EGY-PERCES KRITIKÁK
A VÖRÖS POSTAKOCSI
Felfogni és üvegcsébe zárni, hogy el ne
illanjon, legkedvesebb szerelmünk bőrének illatát, egy kiváló borjúpörkölt
orrcsiklandozó aromáját, a téli esték friss hószagát,
a szán elé fogott lovacskák leheletét...
Krúdy Gyula világát a színpadi mű palackjába zárni,
ledugaszolni, konzerválni, s újra érezhetővé-érzékelhetővé tenni — majdnem
ilyen reménytelen kísérlet.
Szinte el
sem akarom hinni, hogy sikerült.
Pedig így
van, tagadhatatlan. A Vígszínházban estéről-estére megvalósul a száz közül az
egyetlen esély, a valószínűtlen lehetőség: a színpadon megjelenik Krúdy Gyula
álomszerű, félmúltban imbolygó, a jelent az emlékezéssel összemosó világa.
Köszönhetjük
ezt elsősorban nagyságos Krúdy Gyulának. Az írónak, aki hazárdőr kedvében —
vagy szorongatottságában? — darabot írt A
vörös postakocsi című regényéből. Azután Kapás Dezső rendezőnek, aki
az ötven éve pihenő melodrámában — mert „papírforma” szerint melodrámáról van
szó, amelyben a költészet a giccs szakadék szélén libeg végig, hunyt szemmel,
de tévedhetetlen biztonsággal — fölfedezte Krúdy teljes írói jelenlétét:
nemcsak képzeletének, alakjainak, stílusának varázslatos voltát, hanem
dramaturgiai látszat-dilettantizmusa mögött a szerkesztés modernségét is.
Köszönhető a siker továbbá Szinte Gábornak, aki kijátszva mértant s méreteket, olyan játékteret bűvölt elő, amely már
a téren kívüliség illúzióját kelti. De éppúgy a Vígszínház valamennyi tagjának.
Nemcsak Darvas Ivánnak, Halász Juditnak, Bulla Elmának,
hanem a fiatal segédszínésznek is, aki Álmodozó Szerelmesként egy virágfüzérre
felköti magát, vagy a díszletező munkásoknak, akik az Anna-bál lampionjait illő
helyükön kigyújtják.
Általuk
valósul meg a látvány mögött az a különös zsongás: Krúdy hóeséses, szoknyasuhogásos,
álomi realizmusa.
Nem oly örökkévalóan, mint a Krúdy-regényekben, mégis itt bomlik
fel előttünk köddé, párává, hangulattá egy magát nagyon is statikusnak képzelő
világ.
De nem
illik megfeledkezni önmagunkról sem. A nézőről, aki olvasmányemlékeivel, s
képzeletével egészíti ki, ami a színpadon történik. Amikor Alvinczi Eduárd
pisztolyával szétdurrantja a gyertyalángokat, azt is tudni véljük, hogy
fegyverét melyik bécsi cégnél vásárolta és hány nyulat terített le vele.
Steinné szalonjában pedig a kaput is látjuk, amelyen át a vendégek a házba
érkeznek. Vagy ki ne érezné szájában a Krúdy-ízeket, amikor Unghonberky
úr az ecetes tormával kísért, rezgős csonthúsról beszél?
Ritka a
színházi este, amelyben így együtt lélegeznek a színészek s a nézők.
[…]
Galsai
Pongrác
(Nők Lap, 1968/50.
/december 14./ 10. p.)