SZINDBÁD
KRÚDY GYULA
PRÓZÁJÁRÓL
Szindbád ...
Az ezeregyéjszaka meséinek bűbájos kalandora, aki
bejárja a világot, s szüntelen, csillapíthatatlan életvágy sarkallja újabb
kalandokra. Krúdy még diák korában választotta magának a Szindbád nevet, s
attól fogva egynek érezte magát alteregójával.
Krúdy Szindbádja a szerelem hőse. Modern Don Juanként látogatja
a középkorias szepességi
kisvárosokat, vidéki kastélyokat és fogadókat, pesti asszonyságok hálószobáit.
Mindenünnen egy új szerelem ízét, emlékét hozza magával, mindig új
tapasztalattal, bölcsességgel gazdagodik. Kalandjai igazi kalandok: nem hiányzik
belőlük a nők körüli legyeskedések örök-egy izgatottsága, fordulatossága. De
változatlan figyelemmel olvassuk azokat a Szindbád-novellákat
is, amelyekben nem történik az égvilágon semmi — csupán Szindbádnak egy sóhaja
röppen el, egy emléke kísért, szüntelen álomképei gomolyognak. Szindbád igazi
kalandjai: „lelki kalandok”. Számára nem az a
fontos, ami a külső
világban történik, hanem ami a lélekben,
az érzésekben. A szerelem, egy-egy régi nő, egy-egy nála töltött óra — szép
lehet, de szebb az emlék,
amely róla marad, s az emlékezés, amely hozzá bármikor
visszavihet. Fontos az élet, a szenvedély, a csók, a
nők szépsége, a hajuk
színe, a termetük sudársága, a
szemük biztatása; de több az álom, amelyben mindez múlhatatlan
tündöklést kap, s az álmodozás,
amely elfeledteti, hogy az élet szépsége mily múlandó, s mögötte
sokszor mennyi a rútság, a szenny.
Emlékezés és álmodozás, s a belőlük áradó hangulat: ez a
Szindbád-történetek, s általában
Krúdy életeleme. A vele egy időben induló, s
a realizmusra törő Móriczcal szemben ő egy új romantika híve. A kétféle irányvétel — a realisztikus
és romantikus — a XX. századi magyar próza két útját, két lehetőségét jelenti.
S mi van a két út mögött? A realisták, így vagy amúgy, de mindenképpen a népre
apellálnak, osztoznak szociális problémáikban, valóságlátásuk, kritikai érzékük
a feltörekvő népi erő forrásaiban újul meg.
Krúdy pályája elején némely írásában (a Nyíri csend gogolos
útiképeiben, egyes anekdotikus novelláiban) igen
közel jut a valóság közvetlen, leplezetlen bemutatásához; a dzsentri züllésének,
életképtelenségének, sivárságának rajzában Mikszáthon is túltesz: élesebb és
kiábrándultabb. S mégis valami megszépítő mosoly ömlik el arcán. Valami illúzió,
ábránd tartja fogva, ha azt az osztályt nézi, amelyből származott, s a tájat,
ahol nevelkedett. Mi ez? Az emlékezés, a gyermekkor, a szülőföld muzsikája?
Igen. És még valami. Az, hogy Krúdynak nincs valódi kapcsolata a néppel, s
nem is keresi ezt a kapcsolatot. A nép szociális gondjait
azzal a naiv felelőtlenséggel negligálja, amely jellemző egész osztályára. Ez
a végső oka annak, hogy a kritikai, valóságlátó szenvedély, amely benne
parázslik. nem kap igazi tápot, levegőt. A realista véna lassan elsorvad: Krúdy
nem a dzsentri osztály és az úri világ kritikusa lesz, sokkal inkább a —
menekültje. Kiábrándult, illúziótlan ember, akinek a valóságtól nincs mit
várnia, remélnie, s aki
ezért szökik a nőkhöz, a szerelemhez, s még túl ezen is, önmagához: a nőkről
és a szerelemről való álmokhoz és emlékekhez.
Káprázatosak Krúdy prózájának művészi színei: stílusának
zenéje, képzettársításainak merész könnyedsége, hangulatainak varázsos
légköre. Mindez azonban nem csupán játék, terméketlen illúziókergetés. Egy
pusztuló osztály, egy felbomló világ érzékeny szívű költője ő, aki romantikusokra
jellemző naiv ellágyulással és szenvedéllyel keres valami szépséget, valami
eszményt, akkor, amikor a sivárság, a cinizmus divattá lett.
