KÉT ÚJ
KRÚDY-KÖNYV. – Krúdy olvasottsága napjainkban a
legnagyobbakéval, Jókai, Mikszáth és Móriczéval vetekszik. Miért? Erre – tömören
– nehéz felelni. Hisz regényeinek, elbeszéléseinek a meséje (a „tartalma”) – olykor
egészen ösztövér. „Hősei” igazából képzelet szülte alakok, helyzetei
keresettek és valószínűtlenek. Mi mégis a varázsa az elillant évek írójának?
Sejtelmessége? Hangulatossága? Az elméláztató apró részletek? Igen, ez mind – és
még valami: igazi író! „Miért, hát a többiek, a kortársak nem igaziak?” – kérdi
a jóhiszemű olvasó. Azok is, de Krúdynál „nem a való, hanem annak égi mása”,
az ami megejt, ami hovatovább a művelt ember kötelező
olvasmányai közé iktatja életművét. A Krúdy-világ – soha nem
volt, sehol nem volt meseország. A bennünk élő örök „kaland-élmény” az, ami
megindítja olvastakor az illúziókeltő, láthatatlan
gépezetet. Valaki azt mondotta – találóan és szellemesen –, hogy a felnőttek
azért nem hallgatnak tündérmesét, mert restellik... Krúdy ezt az örök
meseszomjunkat elégíti ki. Mese, kaland, elillant évek illúziója – és ehhez
adjuk hozzá az író páratlan stílusművészetét.
Festett világ árnyalakjait mozgatja – és úgy, mintha csak
mellékesen tenné, beleszövi korának élményeit, vágyait, s olykor igazságait,
igazságtalanságait.
Krúdyban, még a legképtelenebb történeteiben is, temérdek
a realista megfigyelés. S e megfigyeléseit kimondja, vagy még gyakrabban,
elrejti egy-egy félmondatban. Jókai-szerű alakokat mozgat, de már Mikszáth
szemével figyeli őket. Elkésett „ködlovag” – hisz a XX. században is még a XlX.-et álmodja... Illetve azt az időtlen világot, ahol
hajdanában a mese termett, az író jelenkorában pedig álorcás, majdnem élő,
valószerűtlen, olykor vaskosan reális „hősök” élnek. A kocsma, a fogadó, a
kávéház talán a leggyakoribb színtere e hősök életének. Igen, itt a
rövidlejáratú mámor birodalmában, itt „mindig történik valami”... Vagy csak
elmerengünk – s úgy éjfélután az áhítatos barátnak eláruljuk
a féltett „titkot”. Minden Krúdy-hős ilyen titokkal
bélyegzett ember. Józan napvilágnál ez a titok
gyakran: badarság, de az író furcsa fényhatásai mellett: érdekes... Igen,
Krúdyt nem lehet kataszteri józansággal és mikroszkopikus ,,igazmondás”-igénnyel olvasni. Akkor, ha így tekintjük, csak sok
csillogást látunk, olykor furcsa mosolyt, de sajátos világát talán soha.
Lehet, hogy napjaink Krúdy-kultusza csak pillanatnyi
vonzódás az álmokhoz. Lehet, hogy páraként elenyészik, mint ahogy nem értjük
apáink Wilde- kultuszát sem, de egy igaz: valami hiányzik Krúdyból – s ez a
halhatatlanok, a remekírók lenyűgöző, örök szépsége. Krúdy a részletek, a soha
vissza nem térő, egyszeri hangulatok félklasszikusa.
De remekíró soha nem lesz belőle, bár a sokat olvastatás, az iskola, a könnyen
hozzáférhető kiadások, olykor a kortársakat majdnem ilyesmire képesek
kápráztatni. Krúdy nem a kínzó problémák írója, hanem örök lektűr, hosszú őszi
délutánok és lámpavilágos téli esték feledtető írója. Nem „szórakoztató
nagyiparos”, de nem is űző, sarkalló gond...
Az élet álom és a Válogatott novellák című kötetei
eliramlott évek, elfakult életek halk krónikái. Mikor egyedül akarunk lenni,
előbúvik a könyvespolcról Krúdy... S vele jönnek az álomvilág árnyai, „festett
királyai”, ábrándos, soha nem író írói, az éjszaka különös utasai... S utazunk
a .vörös postakocsin, ezen a régimódi időgépen ismeretlen tájak és rejtelmek
felé... (Az élet álom, Válogatott novellák.
Szépirodalmi Kiadó, Budapest, 1957.)
FICZAY
DÉNES
(Igaz
Szó (Tîrgu-Mureş-Marosvásárhely), 1958/2. (február) 306-307.
p.)