Utószó
EGY ABSZURD VÁD ÉS VILÁGSZENZÁCIÓ
TÖRTÉNETE. A KOR AUTOSZUGGESZTIÓJA. EGY NAGY EMBERI IGAZSÁGTALANSÁGOT KELL
JÓVÁTENNI - ezekkel a vastagbetűs címekkel hirdeti
meg 1931. február 21-én a Magyarország című napilap egész oldalas előzetesében az
új Krúdy-regényt, A tiszaeszlári Solymosi Eszter-t.
Március 1-től kezdve 101 folytatásban jelenik meg a lap hasábjain a tiszaeszlári cselédlányka alakja köré fonódó, torz
legendákból és sötét előítéletekből táplálkozó koholt vád története, amelyből a
„boldog békeidők” Magyarországának leghírhedtebb, legtöbb indulatot felkavaró
pere fejlődött ki.
„A nagy per” - hirdette címében is a
védelem vezetőjének, Eötvös Károlynak háromkötetes, memoárszerű munkája a tiszaeszlári Solymosi Eszter ügyének megkülönböztetett
jelentőségét. Hiszen az 1883. június 18-án, Nyíregyházán megnyitott
végtárgyalás hathetes eseménysorozatáról nemcsak az összes magyar napilap
közölt részletes tudósításokat (többnyire a tárgyalások teljes, gyorsírással
rögzített, hiteles jegyzőkönyvét), hanem minden jelentős európai újság figyelme
is a nyári hőségben fuldokló, poros magyar kisváros felé fordult. Solymosi
Eszter tehát, ez az életében oly jelentéktelen, senkinek fel nem tűnő kis
parasztlány holtában hősnővé vált. Nevét - a korabeli magyar antiszemita
mozgalom jelszavát - megismerte az egész világ.
Ma már a több mint tíz évvel későbbi Dreyfus-per kissé balkáni-ízű
előjátékául hat a tiszaeszlári vérvád: babonák,
mendemondák, középkori hiedelmek, gyerekriogató dajkamesék alkotják alapját, kidolgozásában
és felépítésében azonban ugyanúgy az antiszemitizmus önmaga számára alibit
kereső, igazoló és hitelesítő igénye van jelen, mint az 1897-es párizsi
vádemelésben. A rituális gyilkossággal vádolt tiszaeszlári
zsidók ügye csak távoli és általános párhuzamokat kínál a Dreyfuséval. A
különbségeket mi sem jelzi jobban, mint az, hogy a tiszaeszlári
perben a táblabírós műveltségű és kedélyű, deákferenci
példához igazodó Eötvös Károly nemcsak a védőügyvéd szerepét, de az Emile Zoláét is eljátszotta. Zola személyében a polgári
radikalizmus vette fel a küzdelmet a képtelen váddal szemben, Eötvös Károly a
magyar köznemesség legjobb erkölcsi-politikai hagyományaitól indíttatva
szegült szembe a vérvád eszelős elfogultságával s az annak behódolt
közvéleménnyel. Eötvös egy történelmi szerepét és hitelét vesztett osztály
lelkiismereteként állt a védői emelvényen: nemcsak a vádlottakat, de a magyar
középosztály hajdani ideáljait is védelmezte akkor, amikor megpróbálta
bebizonyítani a vád képtelenségét. Míg Zola az erejének és történelmi
küldetésének ha nem is a teljében, de még tudatában levő polgárság legjobb
törekvéseinek szószólója, addig Eötvös a morálisan és egzisztenciálisan
egyaránt ellehetetlenült magyar köznemesség már eltűnőben levő virtusainak
őrzője.
