Krúdy Gyula
emlékezete
HUSZONÖT ÉVE halott Krúdy
Gyula. Szindbád, kedvenc hőse, nem jönne zavarba s ez
alkalommal talán visszatérne a másvilágról, körülnézni. Vajon mit üzenne vele
az író, az élőknek, könyvei új olvasóinak, a fiatalságnak? Talán azt, amit
1916-ban, egyik könyve előszavában keserűen, kétévtizedes
írói pályája vallomásaként kimondott?
„Mennyit szerettem volna
írni, ami igaz! Semmit sem írtam, csak színhazugságokat... Az igazi, az egyetlen, a
legkedvesebb könyvem azonban nem jelent meg nyomtató műhelyben. Amit magamban
gondoltam, amit egyedülvalóságomban láttam, amit gőgös elvonultságomban
kinevettem, vagy sajnáltam. Az emberek hiányoznak a könyveimből, akiket mindenkinél jobban ismerek, ugyanezért leírni nem merem őket. Nőket,
férfiakat, gyermekeket: én tudom. Miről álmodnak, miről gondolkodnak? Mit
cselekednek saját akaratukból és mit a végzet szándékából, mint a kocsi, amely
lejtős úton elindul és beleszalad a cukrászda kirakatablakába... Ha én leírnám, hogy mit éltem és mit éreztem, és
körülöttem éreztek: talán egy toronyba zárnának.”
Krúdy Gyula művészete abban
az időben, amikor ez a vallomás megszületett, úton volt a valóságból egy megszépítő,
elzsongító, különös álomvilágba. Az író hőseivel együtt, Szindbáddal, Rezeda
Kázmérral, Nagybotos Violával, Alvinczi Eduárddal, s nők, „drága jó nők,
asszonyok és szüzek, grófnék, kereskedőnék és
félbolond zsidónék” seregével vörös postakocsin
utazott egy sohasem volt, szivárvány-ködös szép hazugságba. Menekülés volt
ez, az egyetlen lehetőség, az egyetlen védelem Krúdy számára az elől, azzal
szemben, amit - látott, tapasztalt, tudott.
Embernek, írónak szuverénebb, függetlenségre törekvőbb alak nem sok van
nála a modern magyar irodalomban. Még élő kortársai, ismerői ajkán lassan egy
egész legendavilág keletkezik a gőgös és korlátlan „rablólovagról”, aki tudott
lenni meleg, bölcs cimbora, s cézári merészséggel keresztülgázolni
svihákságon, pimaszságon. Dzsentrinek született, a Nyírség züllő, tönk szélén
álló kisurai közül jött Pestre, az irodalomba. Sem életformájában, sem pedig
írói világában nem haladt túl e halálra ítélt osztályon s a belőle kihulló,
kallódó embereken. Csupán azzal, hogy ő művész volt, nemes lélek, aki nem
tudott süketen és fásultan porbahullni, hanem
eszményeket keresett, szépséget s illúziókat, ha már
egyébre nem tellett. Ez az alapja annak a romantikának, amely a Palotai álmok, a Francia kastély és a Vörös postakocsi
világában kivirágzik.
Kétségtelen, ha ebben a megszépítő, elzsongító, finom és mindinkább
tartalmatlan romantikában folytatódik Krúdy művészete – ez az út zsákutca lett
volna.
MI LEHETETT e gondolatok megérlelődésének
alapja Krúdy életében? A háború? Regényei, novellái mit sem mutatnak abból,
hogy mi történik idehaza és a csatatereken; hősei egész más életszférákban
szeretnek s szomorkodnak. De tárcáinak, cikkeinek tanúsága szerint a művészt
már megrázta az a szenny és szenvedés, amit a háború zúdított az életre s az
emberekre. S 1918-ban, a forradalom idején - az az író, aki sem azelőtt, sem
később nem politizált – könyvet ír a Kápolnai földosztásról s felfedezi a népet, amelyről romantikus útjai során mindeddig megfeledkezett.
A forradalom – epizód volt Krúdy életében, mégis mély nyomokat hagyott szívében.
Cezúrája volt egy életnek s egy látásmódnak, vége az ösztönös és naiv
illúziókergetésnek. A háború és a forradalom azt jelentette, hogy mindaz a
tudás, élmény és tapasztalat, amelynek birtokában volt – ítéletté
formálódott: „Meg kell semmisíteni
Magyarország történetét 1867 óta. Ez volt a legaljasabb korszaka a magyar nemzetnek.”
Realistává nem lett, még e
felismerés birtokában sem, Krúdy Gyula. A mélyebb, a teljesebb valóságot, az
igazságot keresően is megmaradt romantikusnak. De milyen romantikusnak? Különös,
egyszerű, soha meg nem ismételhető művészet az, amit a húszas és a harmincas
évek Krúdyja teremtett. Egy olyan osztályról s egy olyan életről mondott
éneket, amely önmagában, a maga valóságában vált az élettől idegenné,
időszerűtlenné.
