Befejezés előtt Huszárik
Zoltán Szindbád-filmje
Huszárik
Zoltán rövidesen
befejezi első egész estét betöltő játékfilmjét, a Krúdy Gyula novella-füzérből
készülő Szindbádot. Az ember azt hinné, hogy az Elégia világsikere után
néhány esztendővel már nem szükséges bemutatni az alkotót, ezt a grafikusnak,
festőnek, filmesnek és tervezőnek egyaránt jelentős művészt, aki akármelyik
oldaláról mutatkozik is meg, minden műfajban és minden megnyilvánulási
formájában oly nyilvánvalóan lírikus, hogy a lírához való vonzódása folytonosan
átszínezi (vagy pontosabban: alapvetően meghatározza) valamennyi munkáját.
|
Jelenet Huszárik Zoltán
Szindbád című filmjéből. |
Ne
emlékeznénk az Elégiára? A lovakról, a lovak pusztulásáról készített
húszperces színesfilmje tiszta költészet; a
legszebbek közül való, amit valaha filmen láttam. Szívbemarkoló, komoly és
keserű szépsége a gondolatok tisztaságára, s a forma keresetlen, artisztikus
kiegyensúlyozottságára épült. (Nagydíjat nyert Oberhausenben,
Melbourne-ben, Prágában, Barcelónában és Tokióban
– Huszárik Zoltán nevét azóta ismerik az egész világon.) Második
rövidfilmje, a Capriccio egy gondolatgazdag és játékos ötletekkel is
dúsan megáldott művész félreismerhetetlen kezenyomát
viseli. Egy filozófiához vonzódó szellem lírai önkifejezése ez is: ha az
Elégiára nyugodtan rámondhatjuk, hogy mozarti mű, a Capriccióra kétségtelenül a
sztravinszkiji a legtalálóbb minősítés.
|
Díszlet: a századforduló szalonja (Ruttkai Éva,
Latinovits Zoltán) |
Most, hogy
a rendező többéves munkájának végső szakaszához érkezik, s a Fészek Klub egy
nyugalmas zugában beszélgetni kezdünk, nem tudok szabadulni egy nyugtalanító
kérdéstől: hogyan lehet, hogy egy ennyire szuverén és mindig önmaga
kifejezésére törekvő művész, aki a filmköltészet sajátos arculatú, nagy
tehetsége, most más
ember művét
viszi filmre? Mégha klasszikust is, még ha Krúdyt is?
Kompromisszum lenne? A rövidfilmeket – minőségüktől függetlenül is – másodosztályú
műfajnak tekintő, világszerte tagadott, de mindenütt jelenlévő szemlélet
következménye lenne, amely ilyenformán rákényszerítette volna őt is a
népszerűbb és anyagilag is tekintélyesebb eredménnyel kecsegtető műfajra, a
„nagyjátékfilmre”?!
A kérdés
nem éri váratlanul.
– Több mint tíz éve találkoztam Krúdy életművével – mondja. – Krúdy
életműve azóta szerves része lett annak a folyamatnak, amit én a magam szellemi
építkezésének nevezek. Mindig is az érzékenységnek egy olyan, tudatos belső
rendszerét akartam megteremteni magamban, amely képessé teheti az embert
lényeges dolgok új és egyéni megközelítésére. Proust, Joyce és Virginia
Woolf után Krúdy tanított meg arra, hogyan kell
az élet-kínálta ezernyi mikro-megfigyelést az élet teljes
érzékelésének eszközévé tenni.
– A művész számára azonban nem maga ez az érzékelés, hanem ennek
kifejezése az igazi nagy próba – vetem közbe.
– A kettő nem elválasztható – feleli. – Kifejezni csak azt lehet,
amit átélek. Krúdy is állandóan az eltűnő idővel viaskodik, akárcsak Proust
– s akárcsak én magam. Helyet keres magának a térben és az időben, akárcsak én magam.
Helyet – és kapcsolatokat. Kapcsolatokat tárgyakkal, emberekkel, nőkkel, ételek
ízével és erdők szagával, emlékekkel és a tájak változékony szépségével. S
teszi ezt úgy, hogy minden ilyen kapcsolatkereső mozdulata mögött a totalitás
igénye munkál. Ez világosabban azt jelenti, hogy ezekkel a megkeresett
kapcsolatokkal tulajdonképpen az életét akarja gazdagítani, terebélyesíteni.
Ahogy azonosulni tud egy pohár borral, egy préselt virág szirmával, egy
óraütéssel, ahogyan emberi ábrázatot ad a tárgyi világ jelenségeinek, az
tulajdonképpen egy halálos erőfeszítés jelzése és eredménye. Tulajdonképpen
csak megállapodni szeretne, - harmóniát keresve és teremtve magában és maga
körül. Ez a harmónia egyébként a totalitás igénye miatt soha nem születhet meg.
Innen van az ember kudarca, fájdalma. Úgy, ahogy a nagyrealizmus (Balzacnál
például) a totalitást akarta, a külső világ leírásában a teljességet
célozta meg, Krúdy azok közé tartozik, akik vertikálisan, tehát a mélybe, önmagukba
leásva teremtik meg a totalitást. Ez számomra a legnagyobb élmény – és itt
kezdődött a tökéletes azonosulás.
– Azonosulás... a művel, vagy a figurával?
– Krúdynál, a Szindbádban is, a személyiség keresi a maga
önigazolását. Látszólagos melankóliája vagy pesszimizmusa ellenére is kedvteremtő
mű; azt mondja, hogy az élet szép és élni érdemes. Ezt magamnak is mondom – s a
közönségnek is, a filmmel. Ha már megszülettünk, s ha már tudomásul vettük,
megértettük, hogy meg kell halnunk, akkor meg kell próbálnunk ilyen aktívan,
ilyen teljesen élni, mint Szindbád. Ilyen bátran – mint ő. Mint a Krúdy hősök.
– A Huszárik-oeuvre tehát a Krúdy-filmmel önmaga törvényei szerint
épül?
– Azt hiszem, igen. Ugyanazt mondom ezzel a filmmel is, mint
az Elégiával, s mint a Capriccióval. A film modellje magam is lehetnék. A saját
életemről akarok beszélni ezzel a filmmel. A születésről és az elmúlásról. És
arról a magatartásról, arról a harmónia-kereső küzdelmekről, ami a kettő között
van. Egyszerűen recepteket szeretnék találni a magam boldogságának elérésére: s
ez talán másokat is érdekel: arról beszélek, hogyan kell – vagy kellene – élni.
– Engedjen meg végül egy adatszerű kérdést: hol tart most a film?
– 1970 augusztusában kezdtünk forgatni. Azóta mintegy százötven
helyszínen dolgoztunk. Topográfiailag pontosan követtük Krúdy útjait:
felvételeket készítettünk egyebek között Szepesváralján,
Bártfán, Selmecbányán, Késmárkon, Podolinban, Liptószentmátyáson, Szepesszombaton
és Szentendrén... A főbb szerepeket Latinovits Zoltán, Ruttkai Éva, Dayka
Margit, Szegedi Erika, Medgyesi Mária, Tanay Bella,
Andai Györgyi, Balogh Zsuzsa és Dorián Ilona alakítja.
Még sok
munka van hátra, de azt hiszem: megéri...
|
Nők, nők, nők....
Fanny (Tanay Bella); Majmunka (Dayka Margit), Paula (Medgyesi Mária) (B. Müller Magda felv.) |
Geszti Pál
(Film Színház Muzsika,
1971/20. /május 15./ 6-7. p.)