„Ma szelíd korszakot élünk - írta húsz évvel később munkájának
előszavában - s az emberiség művelt részének erkölcsei nemesebbek, mint
valaha... annyi józan ész s annyi nemes szív van a világon, hogy ha az eset
tisztán áll előtte, igazságszerető felbuzdulása képes arra, hogy önmagától is
nyomban elutasítsa, s a gyönge lelkekből és ingatag szívekből is nyomban
kiirtsa a vak és ártó hiedelmeket.” Krúdytól mi sem áll távolabb, mint ez a
XIX. század első felét idéző romantikus racionalizmus, amely a maga következetes
társadalmi idealizmusával még egységet tudott teremteni a világ dolgaiban, ő
már a pusztulás, a magyar vidék porbahullása
korszakának szülötte. S mint ilyen, csak kiábrándultan, legfeljebb lemondó
nosztalgiával tekinthet vissza a korábbi ideálokra. A tiszaeszlári
vérvád történetét feldolgozó kortörténeti regényében (ahogy a Magyarország
előzetese nevezte A tiszaeszlári Solymosi Eszter-t)
éppen ez a kiábrándultság: a megkopott, elszürkült és visszájukrafordult
eszmények ironikus-játékos leleplezése teremti meg az egységet az innen-onnan
összeollózott sajtóanyag, az írói fantázia mesét idéző kilendülései és a
személyes élmények sokszor anekdotikus ízű felelevenítése között. A látszólag
könnyed és a történelmi távlat miatt felszabadult előadásmód nemegyszer
csípőssé, sőt metszően élessé válik: a valószínűleg elsődlegesen írói
rutinfeladatként kezelt regényből folytatásról folytatásra szinte észrevétlenül
bontakozik ki az író koncepciója, véleménye, mondanivalója a tiszaeszlári per - gyermekkora, szülőföldje világáról.
Éppen ez a mélyen átélt és minden mozzanatában hiteles vélemény és mondanivaló,
amely fokozatosan formálódott ki az író egész életművében, feledteti azokat az
apró ellentmondásokat, elnagyolt vázlatokat, amelyekkel a regényben a történeti
tények ábrázolva vannak. A tiszaeszlári
Solymosi Eszter legnagyobb értéke nem abban a kétségtelenül
tiszteletreméltó gesztusban rejlik, amellyel Krúdy mint képtelenséget
elutasítja az antiszemitizmust. E kérdésben való elfogulatlanságát nem kellett
külön művel dokumentálnia: világosan és félreérthetetlenül megnyilvánul korábbi
műveiben is. Vonzódása a tiszaeszlári perhez mint
témához minden bizonnyal nem egyszerűen rehabilitációs törekvésekből fakad.
Nem lehet véletlen, hogy a tárgyalás leírásában szinte kizárólagosan
a korabeli sajtó tudósításaira hivatkozik, szinte meg sem kísérli, hogy a saját
eszközeivel jelenítse meg a tárgyalóteremben történteket. Szárazabb és
visszafogottabb a hangja, s ott kap csak szárnyra, ahol a múlt század
nyolcvanas éveinek, a magyar vidéknek közhangulatát, a szabolcsi emberek
kúriákban rejtőzködő, kocsmák és kávéházak szivarfüstjébe kiáltott véleményeit,
indulatait idézi fel. Ismerős és otthonos közeg ez számára, több értelemben is.
Ez az a korszak s ez az a környezet, amelyben nevelkedett. S ez az, amely, ha
csak egyetlen apró motívum erejéig is, de szinte valamennyi művében jelen van. A
tiszaeszlári Solymosi Eszter nem annyira
igazságszolgáltatás és jóvátétel („egy nagy emberi igazságtalanságot kell
jóvátenni” - nyilatkozta az író a Magyarország előzetesében), mint inkább egy
letűnt világ, egy látszatra idillinek és kedélyesnek ható félig álom élet - a
századvégi magyar vidék megidézése. A „múltban élnek” - írta a fiatal Krúdy
nyírségi hőseiről (a Zathureczkyekről például,
akiknek népes családjából egy A tiszaeszlári
Solymosi Eszter történetében is felbukkan), akik furcsa képzelgések, hiú
ábrándok, különc szokások rabjai: mogorva falusi uraságok, akik omladozó
kúriájukban rég kiolvasott újságok híreit böngészik, a szájtáti szomszédság
érdeklődésétől kísérve csatákat vezényelnek az udvar porában, a múltak képzelt,
vagy valódi emlékein rágódnak. „Köd járt a tájon, és a lápban, amit
megközelítettünk, lidércfények táncoltak. Csend volt, nyírségi csend. A faluk
alusznak körül, az úri házakban a Svarcenberg-indulót
játsszák klavíron.” - jelenik meg ez az álombasüppedt hangulat az író egy korai novellájában.
