SZINDBÁD

 

KRÚDY GYULA PRÓZÁJÁRÓL

 

Szindbád ... Az ezeregyéjszaka meséinek bűbájos kalandora, aki bejárja a világot, s szüntelen, csillapíthatatlan életvágy sarkall­ja újabb kalandokra. Krúdy még diák korában választotta magá­nak a Szindbád nevet, s attól fog­va egynek érezte magát alteregó­jával.

Krúdy Szindbádja a szerelem hőse. Modern Don Juanként láto­gatja a középkorias szepességi kisvárosokat, vidéki kastélyokat és fogadókat, pesti asszonyságok hálószobáit. Mindenünnen egy új szerelem ízét, emlékét hozza ma­gával, mindig új tapasztalattal, bölcsességgel gazdagodik. Kaland­jai igazi kalandok: nem hiányzik belőlük a nők körüli legyeskedé­sek örök-egy izgatottsága, fordu­latossága. De változatlan figye­lemmel olvassuk azokat a Szind­bád-novellákat is, amelyekben nem történik az égvilágon semmi — csupán Szindbádnak egy sóha­ja röppen el, egy emléke kísért, szüntelen álomképei gomolyog­nak. Szindbád igazi kalandjai: „lelki kalandok”. Számára nem az a fontos, ami a külső világban történik, hanem ami a lélekben, az érzésekben. A szerelem, egy-egy régi nő, egy-egy nála töltött óra — szép lehet, de szebb az emlék, amely róla marad, s az emlékezés, amely hozzá bármikor visszavihet. Fontos az élet, a szen­vedély, a csók, a nők szépsége, a hajuk színe, a termetük sudársá­ga, a szemük biztatása; de több az álom, amelyben mindez múlha­tatlan tündöklést kap, s az álmo­dozás, amely elfeledteti, hogy az élet szépsége mily múlandó, s mö­götte sokszor mennyi a rútság, a szenny.

Emlékezés és álmodozás, s a belőlük áradó hangulat: ez a Szindbád-történetek, s általában Krúdy életeleme. A vele egy idő­ben induló, s a realizmusra törő Móriczcal szemben ő egy új ro­mantika híve. A kétféle irányvé­tel — a realisztikus és romantikus — a XX. századi magyar próza két útját, két lehetőségét jelenti. S mi van a két út mögött? A rea­listák, így vagy amúgy, de min­denképpen a népre apellálnak, osztoznak szociális problémáik­ban, valóságlátásuk, kritikai ér­zékük a feltörekvő népi erő for­rásaiban újul meg.

Krúdy pályája elején némely írásában (a Nyíri csend go­golos útiképeiben, egyes anekdo­tikus novelláiban) igen közel jut a valóság közvetlen, leplezetlen bemutatásához; a dzsentri züllésé­nek, életképtelenségének, sivár­ságának rajzában Mikszáthon is túltesz: élesebb és kiábrándul­tabb. S mégis valami megszépítő mosoly ömlik el arcán. Valami il­lúzió, ábránd tartja fogva, ha azt az osztályt nézi, amelyből szárma­zott, s a tájat, ahol nevelkedett. Mi ez? Az emlékezés, a gyermek­kor, a szülőföld muzsikája? Igen. És még valami. Az, hogy Krúdy­nak nincs valódi kapcsolata a néppel, s nem is keresi ezt a kap­csolatot. A nép szociális gondjait azzal a naiv felelőtlenséggel neg­ligálja, amely jellemző egész osz­tályára. Ez a végső oka annak, hogy a kritikai, valóságlátó szen­vedély, amely benne parázslik. nem kap igazi tápot, levegőt. A realista véna lassan elsorvad: Krúdy nem a dzsentri osztály és az úri világ kritikusa lesz, sokkal inkább a — menekültje. Kiábrán­dult, illúziótlan ember, akinek a valóságtól nincs mit várnia, re­mélnie, s aki ezért szökik a nők­höz, a szerelemhez, s még túl ezen is, önmagához: a nőkről és a sze­relemről való álmokhoz és emlé­kekhez.

Káprázatosak Krúdy prózájá­nak művészi színei: stílusának zenéje, képzettársításainak me­rész könnyedsége, hangulatainak varázsos légköre. Mindez azonban nem csupán játék, terméketlen il­lúziókergetés. Egy pusztuló osz­tály, egy felbomló világ érzékeny szívű költője ő, aki romantiku­sokra jellemző naiv ellágyulással és szenvedéllyel keres valami szépséget, valami eszményt, ak­kor, amikor a sivárság, a ciniz­mus divattá lett.

