IRODALMI SZEMLÉK
Két feladatunk van.
Az írásműhelyekben tüzet gyújtani, hogy a megszületett gondolat köré művészi
ötvözet készüljön. Ez az egyik. A másik, felmutatni a műhely termésének igazi
értékét.
Ezért van az irodalmi szemlénk.
De másért is.
Hogy az irodalmi útvesztőkön néhány mutató táblát szögeljünk az útszéli fákra.
Hisszük, hogy olvasóközönségünk hasznát látja.
A «Magyar Írás» megemlékezik Krúdy Gyula haláláról. A
lapok s a kiadók most egész sereg posthumus művét adták ki (Az utolsó
Habsburg, Váci-utcai szép napok stb), de úgy érezzük, hogy ezeknek
részletes ismertetésénél fontosabb kötelességünk irodalmi jelentőségének,
géniusza sajátságos zamatának az ismertetése.
Krúdy művészete elsősorban életstílus volt. S ezt a stílust nem hagyta, nem
engedte, tömegtermelése rabszolga-napjaiban is megőrizte, föllobbantotta,
kizengte, mondataiba itatta, mint az erős, a nemes, időket átfogó és sorsokat irányító vért. Ady Endre
sorai illenek az ő művészetére is: «Én voltam ur, a
vers csak cifra szolga». Krúdy Gyula is elsősorban a maga nagyszerű, teljes,
kusza, tiszta s ágas-bogos költői kedélyét adta mindig lírai
prózájában, nem fogták formák, törvények és szabályok, nem volt kompozíciója,
de volt nagyon gazdag élete és kedélye. A Krúdy-írásokat ez a teljes
és tiszta szabadság jellemzi, sohasem volt más célja az ő száz s egynéhány kötetének, mint képeken,
alakokon s emlékeken át a maga különös, költői kedélyét kizengeni, a maga
kedélyére hangolta az egész magyar életet.
Figyelmeztették
Krúdyt arra, hogy benne a magyar élet egésze él: a paraszti búcsúsoktól
Szemere Miklósig s az éjszaka pillangóitól a szilárd
erkölcsű józsefvárosi asszonyokig, tehát neki illene s
kellene megírni a magyar élet nagy regényét. De az ilyenfajta «nagy regény»
merőben idegen terület volt Krúdy Gyula számára. Krúdy játszott, pajtáskodott, mulatozott
az élettel, a dolgokkal, elkísérte útjaikra, kiskorcsmákban ült velük,
bepislantott hálószobájuk ablakán, históriát eszelt ki róluk, hajnali bíbort s
alkonyfényt sugárzott rájuk; megcsillogtatta őket s
hosszú pihenőre küldte a magyar vidék bársonyos ködének világába. S ez volt az
ő nagy regénye: Krúdy Gyula viszonya a
magyar világgal; Krúdy Gyula kedélyének kísérőzenéje a magyar világhoz. Posthumus
műveiben már nem kapunk arcához új vonást. De ez az «örök Krúdy» ismét
előcsillan belőlük.
[…]
Ez a kis szemle
is tanúbizonyság arról, hogy az új magyar prózának mennyire megnövekedtek a
társadalmi mondanivalói, tehát ezt az irodalmat az építés örök, nagy ösztönei
ihletik és vezérlik.
Budapest, 1933.
szeptember.
FÉJA
GÉZA
(Magyar Írás, 1933/7. /szeptember/
448-451. p.)