„...csendes, melankolikus évek, amelyek az én fiatalkoromban
mindig a muszka regények mélabújára emlékeztettek” - írta később erről az
időszakról egy újságcikkében, s kesernyés rezignációval figyelmeztetett a
látszólagos változások mögött megbújó provincializmus bánatos
változatlanságára: „...még mindig bűvösen szomorúak az őszi esték, betegség
nyög a szalmazsákon, szegénység eregeti ki füstjeit a düledező kéményekből,
tyúk módjára kotkodácsol a női műveletlenség, és hordóbasszus hangja van a
férfiak intelligenciahiányának...”
„Szerepjátszó kor volt” - jegyezte meg Krúdy már a múlt század
második feléről, amelyet az affektáció, a tespedés, az irodalmiaskodás, a
ripacsszintű szerepjátszás provinciális korának látott, s amely szomorú
árnyékként követte az előtte elviharzó hősi időszakot. A szerepjátszások
védekező mechanizmusát felismerve azonban az író szinte jóváhagyja
kényszerűségüket. De a szentistváni Magyarország eszméjéig kígyózó, s abban
hirtelen óriásivá dagadó folyamat, a frázisoké és hazugságoké, itt, ebben a
korban, a hűbelebalázsok korában ered. Az önvigasztaló hazugságból, az
önvédelmi szerepjátszásból rohamos növekvéssel bontakozik ki az önigazoló
ferdítés, a támadó célzatú, hegemóniára törekvő, hamis életideál. Az a fajta
cifraszűrös; árvalányhajas, úribetyárkodó nemzeti
viselkedés, amelyet Krúdy kesernyésen a kor magyar donkihotizmusának
nevez. A tiszaeszlári vérvád és per mozgatója Krúdy
szerint éppen ez a magyar donkihotizmus volt, s
mindaz, amit Eötvös egy egyszeri szervezkedés, a „titkos tanács” számlájára írt
(a hamis vallomásra betanított tanúk, elferdített jegyzőkönyvek, a brutalitás
és megfélemlítés legkülönbözőbb módozatai, a vizsgálat számos szabálytalansága
és hiányossága), ebből ered. Mint Beszterce ura, Pongrácz István gróf, hadat
üzen a való világ törvényeinek, úgy üzen hadat Krúdy regényében a vármegye a
központi hatalomnak, a helyi közigazgatás az államinak: „A vármegye azonban más
nézeten volt. Azért volt alispánja, főszolgabírója, csendbiztosa, pandúrja,
hogy ne hagyja az igazságtalanságokat, amelyeket a korrupt Tisza Kálmán kormány
szabadelvűségből, vagy anyagi érdekből »lenyelt volna«.”