Mindez főleg az ifjú Szindbádra jellemző. A későbbi, a húszas évek öregedő Szindbádja erősen megváltozik.

A leginkább álmodozó és em­lékező Szindbádnak is mindig volt egy, a valóságra irá­nyított pillantása: az irónia. Pil­lantása olykor áthatolt az álom és az emlékezés ködén, s ilyen­kor, látva a való élet ferdeségeit, „édesdeden felkacagott”. Az öreg Szindbád életében mind gyako­ribbak az ilyen kacagások, a „sánta ördög” kíváncsi vonásai vésődnek arca barázdái közé, mind gyakrabban és tudatosab­ban pillant bele a lelkek és az élet rejtett titkaiba. „Megtér” az ábrándokból, az álmokból — a kézzelfogható, vaskosabb realitás­hoz.

Szindbád már nem csapong hiábavaló fantáziák szőnyegén, úgy látja most már, hogy az élet kisszerű, üres, s hogy egyetlen igaz öröm van még benne: a kis­pörkölt és a korsó sör. Ez a sivár filozófia Krúdynál sohasem lesz fárasztó, naturalista csámcsogás­sá, de megvető szatírává sem. Belenyugvással, meghitt öröm­mel, békességgel párosul.

Krúdy hősei mindig jókat esz­nek, élvezik az életet, valóságos művészettel szűrik ki az ízekből és szagokból az élet eszenciáit. Csupán az áldomás végeztével es­nek mindig bele az ásító szomo­rúság gödreibe, a szorongató miértekbe, veszik kezükbe a pisz­tolyt, vagy menekülnek álomba, meddő emlékezésbe, amely már nem segít, csak még jobban éget. A Shakespeare-ien nyers, vérbő és indulatos figurák ilyenkor mindig hirtelen áttetszőekké lesz­nek, súlytalanul lebegnek, akár a szellemek.

Szindbád „megtérése” a való­sághoz — egyúttal túllépés is a valóságon, behatolás a valóság fölölti világ régióiba. Hogyan te­szi meg ezt a lépést Szindbád? Újra az álmok, az emlékezés se­gítségével. De ezek az álmok má­sok, mint a régiek. Azoknak fon­tos kellékük volt az elringatás, az illúziókeltés; az újabb álmok, em­lékek azonban legtöbbször nyug­talanítóak, lidércesek, teljesen illúziótlanok. Nem szivárványos megszépítői többé egy únt, kiáb­rándító életnek, hanem tükör­képei.

A fiatal Szindbád álmai, áb­rándjai mind vissza, az em­lékek felé, a múltba mutattak. A későbbi álmok előre gomolyog­nak, a halállal foglalkoznak, vagy azzal, ami a halálhoz vezet: öreg­séggel, betegséggel, őrülettel. S mélyebb, visszhangosabb is ezek­nek az álmoknak, vízióknak a ko­morsága, mert Krúdy szakít a ko­rábbi esztendők finomkodásával, szentimentálizmusával, ködös, el­lágyuló hangulataival. A Purga­tórium, a legutolsó Szindbád-írás hatásának titka éppen a nála ed­dig szokatlan tárgyilagosság, elemző józanság, a feszesebbre vont mondatok, a takarékosab­ban, de annál jellemzőbben, tárgyszerűbben alkalmazott ké­pek, a lebegő költőiségnek hig­gadtabb, tisztább, férfiasabb za­matú prózává olvasztása.

S mögötte továbbra is egy pusz­tuló osztály és egy elpusztult vi­lág, amelyet vállal, amellyel együtt süllyed, amelyből azonban kisír, kiréved, sejtetve a rezigná­ció mögött a viaskodást is, azo­kat a pillanatokat, amikor — akár boros hősei — „a lelkével kezd beszélgetni”. Az újonnan éb­redő, mélyülő humanizmus szava ez, amely az ember felé fordítja tekintetét, amely azelőtt szíveseb­ben az álmokhoz simult. A hábo­rú és az utána következő megráz­kódtatások megrendülései mele­gítik át az író már-már kiszikka­dó szívét. Nem kérkedő, nem han­gos póz ez, szemérmes, rejtett jel­lemvonás inkább — de fénye, melege az, amely a vénülő Szind­bád, a halni készülő Krúdy prózá­jának igazi mélységet, szépséget, költőiséget ajándékozott.

Szépirodalmi Könyvkiadó, 1957.

Diószegi András

 

(Népszabadság, 1958/6. /január 8./ 4. p.)