Egy elfelejtett Krúdy-regény
A tiszaeszlári Solymosi
Eszter
„Egy abszurd vád és világszenzáció
története. A kor autoszuggestiója. Egy nagy emberi
igazságtalanságot kell jóvá tenni” - ezekkel
a vastag betűs címekkel (és egész oldalas előzetessel) kezdi meg 1931. február
23-án a Magyarország című napilap az új Krúdy-regény, A tiszaeszlári
Solymosi Eszter közlését.
Az 1882 húsvétján eltűnt tiszaeszlári
cselédlányka, Solymosi Eszter holtában vált hősnővé – alakja torz szimbólummá,
neve az antiszemita mozgalom jelszavává lett. Solymosi Eszternek vérét vették
az eszlári zsidók, és azt húsvéti pászkájukba
keverték – röppent fel a képtelen, középkori babonákat felelevenítő vád.
Megfélemlített, elfogult, elvakult emberek tömege tanúskodott a vád igaza
mellett, s a közvélemény nagyrészt hitt – mert hinni akart – nekik. Majd egy
évig tartó vizsgálat után, Nyíregyházán, 1883. május 13-án elkezdődött a „nagy
per”, amelynek koronatanújául az eszlári zsidó
templomszolga fiát, a tizennégy éves Scharf Móricot
szemelték ki. A szüleitől elszakított, gonosz furfangok terhe alatt lelkileg
összeroppant fiú korábbi vallomásaiban csakúgy, mint a tárgyaláson, betanult
szabatos mondatokkal adta elő a hazugságokat.
A perben a védelmet a kiegyensúlyozott és bátor magatartású Eötvös
Károly vezette, s részben az ő jellemszilárdságának és kiváló taktikai
érzékének köszönhető, hogy a hat hétig tartó tárgyalás a vádlottak
felmentésével végződött. Az ügyész az iszonyú vádat, mint teljes képtelenséget
ejtette el.
Eötvös Károly húsz évvel később A nagy per című
háromkötetes könyvében részletesen beszámolt a nyomozás és a tárgyalás
menetéről. „Ma szelíd korszakot élünk, s az emberiség művelt részének erkölcsei
nemesebbek, mint valaha – írja az előszóban – ...annyi józan ész s annyi nemes
szív van a világon, hogy ha az eset tisztán áll előtte, igazságszerető
felbuzdulása képes arra, hogy önmagától is nyomban elutasítsa s a gyönge
lelkekből s ingatag szívekből is nyomban kiirtsa a vak és ártó hiedelmeket.”
Krúdytól mi sem áll távolabb, mint ez a XIX. századi romantikus
racionalizmus, amely a maga következetes társadalmi idealizmusával még egységet
tud teremti a világ dolgaiban. Ő talán kevesebb bölcsességgel és kevesebb
szakszerűséggel szemléli a tiszaeszlári eseményeket,
de nemcsak literátor, hanem művész is lévén, invenciózusabban közeledik
feléjük, egyúttal azonban a történelmi távlat különbözősége miatt
kiábrándultabban is. Éppen ezért nem irányíthatja a tollát a zolai szenvedélyesség
sem, ennek a helyét – és némileg szerepét is – a tárgyilagosság burkaiból
minduntalan előtűnő irónia és a néhol már-már szarkasztikussá váló humor
foglalja el regényében.
