon. Nem volt jogom, hogy e
szemtanúk ihletett tiszteletadását a konzervatív irodalomszemléletből áradó
közönnyel és a gyakorta sznob utókor fanyalgásával váltsam fel. Az irodalomtörténész
objektivitása nem elvont objektivitás, hanem a történészé, aki midőn feltárja
a múlt értékeit, mindig egy adott történelmi tendencia képviselőjének is tekinti
magát. Ezért tehát inkább tartok azokkal, akik Mikszáthban nem a könnyed
csevegőt, hanem a megújulásra képes gondolkodót, Bródyban nem a töredékben
maradt bohémet, hanem prózai nyelvünk első megújítóját, Lovikban nem az elegáns
úri dilettánst, hanem egy nagyon érzékeny pszichológus írót látnak, s akik
Tömörkénynek a lényegét nem provincializmusában keresik, hanem abban, hogy a
paraszti nyelvet és világszemléletet először vitte közel a korszerű irodalmiság
követelményeihez.
[…]
S Mikszáthot a maga
jelentőségében — realizmusában — csakis úgy érthetjük meg, ha nemcsak Jókai
utódjaként, hanem kora nagy irónikusai — Csehov, France, Shaw — kortársaként is
kezeljük. S így érthetjük meg nemcsak stílusát, hanem pl. olyan anekdotikus
gyökérzetű kisregényeinek, mint az Egy éj az
Aranybogárban vagy a Fekete kakas majdan Krúdyban kiteljesedő borzongását-nosztalgiáját az elillanó idővel s
szinte okkultista meghökkenését az élet érthetetlen tüneményeivel szemben. Ezek
az önmagukban „aberrált” s szüntelen öniróniával kifejezett motívumok
természetesen alá vannak rendelve józan valóságlátásának, de egyszersmind
kifejezik azt is, hogy ezekkel az eszközökkel közelíti meg a valóság
megragadhatatlanná vált, kezei közül kisikló kétértelműségét.
[…]
A századvéget megítélésem szerint 1897-tel kell lezárnunk, amikor is a
Tisza Kálmán bukásához hasonló politikai válság kezdődik (a 67-es kiegyezési
szerződés megújításának parlamenti vitája a dualizmus egész rendszerének nyílt
válságba jutását tükrözi). De 1897 nemcsak politikai dátum. Turgenyev
követőiről szóló tanulmányomban (és disszertációmban is) említem, hogy Krúdy
Turgenyevről írt cikke — egy egész generáció hangulatát kifejezve — az új
romantika megjelenését deklarálja. Az 1898-as második bécsi szecessziós tárlat,
A Hét hasábjain a szecessziót propagáló Ignotus publicisztikája, a Bródy-féle
és a Nyugatot megelőző folyóiratok indulása, az új művészeti áramlatok megerősödését
jelző nagybányai, szolnoki és gödöllői művésztelepek 1900 körüli
megszerveződése, Rippl-Rónai nagysikerű 1899-es tárlata, Bartók első lépései
jelzik, hogy ismét egy új szakaszban — a századfordulón — járunk. S ekkor
szélesedik ki úgy a szecesszió, hogy ha nem is közös nevező, de valamennyi művészeti
ágazat szempontjából tekintve a korszak vezető stílusirányzata lesz, amelynek
nemzetközi eredetű hatásai az irodalomban is ugrásszerűen megerősödnek.
(Helikon, 1969/1. 77-94.
p.)