Mindez főleg az ifjú Szindbádra jellemző. A későbbi, a húszas
évek öregedő Szindbádja erősen megváltozik.
A leginkább álmodozó és emlékező Szindbádnak is mindig
volt egy, a valóságra irányított pillantása: az irónia. Pillantása olykor
áthatolt az álom és az emlékezés ködén, s ilyenkor, látva a való élet ferdeségeit,
„édesdeden felkacagott”. Az öreg Szindbád életében mind gyakoribbak az ilyen
kacagások, a „sánta ördög” kíváncsi vonásai vésődnek arca barázdái közé, mind
gyakrabban és tudatosabban pillant bele a lelkek és az élet rejtett titkaiba. „Megtér” az ábrándokból, az
álmokból — a kézzelfogható, vaskosabb realitáshoz.
Szindbád már nem csapong hiábavaló fantáziák szőnyegén, úgy
látja most már, hogy az élet kisszerű, üres, s hogy egyetlen igaz öröm van még
benne: a kispörkölt és a korsó sör. Ez a sivár filozófia Krúdynál sohasem lesz
fárasztó, naturalista csámcsogássá, de megvető szatírává sem. Belenyugvással,
meghitt örömmel, békességgel párosul.
Krúdy hősei mindig jókat esznek, élvezik az életet,
valóságos művészettel szűrik ki az ízekből és szagokból az élet eszenciáit.
Csupán az áldomás végeztével esnek mindig bele az ásító szomorúság gödreibe,
a szorongató miértekbe, veszik kezükbe a pisztolyt, vagy menekülnek álomba,
meddő emlékezésbe, amely már nem segít, csak még jobban éget. A Shakespeare-ien
nyers, vérbő és indulatos figurák ilyenkor mindig hirtelen áttetszőekké lesznek,
súlytalanul lebegnek, akár a szellemek.
Szindbád „megtérése” a valósághoz — egyúttal túllépés is a
valóságon, behatolás a valóság fölölti világ régióiba. Hogyan teszi meg ezt a
lépést Szindbád? Újra az álmok, az emlékezés segítségével. De ezek az álmok mások,
mint a régiek. Azoknak fontos kellékük volt az elringatás, az illúziókeltés;
az újabb álmok, emlékek azonban legtöbbször nyugtalanítóak, lidércesek, teljesen
illúziótlanok. Nem szivárványos megszépítői többé egy únt,
kiábrándító életnek, hanem tükörképei.
A fiatal Szindbád álmai, ábrándjai mind vissza, az emlékek
felé, a múltba mutattak. A későbbi álmok előre gomolyognak, a halállal
foglalkoznak, vagy azzal, ami a halálhoz vezet: öregséggel, betegséggel,
őrülettel. S mélyebb, visszhangosabb is ezeknek az álmoknak, vízióknak a komorsága,
mert Krúdy szakít a korábbi esztendők finomkodásával, szentimentálizmusával,
ködös, ellágyuló hangulataival. A Purgatórium,
a legutolsó Szindbád-írás
hatásának titka éppen a nála eddig szokatlan tárgyilagosság, elemző józanság,
a feszesebbre vont mondatok, a takarékosabban, de annál jellemzőbben,
tárgyszerűbben alkalmazott képek, a lebegő költőiségnek higgadtabb, tisztább,
férfiasabb zamatú prózává olvasztása.
S mögötte továbbra is egy pusztuló osztály és egy
elpusztult világ, amelyet vállal, amellyel együtt süllyed, amelyből azonban
kisír, kiréved, sejtetve a rezignáció mögött a viaskodást is, azokat a pillanatokat,
amikor — akár boros hősei — „a lelkével kezd beszélgetni”. Az újonnan ébredő,
mélyülő humanizmus szava ez, amely az ember felé fordítja tekintetét, amely
azelőtt szívesebben az álmokhoz simult. A háború és az utána következő megrázkódtatások
megrendülései melegítik át az író már-már kiszikkadó szívét. Nem kérkedő, nem
hangos póz ez, szemérmes, rejtett jellemvonás inkább — de fénye, melege az,
amely a vénülő Szindbád, a halni készülő Krúdy prózájának igazi mélységet,
szépséget, költőiséget ajándékozott.
Szépirodalmi
Könyvkiadó, 1957.
Diószegi András
(Népszabadság, 1958/6. /január 8./ 4. p.)