„Egy nagy emberi igazságtalanságot kell jóvá tenni” – nyilatkozta a Magyarország előzetesében, de az eszlári vérvád története az ő megformálásában nem
egyszerűen jóvátétel, vonzódása a perhez, mint irodalmi témához nem csupán
rehabilitációs törekvésekből fakadt. Krúdy a zsidókérdésen való
elfogulatlanságát nem csupán ezzel az egy művével dokumentálta, viszont A tiszaeszlári Solymosi Eszterben megnyilvánuló emberi,
írói bátorság sem csak az antiszemitizmus elutasításában jut szóhoz. Az önmagát
túlélő magyar XIX. század hervadásának napjait idézi fel a regényben –
gyermekkora világát, amelyet ő maga is oly sokszor látott idillinek a
mindenkori jelennel összevetve. Talán innen is adódott a mesélő, elbeszélő
hang, a riporteri elevenséget elfátyolosító
meseszerűség. Legfőképpen azonban az ábrázolt történésből eredhetett: a
felidézett kor, a századforduló felé haladó Magyarország objektív
valószerűtlenségéből, ellehetetlenüléséből, s nem csupán az író
fantáziájából, amely köztudomásúlag igen fogékony volt a köznapi élet
irracionális jelenségei iránt. Mert Krúdy a Solymosi Eszter történetének
megírásakor bizonyos históriai hitelességre is törekedett. Az írói koncepció
itt még erőteljesebben feszítette szét a regisztráló, tényfeltáró,
objektivitásra törekvő előadásmód szövetét, mint az ugyancsak riport- regénynek
készült Rózsa Sándor (1923) esetében.
A tiszaeszlári Solymosi Eszterben a magyar vidék provinciális kedélyességében rejtőző groteszk
démonikusság sejlik fel. Krúdy akarva-akaratlanul egy világ pusztulásának, egy
osztály züllésének megállíthatatlan folyamatát ragadta meg a tiszaeszlári vizsgálat és per anyagában, azt a folyamatot,
amelyet pár évvel korábban egy ugyancsak nyírségi környezetben játszódó
kisregényében oly hidegleléssel, humorral ábrázolt. Ám míg a Valakit elvisz
az ördögben (1928) a magyar középosztály megmentésére induló különc nagyúr,
Alvinczi Eduard csak „holt lelkekre”, megrokkant erkölcsű gavallérokra, málló
jellemű falusi uraságokra bukkan, addig A tiszaeszlári
Solymosi Eszterben ugyanezeknek a figuráknak tíz év előtti állapotával
találkozhatunk. Krúdy ábrázolásában meghökkentően élesen bontakozik ki a
különbség: a tiszaeszlári per körüli évek sötét
provincializmusába még bele-belevillannak a reformkor egyre halványuló fényei,
amelyek Alvinczi Eduárd útját már nem képesek megvilágítani.
Solymosi Eszter történetében, ebben a primitív és kegyetlen,
elborzasztó, de néha magával ragadó történetben egy múlékony, törékeny
társadalmi látszategyensúly pillanatnyi jelenlétét rekonstruálja öntudatlanul
is az író. Ez a rekonstrukció, ez a kényes, aprólékos, riporteri hajlékonysággal
és nagy fel idéző erővel kivitelezett munka Krúdy regényének legnagyobb művészi
értéke. Mert – s az írótól szokatlan ez az extenzitás
– az egyes figurákról, helyzetekről felvillantott képek, mesteri vázlatok,
adomák, anekdoták, az idézett újsághírek és hírlapi tudósítások, szállongó
pletykák és szóbeszédek együttese körképpé szélesedik: egy olyan kor, egy olyan
társadalmi helyzet tablójává, amelyben felvilágosultság és babona egymás
szomszédságában él; amelyben még jelen van egy, a század legjobb hagyományait
őrző nemzedék; amelyben még csak próbálgatja majdani terrorjának eszközeit a
vármegyéje védelmétől megfosztott, rehabilitációra, történelmi fényre vágyó
lecsúszott dzsentri. Egymás mellett élnek a régi vágású urak, akik patriarkális
kedélyességgel nézik le a zsidókat, a gyűlölködő antiszemiták és a teljes
emancipáció hívei. (Ez az a kor, amelyben legális antiszemita párt működik az
országban Istóczy Győző vezetésével, ugyanakkor
azonban a Függetlenségi Párt kizárja soraiból az antiszemita képviselőket.)
A regény tendenciája a látszategyensúly felmutatása ellenére is
félreérthetetlen: Krúdy nem egyszeri, szégyenletes ügyet lát a tiszaeszlári perben, hanem egy folyamat kezdetét, amely
(egyebek között) az intézményesített antiszemitizmus korszakáig vezetett el.
A regény könyv alakban mindmáig nem jelent meg; felfedezésre váró
értéke a magyar irodalomnak.
FÁBRI ANNA
(Kritika,
1974/5. 18. p.)