Az Ónody-féle figurák kifordult lelkét,
lappangó hisztériáját, elvakult és eltorzult politikai szenvedélyét a jogosság
látszatával ruházta fel a maga feudális intézményeit féltő és oltalmazó
vármegye. Ellenállása és szembeszegülése nemcsak politikai gesztus volt, hanem
önvédelmi is. A dzsentrit a végső bukástól megóvó szervezeti keret, a vármegye
kétségbeesett, és kétségbeesésében hisztérikus túlkapásoktól sem visszariadó
önvédelmi harcának egyik vesztes csatáját látja Krúdy a tiszaeszlári
vizsgálat folyamatában és tárgyalásban. Félreérthetetlen, hogy a nyíregyházi
védőügyvéddel, Heumann-nal ért egyet, aki „...a
vármegye vezetőit »a legmagasabb állásútól a legkisebb hajdúig«, okolta azért,
hogy az eszlári vérvád létrejöhetett, fekéllyé
lehetett Magyarország lelkiismeretén.” A vármegyei berzenkedés nyomán az Ónody-féle antiszemitizmus, amely demagógiájában elsősorban
gazdasági-egzisztenciális érvekre támaszkodott, és a Puczér
Jóska-féle, amely a maga szélsőséges általánosításaival minden bajért a
zsidókat tette felelőssé („többek között az volt a véleménye a szerkesztő
úrnak, hogy a zsidók voltak annak okai, hogy azon a tavaszon a kis Ér folyó
kiöntött, és elárasztott néhány gyümölcsöskertet meg présházat”)
kiegészülhetett azzal a változattal, amelyet a „józanabb” és „elfogulatlanabb”
elmék is vallhattak: az antiszemitizmus azonos a kormány és a központi hatalom
politikai irányvonalának és közigazgatási gyakorlatának helytelenítésével.
Eszméinek és vélt függetlenségének védelmében ilyen módon is lehetett valaki
gyakorlati antiszemita, s erre Krúdy saját nagyapját, a volt
negyvennyolcas-negyvenkilences huszárkapitányt állítja példaként, aki nem a vád
kiagyaltságán háborodott fel, hanem a királyi főügyész helyettesének azon a
szokatlan s a joggyakorlattal ellenkező viselkedésén, hogy képtelen
koholmányként kezelte a vizsgálati anyagot. (Talán nem véletlen, hogy éppen a
48-as Függetlenségi Pártból eltávolított antiszemita képviselőkből alakul meg,
még a tárgyalás évében, 1883. október 6-án a Magyarországi Antiszemita Párt.) S
hogy hányan veszítették el az arányérzéküket ebben az ügyben, annak
bizonyítására meglepőbb példák is akadnak, mint az idősebb Krúdy Gyuláé.
Valószínűleg szándékos feledékenység hagyatta ki Krúdyval a nyíregyházi
tárgyalásra érkező illusztris vendégek névsorából Mikszáth Kálmán nevét, aki Scarron álnéven tudósította a Pesti Hírlapot a per
eseményeiről. Mert a később, a Dreyfus-ügyben oly tisztán látó Mikszáth éppen
úgy, mint Krúdy nagyapja, egyszerű bűnügynek tekinti a kiagyalt, koncepciós tiszaeszlári pert.
A kor autoszuggesztiója - írta Krúdy az előzetesben - s
rokonszenve természetszerűleg azokat kíséri, akik képesek voltak ezzel
szembeszegülni. A vádlottak közül azokat, akik nem vállalják magukra a vádat,
Eötvös Károlyt, aki közéleti és ügyvédi praxisának minden taktikus
tapasztalatát felhasználja a jó ügy védelmében, Heumann
Ignácot, a nyíregyházi ügyvédet, aki saját és családja egzisztenciáját tette
kockára a védelem elvállalásával. Seyffert Edét, a
királyi főügyész helyettesét, aki elejtette a vádat, Scheuthauert,
a tudományos igazság megszállottját, Zurányit, a
sánta gyógyszerészt, aki barátai ellenében is az igazat vallja. S eközben
felvillantja néhány régivágásúan különc úriember
képét is, mint például Fráter Sándorét, aki kardforgatásra tanítja a vármegye