Az anakronisztikus valóság –
világirodalmi példák, Gogol és Scsedrin bizonyítják
– a legkiválóbb anyaga a szatírának. Krúdy illúziókkal telített korszakában
is tudott ironikus lenni, az élet ferdeségein, silányságain gőgös fintorral
kacagni.
Művészetének érett
korszakában iróniája megkeseredik, megsötétíti a szenvedély, a kiábrándultság.
Hogy kevésbé ismert példákra utaljunk, lapozzuk fel a háború vége fele írt kisregényeit.
A Bukfencet, melynek hősnőjében, Gyöngyvirágban az író „az
ifjúság romlatlanságát” dicsőíti, miközben a züllött pesti életről, nagyvárosi
leánykereskedelemről, a „zöld zsalugáteres ház” titkairól ír szinte a nagy angol
szatirikusokéval vetekedő erkölcsrajzot. S Az útitársat, melyben egy kisváros szerelmi életének fülledt
és gyanús légkörébe vezet bennünket. Tisztességes, apácaképű polgárasszonyok
visszataszító szemérmetlenséggel „szeretnek” itten, örömleányok
gyakorlottságával vetkőződnek s adják oda magukat a kósza és cinikus
idegennek.
KRÚDY LEGNAGYOBB MŰVEI, a Hét bagoly s a Boldogult úrfikoromban légkörében is ott bujkált ez a szatíra. Mégis,
Krúdy művészete távol áll attól, hogy szatirikus legyen. Sokkal inkább komor,
megrendült hangulatokkal, lírai fájásokkal telített haláltáncének. Egy
pusztuló, felbomló osztály életének, élő-halottságának, belülről meglátott,
átélt, hátborzongató látomása. Irodalomtörténeti közhely, hogy Krúdy alakjai
valóságosak, de mégis megfoghatatlanok, áttetszőek, mint egy kísértet. Valóban
Krúdy nem alkotott jellemeket a szó klasszikus, a realizmus törvényei szerinti
értelmében. Józsiás a költő, az őrült Szindbád, az elpusztíthatatlanul sorvadó
Rezeda Kázmér s a Boldogult úrfikoromban búsongó asztaltársasága – csupa-csupa ködalakok. Árnyakból szőtt
kifejezői egy osztály, egy életforma céltalanságának és a benne eláradó
életképtelenségnek,, feleslegességnek. Krúdy világa
szűk, témái különc, különös témák; a realistákat mindig izgató közélet
színterei, alakjai teljesen hiányoznak belőlük. Mégis, a feleslegesség
kimondásával, közvetve a társadalom, a nemzet egészének életéhez méri és e szerint marasztalja el ezt a széthulló világot. A
forradalmak alatt szerzett, öntudatosított közéleti írói felelősségtudat
jelentkezik mind ez ideig nem nagyon értékelt, kiváló történeti regényében is,
a Három királyban. Krúdy élete végéig tervezte, hogy Shakespeare
királydrámáihoz hasonló ciklusban dolgozza majd fel a nemzet történetének
nagy fordulatait. Ennek a ciklusnak első, megvalósult része ez a trilógia. A
történelem, a Mohács körüli idők sötét, pesszimisztikus szemlélettel való
idézése: válasz Krúdy korára, amelynek sötétsége, silánysága s a regényben
megírt nagy vereség között látja, keresi az összefüggést.
Krúdy a valóságot élte és
írta – ezért oly erős írásainak a realista oldala. De ez a valóság egy túlélt,
hanyatló valóság volt, amelyből képtelen volt kiszakadni
s amellyel együtt hullott és szenvedett. Ezért oly komor az ő
művészete és végső soron
ezért romantikus.
S hogy mindennél több is van
Krúdy művészetében humor is, bölcsesség s életszeretet is, bánatnak és
keserűségnek dacos tagadása is?
ÉLETÉT ÉS
MŰVÉSZETÉT nem lehet csupán egy osztályhoz való hozzátartozásával magyarázni.
Ez az egyéniség – elválaszthatatlan a műtől. A regényektől és novelláktól,
amelyek a ma olvasója számára mást s többet jelentenek, mint kicsinyes szórakozást,
öncélú szépelgésre való alkalmat, breviáriumot üres lélektelen ábrándozáshoz.
Folytathatatlan, egyszeri nagyságú művének igazi értékelője a mi korunk, amely
végleg elsöpörte azt az életet, amelyről Krúdy circumdedéruntot
mondott, dalt, amelynek sötét zenéjét, fájdalmas színeit az a letűnt világ
igazi értelmében soha meg sem közelítette.
DIÓSZEGI
ANDRÁS
(Népszabadság,
1958/111. /május 11./ 10. p.)