Az arany meg az asszony
A letűnt magyar élet színeit és ízeit, nyírségi udvarházak,
családi albumok, budai sikátorok és mélypincék titkait jelenné varázsoló Krúdy
Gyula szövegére készült az az egyfelvonásos opera, amely az
évad második magyar újdonsága az Operaházban. A dús hagyatékban, amely Krúdy
Gyula nevét szépirodalmunk legeredetibb szellemei közt őrzi: a novellák és
regények közt ez a kis játék ritkaságszámba megy, mert drámai formában
képviseli az álomszerű történetek írójának zsenijét. Lehet harminc éve, hogy
megírta Krúdy. Az operatémát kereső Kenessey
Jenő egy régi kiadvány lapjain bukkant rá. Költői szépsége
és érdekessége megragadta s munkára ösztönözte. Az
arany meg az asszonyból így lett operalibretto s Krúdyból, aki a muzsikáló mondatok mestere
volt, de életében talán egyszer sem fordult meg az operai nézőtéren:
társszerző az Operaházban.
Lőcse utcáin még ma is akadnak oly, XVI. századból való
polgárházak, vaspántos kapukkal, boltozatos mennyezetekkel, amelyeknek
egyikében Krúdy képzelete ezt a nemesen fanyar fölényű kamarajátékot lepergeti.
Egy öregedő, sok vihart látott kalmárról van szó, aki büszke polgári
öntudatára, de még inkább a világ minden kincsénél többre tartott fiatal
feleségére. A kincs, a szép kalmárné azonban ezt a
biztonságos jómóddal fűszerezett kultuszt unalmasnak tartja
s romantika után mereng. Ez meg is jelenik a szintén fiatal zsoldoskapitány
képében, aki úton van s éjszakai szállást kér. Az
asszonynak azt meséli, hogy már az ablaknál látva, fellángolt érte s amikor a jó kalmár kaput megy nyitni a zsoldostiszt társainak, két vándorszínésznek: visszatérve
a „kincset” a kapitány karjaiban találja. Kardra az öregedő kalmár nem állhat
ki a délceg zsoldoskapitánnyal, de tőrbe csalja:
mialatt a két színész komédiázik, aranyat olvaszt. A kapitányt elragadja a
pénz ördöge, az asszony már nem kell neki, ám amint mohón teletömi zsebeit,
megjelenik a titokban értesített városi őrség s az aranyról lelepleződik, hogy
hamis. A kapitányt tömlöc várja, a kalmár bölcs rezignációval, s az asszony
azzal a kiábrándító tanulsággal tér nyugovóra, amelyre néhány marék arany
tanította meg.
Az Operaház fiatal karmestere. Kenessey
Jenő néhány apró epikus részlet elhagyásával, egyébként változtatás nélkül,
„szórói-szóra” zenésítette meg Krúdy elgondolkoztató s feszült légkört árasztó
szövegét. Munkáját kulturáltság, elsőrangú mesterségbeli tudás, harmóniai
változatosság, dallamszövő készség jellemzi. Mindjárt kezdetben találó hangok törnek
elő zenekarából, amelynek a drámai és lírai mozzanatok mellett a komikumra is
vannak kifejező színei. Olykor egy-egy hangképlet Bartókra, a késői Puccinire
emlékeztet, de ez múló pillanatként nem érinti a lényeget: a zene egyéni és
rokonszenves, mert őszintének ható értékeit, amelyek a „mindenáron” való
újszerűséget ép úgy nem erőszakolják, mint ahogy kerülik a közhelyszerűséget.
A szöveggel összefüggő okokból élénk szerephez jut a parlandó-stílus,
két helyen azonban széles dallamegység szerkesztésére nyílik alkalom s Kenessey
leleménye tud élni az alkalommal: a zsoldoskapitány
által énekelt balladánál, amelyet a két komédiás rögtönözve játszik meg s az
arany rontóerejéről szóló kvintettnél. Az új
magyar dalmű frontján Az arany meg az asszony
számottevő gazdagodás.
Az asszony, a kalmár, a zsoldoskapitány szerepében Osváth Júlia, Koréh Endre, Rösler Endre az operai alakítóművészet
pompás triója. Mesteri ripacsfigura Komáromi és Laurisin.
A szerző által vezényelt előadás rendezője Nádasdy Kálmán, a stílusos díszletet
Oláh Gusztáv tervezte.
DÖMÖTÖR
ISTVÁN
(Új Idők, 1943/21.
/május 22./ 615. p.)