megsértése miatt párbajra kényszerült barátját, Heumann
ügyvédet. De amíg ezek a figurák csak villanásokba, szép anekdotákba, kis
epizódokba zárva élnek csupán a regény lapjain, addig az elvadult lelkű és
erkölcsű falusi uraság, Ónody akárhány Krúdy novella hőseként
lehetne ismerős, a ridegéletű Péczely alakját pedig a
provincializmusba süppedt démonikusság viszolyogtató megnyilvánulása teszi
felejthetetlenné. Péczely „szelíd” terrorja
iszonyatosabb, mint azok a csendbiztosi kínzások, amelyekről Eötvös könyvében
oldalakon át olvashatunk, s amelyekre Krúdy csak néhány odavetett mondatban
utal. Puczér Jóska pedig egyenesen autentikus
Krúdy-figura: a Napraforgó-ban őt veri ki Pistoli Kövi Dinka csárdájából, az Ingerliből,
a Nyíri emlék „Puczér József, a fokosos lapszerkesztő”
című fejezete pedig hosszasan megemlékezik személyéről: „»Elmennék én
Nyíregyházáról, csak volna pénzem!« - panaszkodott ismerőseinek a szerkesztő (a
tiszaeszlári per utáni uborkaszezonban). Nahát ha
pénz kellett, az még akadt ebben a fösvény városban is. Haas
Móric, Harstein ügyvéd, Léderer
Ignác, a gyógyszerész, a Klárok, a Burgerek, a gazdag
nyíregyházi zsidók megkönyörültek a nyomorba jutott szerkesztőn. Egy vásáros
délután gyűjtést rendeztek neki a kaszinóban, Gredig
cukrászdájában, az Európa fogadóban, Összegyűlt annyi pénz, hogy Puczér Jóska nyomdástul együtt Pestre költözött...
Megindította az Ébredjünk!-et, mégpedig a legvadabb
antiszemita hangnemben. Ámde a nyíregyházi zsidók pénze csak egy hónapig
tartott ... a lap megszűnt. Puczér Jóska ...
öregségére visszakerült Nyíregyházára.” A Valakit elvisz az ördög-ben, ebben
az ugyancsak nyírségi környezetben játszódó Krúdy-regényben, amely tízegynéhány
évvel a „nagy per” eseményei után zajlik, Puczér
Jóska mint Puczár, a „Daloljunk!” szerkesztője
jelenik meg. De a két regényt nem a „fokosos lapszerkesztő” jelenléte kapcsolja
össze: kapcsolatuk valódi, szoros és szerves. A magyar középosztályt - amelynek
megmentése érdekében hóbortos kedvében a Nyírségbe karikázik vörös
postakocsiján a különc nagyúr, Alvinczi Eduárd - a per óta eltelt néhány év
alatt „elvitte az ördög”. A tiszaeszlári Solymosi
Eszter előképe ennek az állapotnak: a kezdeteit ábrázolja egy világ
pusztulásának, egy megállíthatatlan folyamatnak, amelynek során megválthatatlan
„holt lelkekké” mállik szét a történelmi osztály. A tiszaeszlári
per körüli évek provincializmusa nem vigasztalan még teljesen, még
fel-felvillannak benne a reformkor és 1848 egyre halványuló fényei, amelyek a Valakit
elvisz az ördög-ben
Alvinczi Eduárd útját már nem képesek megvilágítani.
A hanyatlás tendenciája azonban már élesen kirajzolódik A tiszaeszlári Solymosi Eszter-ben: az egymásra sorjázó kedélyes
adomák, idillt idéző visszaemlékezések szövetében iróniával álcázott gyilkos
bombák vannak elrejtve, amelyek bizonyára célba is értek. Mert valószínűleg nem
a véletlen, s nem is a visszaküldő levelek udvarias elhárító formuláival
megjelölt ok (a gazdasági válság teremtette kedvezőtlen könyvkiadási viszonyok)
tehettek arról, hogy a tiszaeszlári per regényének
megjelentetésére (akárcsak a Valakit elvisz az ördög-ére) egyik korabeli kiadó sem
vállalkozott.
A tiszaeszlári Solymosi Eszter könyv alakban most jelenik meg először.
Fábri
Anna
(A tiszaeszlári
Solymosi Eszter.
Bp. 1975, Magvető. 591-600. p.)